محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1843074197
گپوگفت فارس با کارگردان سیاسیترین اثر جشنواره عمار برخی بازیگران به خاطر تبعات احتمالی در «لکه» بازی نکردند/فیلم مثل باقیات صالحات است
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: گپوگفت فارس با کارگردان سیاسیترین اثر جشنواره عمار
برخی بازیگران به خاطر تبعات احتمالی در «لکه» بازی نکردند/فیلم مثل باقیات صالحات است
محمدباقر مفیدیکیا میگوید علی رغم اینکه برخی بازیگران از فیلمنامه خوششان آمده بود ولی به خاطر تبعات احتمالی در «لکه» بازی نکردند.
● گزارش تصويري مرتبط
-------------------------------
خبرگزاری فارس-احسان عباسی: محمدباقر مفیدیکیا فیلمساز جوان کشورمان است که موفق به دریافت مدرک کارشناسی کارگردانی و نویسندگی از دانشکده صدا و سیما شده است، وی اخیرا با تولید فیلم نیمه بلند «لکه» دغدغه خود را فتنه سال 88 و مسائل بعد از آن قرار داده است که البته فیلم وی نیز در چهارمین جشنواره فیلم عمار، فانوس بهترین فیلم نیمه بلند را به خود اختصاص داد و نیز لقب سیاسیترین فیلم جشنواره عمار را از آن خود کرد. از فیلمهای کوتاه او میتوان به «قطعه طلایی»، «نقطه سپید»، «و دیگر هیچ نبود»، «آنجا که دچار شدیم» و ... اشاره کرد. فیلم داستانی «لکه» ساخته محمدباقر مفیدیکیا روز چهارشنبه در خبرگزاری فارس به نمایش گذاشته شد و به همین بهانه با وی به گفتوگو پرداختیم که در ادامه از نظر میگذرد. * فیلم سیاسی بهرحال با شعاری همراه میشود فارس:در ابتدا درباره ایده اولیه و شکل گیری فیلم داستانی «لکه» بگوئید و اینکه چطور شد به این فکر افتادید تا در ژانر سیاسی کار کنید؟ ایده اولیه کار برای آقای شفاه بود. در خانه داستانی فیلم انقلاب اسلامی گعدههایی شکل می گیرد و بچه ها دور هم که هستند در مورد ایده های خودشان صحبت میکنند. ممکن است ایده برای یک تدوینگر یا تصویربردار باشد. یک روز آقای شفاه به من گفتند که چنین ایده ای وجود دارد و فیلمنامه هایی که تا بحال نوشته شده مناسب نیست و من هم مشغول پیش تولید برای کار دیگری بودم . آقای شفاه از فیلمنامه های دیگر نتیجه نگرفته بودند به من گفتند که داستان از این قرار است که یک مدیر ارشد دولتی برای مراسم معارفه پست جدید در دولت جدید عازم است و وی یکی از اصحاب فتنه بوده و مادر یکی از کشته شدگان فتنه 88 جلو او را میگرد و میگوید که تو حق نداری در دولت پست قبول کنی! من چون هم ایده برایم جذاب بود و هم به لحاظ مضمون با آن قرابت داشتم روی آن کار کردم. فارس: در قسمتهایی از فیلم شعار دیده میشود، این اصرار خودتان بوده که دیالوگها اینطور باشد؟ وقتی شما فیلم سیاسی کار میکنید اصولا شعار در آن دیده میشود، مثلاً همین که یکی از اشخاص فیلم میگوید الان مردم به اعتدال رای دادند خب به شعار نزدیک شده ایم. وقتی فیلم سیاسی میشود ماهیت آن شعاری خواهد بود. مسئله مهم این است که ما با دو آدم سیاسی مواجهیم و دو آدم سیاسی با هم سیاسی حرف می زنند، این خانم خودش سبقه انقلابی دارد و آن مرد هم خودش سیاسی است یعنی دیالوگ ها، دیالوگ قاتل و ولی دم نیست. البته ممکن است غلظت سیاسی دیالوگ ها زیاد باشد که این سلیقه ای است. * برای فیلمسازی باید پا روی شانه غولهای فیلمساز گذاشت فارس: این فیلم سه لوکیشن اصلی دارد، به نظرم کمی با محدودیت لوکیشن مواجه بودید؟ داستان ما را پیش می برد و میگوید که اینجا باید این اتفاق بیفتد و وقتی من شروع به نوشتن میکنم با شخصیت ها همراه می شوم تا ببینم چه چیزی میخواهد پیش بیاید، این پیشرفتن با داستان معمولا دست ما نیست بنابراین اگر لوکیشن کم است مقتضی داستان است. فارس: این محدودیت لوکیشن ذهنیت مخاطب را کمی به سمت آژانس شیشه ای میبرد؟ وقتی آدم فیلم میسازد باید پایش را روی شانه غولهای فیلمسازی بگذارد. شاید خیلی از پلان های لکه محصول پسماند فیلمهای دیگر باشد. فضای داستان اصلا ما را به آن سمت برده و مثلاً تک گویی آن مادر مقتضی داستان بوده و اگر شبیه تک گویی حاج کاظم در آژانس شده شاید بخاطر اشتراک بین دو فضا است، شاید چون من در فضایی تنفس میکنم که آن زمان آقای حاتمی کیا تنفس کرده است و ممکن است چون موضعمان در فیلم سیاسی نزدیک به هم بوده، به لحاظ هنری هم تاثیر گرفته باشم و از اینکه بخواهم مونولوگ سنگین در فیلم بگذارم ابایی نداشته باشم. *یکی دو نفر هم از فیلمنامه خوششان آمده بود اما به خاطر تبعات آثار سیاسی از حضور در فیلم صرف نظر کردند فارس: در بحث انتخاب بازیگر با توجه به فضای سیاسی فیلم به مشکل برخورد نکردید؟ نقش اول و دوم فیلم گزینههای اول من نبودند و کسی که قرار بود نقش اول را بازی کند از کاراکتر مهندس رحمانی خوشش نیامد، یکی دو نفر هم از فیلمنامه خوششان آمده بود اما به خاطر تبعات آثار سیاسی از حضور در فیلم صرف نظر کردند، در آخر بین سه، چهار گزینه ای که اعلام آمادگی کرده بودند، آقای نعمتی انتخاب شدند. برای نقش زن هم شخص دیگری مد نظرم بود که آن موقع سر فیلم دیگری بودند و فرصت نداشتند. گزینههای دیگری هم صحبت شد اما نهایتا به سراغ خانم کوثری رفتیم. فارس: بازخورد بعد از اکران فیلم را در جشنواره عمار چطور دیدید؟ در عمار چون مخاطبین تا حدودی طیف خاصی هستند، این نمیتواند ملاک باشد و من توقع ندارم که هر جا اکران شد مورد استقبال قرار بگیرد چون این فیلم حرف سیاسی مشخصی میزند و خوب طبیعی است که اگر از فیلم هم خوششان بیاید ممکن است بگویند ما این فیلم را قبول نداریم ولی در عمار استقبال مثبت بوده و عناصر سیاسی هم فیلم را دیدند و خوششان آمد ولی نمیتوانم بگویم که عمار ملاک قضاوت است، باید در فضای عمومی تری به نمایش گذاشته شود. فارس: با توجه به فضای سیاسی موجود در جامعه، بازی در نقش سیاسی چه تاثیری روی کارگردان و تهیه کننده و بازیگر دارد، امنیت شغلی آنها را لکه دار میکند؟ ممکن است، چون اصولا قدرت سیاسیون بیشتر از هنرمندان است و اگر آنها از کاری خوششان نیاید میتوانند جلوی هنرمندان را بگیرند معمولا در این حیطه تهیه کننده و کارگردان بیشتر آسیب پذیر هستند. البته تا الان که برای ما اتفاق خاصی نیفتاده! البته بین سینماگران هم تفاوت سلیقه سیاسی هست و بعضی از آنها در این زمینه دیکتاتور هم هستند و اگر یکی از همکارانشان در فیلمی بازی کند که خلاف سلیقه آنها باشد، او را بایکوت میکنند. * در حیطه سیاست بهتر است خیلیها وارد نشوند فارس: فکر میکنید چرا از این دست فیلمها خیلی کم تولید میشود، آیا این به شجاعت کارگردان برمیگردد، شاید سالی یک فیلم در این ژانر ساخته باشد، علت این موضوع چیست؟ ساختن فیلم سیاسی به خود فیلمساز برمیگردد که چه دغدغه ای دارد، در مورد اینطور فیلمها هم شاید دغدغه فیلمسازهای ما نیست یا شاید سوژههای سیاسی معتدل و منطقی کم است و یا ایده پردازان فیلم سیاسی دچار نوعی رادیکالیسم هستند که کمتر به مرحله تولید میرسند. البته به نظر من اگر کمتر کسی وارد این فضا بشود بهتر است چون این اصلا اتفاق خوبی نیست که هر کس دلش میخواهد فیلم بسازد و درباره هر موضوعی بخصوص مباحث سیاسی به راحتی بتواند اظهار نظر کند. باید تحلیل منطقی و درستی داشته باشد چون فیلم رسانه به شدت تاثیرگذاری است و قابلیت زیادی بخصوص برای انحراف افکار دارد. بنابراین اگر هر کسی میخواهد به این فضا بیاید باید با شناخت وارد شود، بنده هم الزاما همه کارهایم سیاسی نبوده و کارهای قبلی من اکثرا در حیطه دفاع مقدس یا جنگ بوده است. چیزی که آدم را به این سمت میکشاند ایده است و ممکن است ایده بعدی ما اجتماعی باشد. این الان دغدغه ای بوده و تبدیل به فیلم شده و من فکر میکنم بهتر است در حیطه سیاسی خیلیها وارد نشوند. فارس: باز هم قصد دارید در این فضا کار کنید؟ اگر به ایده خاصی برسم ممکن است کار کنم. * قلادههای طلا سیاسی نیست چون پایه داستان جنایی است فارس: الان فکر میکنید در چه مقطعی در سینمای سیاسی هستیم؟ در دوره اول سینمای دفاع مقدس فقط جنگ را بازسازی میکردیم. شما در لکه چه کار کرده بودید؟ آن چیزی که ما از تاریخ سینما بدست می آوریم، بارزترین نمونه فیلم سیاسی، سینمای دهه بیست روسیه است. شما میبینید که در این دوره چطور ایدئولوژی سیاسی حتی وارد فرم میشود و سبک مونتاژ را متاثر از ایدئولوژی سیاسی شوروی پدید می آورد. اینکه چطور نماها را کنار هم بچینیم به دیدگاه سیاسی آن جامعه برمگیردد، وقتی کولشوف یا آیزنشتاین بحث برخورد نماها را با هم مطرح میکنند این را در حقیقت از ایدئولوژی سیاسی میگیرند و وارد محتوا و فرم سینمایشان میکنند. ما الان در آن سطح نیستیم و صرفا یک سری فیلمهایی میسازیم که ساختارشان مثل بقیه فیلمها است اما مضمونشان متفاوت است. به طور مثال من معتقدم فیلمی مثل قلادههای طلا سیاسی نیست بخاطر اینکه پایه داستان جنایی است و ما دنبال قاتل یا جاسوس هستیم. وقتی فیلم سیاسی میشود که هم در محتوا و هم در فرم سیاسی باشد. فیلم «لکه» هم تنها در مضمون تلاش مختصری کرده و در فرم صرفاً ایده هایی را محک زده است. فیلم آژانس شیشه ای هم که سیاسی است بار درام در آن به سیاسی میچربد و ما هم در اینجا سعی کردیم تا حدودی این کار بکنیم. به نظر من شاید مهندس رحانی در لکه ادامه سلحشور آژانس باشد. در بحث فرم هم اضافه کنم که واقعا سینمای دهه 20 روسیه کاری کرده که شاید دیگر تکرار نشود، در فیلمسازی بعد از انقلاب میتوانیم بگوییم که شهید آوینی تنها توانستند در حیطه فیلم مستند تا حدودی فرم را متاثر از تفکر انقلاب اسلامی کنند. * سبک سیاسی «لکه» با «قلادههای طل» متفاوت است فارس: حالا که در این مرحله هستیم شعار را چه کنیم؟ فیلم سیاسی اگر هر کاری هم که کنید شعار در آن دیده میشود، غیر از اینکه دو کاراکتر اصلی ما سیاسی هستند و وقتی اینها با هم حرف میزنند شعار میشود، وقتی وارد فیلم سیاسی جدی می شوید خود به خود دیالوگ های سیاسی اجتناب ناپذیر میشود. البته در لکه بعضی از دیالوگ ها یک مقداری از واقعیت خارج میشود و طبع شاعرانه دارد که مقتضی فیلم و البته سلیقه بنده است و این بازی بازیگر است که می تواند آن را باورپذیر کند یا نه. مثل دیالوگ نویسیهای مرحوم حاتمی. به علاوه این فیلم، فیلم شخصیت است ما یک شخصیت سیاسی را در یک موقعیت چالش برانگیز قرار دادیم تا در منش او کنکاش کنیم. در حقیقت تحلیل شخصیتها در فیلم را به عنوان یک روش شناخت به مخاطب ارائه میدهیم بخاطر همین فکر میکنم سبک سیاسی این کار با فیلمهایی مثل قلاده های طلا متقاوت است. * مخاطبان روزنامهخوان دوست دارند فیلم سیاسی مثل 20:30 برایشان جذاب باشد فارس: کلا باید چه کار کرد تا مردم با سینمای سیاسی آشتی کنند؟ تبلیغ چقدر در آشتی دادن ذائقه مردم با سینمای سیاسی تاثیر دارد؟ باید از دل مردم و برای مردم گفت و نمایش داد تا مردم فیلم را باور کنند و با آن همراه شوند. ما در این فیلم خیلی مستقیم صحبت کرده و با واقعیات روز و آشنا تناظر برقرار میکنیم. خصوصیات بسیاری از افراد سیاسی که مردم میشناسند در این آدم جمع شده است. اگر در فیلم شفاف و صحیح صحبت کنیم و واقعیاتی را نمایش بدهیم که مردم آن را لمس کرده اند و خیلی نمادبازی نکنیم بیشتر ارتباط برقرار خواهیم کرد. بسیار از فیلمسازان تحت تاثیر شرایطی دچار نمادبازی افراطی میشوند. فکر میکنم فیلم سیاسی هر چقدر به واقعیت نزدیک شود مخاطب خودش جذب خواهد شد همان مخاطبانی که روزنامه میخوانند دوست دارند فیلم سیاسی هم مثل اخبار ساعت 20:30 برایشان جذاب باشد. * «لکه» سعی کرده از دل مردم حرف بزند فارس: در فیلم «لکه» چه شاخصهای دیدید که این اثر را برای جشنواره عمار فرستادید؟ جشنواره عمار دو فاکتور دارد؛ عماری بودن و مردمی بودن. فیلم «لکه» تلاش کرده که این اتفاق بیفتد و سعی کرده از دل مردم حرف بزند و زبان گویای ولایت باشد به همین دلیل گمانم بهترین جایگاه برای نمایش این فیلم جشنواره عمار بود. * عمار کاری را میکند که جشنواره فجر و امثال آن نمیکنند فارس: به نظر شما جشنواره عمار چقدر به عرصه فیلمسازی کمک میکند؟ این به سیاست گذاری دوستان عمار برمیگردد که چقدر پیگیر هستند و دوم اینکه به فیلمسازان عمار برمیگردد که به سمت جشنواره ای شدن نروند یعنی از سال بعد طوری فیلم بسازیم که حتما داوران عمار که احتمالا سلیقه مشخصی دارند یا پیدا خواهند کرد به ما جایزه بدهند، مردمی هم که در مساجد و مدارس فیلمها را میبینند خود به خود رابطه آنها با سینما بهتر میشود تا به سینما بروند و فیلمهای دیگر را هم ببینند. کاری که عمار میکند کاری است که جشنواره فجر و بقیه نمیکنند و خودشان را تافته جدا بافته میدانند؛ عمار سعی میکند که مردم را به سینما ترغیب کند. تجربه با هم فیلم دیدن تجربه ای رو به فراموشی است و عمار در این زمینه اتفاقا دارد به سینمای بدنه لطف میکند و حالا اگر آسیبهایی که ذکر شد به آن وارد نشود میتواند اتفاقات خوبی بیفتد. * فیلم مثل باقیات صالحات است و فیلمساز باید در مقابل وجدان خود پاسخگو باشد * فارس: رابطه سینمای مستقل و سینمای سیاسی چطور است؟ به نظرم همه باید دعا کنیم تا فیلمسازان این عرصه تحت حمایت سرمایه گذارانی قرار بگیرند که درک صحیح و بینش و شناخت درستی از جامعه و مباحث سیاسی داشته باشند و غرضها و مرضها در این حیطه ورود نکنند. فیلم، اثر شخصی نیست و برای مردم است، اتفاقا کسانی که حمایت میکنند باید این تخصص را داشته باشند که بدانند از چه کسی و چه تفکری و به چه منظوری، حمایت میکنند. برای فیلمسازی در ژانر سیاسی همه افراد، بصیرت لازم را ندارند. فیلم مثل باقیات صالحات است و من فیلمساز باید حداقل در برابر وجدان خودم پاسخگو باشم. انتهای پیام/
92/11/02 - 11:45
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 129]
صفحات پیشنهادی
آغاز جشنواره فیلم عمار با 2200 اثر
آغاز جشنواره فیلم عمار با 2200 اثر فعلا برای اینکه چشم نخورند اسم طرف را نمی گویم ولی بدانید که جشنواره عمار امسال دست کم دو تا کار در تراز اینترنشنال دارد به گزارش جام نیوز چهارمین جشنواره فیلم عمار 13 الی 21 دی ماه جاری در سینما فلسطین تهران برگزار می شود و طباختصاصي فارس/در عراق صورت ميگيردنخستين اكران بينالمللي مردمي جشنواره عمار در پيادهروي اربعين حسيني
اختصاصي فارس در عراق صورت ميگيردنخستين اكران بينالمللي مردمي جشنواره عمار در پيادهروي اربعين حسيني نخستين اكران بينالمللي مردمي جشنواره عمار از امشب در پيادهروي اربعين حسيني و در مسير نجف به كربلا آغاز ميشود به گزارش خبرنگار فرهنگي فارس جشنواره مردمي فيلم عمار كه بخش بينحاشيهنگاري فارس از آخرين نشست خبري جواهرياز خاطره شيرين مديركل مستعفي تا سكوت در مقابل برخي سئوالات
حاشيهنگاري فارس از آخرين نشست خبري جواهرياز خاطره شيرين مديركل مستعفي تا سكوت در مقابل برخي سئوالات نشست خبري مديركل مستعفي ورزش و جوانان استان اصفهان با حاشيههاي جالبي همراه بود به گزارش خبرگزاري فارس از اصفهان آخرين نشست خبري مديركل ورزش و جوانان استان اصفهان بعد از ظهر امرنگرانی شدید BBC از برگزاری جشنواره عمار
نگرانی شدید BBC از برگزاری جشنواره عمار برگزاری موفقیتآمیز چهارمین دوره جشنواره مردمی فیلم عمار با واکنش بنگاه سخنپراکنی سلطنت انگلستان مواجه شد به گزارش جام نیوز به نقل از کیهان سایت فارسیزبان بی بی سی گزارشی را درباره چهارمین جشنواره فیلم عمار منتشر کرده است اجمع آوری 5400 اثر در جشنواره مشکات
جمع آوری 5400 اثر در جشنواره مشکات رئیس اداره محیط زیست منطقه 5 از جمع آوری 5417 اثر با محوریت محیط زیست در جشنواره مشکات خبر داد پیامی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران با اعلام این خبر گفت با توجه به اینکه محیط زیست یکی از 7 محور جشنواره مشکات است لذا اداره محیط زآمادگی فارس برای برگزاری جشنواره بین المللی فیلم فجر
شیراز آمادگی فارس برای برگزاری جشنواره بین المللی فیلم فجر مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس از آمادگی این نهاد برای بر پایی همزمان جشنواره بین المللی فیلم فجر در شیراز خبر داد به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شیراز همتی گفت ما به روشی که ستاد جشنواره اعلام کرده معترضیم چراراه یابی اثر عکاس شهرکردی به جشنواره بین المللی اسلوونی
شهرکرد راه یابی اثر عکاس شهرکردی به جشنواره بین المللی اسلوونی اثر عکاس استان چهارمحال و بختیاری به جشنواره بین المللی عکس اسلوونی راه یافت به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شهرکرد مهشید مهدیان عکاس شهرکردی با یک عکس در جشنواره بین المللی بین آسمان و زمین در کشور اسلوونیشقایق فراهانی پرکارترین بازیگران زن جشنواره فیلم فجر 92
شقایق فراهانی پرکارترین بازیگران زن جشنواره فیلم فجر 92شقایق فراهانی امسال با فیلمهای رستاخیز متروپل خوابزده و کلاشینکف در بخش اصلی و خانوم در بخش فیلمهای اول حاضر خواهد بود شقایق فراهانی با 5 فیلم پرکارترین بازیگران زن شد بابک حمیدیان هم با با اضافه شدن147 اثر تصویرسازی و 54 پوستر در جشنواره تجسمی فجر
147 اثر تصویرسازی و 54 پوستر در جشنواره تجسمی فجر 147 اثر تصویرسازی و 54 اثر پوستر به ششمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر راه یافت انتخاب آثار بخش تصویرسازی و پوستر ششمین جشنواره تجسمی فجر انجام شد و در رشته تصویرسازی 147 اثر از 141 هنرمند و در رشته پوستر 54 اثر از 51 هنرمآغاز سری جدید «راز» با جشنواره عمار
تاریخ انتشار 24 دی 1392 ساعت 00 56 | شماره خبر 1344461231176806919 سری ششم از برنامه تلویزیونی راز از امشب از شبکه چهار سیما پخش میشود اولین قسمت از سری جدید برنامه راز از سه شنبه با موضوع جشنواره عمار و هنر متعهد پخش میشود نادر طالبزاده مجری برنامهتوسعه بخش بین الملل جشنواره جام جم با موضوع مقاومت و بیداری اسلامی / بیش از363 اثر در بخش بین الملل داوری شد
3 دبیر سومین جشنواره تلویزیونی جام جم تاکید کرد توسعه بخش بین الملل جشنواره جام جم با موضوع مقاومت و بیداری اسلامی بیش از363 اثر در بخش بین الملل داوری شد مهدی فرجی دبیر سومین جشنواره جام جم با اشاره به داوری بیش از 363 اثر در بخش مستند و 17 اثر در بخش سریال بخش بین الملل جشنقدی بر فیلم بهترین فیلم جشنواره عمار؛ عکس ها
نقدی بر فیلم بهترین فیلم جشنواره عمار عکس ها مهندس شاگردان خود را تحریک کرده بود که حکومت باید ابطال انتخابات را بپذیرد وگرنه هیچ انتخاباتی در جمهوریاسلامی مشروعیت نخواهد داشت اما اکنون بدون آنکه حکومت کوتاه بیاید انتخاباتی دیگر برگزار شده و دوستان مهندس حاکم شدهاند سؤال اسکامران تفتی: جشنواره سیودوم بینظیر خواهد بود/حضور مجدد کارگردانان با سابقه پس از سالها مایه مباهات است
همراه با پرواز سیمرغ امید 84 کامران تفتی جشنواره سیودوم بینظیر خواهد بود حضور مجدد کارگردانان با سابقه پس از سالها مایه مباهات است بازیگر سینما و تلویزیون کشورمان معتقد است که حضور پیشکسوتانی چون رخشان بنیاعتماد پس از سالها در جشنواره مایه مباهات است کامران تفتی بازیگر-
سینما و تلویزیون
پربازدیدترینها