واضح آرشیو وب فارسی:فارس: در دومین روز از جشنواره فیلم مستند فجر مشهد
«لطفا بوق بزنید» نقد و بررسی شد
مستند «لطفا بوق بزنید» رضا فرهمند در دومین روز از آغاز پخش مستند جشنواره فیلم فجر در مشهد نقد و بررسی شد.
![خبرگزاری فارس: «لطفا بوق بزنید» نقد و بررسی شد خبرگزاری فارس: «لطفا بوق بزنید» نقد و بررسی شد](http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Images/1392/10/27/13921027000005_PhotoA.jpg)
به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد مستند «لطفا بوق بزنید» نگاهی انساندوستانه و اعتراضآمیز به وضعیت نامطلوب مردم میانمار دارد و رضا فرهمند این مستند را در هند و در اردوگاه آوارگان میانمار ساخته است. این مستند از دیدگاه کودکان موضوع را بررسی میکند و بدون قضاوت خاصی مخاطب را در شرایط و موقعیت این بحران انسانی قرار میدهد. این مستند 3 فعال حقوق بشر را درگیر ماجرا میکند و آنها در معرض امتحانی سخت قرار میدهد. از دست دادن هویت و پاسپورت خود در صورت ماندن در اردوگاههای مردم میانمار و یا برگشت آنها به کشور خود که در نهایت یکی از این 3 تن راه برگشت را انتخاب میکند. پس از پخش این مستند حمید طباطبایی معاونت هنری اداره کل ارشاد خراسان رضوی ضمن تشکر از مرتضی کامل نواب مسئول فرهنگسرای رسانه، و شاه محمدی دبیر انجمن سینمای جوان، فرزین جیرانی مسئول کانون هنرمندان و امیر اطهر سهیلی که در برگزاری پخش جلسات مستند نهایت تلاش خود را ابراز داشتهاند، افزود: استقبال از فیلمهای مستند در مشهد از همه شهرهای ایران بیشتر است و این موضوع علاقه مردم مشهد را به سینمای مستند نشان میدهد. وی همچنین به جایگاه سینمای مستند اشاره کرد و ادامه داد: تأثیر سینمای مستند را هیچ هنر دیگری ندارد.حتی در زمان جنگ فیلمهای روایت فتح نقش بیبدیلی را برای تشویق رزمندگان برای حضور در جبهههای جنگ بازی میکرد. فیلمهای مستند تأثیر بسیار زیادی بر روی مخاطبین دارد و حتی امروزه آگهیهای تبلیغاتی به سمت ساخت مستند گونه میروند. طباطبایی در پایان سخنان خود بیان کرد: به دلیل استقبال صورت گرفته قصد داریم جلسات مستند را ادامه دهیم و با حضور کارشناسان خبره این مستندها مورد تحلیل و بررسی قرار دهیم. پس از پایان سخنان طباطبایی، رضا فرهمند گفت: ما ابتدا قصد داشتیم مستندی از قوم مایا در مکزیک بسازیم که ناگهان بحران میانمار پیش آمد. لذا با تصمیم تهیه کننده به سراغ این سوژه رفتیم. این مستند پژوهشی 2 ماه داشته و مسئول تیم پژوهش کمیل سهیلی در سه کشور تایلند، هند و بنگلادش این پژوهش را به اتمام رسانده است. اما در نهایت ما به این نتیجه رسیدیم که مستند در هند ساخته شود. وی در خصوص دیدگاههای این فیلم بیان کرد: ما دو دیگاه اصلی هویت و عدالت را در فیلم داشتیم. ما دیدگاه کودکانه را دنبال کردیم و توانستیم بخشی از داستان را از دید کودکان روایت کنیم. در ادامه جلسه امیر اطهر سهیلی اظهار کرد: زمانی که کارگردان کار وصیتنامه خود را قبل از رفتن به سفر نوشت من دچار دو حالت سستی و البته جدیت شدم. فرهمند به من گفت که تا مرز میانمار میخواهد برود و من متوجه شدم که او میخواهد از تمام ماجرا آگاهی یابد و از آن اطلاعات در مستندسازی استفاده کند. پس از آن رضا فرهمند در خصوص سختیهای ساخت این مستند افزود: ما باید به چند نکته توجه کنیم. اول آنکه ما در خارج از ایران فیلم میساختیم. دوم اینکه ما کلا یک ماه فرصت کار داشتیم و در نهایت ما هیچ حمایت امنیتی در آن کشور نداشتیم. من با موضوع حفظ 800 گیگ فایل و امنیت جان 5 نفر مواجه بودم که اینها کار را برای ساخت یک مستند سخت میکرد. انتهای پیام/2202
92/11/14 - 15:12
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 154]