محبوبترینها
آشنایی با سایت قو ایران بهترین سایت آگهی و تبلیغات در کشور
بهترین شرکتهای مهندسی در آلمان
صفر تا صد حق بیمه 1403! فرمول محاسبه حق بیمه
نقش هدایای سازمانی در افزایش انگیزه و تعهد کارکنان
کلینیک پروتز و ساخت اندام مصنوعی دکتر اجرائی
چگونه میتوانیم با ترانسفر وایز پول جابجا کنیم؟
بهترین مدلهای [صندلی گیمینگ] براساس نقد و بررسی کاربران
مشاوره حقوقی تلفنی با کمترین هزینه
مشاوره حقوقی تلفنی با کمترین هزینه
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1803662148
![نمایش مجدد: نقد فیلم «قصهها» قصه نداری، شروع نکن! refresh](https://vazeh.com/images/refresh.gif)
نقد فیلم «قصهها» قصه نداری، شروع نکن!
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: نقد فیلم «قصهها»
قصه نداری، شروع نکن!
بنی اعتماد به نظر می خواسته به هر قیمتی فیلم بسازد. برای همین همه چیز می شود شعار و پیام و نهایتا مضمون و هنر سینمایی در این فیلم ناکام می ماند. به این شکل بنی اعتماد در قصه گویی تمام شده نشان می دهد و همین است که قصهها، غصه می شود.
![خبرگزاری فارس: قصه نداری، شروع نکن! خبرگزاری فارس: قصه نداری، شروع نکن!](http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Images/1392/11/13/13921113000286_PhotoA.jpg)
خبرگزاری فارس - گروه سینما: رخشان بنی اعتماد، پس از چند سال فیلم، قصه ها را - که تجمیع چند فیلم کوتاه است – ساخته است. او با این شعار که «هیچ فیلمی، هیچ وقت، توی کمد نمونده، بالاخره دیده میشه، چه ما باشیم، چه نباشیم» ناظر نمایش آن در جشنواره است. فیلم قصه ها ساخته شده از چند فیلم کوتاه است. روایت چند آدم آمده از فیلم های قبلی کارگردان. شخصیت های چند فیلم 10 – 20 سال قبل در فضای جامعه شهری امروز. شخصیت هایی که آش و لاشتر از قبل به هر دری می زنند تا ادامه دهند. اما نگارنده با موضع فوق کاری ندارد و آنچه برایم ارجح و جای تامل دارد بحث فرمیک و ساختار اثر است. حتی اینکه قصه ها فیلمی در راستای دیگر آثار بنی اعتماد است یا نه هم خیلی اهمیت ندارد ، بلکه آنچه مهم است اینکه قصه ها فیلم مضمون و شعار است تا فرم و هنر . برای نگارنده که همواره سینمای بنی اعتماد را دوست داشته قصه ها یک «غصه» است . از «خارج از محدوده» تا «خون بازی» پی گیر آثار بنی اعتماد بوده ام . علیرغم تفاوت نکاه ام با او ، اختلاف فکری فیمابین ، حتی خون بازی را پذیرفته ام . یا به رغم فرم ضعیف تر گیلانه مثلا نسبت به «روسری ابی» و خصوصا «زیرپوست شهر» ، آن را دوست داشته و جزو برگزیده هایم بوده است . به طورکلی از سینمای این فیلمساز استقبال کرده ام . سینمای بنی اعتماد همواره سینمای تعادل بین مضمون و ساختار بوده است . ترجیحا مفاهیم با فرم منتقل شده است . داستان های پرمایه ، شخصیت های خون دار ، مقدمه چینی به اندازه ، نقاط عطف به جا ، میزانسن های فکرشده ، دکوپاژهای سنجیده ، داستانک های کامل ، فضاسازی باورپذیر ، طراحی های صحنه و لباس درخدمت مفهوم ، زمان و مکان دراماتیک ، دیالوگ های ظریف حساب شده برای هرکاراکتر و پیام های بی شعار (حتی آنجایی که بوی سیاسی داشته است) ، خلاصه اینکه آن معانی مورد نظر فیلمساز از طریق ساختار منتقل می شده است برای همین بیرون نمی زد و حتی برای مخالفان فکری اش نه تنها قابل تحمل بود بلکه پذیرفتنی می شد . در حالی که قصه ها حکایت افتادن از آن سوی بام است برای همین به «غصه» تبدیل شده است . اولین مشکل بارز و برجسته قصه ها این است که داستان ندارد . قصه کم می آورد . این ربطی به چند قصه ای بودنش ندارد . اصولا هرقصه ای (چه بلند و چه کوتاه) می بایست کامل باشد . شخصیت داشته باشد . سر ، میانه و پایان داشته باشد که در یک دایره به فینالی متحد برسد . چه فیلم را اپیزودیک بدانیم ، چه جمع شده از چند داستان کوتاه ، فرقی نمی کند نخستین انتظار ، داشتن داستان پرمایه و بعدا شگفتی سازاست . داستان همه چیز است . زرد قناری که هنوز دیدنی است ، داستان دارد . روسری آبی که همجنان می تواند قابل تحمل باشد از داستان قدرتمندش سرچشمه می گیرد . زیرپوست شهر اگر تکان می دهد ، قصه اش آدم را می لرزاند . گیلانه اگر فرصت نمی دهد تماشاگر اشکش را پاک کند داستان پردازی خوبش باعث می شود . اما در قصه ها با اثری فاقد داستان روبروییم . داستان که نباشد شخصیت هم نیست ، فراز و فرود ی هم وجود ندارد ، دیگر ضرورتی برای تعبیه نقطه عطف ندارد ، مقدمه چینی و دادن اطلاعات محلی از اعراب ندارد ، دیالوگ ها روی هوا ، تبدیل به شعار می شوند . جان لستر می گوید : «اگر داستان خوبی نداری کار را شروع نکن» . این اصل اساسی در قصه ها ندیده گرفته شده است . بنی اعتماد به نظر می خواسته به هر قیمتی فیلم بسازد. چه کنم چه کنم او را به صرافت این انداخته که خب آدم های فیلم های قبلی را با تغییراتی می شود در زمان حال بسط داد و برای آن ها مشکلاتی تراشید. آنها را روانه گوشه و کنار شهر کرد. آسیب های و معضلات اجتماعی موجود را هم مانند بیکاری، عقب افتادن حقوق کارگران، اعتیاد، مدیران بی تعهد و ریاکار، شعارهای سیاسی دانشجوی ستاره دار و ... خلاصه مواردی از این دست را به آنها وصله کرد تا بشود «قصه ها»ی امروز آدم های دیروز فیلم های قبلی . برای همین همه چیز می شود شعار و پیام و نهایتا مضمون، هنر سینمایی قبلی، در این فیلم ناکام و در نطفه می ماند. همین جاست که برای امثال من که با فیلم های او همراهی کرده ایم بنی اعتماد در قصه گویی تمام شده نشان می دهد و همین است که قصه ها، غصه می شود. چنین به نظر می رسد که بنی اعتماد خودش هم براین نقص مهم و کلی فیلم واقف بوده است. وی در مصاحبه هایی گفته : «گرچه فیلم قصه ها روایتی کاملا مستقل دارد اما برای خود من و کسانی که فیلم های قبلی ام را دیده اند مروری برسرنوشت آدم ها و شرایط اجتماعی سه دهه گذشته است». این حکم قطعی و غیرقابل کتمان است که هراثری خود باید مستقلا قدرت و تاثیر انتقال مسایل مورد نظرش را داشته باشد. قصه ها به صورت جدی فاقد این ظرفیت است. کد گذاری ها و نشانه های موجود در لایه بندی فیلم ، آن را در بهترین حالت واجد میل و درک طیفی خاص از تماشاگران سینما می کند. حتی برای آن دسته از مخاطبان فیلم (مانند نگارنده) که دنبال کننده فیلم های قبلی و آشنایی با شخصیت های پیشین و مشکلات آنها می باشد ، باز هم فیلم در ارتباط و برانگیختن همذات پنداری کم می آورد، چه رسد به نسلی از تماشاگر که یا آن فیلم ها را ندیده و یا برخی را جسته و گریخته از تلویزیون دیده است، حالا چگونه بی درک پیشینه ، خاستگاه ، جایگاه ، و خواسته های شخصیت های این فیلم تاب تحمل تا آخر را دارد. فیلمی هم که شخصیت هایی چند وجهی با عناصر شناسنامه ای ذکر شده نداشته باشد، اساسا درزمینه ماندگاری بی توان است. پس آنچه می ماند در سطح ، توفیق بدست می آورد همان رویکرد پیام دهی، مضمون گرایی مورد نظر طیف خاصی که سینما را برای هدف فرهنگی و سرگرمی موثر نمی خواهند و فقط انتظار چند شعار و پیام دارند. بنی اعتمادی که در آثار قبلی اش تا حد لازم به ژانر و استانداردهای قصه گویی توجه دارد در اینجا اساسا برای «گونه» محلی از اعراب قایل نمی شود. اگر چنین بود در شخصیت پردازی به این اصول پای بند می ماند که «وقتی شخصیت تان دچار دردسر می شود شاید بد نباشد که سروکله فرشته مهربانی پیدا شود». اینکه چر ا در قصه ها از فرشته مهربانی خبری نیست باز میگردیم به همان حرف اول که چون اساسا قصه ای درکار نیست. داستانی نبوده که فیلم ساخته شود بلکه حرف هایی در میان بوده است که حالا فیلم شده است. محمد تقی فهیم انتهای پیام/ی
92/11/13 - 15:37
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 48]
صفحات پیشنهادی
قصهها را بدون هیچ قانونشکنی ساختم بنیاعتماد: رستگاری شخصیتهایم در تغییرات اساسی است/ «قصهها» یک
قصهها را بدون هیچ قانونشکنی ساختمبنیاعتماد رستگاری شخصیتهایم در تغییرات اساسی است قصهها یکی از امیدوارکنندهترین فیلمهاست رخشان بنیاعتماد در نشست خبری پس از نمایش فیلمش گفت باید بگویم فیلمهای من راجع به تلخیهاست و اپیزود آخر این فیلم یکی از امیدوارکنندهترین فیلمهاستتأخیر گریبان جشنوارهها را هم گرفت «قصهها» با ۴۵ دقیقه تاخیر شروع شد
تأخیر گریبان جشنوارهها را هم گرفتقصهها با ۴۵ دقیقه تاخیر شروع شداکران فیلم سینمایی قصههای رخشان بنیاعتماد در دومین روز جشنواره فیلم فجر با ۴۵ دقیقه تأخیر آغاز شد به گزارش خبرنگار سینمایی فارس دومین روز از سی و دومین دوره جشنواره فیلم فجر در حالی آغاز شد که اکران فیلم قصههبا نمایش دو فیلم «دندان مار» و «آن سوی آتش» سینمای دهه ۶۰ نقد و بررسی میشود
با نمایش دو فیلم دندان مار و آن سوی آتشسینمای دهه ۶۰ نقد و بررسی میشودفیلمهای آنسوی آتش کیانوش عیاری و دندان مار مسعود کیمیایی در باشگاه فیلم شهر نقد و بررسی میشود به گزارش خبرگزاری فارس فیلمهای سینمایی آنسوی آتش کیانوش عیاری و دندان مار مسعود کیمیایی با حضور منتقدین نظیر جنقد فیلم «سر به مهر»؛ کارگردانی یکدست، کمبود کنش در فیلمنامه
نقد فیلمسر به مهر کارگردانی یکدست کمبود کنش در فیلمنامهفیلم سر به مهر اگر چه در بخش فیلمنامه دارای نقاط ضعف و قوتی است اما در بخش کارگردانی فیلم یکدست و همگون است خبرگزاری فارس ـ گروه فرهنگی سر به مهر فیلم شخصیت محور بدون کنش جذاب است فیلمی در مورد دختری خجالتی و گوشهگیر بنقد فیلم «زندگی مشترک آقا و خانم محمودی» نگه داشتن تماشاگر در برزخ کلیشهسازی از زن ایرانی مسلمان
نقد فیلم زندگی مشترک آقا و خانم محمودینگه داشتن تماشاگر در برزخ کلیشهسازی از زن ایرانی مسلمانحجازی به دلیل فقدان شخصیت به پایانبندی باز بخوانید خنثی میرسد نمیتواند به حق برسد هم ساناز را در اوج آشفتگی و گریان زیر رواندازی سنتی دفن میکند و هم محدثه را پشت به دوربین در اوجبازخوانی زندگی «شهید انتظار» در قالب مستند+فیلم
بازخوانی زندگی شهید انتظار در قالب مستند فیلمزندگی و نحوه شهادت حسن شحاته مشهور به شهید انتظار توسط گروه مرکز گسترش سینمای مستند شیعه فیلم شد به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس فیلم مستند حسن شحاته تولیدی مجموعه فطرس مدیا مرکز گسترش سینمای مستند شیعه است که به با«قصهها» پیشتاز آرای تهرانیها در روز اول جشنواره فیلم فجر
فرهنگ و هنر سینمای ایران قصهها پیشتاز آرای تهرانیها در روز اول جشنواره فیلم فجر شمارش آرای مردمی سینماهای نمایشدهنده فیلم های جشنواره فیلم فجر در پایتخت در روز اول جشنواره حاکی از آن است که فیلم قصهها در صدر جدول قرار دارد به گزارش خبرنگار مهر نخستین روز از سی و دومینمسئول کمیته کودک و نوجوان ستاد دهه فجر کرمان خبر داد اکران عمومی فیلم سینمایی «مرادو» در دهه فجر
مسئول کمیته کودک و نوجوان ستاد دهه فجر کرمان خبر داداکران عمومی فیلم سینمایی مرادو در دهه فجرمسئول کمیته کودک و نوجوان ستاد دهه فجر استان کرمان گفت فیلم سینمایی مرادو از تولیدات کانون پرورشی برای نخستین بار در ایام الله دهه فجر در سراسر استان کرمان اکران میشود به گزارش خبرگزارمحمد ساسان در گفتوگو با فارس عنوان کرد تولید مستند «جام جهاننما» برای تلویزیون/ آغاز نگارش فیلمنام
محمد ساسان در گفتوگو با فارس عنوان کردتولید مستند جام جهاننما برای تلویزیون آغاز نگارش فیلمنامه سریال یک کار خوبتهیه کننده مستند جام جهان نما از آغاز مراحل نگارش فیلمنامه سریال یک کار خوب خبر داد محمد ساسان مستندساز و تهیه کننده مستند هفت قسمتی جام جهاننما در گفتوگو با خبمشکل برای فیلم کمیک استریپی سفر «انتقام گیران» به ایتالیا به تعویق افتاد
مشکل برای فیلم کمیک استریپیسفر انتقام گیران به ایتالیا به تعویق افتادفیلم برداری انتقام گیران عصر اولترون در کشور ایتالیا به تعویق افتاد شرکت فیلمسازی مارول خبر تعویق فیلمبرداری فیلم را به صورت رسمی اعلام کرد به گزارش خبرگزاری فارس هفته قبل گفته شد اولین صحنههای قسمت دوم«بادیگران» تحویل دفتر جشنواره شد+پوستر فیلم
بادیگران تحویل دفتر جشنواره شد پوستر فیلمفیلم سینمایی بادیگران در واپسین روزهای نزدیک به جشنواره فیلم فجر نسخه نهایی خود را تحویل دبیرخانه داد و پوستر این فیلم رونمایی شد به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس پوستر فیلم سینمایی بادیگران به کارگردانی ناصر ضمیری و تهیه کنندگیفیلم سینمایی «اکباتان» نقد و بررسی میشود
شنبه ۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۱ ۱۹ فیلم اکباتان با حضور مهرشاد کارخانی کارگردان شاهد احمدلو مزدک میرعابدینی و سحر قریشی در فرهنگسرای فردوس نقد و بررسی میشود به گزارش خبرنگار بخش سینمایی خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا سیوپنجمین جلسه نقد و بررسی فیلم اکباتان به همراه نمایش اینپوستر فیلم سینمایی «رستاخیز» رونمایی شد
پوستر فیلم سینمایی رستاخیز رونمایی شدپوستر فیلم سینمایی رستاخیز آخرین ساخته احمدرضا درویش که توسط ابراهیم حقیقی طراحی شده است رونمایی شد به گزارش خبرگزاری فارس پوستر فیلم سینمایی رستاخیز آخرین ساخته احمدرضا درویش امروز رونمایی شد بنابراین گزارش پوستر این فیلم سینمایی توسط انگاهی به فیلم«زندگی مشترک آقا و خانم محمودی» کلیشه حاجی بازاری و دختر امروزی در یک فیلم کاملا متوسط
نگاهی به فیلمزندگی مشترک آقا و خانم محمودیکلیشه حاجی بازاری و دختر امروزی در یک فیلم کاملا متوسطشاید بتوان این فیلم را نوعی درجا زدن برای کارگردانش تلقی کرد و اینکه حجازی برعکس فیلم قبلیاش این بار به جریان روشنفکری امتیازهایی داده است تا شاید بتواند موافقت و همراهی آنها را جلبدر نشست نقد و بررسی «نمایش دو یک به نفع بارسلونا» عنوان شد بازی فوتبال میتواند دغدغهساز باشد
در نشست نقد و بررسی نمایش دو یک به نفع بارسلونا عنوان شدبازی فوتبال میتواند دغدغهساز باشدنویسنده و کارگردان نمایش دو یک به نفع بارسلونا گفت بازی فوتبال میتواند دغدغهساز باشد به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد نشست نقد و بررسی نمایش دو یک به نفع بارسلونا امشب با حضور مهسا غفوهمراه با «رستاخیز» و «چ» مدیرتولید گزیده کار سینما با دو فیلم فاخر در فجر 32
همراه با رستاخیز و چمدیرتولید گزیده کار سینما با دو فیلم فاخر در فجر 32علی قائمی مقامی پس از 4 سال مجددا با دو فیلم فاخر رستاخیز و چ در جشنواره فیلم فجر حضور خواهد داشت به گزارش خبرنگار سینمایی فارس علی قائممقامی در 5 سال گذشته درگیر مراحل تولید دو فیلم سینمایی رستاخیز و چروایت فتح برگزار میکند نشست نقد و بررسی «هر ماه، یک کتاب» با حضور نویسندگان اثر به صورت ماهیانه
روایت فتح برگزار میکندنشست نقد و بررسی هر ماه یک کتاب با حضور نویسندگان اثر به صورت ماهیانهنشست هر ماه یک کتاب ماهیانه به صورت مستمر با حضور نویسندگان آثار در مؤسسه انتشاراتی روایت فتح برگزار میشود به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات باشگاه خبری فارس توانا ف مؤسسه انتشاراتی روای-
سینما و تلویزیون
پربازدیدترینها