تبلیغات
تبلیغات متنی
دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک
طراحی سایت فروشگاهی فروشگاه آنلاین راهاندازی کسبوکار آنلاین طراحی فروشگاه اینترنتی وبسایت
بهترین دکتر پروتز سینه در تهران
محبوبترینها
بهترین ماساژورهای برقی برای دیسک کمر در بازار ایران
بهترین ماساژورهای برقی برای دیسک کمر در بازار ایران
آفریقای جنوبی چگونه کشوری است؟
بهترین فروشگاه اینترنتی خرید کتاب زبان آلمانی: پیک زبان
با این روش ساده، فروش خود را چند برابر کنید (تستشده و 100٪ عملی)
سفر به بالی؛ جزیرهای که هرگز فراموش نخواهید کرد!
از بلیط تا تماشا؛ همه چیز درباره جشنواره فجر 1403
دلایل ممنوعیت استفاده از ظروف گیاهی در برخی کشورها
آیا میشود فیستول را عمل نکرد و به خودی خود خوب میشود؟
مزایای آستر مدول الیاف سرامیکی یا زد بلوک
خصوصیات نگین و سنگ های قیمتی از نگاه اسلام
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1860320398
![نمایش مجدد: نقد فیلم «چ» ساخته ابراهیم حاتمی کیا بازگشت قدرتمند فیلمساز کهنه کار refresh](https://vazeh.com/images/refresh.gif)
نقد فیلم «چ» ساخته ابراهیم حاتمی کیا بازگشت قدرتمند فیلمساز کهنه کار
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: نقد فیلم «چ» ساخته ابراهیم حاتمی کیا
بازگشت قدرتمند فیلمساز کهنه کار
حاتمی کیا نه تنها در این فیلم خوب قصه می گوید که در روایت به سادگی برگزار نمی کند. طراحی صحنه و لباس، جلوه های ویژه میدانی و کامپیوتری، کنترل فصل های شلوغ بی غلط، میزانسن های کاملا درخدمت درام، ممانعت از افت ریتم، بازی های انرژیک و اکتیو مخصوص این ژانر، همه خوب طراحی و اجرا شده اند؛شکوهمند و غافلگیرکننده.
![خبرگزاری فارس: بازگشت قدرتمند فیلمساز کهنه کار خبرگزاری فارس: بازگشت قدرتمند فیلمساز کهنه کار](http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Images/1392/07/03/13920703000164_PhotoA.jpg)
خبرگزاری فارس، گروه سینما: کلمه «بازگشت» عموما و غالبا با معنای مترقی و مثبت همراه نیست، اما هر وقت برای انتشار مفهومی بالنده و پیشتاز به کار رود، بار ارزشی مضاعفی را به همراه دارد. کاربرد چنین کلمه ای برای اطلاع دهی از ورود مجدد یک هنرمند یعنی یک اتفاق مهم در صحنه هنر، یک رویداد قابل ثبت در تاریخ فرهنگ، یک جهش بزرگ درکارنامه هنرمند. بنابراین استفاده از کلمه «بازگشت» برای ابراهیم حاتمی کیا به شدت خوش یمن است، شاید به کارگیری پسوند «قدرتمند» ضرورتی نداشت، با این حال باید این بازگشت را به فال نیک گرفت. به راستی چرا بازگشت؟ حاتمی کیا که از سینما فاصله نگرفته بود یا حتی فترتی میان آثارش به وجود نیامده بود، پس به چه دلیلی بازگشت؟ نخست براین مساله اشاره کنم که قرار نیست درباره حاتمی کیا بررسی انجام شود، غرض و مراد تحلیل و تا حدودی نقد فیلم «چ» است، اما چاره ای نیست که درادامه فراز بالا مختصری بحث را گسترش دهیم. واقعیت قضیه دراین است که حاتمی کیا پس از آژانس شیشه ای با افت و خیزهایی رو به سویی خاص جلو آمده است. (البته ناگفته نماند که از نگاه نگارنده به رنگ ارغوان هم در زمره فیلم های قابل اعتنای مخاطب محور او بود). حتی عواطف جاری و مستتر بر فیلم ها هم کم کم رنگ خاص تری پیدا کرد . درحالی که انتظار می رفت بعد ار آژانس درهمان مسیر سینمای میانه (سینمای قهرمان پرداز قصه گو) که شاکله اش را دربرگیری مخاطبان انبوه تشکیل می داد طی طریق کند، راهروی بر مدار ساختن فیلم هایی که به جای اتکا به تماشاگران بسیار از لایه ها و طیف های متنوع جامعه ، چشم به پذیرش یک جور نگاه و سلیقه و فکر محدود دارد، به جای خوشایند مردم به مفهوم سلیقه غالب مترقی، تایید جریانی از انبوه را ترجیح می دهد . این انتظار اصلا براین خواست استوار نیست که حاتمی کیا همواره باید آژانس شیشه ای بسازد. اگر چنین برداشتی شود خیلی سطحی نگری است. ولی انتظار متداول فیلم ساختن برای مردم (فارغ از تمایل به حاشیه ها و رضایت شبه روشنفکرها) هم منطقی وقابل دفاع است. فیلم «چ» ازجمله آثاری است که به تمام معنا «سینما» است. سینمایی که واجد عوامل ساختارمند است. موضوع و مضمون با فرمی جذاب عجین و محقق شده است، داستان پرمایه و با شاخ و برگ مناسب، شخصیت دارد ، قهرمان و ضد قهرمان دارد ، زمان و مکان قصه پردازی قابل شناسایی است، در «گونه» تثبیت شده دفاع مقدس پرداخت شده و روایت کاملا ساختار دارد. کلا سینمایی است که لذت می بخشد. «چ» روایت دوشبانه روز حضور دکتر چمران (فریبرز عرب نیا) درمقام نماینده دولت به اتفاق تیمسار فلاحی (سعید راد) و ... درپاوه کردستان است. دکتر وقتی می رسد که شهر در آستانه سقوط است. اصغر وصالی (بابک حمیدیان) فرمانده نیروهای پاسدار با تعدادی رزمنده تنها حافظان مردم دربرابر هجوم سرتا پا مسلح ضد انقلاب به سرکردگی دکتر عنایت (مهدی سلطانی) است. و ... حاتمی کیا در اجرای سینمایی این روایت با استفاده از تجارب متعددش در گونه دفاع مقدس اوج پختگی اش را به کار برده است . یک فیلم سخت، نفس گیر، پرتعلیق، گره افکن، اکشن، عاطفی، عاشقانه، پرچالش، کنشمند، اکتیو، میهن پرستانه، ایئولوژیک، بسیجی، مردمی و دریک کلام سینما به مفهوم اثرگزار و هیجان آور و این یعنی نزدیک به قله، یک یا علی مانده است. «چ» تمام قد تصویرگر عبور این مردم از گردنه های نفس گیر و پر شهید است. فیلم به خوبی نشان می دهد که چرا این مردم در امروزه هم برای حفظ دستاوردهایشان ایستادگی می کنند. مهم نیست که «چمران» اش حداقلی است، مهم این است شاگردان و سربازان «خمینی» اش مانند اصغر وصالی حداکثری هستند. گویا خود حاتمی کیا پیشاپیش می دانسته که این شخصیت چمران درفیلم، قانع کننده نخواهد بود. مثلا یک بیگانه از این طریق نخواهد فهمید چرا چمران، چمران شده است، تلاش هم کرده تا در رویکرد اتوبیگرافیک (زندگینامه) با فلاش بک هایی به گذشته و خانواده دکتر، نزدیک شود، یا با نمایش برخی از ویژگی های او مانند فصل حرکت اش به اتفاق همراهان در بدو ورود به منطقه و در مسیر کوهستانی، آنجا که یکی از رزمندگان می خواهد حیوان زخمی را خلاص کند، اما دکتر نمی گذارد و می گوید «مگر تو خلقش کردی» و ادامه می دهد«کشتن کار ما نیست»، ونیز پوشش دکتر که تعجب همه را برمی انگیزد که «چریک کت و شلواری ندیده بودیم» و ... همه تلاش هایی برای شخصیت آفرینی است، با این حال وجه قهرمان پردازانه چمران در کف می ماند، اما چه باک ، حاتمی کیا چنان سربازان و بسیجیان قدرتمندند آفریده که بی تردید نمایانگر شاگردی کردن در مکتب چمران را تداعی می کنند و با «اصغر» خوب جبران می کند ، آنجا که هردو مرد در آغوش هم می غرند. یکی می گوید «نمی تواند باورش کند که او چمران بازرگان است یا خمینی» و چریک کهنه رزم، بهترین جواب را می دهد: «خوش به حال خمینی که چنین سربازانی دارد»، بی هیچ زحمتی ذهن تماشاگر، امروز را مرور می کند که هنوز، ساختمان پی افکنده توسط خمینی، به چه دلیل جوان و برنا است. حاتمی کیا نه تنها دراین فیلم خوب قصه می گوید که در روایت به سادگی برگزار نمی کند. طراحی صحنه و لباس، جلوه های ویژه میدانی و کامپیوتری، کنترل فصل های شلوغ بی غلط، میزانسن های کاملا درخدمت درام، ممانعت از افت ریتم، بازی های انرژیک و اکتیو مخصوص این ژانر، همه خوب طراحی و اجرا شده اند. شکوهمند و غافلگیرکننده، سکانس سرنگونی هلیکوپتر حامل زخمی ها به غایت به اندازه است. فراتر از تکنیک نگه دارنده تماشاگر، پر از حس و عاطفه است . این فصل به شدت از همه صحنه های پر تیر و تفنگ و رجزخوانی های مخالف و موافق ، بدویت و قساوت دشمن را بهتر و عمیق تر به نمایش درمی آورد. اما بنیادی ترین عامل در موضوع و مضمون، تاریخ نگاری و اطلاع دهی «چ» است. حاتمی کیا برای نسل کنونی و فردا از افشای دیروز کوتاه نمی آید. او در عین زنده کردن کاروزار و صحنه های رزم و حضور خصم، این هنگامه را بدون بک گراند سیاسی نمی بیند. مناسبات پشت پرده ای در کار است. زد و بند و معامله ای شده است، چگونگی عملکرد مرکز نشینان فراموش نمی شود، به دادگاه رفتن فرماندهان ارتش، کوتاهی کردن دولت موقت تا سیاسیون همراهش، به بحث و چالش کشیده می شود، چنانکه راهی نمی ماند جز ورود امام به صحنه و چه کارساز است پیام آن مراد بسیجیان و مردم کوچه و بازار و گرنه آرزوی طاغوت فراری مبنی بر ایرانستان شدن ایران، شدنی بود. خلاصه اینکه حاتمی کیا بازهم در امروزه ای که سینمای دفاع مقدس درحال فراموشی است (نهایتا روایت های شبه روشنفکرانه یا حاشیه ای از جنگ رواج دارد)، جهادگرانه، قیام به احیا و به رخ کشیدن این گونه سینمایی می کند. جهاد از این بابت که در رویکرد تکنیکی و فنی، اعتماد به نفس سینمای ایران را تقویت و در جهت نفی و نهی براورده کردن نیازهای تکنولوژیک سینما از بیرون مرزها، الگویی عمل می کند. «چ» از حیث ارایه نمونه ای از فیلم با عوامل و امکانات مدرن و سوپرپروداکشن، آبروی سینمای ایران را می خرد و حتی بالاتر نشان می دهد همانند برخی عرصه ها و تخصص ها (مثلا پزشکی) ما می توانیم سرویس دهنده به دیگر ممالک باشیم. در شرایطی که باب و مد شده که مدیران پروژه ها برای کمترین امکانات، بارسفر به ینگه دنیا می بندند «چ» چند سروگردن از سینمای قادر به خلق صحنه های استاندرد منطقه بالاتر می ایستد. این انتظار از حاتمی کیا می رفت و محقق شد که در سینما ثابت کند ما می توانیم نه تنها نیازهای تکنیکی خودمان را براورده کنیم بلکه تامین کننده نیاز دیگران هم باشیم. این هم از برکات سینمای جنگ در این زمانه. حاتمی کیا و فیلم «چ» از این بابت هم در تاریخ سینمای کشورمان افتخار آفرین و ماندگار خواهند بود. (درباره جزییات این قوت ها می توان همزمان با اکران عمومی فیلم، به تفصیل نوشت). محمدتقی فهیم انتهای پیام/
92/11/14 - 12:38
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 157]
صفحات پیشنهادی
به بهانه بازگشت به سینمای دفاع مقدس فیلم سینمایی «چ» حاتمیکیا به روایت تصویر
به بهانه بازگشت به سینمای دفاع مقدسفیلم سینمایی چ حاتمیکیا به روایت تصویر20 عکس صحنه و 10عکس پشت صحنه فیلم سینمایی چ به کارگردانی ابراهیم حاتمیکیا را باهم مرور میکنیم به گزارش خبرگزاری فارس 20 عکس صحنه فیلم سینمایی چ و عکس های پشت صحنه را به نقل از سایت رسمی این فیلم سینمهمزمان با میزبانی جشنواره فیلم فجر در یاسوج «چ» حاتمیکیا نخستینبار در یاسوج اکران میشود
همزمان با میزبانی جشنواره فیلم فجر در یاسوجچ حاتمیکیا نخستینبار در یاسوج اکران میشودمدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد گفت همزمان با میزبانی جشنواره فیلم فجر در یاسوج فیلم "چ" اثری از ابراهیم حاتمیکیا در یاسوج به نمایش درمیآید امین کمالوندی در گفتوبا شروع کار انتخاب بازیگران فیلم نامه«چهار شگفت انگیز» تازه آماده شد
با شروع کار انتخاب بازیگرانفیلم نامهچهار شگفت انگیز تازه آماده شدفیلمنامه نسخه جدید و احیا شده مجموعه فیلم چهار شگفتانگیز آماده و تکمیل شد بازیگران ۴ نقش اصلی این اکشن ابرقهرمانانه هم این ماه انتخاب میشوند به گزارش خبرگزاری فارس کمپانی فوکس قرن بیستم اعلام کرد از فیلمنامهابراهیم حاتمیکیا و عادل فردوسیپور همه را غافلگیر کردند/ حضور خبرنگاران بیکارت
حاشیهنگاری اولین روز از سی و دومین جشنواره فیلم فجر ابراهیم حاتمیکیا و عادل فردوسیپور همه را غافلگیر کردند حضور خبرنگاران بیکارت ابراهیم حاتمیکیا و عادل فردوسیپور و پژمان جمشیدی با حضور خود در کاخ جشنواره همه را غافلگیر کردند به گزارش خبرنگار حوزه سینما باشگاه خبرنگارانابراهیم حاتمی کیا و عادل فردوسی پور همه را غافلگیر کردند/ حضور خبرنگاران بی کارت
حاشیه نگاری روز اول سی و دومین جشنواره فیلم فجر ابراهیم حاتمی کیا و عادل فردوسی پور همه را غافلگیر کردند حضور خبرنگاران بی کارت ابراهیم حاتمی کیا و عادل فردوسی پور و پژمان جمشیدی با حضور خود در کاخ جشنواره همه را غافلگیر کردند به گزارش خبرنگار حوزه سینما باشگاه خبرنگاران شایدهمراه با «رستاخیز» و «چ» مدیرتولید گزیده کار سینما با دو فیلم فاخر در فجر 32
همراه با رستاخیز و چمدیرتولید گزیده کار سینما با دو فیلم فاخر در فجر 32علی قائمی مقامی پس از 4 سال مجددا با دو فیلم فاخر رستاخیز و چ در جشنواره فیلم فجر حضور خواهد داشت به گزارش خبرنگار سینمایی فارس علی قائممقامی در 5 سال گذشته درگیر مراحل تولید دو فیلم سینمایی رستاخیز و چشمقدری برای فیلم ابراهیم حاتمیکیا آمد / عربنیا غایب نمایش ویژهی «چ»
دوشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲ ۴۹ سومین روز نمایش فیلمها در کاخ جشنوارهی فجر با استقبال از فیلم چ ابراهیم حاتمیکیا آغاز شد به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا فیلم رأس ساعت 10 آغاز شد و با شروع فیلم درهای سالن اصلی بسته شد و حاضران به روال دو روز گذشته بهنظر فیلمبردار برنده اسکار درباره «چ» و «رستاخیز»
نظر فیلمبردار برنده اسکار درباره چ و رستاخیز فرهنگ > سینما - ویتوریو استورارو فیلمبردار برنده اسکار پس از معرفی کتب جدید خود در خانه هنرمندان درباره دو فیلم ایرانی صحبت کرد به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین ویتوریو استورارو که در پروژه «محمد ص » همکاری کنقد فیلم «سر به مهر»؛ کارگردانی یکدست، کمبود کنش در فیلمنامه
نقد فیلمسر به مهر کارگردانی یکدست کمبود کنش در فیلمنامهفیلم سر به مهر اگر چه در بخش فیلمنامه دارای نقاط ضعف و قوتی است اما در بخش کارگردانی فیلم یکدست و همگون است خبرگزاری فارس ـ گروه فرهنگی سر به مهر فیلم شخصیت محور بدون کنش جذاب است فیلمی در مورد دختری خجالتی و گوشهگیر ب«چ» حاتمی کیا حال تماشاگر را نگرفت شکسته شدن طلسم سینمای افسرده در کاخ جشنواره
چ حاتمی کیا حال تماشاگر را نگرفتشکسته شدن طلسم سینمای افسرده در کاخ جشنوارهچ دهمین فیلم کاخ جشنواره بود و مخاطبان پس از تماشای تعداد قابل توجهی از فیلم های افسرده فضای امید بخشی را در یک فیلم سرپا و خوش ساخت تجربه کردند به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس در سومین روز جشنوارفیلمها ی راه یافته به جشنواره فیلم فجر ( سودای سیمرغ)- چ ( ابراهیم حاتمی کیا) - بیگانه (بهرام توکلی)
شماره خبر 1351462741326646528 پپ منبع تسنیم 0 0 دانلود لینک را کپی کنید دانلود29 دی 1392 ساعت 17 24نقد فیلم «زندگی مشترک آقا و خانم محمودی» نگه داشتن تماشاگر در برزخ کلیشهسازی از زن ایرانی مسلمان
نقد فیلم زندگی مشترک آقا و خانم محمودینگه داشتن تماشاگر در برزخ کلیشهسازی از زن ایرانی مسلمانحجازی به دلیل فقدان شخصیت به پایانبندی باز بخوانید خنثی میرسد نمیتواند به حق برسد هم ساناز را در اوج آشفتگی و گریان زیر رواندازی سنتی دفن میکند و هم محدثه را پشت به دوربین در اوجتجلیل از ابراهیم حاتمیکیا با حضور فرزندان و خانواده شهدا
تجلیل از ابراهیم حاتمیکیا با حضور فرزندان و خانواده شهدا مراسم تجلیل از ابراهیم حاتمیکیا کارگردان برجسته سینمای دفاع مقدس با حضور فرزندان و خانواده شهدا در سازمان هنری و رسانهای اوج آغاز شد مراسم تجلیل از ابراهیم حاتمیکیا کارگردان برجسته سینمای دفاع مقدس با نام تجلیل از هنتصاویر/ مراسم تجلیل از ابراهیم حاتمی کیا
تصاویر مراسم تجلیل از ابراهیم حاتمی کیا مراسم بزرگداشت ابراهیم حاتمی کیا عصر دوشنبه با حضور فرزندان و خانواده شهدا در مؤسسه اوج برگزار شد تاریخ انتشار ۰۸ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۱ ۵۷گپوگفت فارس با کارگردان سیاسیترین اثر جشنواره عمار برخی بازیگران به خاطر تبعات احتمالی در «لکه» با
گپوگفت فارس با کارگردان سیاسیترین اثر جشنواره عماربرخی بازیگران به خاطر تبعات احتمالی در لکه بازی نکردند فیلم مثل باقیات صالحات استمحمدباقر مفیدیکیا میگوید علی رغم اینکه برخی بازیگران از فیلمنامه خوششان آمده بود ولی به خاطر تبعات احتمالی در لکه بازی نکردند ● گزارش تصويابراهیم حاتمیکیا به تماشای بیگانه نشست
ابراهیم حاتمیکیا به تماشای بیگانه نشست ابراهیم حاتمیکیا به تماشای فیلم سینمایی بیگانه ساخته بهرام توکلی نشست به گزارش خبرنگار حوزه سینما باشگاه خبرنگاران ابراهیم حاتمیکیا به همراه کمال تبریزی محمدرضا شهیدیفرد پژمان جمشیدی و آزاده صمدی به تماشای فیلم سینفیلمبردار اسکاری «محمد(ص)» میهمان جشنواره فیلم فجر
فیلمبردار اسکاری محمد ص میهمان جشنواره فیلم فجرویتوریو استرارو فیلمبردار سرشناس ایتالیایی میهمان بخش بینالملل سیودومین جشنواره فیلم فجر میشود به گزارش خبرگزاری فارس ویتوریو استرارو در 24 ژوئن 1940 در شهر روم متولد شد او در سال 1960 از موسسه فیلم ایتالیا سنترو اسپریمنتا-
سینما و تلویزیون
پربازدیدترینها