محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1843560370
مشهورترین مرتدین ایران
واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
مشهورترین مرتدین ایران
با بررسی دو انحراف مشهور تاریخ کشور به خوبی روشن میشود که چرا مواجهه علما با مرتدین رفته رفته شدت میگیرد و پس از پیروزی انقلاب، واکنشها شدیدتر میشود.
به گزارش سرویس دینی جام نیوز، آنچه ما را از یک واقعه تاریخی بهدرستی آگاه مینماید و تاثیری بسزا در شناخت ما از یک مسئله دارد، بررسی یک واقعه از ابعاد گوناگون است. هرچه این بررسی کاملتر و دقیقتر باشد، در شناخت و ذهنیت آینده ما تاثیری عمیق میگذارد و گذشته، چراغ راه آینده میشود تا ما را از خطرات گذشته بر حذر دارد. روحانیت و علمای دین نیز در طول تاریخ در راستای حفظ جامعه از آسیبها و خطرات، با افراد منحرف مواجهه داشتهاند و این برخوردها در حافظه تاریخی جامعه ثبت شده است؛ برخوردهایی که گاه در حد موعظه و نصیحتی پدرانه بوده و گاه چون گرفتن دست غریق از باتلاق انحراف. با این حال افرادی نیز یافت شدهاند که از این روش بزرگان ره بهجایی نبردهاند و بر طریق منحرف خویش اصرار ورزیدهاند. در این نوشتار میکوشیم با بررسی انحراف دو تن از مرتدین و چگونگی مواجهه علما با ایشان، خطرات تعلل و درنگ در برخورد با افکار انحرافی را نشان دهیم. با بررسی این دو انحراف به خوبی روشن میشود که چرا مواجهه علما با مرتدین رفته رفته شدت میگیرد و پس از پیروزی انقلاب، واکنشها شدیدتر میشود. در واقع هرچه در مقابله با منحرفین کوتاهی صورت میگیرد، صدمات اجتماعی جبرانناپذیری شکل میگیرد که حیات جامعه را به خطر میاندازد. جریان باب که بعدها مبدل به بهائیت شد، یکی از جریانهای مسئلهساز در تاریخ ایران است و علی محمد باب شیرازی را باید یکی از تاثیرگذارترین مرتدین از تاریخ قاجار به بعد در ایران دانست. باب، تاجری شیرازی بود که در مجالس درس کاظم رشتی از سران فرقه شیخیه حضور یافت و بعد از درگذشت کاظم رشتی، یکی از شاگردان وی به نام ملاحسین بشرویه که بهدنبال جانشینی برای رشتی بود با باب آشنا شد و او را جانشین کاظم رشتی دانست و البته باب به این مقام اکتفا نکرد و خود را باب امام زمان (عجلاللهتعالیفرجهالشریف) دانست و پس از مدتی خویش را مهدی موعود خواند و سپس ادعای نبوت نمود. وی را به محضر علمای شهر شیراز بردند و پس از بحث و فلک شدن، با ضمانت داییاش آزاد شد و به خانه دایی خود رفت و شش سال فاصله تا اعدام او افتاد. این کوتاهی صدماتی بسیار بهجامعه ایران زد و بعدها کشتارهایی فجیع توسط پیروان باب رخ داد. علیمحمد باب از شیراز به اصفهان رفت و تحت حمایت منوچهرخان معتمدالدوله حاکم وقت اصفهان قرار گرفت. باب یک سال در اصفهان ماند. با مرگ منوچهرخان، گرگینخان جانشین وی شد و اوضاع تغییر کرد و به دستور محمدشاه قاجار باب بهسوی تهران فرستاده شد اما صدراعظم او حاجی میرزا آقاسی از حضور سیدعلیمحمد باب در تهران نگران شد و با شاه تصمیم گرفت بدون اینکه باب وارد تهران شود او را به ماکو، واقع در شمال غربی ایران بفرستد. وی در قلعه ماکو، کتاب «بیان» را نوشت. پس از شش ماه او را به قلعه چهریق فرستادند. سپس برای محاکمه به تبریز بردند و در جمع علما مورد بازجویی قرار دادند. از سوی دیگر با درگذشت محمدشاه (پادشاه وقت ایران)، مخالفت بابیها به حدی رسید که ترس کشتاری عظیم در کشور بهوجود آمد و البته این ترس بیدلیل نبود چراکه با به سلطنت رسیدن ناصرالدینشاه، طرفداران باب در شهرهای یزد، نیریز، زنجان و ولایت مازندران دست به شورش و طغیان و کشتار مردم زدند. در واقعه زنجان، چیزی نمانده بود که تمام قوای دولتی ایران از شورشیان شکست بخورند. در ربیعالثانی سال 1264 هجری قمری و همزمان با محاکمه سیدعلیمحمد باب در آذربایجان، بابیان در روستای بَدَشت از توابع شاهرود، اجتماعی تشکیل دادند. از اینرو میرزا تقیخان امیرکبیر صدراعظم ایران به شاه پیشنهاد اعدام باب را داد. اما در گزارشی که از محاکمه باب و توبهنامه وی برای شاه فرستاده شد، در انتهای توبهنامه باب عباراتی وجود دارد که نشان از مخالفت علما با اعدام باب میدهد؛ چرا که او را مجنون و دیوانه دانستهاند. علما خطاب به باب میگویند: «شما در بزم همایون و محفل میمون در حضور نواب اشرف والا، ولیعهد دولت بیزوال اَیدَه الله و سَددَه و نَصَره و حضور علمای اعلام اقرار به مطالب چندی کردید که هر یک جداگانه باعث ارتداد شماست و موجب قتل. توبه مرتد فطری مقبول نیست و چیزی که موجب تاخیر قتل شما شده شبهه خبط دماغ [دیوانگی] است که اگر آن شبهه رفع شود، بلاتأمل احکام مرتد فطری به شما جاری میشود». اینگونه تردیدها در اجرای حکم ارتداد باب بود که آن را تبدیل به جریانی تاریخی نمود. شاید اگر امیرکبیر و پافشاریاش در اجرای حکم ارتداد نبود، چنان فتنه اجتماعیای ایران را فرا میگرفت که اثری از ایران و ایرانی بهجای نمیگذاشت. از دیگر ارتدادها در تاریخ معاصر ایران که به موجآفرینی در جامعه ایران دست زد و بهطور مستقیم در ذهنیت تاریخی امام خمینی (ره) از علمای برجسته دوران پهلوی تاثیر گذاشت، جریان احمد کسروی بود؛ تاثیری که پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی به رهبری وی، خود را در مقابله با انحرافات جریانساز نشان داد. علمای شیعه از وقایع تاریخی پیش از خود آموخته بودند که هرگونه تعلل در برخورد با اندیشههای انحرافی، صدماتی جبرانناپذیر بر جامعه شیعی و انسجام آن میگذارد. سید احمد کسروی، متولد 1269ه.ش در تبریز بود و در همان شهر نیز به تحصیل علوم دینی مشغول شد. پیشه او، نخست ملایی بود و در کسوت روحانیت، به بعضی از شئون این امر اشتغال داشت. اما این رشته را ادامه نداد و پس از چندی از آن فاصله گرفت و بعدها (همسو با سیاستهای عصر پهلوی اول مبنی بر مخالفت با علما و روحانیون) از کسوت روحانیت نیز درآمد. در 1294ه.ش در مدرسه مموریالاسکول که آمریکاییها در تبریز دایر کرده بودند، زبان انگلیسی را آموخت و ضمنا در همانجا به تدریس ادبیات عربی و فارسی مشغول شد. در سال 1298ه.ش عضو وزارت دادگستری شد، بعد کنارهگیری کرد و مدتی آموزگار زبان عربی در مدرسه ثروت شد. سپس دوباره به وزارت دادگستری بازگشت و طی خدمت 10 ساله خویش در آن وزارتخانه، مقامات زیر را پیمود: عضویت استیناف مازندران، ریاست دادگستری اردبیل، زنجان و خوزستان، دادستانی تهران و خراسان، عضویت دیوان عالی جنایی و ریاست محاکم بدایت. بعدتر از قضاوت دست کشید و به وکالت دعاوی مشغول گردید و نهایتا در 20 اسفند 1324 زمانی که به اتفاق منشی خود (حدادپور) در شعبه 7 بازپرسی دادگستری حضور داشت، دو تن مسلح (از جمعیت فدائیان اسلام) به او حمله کردند که وی در این حادثه جان باخت. تالیفات وی بالغ بر 63 جلد کتاب و رساله میشود. کسروی، بیگمان از فضل و دانش بیبهره نبود و در بعضی عرصهها، کشفیات و ابتکارات درخور تحسینی داشت. اما طبیعی است که وی (مثل دیگران) همهچیز را (آن هم در حد تخصص) نمیدانست و نسبت به آنچه بیرون از حوزه تخصص و کارشناسی او بود، اطلاعات محدودی داشت و از این بابت، ایرادی نیز بر او وارد نیست. مشکل اینجاست که متاسفانه کسروی، راجع به همه چیز (از دین، فلسفه و عرفان تا ادب، فرهنگ، تاریخ و اقتصاد) نظر میداد و اسفبارتر آنکه اصرار داشت نظر خویش را نیز (به هر طریق که شده) به کرسی بنشاند و در واقع بر دیگران تحمیل کند و در این راه، حتی از توهین به مقدسات میلیونها هموطن (مسلمان و شیعه) خویش دریغ نمیکرد و کتابهایی چون دیوان سعدی، حافظ و کتاب مفاتیحالجنان را که باب میلش نبود در شعلههای آتش میافکند و جشن کتابسوزان میگرفت. نورالدین چهاردهی پژوهشگر سختکوش فِرَق و مکاتب در دوران ما که از نزدیک با کسروی دیدار و معاشرت داشته معتقد است: «کسروی از علوم اسلامی، ناآگاه بود و حتی بدون آشنایی به فلسفه و شقوقش و تاریخ ادیان و ملل و نحل و عرفان و تصوف و... مفاد و مندرجات هر کتاب و رسالهای را که در دسترسش قرار میگرفت به انتقاد گرفته و به جوابگویی برمیخاست. از ادبیات بیگانه حتی نحوه سرودن اشعار را نیز واقف نبود». کسروی پس از شهریور1320 روزنامه پرچم را منتشر کرد و در آن افکار خویش را منعکس میساخت. در 1322 مجموعهای بهنام اسرار هزارساله، توسط علی اکبر حکمیزاده نگارش یافت و در روزنامه پرچم منتشر شد که دربردارنده گوشهای از عقاید کسروی بود. اینجا بود که امام خمینی (ره) کتاب کشفالاسرار را در رد مطالب کسروی نوشت. باید گفت که ارتداد در ابتدا با ظهور اشکالات و طرح مسائلی آغاز میشود، اما هدف از طرح عمومی آن رسیدن به پاسخ و حقیقت نیست. آیا کسروی و امثال او با بیطرفی (و به قول خود کسروی بییکسویی) جوابیهها و ردیههای آثار خود را خواندند و نقد کردند؟ آیا اینگونه برخوردها با مرتدین میتواند مانع از ایجاد یک ناهنجاری اجتماعی شود؟ شاید اگر فدائیان و شهید نواب صفوی نبودند، جریان کسروی نیز آشوب اجتماعی بزرگی در ایران به راه میانداخت؛ چنانکه تعلل در اجرای حکم ارتداد باب، منجر به نابسامانیهای بزرگی در ایران گردید. اما حکم ارتداد سلمان رشدی پس از انقلاب اسلامی ایران توسط امام خمینی(ره)، راه را بر هرگونه تحرک انحرافی بست و سلمان رشدی برخلاف جریانهای ارتدادی پیش از خود، نه تنها نتوانست تعداد معدودی پیرو پیدا کند بلکه حتی پس از این حکم مخفی شد و این امری بیسابقه بود که در تاریخ ایران به ثبت رسید. مشرق
۱۳۹۲/۱۱/۱۳ - ۱۰:۴۴
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 65]
صفحات پیشنهادی
مرتدین مشهور ایران کدامند؟
مرتدین مشهور ایران کدامند با بررسی دو انحراف مشهور تاریخ کشور به خوبی روشن میشود که چرا مواجهه علما با مرتدین رفته رفته شدت میگیرد و پس از پیروزی انقلاب واکنشها شدیدتر میشود ۱۳۹۲ ۱۱ ۱۳ - ۱۰ ۴۹به همت پژوهشگاه علوم انسانی اخباری گری در ایران عصر صفوی بررسی میشود
به همت پژوهشگاه علوم انسانیاخباری گری در ایران عصر صفوی بررسی میشودنشست علمی مکتب اخباری در ایران عصر صفوی با حضور روح الله اسلامی در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار میشود به گزارش خبرگزاری فارس نشست علمی مکتب اخباری در ایران عصر صفوی با حضور دکتر روح الله اسلامیدفاع سیدحسن خمینی از پیوند فرهنگ ایرانی و اندیشه دینی
دفاع سیدحسن خمینی از پیوند فرهنگ ایرانی و اندیشه دینی فرهنگ > دین و اندیشه - خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا نوشت یادگار حضرت امام گفت انقلاب اسلامی یک نه به آنهایی بود که در برابر فرهنگ ایرانی و اندیشه دینی ایستاده بودند حجتالاسلام و المسلمین سیریشه یابی ضعف عقلانیت در ایران/ هر 50 سال به یک تفسیر جدید از قرآن نیاز داریم
دین و اندیشه در گفتگو با مهر عنوان شد ریشه یابی ضعف عقلانیت در ایران هر 50 سال به یک تفسیر جدید از قرآن نیاز داریم یک عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت معلم با اشاره به اینکه دو نوع عقلانیت یکی عقلانیت اساسی و یکی عقلانیت ابزاری داریم گفت متأسفانه برای اینکه تعلیم و تعلیل را نداریممسجد جمکران، چشم و چراغ مردم ایران است
چهارشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲ ۴۶ آیتالله علویگرگانی گفت مسجد مقدس جمکران خانه امام زمان عج و چشم و چراغ مردم ایران است به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم این مرجع تقلید در دیدار با تولیت مسجد مقدس جمکران با تاکید بر اهمیت رسیدگی به این فضای معنوی گفت خلغو دعوت ایران برای کنفرانس ژنو شرمآور است
چهارشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۱ ۲۱ یک مرجع تقلید گفت پس گرفتن دعوت ایران به ژنو 2 از سوی دبیرکل سازمان ملل بیانگر مدل عدالتخواهی سازمانهای بینالمللی و اقدامی شرمآور است به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم آیتالله ناصر مکارم شیرازی در آغاز درس خارج فقه خود«مکتب اخباری در ایران عصر صفوی» بررسی می شود
دین و اندیشه مکتب اخباری در ایران عصر صفوی بررسی می شود انجمن جامعهشناسی ایران با همکاری پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی سلسله سخنرانیهای علمی پیرامون جامعهشناسی تاریخی در ایران را برگزار میکند به گزارش خبرگزاری مهر انجمن جامعهشناسی ایران با همکاری پژوهشگاه علنمایشگاه هنر قرآنی ايران در ابوظبی آغاز شد/ایرانیان در مسائل قرآنی گوی سبقت را ربوده اند
دین و اندیشه نمایشگاه هنر قرآنی ايران در ابوظبی آغاز شد ایرانیان در مسائل قرآنی گوی سبقت را ربوده اند به همت رایزنی فرهنگی كشورمان نمایشگاه هنر ایرانی با عنوان جایگاه قرآن کریم در هنر ایرانی در تالار قصر الامارات شهر ابوظبی برگزار می شود به گزارش خبرگزاری مهر ابوظبی پایتخت امهر واقعه تاریخی با اما و اگرهای بسیاری عجین است/ چرا در ایران، تاریخنگاری پسا استعماری شکل نگرفت
دین و اندیشه روایت تاریخ در گفتمان پسا استعماری هر واقعه تاریخی با اما و اگرهای بسیاری عجین است چرا در ایران تاریخنگاری پسا استعماری شکل نگرفت یک استاد دانشگاه گفت ما مسأله پستمدرنیسم را به نفع خودمان بحث میکنیم و از آن سود میبریم اما این امر برای اهداف کوتاه مدت مثل سمنمایش اقتدار فرهنگی ایران در دنیا اولویت برنامههای سازمان فرهنگ و ارتباطات است
شنبه ۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۳ ۲۱ رئیس جدید سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی معرفی اقتدار فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور را اولویت برنامههای این سازمان دانست و گفت در این دوره تلاش میکنیم اقتدار فرهنگیمان را در دنیا به نمایش بگذاریم به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانسبت امر بومی و امر جهانی در اندیشه پیشرفت در ایران بررسی می شود
دین و اندیشه نسبت امر بومی و امر جهانی در اندیشه پیشرفت در ایران بررسی می شود به همت انجمن جامعه شناسی ایران نشست نسبت امر بومی و امر جهانی در اندیشه پیشرفت در ایران با سخنرانی دکتر منوچهر آشتیانی 15 بهمن ماه برگزار می شود به گزارش خبرگزاری مهر به همت گروه جامعه شناسی معمهمترین نقیصه غرب فروپاشی خانواده است/آسیب شناسی خانواده ها در ایران
دین و اندیشه در گفتگو با مهر عنوان شد مهمترین نقیصه غرب فروپاشی خانواده است آسیب شناسی خانواده ها در ایران یک پژوهشگر فلسفه و عرفان اسلامی با اشاره به اینکه خانواده اساس و بنیان اجتماع است گفت متأسفانه بسیاری از خانواده ها در ایران به این نتیجه رسیده اند که مانند خانواده غربی زمکتب اخباری در ایران عصر صفوی بررسی می شود
دین و اندیشه مکتب اخباری در ایران عصر صفوی بررسی می شود نشست مکتب اخباری در ایران عصر صفوی در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار می شود به گزارش خبرگزاری مهر دکتر روح الله اسلامی در روز شنبه 12 بهمن به بررسی «مکتب اخباری در ایران عصر صفوی » می پردازد ایقبل از آریاییها چه کسانی ساکنان ایران بودند؟
قبل از آریاییها چه کسانی ساکنان ایران بودند نخستين ساكنان فلات ايران پس از خشك شدن درياي بزرگي كه اين فلات را فرا گرفته بود و پس از آغاز دوران خشكي كه هنوز هم ادامه دارد در حدود پانزده تا بيست هزار سال پيش از ميلاد در زمين هائي كه از آب بيرون آمده بودند و بواسطه خاك رسوبي رودخاهمایش ناصرکبیر مقدمهای برای همکاری بیشتر علمای ایران و یمن است
پنجشنبه ۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۳ ۴۸ رییس شورای مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان اینکه مدتها منتظر برگزاری همایش ناصر کبیر بودیم تا مقدمهای برای همکاری بیشتر بین علمای ایران و یمن باشد گفت این همکاری میتواند به نفع کل تشییع و جهان اسلام باشد به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایرانمتنی که هنگام بازگشت امام به ایران در فرودگاه قرائت شد، چه کسی نوشته بود؟
متنی که هنگام بازگشت امام به ایران در فرودگاه قرائت شد چه کسی نوشته بود فرهنگ > دین و اندیشه - خبرگزاری فارس نوشت نقش بیبدیل شهید مطهری در مدیریت استقبال از امام یکی از نقاط درخشان حیات سیاسی آن استاد شهید است متن خیرمقدم ورود امام خمینی ره به کشور نیز بهکتاب سبک زندگی اسلامی ایرانی رونمایی می شود
دین و اندیشه کتاب سبک زندگی اسلامی ایرانی رونمایی می شود کتاب سبک زندگی اسلامی ایرانی با حضور نویسنده این اثر و رئیس مرکز پژوهشهای علوم انسانی اسلامی صدرا و شماری از پژوهشگران 14 بهمن ماه رونمایی می شود به گزارش خبرگزاری مهر کتاب سبک زندگی اسلامی ایرانی طی مراسمی با حضور حجت ا-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها