تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):شيطان به سپاهيانش مى گويد: ميان مردم حسد و تجاوزگرى بياندازيد چون اين دو، نزد خدا بر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804284080




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آیا چوپانی پیامبر(ص) جزو مشاغل خفت‌آور بود


واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:



آیا چوپانی پیامبر(ص) جزو مشاغل خفت‌آور بود
عده‌ای مدعی هستند پیامبر در سن 25 سالگی به منظور تأمین معاش به شغل چوپانی که از پست‌ترین مشاغل بود، اشتغال ورزید و بعدها آن را ترک کرد و به تجارت پرداخت. اما این موضوع تا چه حد صحت دارد؟




به گزارش سرویس دینی جام نیوز؛ مدعی هستند پیامبر در سن 25 سالگی به منظور تأمین معاش به شغل چوپانی که از پست‌ترین مشاغل بود، اشتغال ورزید و بعدها آن را ترک کرد و به تجارت پرداخت. اما این موضوع تا چه حد صحت دارد؟  

 
 روایاتی وجود دارد که پیامبر اکرم(ص) در جوانی مدتی به شغل شبانی پرداخته است، برخی با تمسک به این‌گونه روایات به تخریب چهره پیامبر در دوران جوانی می‌پردازند و به این منظور چنین گفتند: ابوطالب عموی پیامبر، ایشان را در سنین ده تا چهارده سالگی به شغل شتربانی کاروان‌هایی گماشت که بین مکه و سوریه رفت و آمد می‌کردند، آن‌ها مدعی شدند که پیامبر در سن 25 سالگی برای اینکه هیچ منبع درآمدی نداشت، به منظور تأمین معاش روزانه خود به شغل چوپانی که از پست‌ترین مشاغل بود، اشتغال ورزید و پس از مدتی از اینکه این شغل خفت‌آور بود، تصمیم گرفت، آن را ترک کند و به تجارت بپردازد.   صحت و سقم این ادعا را در تألیفات محمدحسن قدردان قراملکی بررسی کردیم: در تحلیل شبهه فوق، نکته‌های زیر قابل تأمل است: 1- شبانی و دامداری از شغل‌های مرسوم و عادی مردم مکه شبانی و دامداری همواره از جمله اشتغالات و حرفه‌های مرسوم بوده و هست. در روزگار گذشته، دامداری یکی از دو شغل روستانشینان و حتی شهر نشینان بوده است و برای گذران زندگی و معیشت، بسیاری از مردمان به پرورش دام می‌پرداختند و حتی انسان‌های با شخصیت و بزرگی در تاریخ بودند که به این کار اشتغال داشتند؛ لذا در مورد شغل چوپان نمی‌توان واژه پست را به طور مطلق به کار برد. هر خانواده به طور طبیعی، بسته به توان و ظرفیت خود، تعدادی دام نگه می‌داشت و معمولاً نوجوانان و جوانان خانواده آن‌ها را برای چرا می‌بردند؛ اما ممکن بود گاهی افراد بزرگ هم این کار را انجام دهند. زمان‌های گذشته دو شغل دامداری و کشاورزی برای گذران زندگی مورد توجه بوده است. در مکه با توجه به موقعیت‌ جغرافیای، اشتغال به کشاورزی یا نبود و یا بسیار محدود بود؛ پس به جای آن مردم مکه به تجارت می پرداختند و دو شغل دامداری (اعم از پرورش شتر، گوسفند و اسب) و تجارت، پیشه مردم مکه بود. رسول خدا(ص) نیز به هر دو کار پرداخته است.     2-اعتراف طراح شبهه به اشتغال انبیاء به دامداری البته خود همین نویسنده که این شبهه را مطرح کرده است،در کتاب دیگرش با اعتراف به اینکه این شغل در آن زمان پست نبوده و بسیاری از جوانان به این کار می‌پرداختند، می‌نویسد: زمانی محمد(ص) مانند سایر جوان‌های مکه به شغل چوپانی در اطراف مکه می‌پرداخت و بعدها که به پیامبری رسید با اشاره به این روزهای چوپانی آن را از نشانه‌های رسالت برشمرده که همه پیامبران به آن پرداختند.     3- انکار اجیر بودن پیامبر در امر دامداری البته این سخن برخی مورخان که پیامبر(ص) اجیر اهل مکه شده بود و برای آن‌ها شبانی می‌کرده است، صحیح به نظر نمی‌رسد؛ زیرا یعقوبی مورخ، به صراحت می‌گوید پیامبر قطعاً اجیر کسی نشده بود: «لا کان اجیرا لاحد قط». همچنین برخی علما ضمن رد سخن بخاری آن را نپذیرفته، مورد اعتنا قرار ندادند و این سخت را پذیرفتند که ایشان فرموده «لاهلی»: برای خانواده خودم شبانی کردم. استاد جعفر مرتضی در این باره می‌نویسد: مورخان گفتند پیامبر در بنی سعد، شبانی کرده است و برای خانواده اهل خود هم شبانی کرده است و نوشته‌اند برای اهل مکه هم شبانی کرده و سختی از بخاری را آورده‌اند که ما در صحت آن شک داریم که برای غیر اهل خود شبانی کرده باشد؛ آن هم به مزد بسیار ناچیز. (قراریط به پول کم معنی شده است) و بعد دلایلی ذکر می‌کند؛ اولاً، نص صریح یعقوبی که پیامبر هیچ‌ گاه اجیر نشدند؛ ثانیاً، در روایت ذکر شده بخاری، تناقض دیده می‌شود، در پایان می‌نویسد به این روایت نمی‌شود اعتماد کرد.   پیش از این با توجه به حدیث رسول خدا(ص) گفتیم که همه انبیا به شبانی پرداختند؛ حتی اجیر شدن موسی کلیم‌الله هم بیان شده است و گفته شده ایشان برای ازدواج با دختر شعیب مدتی اجیر او در شبانی گوسفندان بود. در نتیجه باید گفت که شبانی رسول خدا(ص) و دیگر پیامبران با توجه به شرایط زمانی آن‌ها، امری معمولی و پذیرفتنی است؛ اما با توجه به شواهد گفته شده، پیامبر اکرم(ص) اجیر کسی برای شبانی نشده است؛ اگر چه ممکن است ایشان در خانواده خود و برای مادر رضاعی و یا جد و عمویش شبانی کرده باشد، لیکن برای احدی به عنوان اجیر و مزدور، شبانی و چوپانی نکرده است.     4- ارتباط و تناسب شغل دامداری با نبوت در روایات وارد شده است که اکثر پیامبر یا همه آنان در برهه‌ای از زمان به شغل شبانی اشتغال داشتند. ممکن است که اینجا از رابطه این شغل با مقام نبوت، خصوصاً نبوت پیامبر اسلام(ص) پرسش شود. -تجربه صبر و شکیبایی شغل چوپانی و شبانی آن هم در سرزمین گرم و کویری شهر مکه، امری سخت و طاقت‌فرسا است که انجام آن در توان همه افراد نیست. اشتغال حضرت به این شغل زمینه صبر و شکیبایی ایشان در برابر امواج مشکلات و سختی‌های بنیان‌کن مخالفان نبوت را پایه‌ریزی و تقویت کرد و به تعبیری مبادرت حضرت به این شغل نوعی تمرین و تجربه سختی‌های نبوت بود. -دوری از فضای آلوده فرهنگی و عقیدتی مردمان مکه فرهنگ و عقاید مردم مکه، جاهلی و بسیار پایین بود. آنان بت‌های تراشیده شده از سنگ را می‌پرستیدند و به اوهام و خرافات عقیده داشتند. شغل شبانی موجب می‌شد آن حضرت از صاحبان چنین فرهنگ و عقایدی دور باشد. -شبانی، فرصت مطالعاتی در آیینه نظام تکوین و آفاق با دور شدن از فرهنگ شرک آلود مردم مکه، آن حضرت در دل کویر و آسمان پر ستاره آن بهتر می‌توانست در آثار حکمت و رازآلود آن تأمل بیشتری کند و به نوعی دل خود را با آفریدگار این نظام پیوند دهد تا بستر نزول وحی آسمان در وی ایجاد شود. فارس پيرمرد 150 ساله عمل شنیع فرمانده تروریست‌ ها با نوه خود؛ تصاویر     برای دیدن اخبار رسانه های انگلیسی و رسانه های عربی کلیک کنید  



۱۳۹۲/۱۱/۷ - ۱۶:۱۹




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 103]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن