محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1830886954
چه کسانی تا ابد در جهنم می سوزند؟
واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
چه کسانی تا ابد در جهنم می سوزند؟
ولي پس از مدّتي آنان به آتش جهنّم عادت مي كنند و در نتيجه دوران عذاب پايان مي پذيرد و زمان نعمت و سعادت فرا مي رسد و عذاب گوارا مي گردد و در اين حالت عذاب را به واسطة عذوبت طعمش «عذاب» مي نامند كه ......
به گزارش سرویس دینی جام نیوز از جمله اعتراضاتي كه بر ابن عربي شده اين است كه وي همة گناهكاران حتّي ملحدان و كافران را بالاخره ناجي و رستگار دانسته و به انقطاع عذاب به معناي درد و رنج حتّي از كفّار قايل شده و گفته است كه كفار هم اگر چه در آتش دوزخ مخلدند، و هرگز از آن بيرون نمي آيند، ولي پس از مدّتي آنان به آتش جهنّم عادت مي كنند و در نتيجه دوران عذاب پايان مي پذيرد و زمان نعمت و سعادت فرا مي رسد و عذاب گوارا مي گردد و در اين حالت عذاب را به واسطة عذوبت طعمش «عذاب» مي نامند كه عذاب در اصل از «عذب» به معناي شيريني گرفته شده است، و با استناد به آية رحمتي و سعت كل شئ(1) رحمت من همه چيز را فرا گرفته است . و فضل و رحمت الهي شامل جميع بندگانش مي شود كه او «رحمان الدنيا و الاخره است.»(2) نتيجه مي گيرد كه عذاب جاودانه نيست.
امّا آنچه كه بعد از فحص و استقراء در سير تاريخي بحث براي شخص محقق حاصل مي شود اين است كه اكثر عالمان اسلامي را در عداد طرفداران «خلود» مي يابيم، به نوعي كه هر يك از انديشورانِ سه مكتب عمدة اسلامي «اماميّه» معتزله و اشاعره بر نظريّة خلود ادّعاي اجماع كرده اند.(3)
يكي از متقن ترين ادلّة طرفداران خلود، وجود آيات فراوان در قرآن كريم است كه نسبت به جاودان بودن كيفر كفار دلالت تام و صريح دارد و با تعابير مختلفي اين مدّعا را اثبات مي كند. نظير تعابير ذيل:«فالذين فيها» «نخلّدفيه» «دارالخلد» «عذاب الخلد» «عذاب مقيم» «و لا يخف عنهم العذاب» «ما هم بخارجين من النار» ، و ده ها تعبير ديگر. به طوري كه كلمة «خلود» با مشتقاتش، بيش از سي بار در قرآن استعمال شده است. كه در آيات مختلف خداوند متعال به طور صريح و بي پرده سخن از عذاب جاودانة كفار و عدم خروج از جهنّم و عدم تخفيف عذاب به ميان مي آورد و در پاسخ اهل كتاب كه معتقد بودند: عذاب الهي براي آنها موقت است. خداوند ضمن خط بطلان كشيدن بر اين توهم باز به مسأله خلود تأكيد مي كند.(4)
نتيجه اين كه هر عالِم منصفي بعد از بررسي مختصر آيات مورد بحث، اذعان خواهد كرد كه دلالت اوّلية آيات بدون افزودن ضميمة خارجي در مورد خلود كفار جاي بحث و مناقشه ندارد. و اگر به اين دلالت، روايات متواتر ائمه اطهار ـ عليهم السّلام ـ كه جان واقعي آيات الهي و در حقيقت قرآن ناطق هستند، ضميمه شود، احتمال اختلاف خلود را از بين خواهد برد.
و دليل معتبر و متقن ديگر بر خلود، عبارت است از روايات متواتر «نبوي» كه از فريقين منقول است و نيز روايات متواتر اهل بيت ـ عليهم السّلام ـ كه در دلالت بر خلود، مانند آيات الهي صريح و نص هستند. و در اين جا به بعضي از آنها اشاره مي شود.
امام كاظم ـ عليه السّلام ـ فرمود: «لا يخلّد الله في النار الاّ اهل الكفر و الجحود و اهل الضلال و الشرك و ....»(5)
يكي از عالمان يهودي دربارة عذاب خلود كفار، با زبان اعتراض و نقد به پيامبر اسلام ـ صلّي الله عليه و آله ـ گفت: اگر پروردگارت ستم روا نمي دارد چگونه كسي را كه جز چند روز «مدت محدود» گناه نكرده براي ابد در آتش جاودان مي دارد؟ پيامبر ـ صلّي الله عليه و آله ـ فرمود: زيرا نيّت او اين بود كه اگر عمر جاويد داشته باشد گناه كند و چنين نيّتي از كردارش بسي بدتر است.(6) و روايات ديگري از اين قبيل وجود دارد كه بخاطر ضيق مجال،جاي مطرح كردن آن ها نيست .
و خلاصه اين كه در دلالت ظاهري و صريح اين روايات بر خلود جاي هيچ گونه ابهام و شبهه اي نيست. اگر مسألة خلود مورد تأكيد و دلالت قطعي كتاب الله نبوده مي بايست توسّط ناطقان قرآن تذكر داده مي شد.(7)
و اينكه ابن عربي در توجيه عدم خلود كفّار گفته، كه گنه كار بعد از مدّتي دراز كه در آتش معذّب شد، طبع او آتشين مي گردد، آنگاه از آتش رنج نمي برد بلكه محفوظ مي شود چنانكه مار و عقرب از سمّ كشندة خود لذّت مي برند. جواب اين است كه فطريات انسان عوض نمي شود. فطرة الله الّتي فطر الناس عليها لا تبديل لخلق الله(8) نه در طول زمان عوض مي شود و نه پس از تحوّل زمين و رسيدن به صحنة قيامت، گر چه انسان مي تواند فطرت را شكوفا سازد. چنانكه پيامبران براي اين مهمّ مبعوث شده اند. در روز قيامت اگر چه برخي از طاغيان عنود به صورت حيوانات محشور و به دوزخ روانه مي شوند، ولي كاملاً مي دانند كه انسان بوده اند و هم اكنون انسان اند كه حيوان شده اند. پس ذاتيّات و فطريّات آنان از قبيل «عَرَض مفارق» نيست تا از بين برود، و ذاتيّات ديگري را جايگزين كرده باشند. بنابراين عذاب هيچ گاه عذب و گوارا نخواهد شد.(9)
و در جاي ديگر كه محي الدين آية و رحمتي وسعت كل شئ را براي عدم خلود دست آويز خود قرار داده و بدان استشهاد مي كند. بايد گفت: كه«خداوند از يك سو داراي دو رحمت است. يكي گسترده و مطلق است و مقابل ندارد. بلكه مقابل آن عدم است. نه غضب و هر چيزي را زير پوشش خود قرار مي دهد. يعني هر آنچه كه بتوان واژة «شئ = چيز» را بر آن گذاشت. شامل مي شود و ديگري «رحمت خاص»، نام گرفته كه در برابر غضب است.»
از سوي ديگر رحمت خداوند به نحو انفعال، عاطفه و سوزش دل نيست. بنابراين در مواردي كه احتمال دارد انسان ها اعمال عاطفه كنند خداي مهربان و رئوف دستور بي مهري مي دهد مانند: و .... و لا تأخذكم بهما رأفة في دين الله(10)
هر يك از مردان و زنان زناكار را به صد تازيانه مجازات و تنبيه كنيد و هرگز دربارة آنان در دين خدا رأفت و ترحّم روا مداريد. پس در اجراي حدود الهي آبروريزي و ترحّم در كارنيست. زيرا خداوند حكيم سراسر جهان هستي را بر اساس نقشة رحمت آفريد و همة عذاب ها، كيفرها، تلخي ها و نقص ها در جايگاه ويژه و زير پوشش رحمت مطلق قرار مي گيرد و طبق اين نقشه عام جهان را اداره مي كند. يك جا، جاي لطف و جاي ديگر جاي عذاب و خشونت است، يك جا مورد اعمال عذاب هاي مقطعي و مورد ديگر جاي عذاب جاويدان و هميشگي و يك جا مورد غضب است. بنابراين رحمت عام و گسترده مقابل ندارد. و حتّي عذاب هاي جاودان زير پوشش اين رحمت مطلق قرار دارد، نه در مقابل آن. پس آنچه مقابل دارد رحمت خاص است.
بنابراين رحمت خاص و همچنين مقابل آن عذاب شامل گروههاي خاص مي شود امّا رحمت گسترده و مطلق خدا شامل همة موجودات اعم از بهشت و دوزخ و انسان و پري است. بنابراين عذاب جاويد با رحمت عام خدا منافات ندارد، بلكه عين رحمت مطلق است. گر چه با رحمت خاص جمع نمي شود لكن انسان معذّب با اختيار خويش راه شقاوتمندان را عمداً انتخاب نموده و خود را شقّي مي سازد.
ديگر اين كه كساني كه معتقدند رحمت خدا با جاودانه زيستن در عذاب منافات دارد چه پاسخي دارند دربارة روزي كه به تصريح قرآن پنجاه هزار سال است. تعرج الملائكة و الّروح اليه في يوم كان مقداره خمسين الف سنة(11) پنجاه هزار سال از سال هاي دنيا براي كسي كه پنجاه سال عادي گناه كرده است. آيا اين مدّت با رحمت گسترده و مطلق خداوند منافات ندارد؟ بنابراين رحمت وسيع خداوند به معناي عاطفه و دلسوزي نيست. بلكه به اين معناست كه هر موجودي را به اندازة استعداد وكسب صورت هاي باطني به كمال لايق خود مي رساند.(12) ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- پاورقی: 1. اعراف: 156.
2. فتوحات مكيّه، ج 1، ص 303 ـ 164.
3. قدر دان قرا ملكي، محمد حسن، جهنّم چرا؟، قم، مركز نشر دفتر تبليغات اسلامي حوزة علميه، ص 158.
4. ر.ک: بقره: 39، 81، 80، 162، 161، مائده: 37، يونس: 52.
5. مجلسي، محمد باقر، بحارالانوار، ج 8، ص 351.
6. صدوق، توحيد، باب الافعال، ذيل حديث 13.
7. قدر دان قرا ملكي، محمد حسن، جهنّم چرا؟، قم، انتشارات دفتر تبليغات اسلامي حوزة علميه، ص 168 ـ 166.
8. احزاب: 179.
9. جوادي آملي، عبدالله، تفسير موضوعي قرآن كريم، معاد در قرآن، نشر اسراء، ج 55، ص506 ـ 505.
10. نور: 2.
11. معارج: 4.
12. جوادی آملی، تفسير موضوعي، ج 5، ص 495 ـ 494. برای دیدن اخبار رسانه های انگلیسی و رسانه های عربی کلیک کنید
۱۳۹۲/۱۰/۲۳ - ۱۸:۵۵
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 68]
صفحات پیشنهادی
عذاب هاي غير جسمي جهنم چيست؟
عذاب هاي غير جسمي جهنم چيست در قرآن کریم عذابهای روحی دوزخیان در آیات متعدد و به مناسبتهای مختلف بیان شده است در این فرصت به عنوان نمونه به برخی از آنها اشاره میشود در قرآن کریم عذابهای روحی دوزخیان در آیات متعدد و به مناسبتهای مختلف بیان شده است در این فرصت به عنوان نموندر لحظات دهشتناك گور و آخرت چه كساني به فريادمان ميرسند؟
در لحظات دهشتناك گور و آخرت چه كساني به فريادمان ميرسند شست و شویش دادهاند کفن بر او پیچیدهاند قبر آماده است به آرامی درونش میگذارند سنگها چیده میشوند تاریکی همه جا را فرا میگیرد تنها شد تنهای تنها ترس تمام وجودش را فراگرفته است فرشتگانجملهای که جهنمی شدنمان را قطعی میکند!
جملهای که جهنمی شدنمان را قطعی میکند مدتی است که اصطلاحی بین مردم رایج شده است که اعصاب نداریم و این جمله گویی کلید توجیه هر بد اخلاقی و بدرفتاری شده است مدتی است که اصطلاحی بین مردم رایج شده است که "اعصاب نداریم" و این جمله گویی کلید توجیه هر بد اخلاقی و بدرفتبعد از بهشت و جهنم چه می شود؟!
بعد از بهشت و جهنم چه می شود پس از ورود به بهشت و جهنم آخر کار انسان کجاست آیا در یک جا ماندن انسانی که میل به بینهایت دارد تکراری نمیشود و دیگر آن که آیا ممکن است که یک جهنمی اهل بهشت شود به گزارش سرویس دینی جام آخر کار انسان کجاست اگر نگاه به آن عالَم نیز نگمظفريزاده در گفتوگو با فارس:عابديني فدراسيون فوتبال و سازمان ليگ را متهم ميكند/«اَمربر» كساني هستند كه هر ر
مظفريزاده در گفتوگو با فارس عابديني فدراسيون فوتبال و سازمان ليگ را متهم ميكند اَمربر كساني هستند كه هر روز به يك رنگ درميآيند داور بينالمللي فوتبال ايران گفت عابديني با صحبتهايي كه انجام داده فدراسيون فوتبال و سازمان ليگ را به تباني متهم كرده است سعيد مظفريزاده در گفتعاقبت ما پس از بهشت و جهنم چه ميشود؟
عاقبت ما پس از بهشت و جهنم چه ميشود همه كسانی كه وارد جهنم میشوند برای همیشه در جهنم نخواهند بود و تنها عدهی خاصی مانند كافران برای همیشه در جهنم خواهند بود پس از ورود به بهشت و جهنم آخر کار انسان کجاست آیا در یک جا ماندن انسانی که میل به بینهایت دارد تکراری نمیشود و دیگرمذاكرات كارشناسي ايران و 1+5 امروز در ژنو ادامه مييابد
مذاكرات كارشناسي ايران و 1 5 امروز در ژنو ادامه مييابد مذاكرات كارشناسي ايران و 1 5 در دومين روز در هتل اينتركنتيننتال ژنو ادامه مييابد شنبه 30 آذر 1392قيمت اقلام خوراكي بايد كاهش يابد/ مقاومت برخي توليدكنندگان در برابر ارزاني
قيمت اقلام خوراكي بايد كاهش يابد مقاومت برخي توليدكنندگان در برابر ارزاني رئيس اتحاديه بنكداران با تاكيد بر اينكه قيمت بيشتر اقلام مواد غذايي مانند شكر و برنج بايد كاهش يابد گفت برخي توليدكنندگان به دلايلي از حالا در برابر كاهش قيمت مقاومت مي كنند شنبه 30 آذر 1392در حاشيه فيلترينگ «ويچت»؛ آيا روشهاي گاز انبري ادامه مييابد؟
در حاشيه فيلترينگ ويچت آيا روشهاي گاز انبري ادامه مييابد فيلتر شد توقيف شد تيتر تكراري دهه 80 و 90 جامعه ايراني است كه اين بار نصيب وي چت شد بنا به اظهارات يك منبع مطلع و آگاه در كارگروه تعيين مصاديق محتواي مجرمانه وي چت فيلتر شده است به گزارش عصرايران البته براي جقيمت مواد غذايي در سال آينده كاهش مييابد
قيمت مواد غذايي در سال آينده كاهش مييابد يكسانسازي نرخ ارز موجب كاهش 10 درصدي قيمت مواد غذايي در كشور ميشود محمد موسوي رئيس اتحاديه توليدكنندگان فرآوردههاي گوشتي در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران گفت يكسانسازي نرخ ارز و نيز تعيين قيمت دلار براساس نرخ 2650 تومامردم انتظار دارند گرانيها كاهش يابد
مردم انتظار دارند گرانيها كاهش يابد خطيب نماز جمعه اين هفته تهران با اشاره به تقديم به موقعِ لايحه بودجه از سوي دولت به مجلس اظهار كرد انتظار ميرود در اين لايحه براي مساله اقتصاد مقاومتي حساب خاصي باز شود چراكه همه مردم انتظار دارند هرچه زودتر مساله گرانيها كاهش بيابد به گزچه كساني نبايد از لنز طبي استفاده كنند؟
چه كساني نبايد از لنز طبي استفاده كنند خيليها به محض اينكه لنز را در چشم قرار ميدهند دچار سوزش يا اشك ريزي ميشوند به گفته رئيس انجمن اپتومتري ايران برخي بيماريهاي زمينهاي جراحيهاي عيوب انكساري و برخي مشاغل سبب ميشود تا فرد نتواند از لنز استفاده كند محمدرضا زرين در پاسخكشاورزي رونق مي يابد
كشاورزي رونق مي يابد استقلال كشور از اهداف محوري انقلاب اسلامي بوده و دستيابي به اين مهم بدون توجه به تامين مواد غذايي امري محال است و با عنايت به اينكه بخش كشاورزي و منابع طبيعي تامين كننده مواد غذايي كشور بشمار مي رود لذا توجه به اين بخش در حقيقت استقلال امنيت و عزت سياسي ك-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها