محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1830314875
بعد از بهشت و جهنم چه می شود؟!
واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
بعد از بهشت و جهنم چه می شود؟!
پس از ورود به بهشت و جهنم، آخر کار انسان کجاست؟ آیا در یک جا ماندن انسانی که میل به بینهایت دارد، تکراری نمیشود و دیگر آن که آیا ممکن است که یک جهنمی، اهل بهشت شود؟
به گزارش سرویس دینی جام : آخر کار انسان کجاست؟ اگر نگاه به آن عالَم نیز نگاه مادی و فیزیکی باشد، قطعاً این سۆال پیش میآید که آخرش کجاست؟ یا آخر کار انسان کجاست؟ چرا که عالم ماده محدود است و به بیان امیرالمۆمنین علیهالسلام: «هر محدودی قابل شمارش است»؛ چنان چه برای طبیعت آخری بیان شده است، چه در علوم قرآنی و چه در علوم تجربی. اما اگر نگاه عاقلانه، حکیمانه و غیر مادی، یعنی معنوی باشد، آخری ندارد، چنان چه هیچ یک از امور غیر مادی آخر ندارند. انسان میتواند با استناد به آیات قرآن کریم و یا تجربیات عملی بگوید که آخر خورشید خاموش شدن است و یا آخر زمین متلاشی شدن در فضاست، اما در معنویات چنین نمیباشد؛ آخر علم کجاست؟ آخر زیبایی کجاست؟ آخر قدرت کجاست؟ آخر ثروت و غنا کجاست و ...؟ بدیهی است که حدّی ندارند، چرا که اینها همه کمالات هستند و تجلی آن هستی محض. «کمال حقیقی» همان الله جلّ جلاله میباشد که محدود به حدّی نیست. لذا سیر تکاملی بشر نیز چون «انّا الیه راجعون» است، حدّی ندارد که بدان متوقف شده و بگوید این آخرش است. هر چه رشد کند، هر چه بیشتر وجودش تجلی کمالات گردد، باز به پایان یا آخر نمیرسد. چنان چه هیچ کس نمیتواند در این عالم (یا حتی عالم دیگر) به آخر علم یا ثروت و غنا برسد و اگر تمامی علوم و سرمایهها ر ا نیز یک جا جمع کنند و به کسی بدهند، باز هم جای بیشتر شدن دارد و آخرش نیست. پس فرض آخر و پایان، یک خطای تصور ذهنی است و نه یک ضرورت عقلی.
آیا یک جا ماندن بیمیلی (زدگی) نمیآورد؟ البته که یک جا ماندن، بیمیلی و زدگی میآورد. آن هم برای انسانی که به قول شما، میل به بینهایت دارد. اما دقت شود که یک جا ماندن یعنی «سکون»، که عاقبت موجب فساد نیز میشود (همان دلزدگی خود نوعی فساد در شوق است)، اما در بهشت سکونی نیست که خستگی و دلزدگی بیاورد، بلکه «ثبات» است و معنای این دو خیلی با هم فرق دارد. انسان از این که مثلاً ده ساعت روی یک صندلی بنشیند و به یک منظره نگاه کند، خسته و دلزده میشود، اما هیچگاه از ثبات وجودی خود یا ثبات عقل و ایمانی خود، خسته و دلزده نمیشود.
هم بهشت طبقات و درجات دارد و هم جهنم. اما تفاوت سیر در این طبقات و درجات در این است که کسی که وارد بهشت شد، هیچگاه از آن اخراج یا خارج نمیشود، اما دلیلی نیست که هیچ کس در هیچ شرایطی از جهنم خارج نگردد شباهتهایی بین این عالم و آن عالم هست و البته تفاوتهایی هم وجود دارد. اما همین شباهتها سبب میشود تا شناخت و درک عالم دیگر برای ما در این عالم، ممکن و میسر گردد؛ چه زیبا سرود میرفندرسکی: چرخ با این اختران، نقض و خوش و زیباستی صورتی در زیر دارد، آن چه در بالاستی صورت زیرین اگر با نردبان معرفت بر رود بالا همان با اصل خود یکتاستی در این عالم انسان هم لذت مادی دارد و هم لذت معنوی، این دو از هم جدا هستند، هر چند که در امتداد یک دیگر باشند و یا در یک دیگر تأثیر بگذارند. به عنوان مثال: تناول یک غذای خوب و خوش مزّه، بسیار لذت (مادی) دارد، اما به هیچ وجه با لذت «لقای محبوب»، هم سنخ و قابل قیاس نیست، و اگر آن غذای خوب در کنار یار میل شود، لذتش چند برابر شده و دیگر قابل توصیف نمیباشد. بهشت نیز همینطور است. لذت اکله، اشربه، حور و قصور یک لذت است، اما لذت لقاء الله، وصال محبوب و قرار گرفتن در «عند ملیک مقتدر»، یک لذت دیگر است. دقت شود که نعمات بهشتی، سفرهی محبوب است برای عاشق از سفر رسیده، نه این که هدف و مقصود و محبوب همان باشد. پس، بهشت یک جا ماندن، یک جا ساکن شدن، مدتی طویل خوردن و آشامیدن و تزویج نیست که دلزدگی بیاورد، بلکه ثباتِ بدون تزلزل، بدون دغدغه، بدون خطر، بدون احتمالات و ...، در مسیر رشد و کمال همیشگی است که بسیار لذت بخش، شورآفرین و شوقآور میباشد و این سیرِ کمالی، پایانی ندارد.
بهشت آیا جهنمی، اهل بهشت میشود؟ بدیهی است که انسان دارای باورهای اعتقادی و نیز رفتارهای عملی میباشد. پس هر کدام ثواب یا عقاب مخصوص خود را دارند. از این رو کسانی که در زندگی دنیوی اعتقادی به پروردگار عالم، مبدأ و معاد، نبوت و ولایت نداشتند، در این دنیا سیر قهقرایی طی کردهاند و خداوند متعال برای آنان «خلود = جاودانگی» در جهنم را وعید داده است، اما اگر کسانی اعتقادات درستی داشتهاند، ولی در عمل درگیر گناهانی شده بودهاند که هر چند آنها را به کفر نکشانده است، اما با عذابهای مرگ، قبر، برزخ پاک نشده و یا قابل شفاعت نیز نگردیدهاند چه؟ از یک سو به خاطر اعتقاداتشان لایق بهشت میباشند و از سوی دیگر به خاطر کردارشان لایق جهنم میگردند. مرحوم علامه حلّی، برای خروج مۆمنین گناهکار جهنمی و ورودشان به بهشت دو دلیل اقامه مینماید: 1. انسانی که هم ایمان و عمل صالح دارد و هم گناه، به خاطر ایمان و عمل خویش مستحق پاداش است و به خاطر انجام گناهش مستحق عذاب است و در نتیجه اگر اول وارد بهشت شود برای دریافت پاداش اعمال و بعد جهنم رود درست نیست. به اتفاق مسلمین کسی از بهشت آخرتی خارج نمیشود و اگر برعکس شود که اول جهنم رود و بعد از مدتی وارد بهشت شود این مشکلی ندارد و مورد نظر ما میباشد، صورت سوم این است که عذاب و پاداش با هم باشند که این امکان ندارد و محال است، تنها راه همان راه دوم است. 2. دلیل دوم این است که بر خداوند قبیح است که بنده خود را به خاطر یک خطا و یا چند خطا که از او سر زده، با این که ایمان و عمل صالح دارد برای همیشه در جهنم نگهدارد و با کسی که در تمام عمر مشرک و کافر بوده است یکجا عذاب نماید و امر قبیح و زشت نسبت به خداوند محال است و از او صادر نمیشود.(کشف المراد، همان، ص 414). در نتیجه ممکن است اگر شیعه از گناه خویش توبه نکند و شفاعت و دستگیری او را نکند مدتی در جهنم بماند و بعد از پاک شدن نجات یابد. * در قرآن کریم، برای 13 جرم و معصیت (که کفر و شرک در رأس آنها قرار داده است)، خلود در جهنم تصریح شده است: 1. کافران (آل عمران116) - 2. مشرکان (نحل29) - 3. منافقان (مجادله17) - 4. مرتدان (آل عمران86-88) - 5. تکذیب کنندگان آیات الهی (اعراف36) - 6. دشمنان خدا و پیامبر(ص) (توبه63) 7. ظالمان و ستمگران (شوری45) - 8. اشقیاء (هود106-107) - 9. آنها که غرق در گناهند (بقره81) - 10. قاتل مومن (نساء 93) - 11. رباخواران (بقره 275) - 12. سبک اعمالان (مومنون102-103) - 13. گنهکاران به طور عام (جن23).
متأسفانه، اغلب ما مردم (مسلمان یا اهل کتاب و معتقد به بهشت و جهنم)، نه جهنم را درست شناختهایم و نه بهشت را؛ لذا گمان میکنیم که بهشت یعنی کاخی در وسط یک جنگل سبز و مملو از انواع و اقسام خوردنیها، نوشیدنیها، لباسها و تجویزها و سایر لذاتی که برای بدن بهشتی است اما از سوی دیگر میفرماید که خداوند متعال به غیر از شرک، هر گناهی را که بخواهد میبخشد و او عادل است، به هیچ کس، اندک ظلمی نمیشود: «إنَّ اللّهَ لاَ یغْفِرُ أَن یشْرَكَ بِهِ وَیغْفِرُ مَا دُونَ ذَلِكَ لِمَن یشَاءُ وَمَن یشْرِكْ بِاللّهِ فَقَدِ افْتَرَى إِثْمًا عَظِیمًا * أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِینَ یزَكُّونَ أَنفُسَهُمْ بَلِ اللّهُ یزَكِّی مَن یشَاءُ وَلاَ یظْلَمُونَ فَتِیلًا» (النساء، 48 و 49) ترجمه: مسلماً خدا این را كه به او شرك ورزیده شود نمىبخشاید و غیر از آن را براى هر كه بخواهد مىبخشاید و هر كس به خدا شرك ورزد به یقین گناهى بزرگ بربافته است * آیا به كسانى كه خویشتن را پاك مىشمارند ننگریستهاى [چنین نیست] بلكه خداست كه هر كه را بخواهد پاك مى گرداند و به قدر نخ روى هسته خرمایى ستم نمى بینند». براساس روایتی كه از امام صادق(علیه السلام) نقل شده است، انسانها در قیامت سه دستهاند : یك دسته انسانهاییاند كه در عالم حشر در آن هنگام كه مردم درگیر مواقف و عوالم حشرند، تحت سایه خداوند و در جوار قرب حقند و نیاز به طی آن عوالم و مواقف ندارند چون آن مراحل را در این دنیا پشت سر گذاشتند. گروهی دیگر انسانهاییاند كه باید از حساب و عذاب بگذرند كه از جمله آن جهنم موقت است تا پس از پس تطهیر و تسویه در عالم قیامت به خدا برسند و عدهای دیگر انسانهاییاند كه چون مجموع وجودشان رو به غیر خدا داشته و در حال فرار از خدا بودهاند به قعر جهنم فرو خواهند رفت، (بحارالانوار، ج 7، ص 183، روایت 31). بنابراین عدهای مستقیم وارد بهشت و بهشتها میشوند، عدهای پس از گذر از مواقفها و از جمله جهنم موقت وارد بهشت میگردند و عدهای نیز در جهنم جاودانه خواهند بود. به بیانی دیگر: همه كسانی كه وارد جهنم میشوند برای همیشه در جهنم نخواهند بود و تنها عدهی خاصی مانند كافران برای همیشه در جهنم خواهند بود، (ر.ك: آیتالله مكارم شیرازی، پیام قرآن، ج 6، ص 483، دار الكتب الاسلامیه).
۱۳۹۲/۱۰/۱۱ - ۱۲:۴۸
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 272]
صفحات پیشنهادی
جملهای که جهنمی شدنمان را قطعی میکند!
جملهای که جهنمی شدنمان را قطعی میکند مدتی است که اصطلاحی بین مردم رایج شده است که اعصاب نداریم و این جمله گویی کلید توجیه هر بد اخلاقی و بدرفتاری شده است مدتی است که اصطلاحی بین مردم رایج شده است که "اعصاب نداریم" و این جمله گویی کلید توجیه هر بد اخلاقی و بدرفتعذاب هاي غير جسمي جهنم چيست؟
عذاب هاي غير جسمي جهنم چيست در قرآن کریم عذابهای روحی دوزخیان در آیات متعدد و به مناسبتهای مختلف بیان شده است در این فرصت به عنوان نمونه به برخی از آنها اشاره میشود در قرآن کریم عذابهای روحی دوزخیان در آیات متعدد و به مناسبتهای مختلف بیان شده است در این فرصت به عنوان نمونکسی که عبادتش برای رسیدن به بهشت و ترس از جهنم باشد ولایتش ضعیف است
آیت الله جوادی آملی کسی که عبادتش برای رسیدن به بهشت و ترس از جهنم باشد ولایتش ضعیف است خبرگزاری رسا ـ مفسر قرآن کریم گفت برخی فقها به عدم قبول عبادت کسانی که برای رسیدن به بهشت و فرار از جهنم عبادت می کنند فتوا داده اند چون اینها خدا را واسطه برای نجات از دوزخ یا رسیدن به بهشتبهشت حقوق بشر یا جهنم مسخشدگان
بهشت حقوق بشر یا جهنم مسخشدگان آنچه را در ذهن و قلب بخشی از مردم جهان و بخصوص میان ایرانیان نقش بسته تصویری غیر واقع و ناقص از ایالت متحده آمریکا می باشد به گزارش جام به نقل از جهان ساخت فیلم های سینمایی و سریال های تلویزیونی یکی از دلایلی است که آمریکا قدرت جهانی عمدهشب جهنمي شهركنشينان «اطراف غزه» بعد از حملات رژيم صهيونيستي
شب جهنمي شهركنشينان اطراف غزه بعد از حملات رژيم صهيونيستي شهرك نشينان صهيونيست اطراف غزه شب گذشته را از ترس واكنش مقاومت فلسطين به حملات اسرائيل عليه اهداف متفرقه در نوار غزه به سختي و در پناهگاههاي عمومي به صبح رساندند به گزارش خبرنگار خبرگزاري فارس در نوار غزه شب گذشتهآيت الله جوادي آملي: كسي كه عبادتش براي رسيدن به بهشت و ترس از جهنم باشد ولايتش ضعيف است
آيت الله جوادي آملي كسي كه عبادتش براي رسيدن به بهشت و ترس از جهنم باشد ولايتش ضعيف است مفسر قرآن كريم گفت كسي كه عبادتش براي رسيدن به بهشت و ترس از جهنم باشد ولايتش ضعيف است به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا آيتالله جوادي آملي در درس خارج فقه خود با بيان نكات اخلاقي گفت بعد ازاز جهنم تا بهشت با كيروش
از جهنم تا بهشت با كيروش كارلوس كيروش ميگويد با تيم ايران از جهنم گذر كرده و وارد بهشت شده است به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران ايسنا كارلوس كيروش سرمربي تيم فوتبال ايران كه در تعطيلات بسر ميبرد در گفتوگو با بيبيسي درباره موضوعات مختلفي سخن گفت كيروش دربارهدايي: بعد از جنايت حرف زدم، ميخواهند گردنم را بزنند/ شش تايي كردن مس را فراموش كرديم
دايي بعد از جنايت حرف زدم ميخواهند گردنم را بزنند شش تايي كردن مس را فراموش كرديم سرمربي پرسپوليس ديدار فردا مقابل سايپا را دشوار دانست و گفت سايپا در اين مدت نتايج خوبي را گرفته است و مطمئنا بازي سختي خواهيم داشت اما قطعا با هدف كسب سه امتياز اين ديدار پا به ميدان ميگذاربا شركت 2300 دانشجو صورت ميگيردبرگزاري مسابقه كتابخواني «بوي بهشت» در دانشگاه باهنر كرمان
با شركت 2300 دانشجو صورت ميگيردبرگزاري مسابقه كتابخواني بوي بهشت در دانشگاه باهنر كرمان دبير جامعه اسلامي دانشگاه شهيد باهنر كرمان گفت مسابقه كتابخواني بوي بهشت با شركت 2 هزار و 300 دانشجو در دانشگاه شهيد باهنر كرمان برگزار و 80 نفر ممتاز عازم كربلا ميشوند رضا كارگر در حاشخدمت نظام؛ اول سه ماه افزايش براي همه بعد سه ماه كاهش براي متاهلان
خدمت نظام اول سه ماه افزايش براي همه بعد سه ماه كاهش براي متاهلان به گزارش خبرگزاري خبرآنلاين جانشين اداره منابع انساني ستاد كل نيروهاي مسلح با اعلام اينكه تامين سربازان مورد نياز نيروهاي مسلح با مشكل مواجه شده است گفت اين احتمال وجود دارد كه در سال 93 تمام يا بخشي از كسر خدمتدر واكنش به اظهارات همتاي روسمقداد: هيچ كس نميتواند اسد را از نامزدي در دوره بعدي انتخابات منع كند
در واكنش به اظهارات همتاي روسمقداد هيچ كس نميتواند اسد را از نامزدي در دوره بعدي انتخابات منع كند معاون وزير خارجه سوريه در واكنش به اظهارات همتاي روس خود كه خواسته بود بشار اسد از نامزد شدن در دوره بعدي انتخابات صحبتي به ميان نياورد گفت هيچ كس نميتواند اسد را از نامزدي در دوآزادسازي واردات خودرو در كوبا بعد از 50 سال
آزادسازي واردات خودرو در كوبا بعد از 50 سال روزنامه رسمي گرانماي كوبا پنجشنبه نوشت دولت اين كشور به طور رسمي مجوز واردات خودرو را كه از حدود 50 سال پيش ممنوع بود صادر كرد به گزارش واحد مركزي خبر صدور مجوز واردات خودرو در كوبا درچارچوب اصلاحات اقتصادي كه رائول كاسترو رئيس جمهوربا اذعان به انتخاب دشوار و شجاعت اسنودنپوتين: بعد از افشاگري اسنودن به اوباما حسادت كردم
با اذعان به انتخاب دشوار و شجاعت اسنودنپوتين بعد از افشاگري اسنودن به اوباما حسادت كردم رئيسجمهوري روسيه بصورت طعنه آميز گفت بعد از افشاگريهاي اسنودن در مورد شنودهاي جهاني دولت آمريكا به باراك اوباما احساس حسادت كرده كه چطور دست به چنين كاري زده و هيچ كس هم به او كاري ندارد-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها