تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 2 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):دعاى شخص روزه‏دار هنگام افطار مستجاب مى‏شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1801625590




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گفت‌وگوي مشروح فارس با عليرضا راهداريبسياري از راه‌هاي آموزش جرم و جنايت در اينترنت/ فعاليت القاعده در فضاي سايبر چگونه است


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: گفت‌وگوي مشروح فارس با عليرضا راهداريبسياري از راه‌هاي آموزش جرم و جنايت در اينترنت/ فعاليت القاعده در فضاي سايبر چگونه است
عليرضا راهداري گفت: تروريست‌ها از طريق اينترنت مهارت‌ها و دانش خود را با يكديگر در سطح جهان به اشتراك مي‌گذارند آموزش روشهاي جرم و جنايت براي اهداف تروريستي از طريق سايت‌ها يكي از مهم‌ترين آن‌ها است.


خبرگزاري فارس- مهناز سعيدحسيني: عليرضا راهداري نويسنده‌اي است كه اين روزها او را با كتاب‌هاي عملي و راهبردي مي‌شناسيم. پيش از اين نيز كتاب «اتاق فكر در ده گام» را منتشر كرده بود و در آن به تفصيل درباره ضرورت ايجاد اتاق‌هاي فكر و راهكارهاي قدم به قدم و عملي ايجاد اتاق‌هاي فكر كه براي كشور بسيار ضروري است، سخن گفته بود. اخيرا از اين نويسنده كتاب جديدي با نام كتاب «سايبرتروريسم در هفت گام به همراه مصداقهايي از اقدامهاي تروريستي سازمان القاعده در فضاي سايبر» منتشر شده است كه به صورت علمي و دقيق به مسئله تروريسم سايبري مي‌پردازد و راهكارهاي مقابله قدم به قدم با اين پديده را مي‌آموزد. نام اين كتاب شايد از نظر مخاطب عام چندان كاربردي نباشد، اما آنها كه به طور جدي به امنيت مي‌انديشند و آنهايي كه فعاليت‌هاي گسترده گروه‌هاي تروريستي را در فضاي سايبر درك كرده‌اند كه مي‌توان در اين ميان به فعاليت‌هاي گروهك ريگي و القاعده اشاره كرد، ضرورت گفتن و شنيدن از اين كتاب را بيش از پيش در مي‌يابند. با راهداري درباره اين كتاب و موضوع بسيار ويژه‌اش گفت‌گو كرده‌ايم.

فارس: آقاي راهداري، خيلي‌ها گمان مي‌كنند فضاي سايبر همان اينترنت است، اين تصور درست است؟ اصلا معناي فضاي سايبر چيست؟

اغلب به اشتباه فضاي سايبر را معادل فضاي اينترنت مي‌دانند اما فضاي سايبر چيزي فراتر از فضاي اينترنت هست هر گونه فضايي كه صفر و يك بوده و پديد آمده در عصر اطلاعات است جزو فضاي سايبر است. مثلا اگر شما يك حافظه قابل حمل مانند فلش داشته باشيد، آن هم جزء فضاي سايبر است. برخي هم به آن دنياي مجازي مي‌گويند؛ البته به نظر من فضاي مجازي در معنا و مفهوم كمي كوچك‌تر از فضاي سايبر است، ولي بسياري اين دو مفهوم را نيز معادل مي‌گيرند. در كل بزرگ‌ترين بخش فضاي سايبر، اينترنت است.

**همه كارهاي تروريست‌ها...

فارس: به زبان ساده شرح دهيد، سايبر تروريسم چيست؟

اگر يك تروريست از طريق ايميل يك نامه الكترونيكي به هم‌فكران خود ارسال كند يك كار سايبرتروريستي تلقي مي‌شود. ارسال اخبار توسط گروههاي تروريست از طريق اينترنت نيز نوعي ديگر از فعاليت‌هاي سايبر ترويستي تلقي مي‌شود. سايبر تروريسم همان تروريسم در اينترنت است يا به عبارت كامل‌تر تروريسم در عصر اطلاعات يا تروريسم اينترنتي است. اقدامات تروريستي كه با ابزار عصر اطلاعات انجام مي‌شود سايبرتروريسم نام دارد. به عنوان نمونه اگر يك گروه تروريستي اقدام به ايجاد يك سايت كند، يك اقدام سايبر تروريستي است. در حقيقت اين پديده در اثر شكل گيري عصر اطلاعات و ابزار آن نظير اينترنت به وجود آمده است.

**پيشنهادهايي براي مجلس، قوه قضاييه و پليس

فارس: شما در اين كتاب چه كرده‌ايد؟

اين كتاب هفت فصل دارد. در فصل اول به تاثير عصر اطلاعات بر امنيت ملي پرداخته‌ام تا از اين راه روش‌هايي كه سايبر تروريسم امنيت ملي را تهديد مي‌كند مد نظر قرار گيرد. فصل دوم به چيستي سايبرتروريسم مي‌پردازد و در حقيقت تعاريف مورد نياز را در اين بخش مورد بررسي قرار مي‌دهد. در فصل سوم به چرايي شكل گيري سايبر تروريسم پرداخته‌ام و در حقيقت علت استفاده تروريست‌ها از فضاي سايبر را شرح مي‌دهم. فصل چهارم به مصداق‌هاي سايبر تروريسم از جمله فعاليت گروه تروريستي القاعده در فضاي سايبر مي‌پردازد. اين كتاب در فصل پنجم روش مبارزه با اين تروريسم را مد نظر قرار مي‌دهد همچنين در روش‌هاي مبارزه پيشنهادهايي براي سازمان‌هاي پليسي، سازمانهاي قانوني نظير مجلس و قضايي نظير قوه مقننه ارائه كرده‌ام. در فصل ششم به سئوالات رايج در اين حوزه پاسخ مي‌دهم و در گام هفتم به نتيجه گيري از مطالب طرح شده در كتاب پرداخته‌ام.

**خواستم جلوي خلا ترجمه يك طرفه و بي‌تجربه را بگيرم

فارس: اصلا چه لزومي داشت كه كتابي در اين باره نوشته شود؟ با چه هدف‌هايي سراغ اين كتاب رفتيد؟

اول اينكه موضوع سايبرتروريسم موضوع جديدي بود و من به دليل علايق شخصي چندين سال روي آن كار كرده بودم و اين را بگذاريد كنار اين نكته كه كتاب تأليفي در ايران در اين حوزه كم بود و نهايتا تصميم گرفتم تجربه خودم را با جامعه علمي كشور به اشتراك بگذارم.

از سوي ديگر فضاي سايبر يكي از موضوعاتي است كه در جامعه ما زياد پيرامون آن صحبت مي‌شود اما براي شناخت عميق آن كار علمي زيادي انجام نشده و به تأثيرات اقتصادي اجتماعي و فرهنگي آن زياد پرداخته نشده است ما در بسياري از شاخه‌هاي فضاي سايبر فاقد متون تأليف شده هستيم. ترجمه يك طرفه و فعال نبودن حوزه به اشتراك گذاري تجارب در كشور كه از دلايل ان نبود توجيه اقتصادي و نبود كارشناساني است كه تجاربي در اين حوزه داشته باشند، عملا اين حوزه علم را با بي رونقي در كشور مواجه كرده است و خواستم خلائي را پر كنم.

**مصداق‌ها فعاليت‌هاي القاعده در كتاب

فارس: خيلي‌ها ادعا مي‌كنند كه در حوزه سايبر صاحب نظر هستند و بعضا كتاب‌هايي هم نوشته مي‌شود. مزيت ويژه اين كتاب نسبت به ساير كتاب‌ها در حوزه سايبر چيست؟ شما چه مطالب نويي را در كتابتان گنجانده‌ايد؟

اين كتاب براي اولين بار در كشور به مصداق‌هايي از فعاليت سازمان تروريستي القاعده بر روي اينترنت پرداخته است. در حقيقت با مثال‌هاي واقعي به آموزش سايبر تروريسم پرداخته است. مزيت ديگر اين كتاب اين است كه به زبان ساده و در هفت گام خواننده را به نتيجه مي‌رساند. در حقيقت در 7 مرحله شما به تمام ابعاد سايبر تروريسم دست خواهيد يافت. مزيت ديگر اين كتاب اين است كه كتاب تاليفي است يعني كتاب ترجمه نيست و يك كتابي است كه بعد از فهم مطلب با مصداق‌هاي جديد تاليف شده است.

فارس: نهايتا اين كتاب مخاطب را از كجا به كجا مي‌رساند؟

اين كتاب، مخاطب را از عصر اطلاعات و خصوصيات آن كه بستر ايجاد سايبر ترورسيم است تا روش مبارزه با آن همراهي مي‌كند يعني مخاطب در پايان كتاب مي‌تواند سيكل پيدايش رشد و نمو سايبرتروريسم تا روش مبارزه با آن درك مي‌كند در اين كتاب مخاطب به راحتي با مفاهيم از طريق مثالهاي فراوان آشنا مي‌شود. در حقيقت اگر با خواندن اين كتاب از صفر تا 100 مطالب درباره اين نوع تروريسم را فرا خواهيد گرفت. اين كتاب با يك نقشه مشخص مخاطب را به نتيجه مي‌رساند.

فارس: يكي از مهم‌ترني آسيب‌هاي متوجه اين چنين كتاب‌ها مناسب نبودن آنها با فضاي كشور و غير قابل استفاده بودن آنها است. از كجا ثابت مي‌شود كه كتاب شما از اين اشكالات مبرا است؟

من چند دليل براي اين ادعا دارم كه كتاب نيز به روشني آن را تائيد مي‌كند. اول: همان طور كه اشاره كرديد بسياري از كتاب‌هايي كه در اين حوزه در كشور وجود دارد همگي ترجمه شده از كتاب‌هاي غربي است كه آسيب‌هاي خود را دارند و با يك بهم ريختگي در ترجمه مواجه هستيم ما اين كتاب چنين نيست.

دوم: اين كتاب گام‌بندي شده است يعني شما در هفت گام مي‌توانيد به تمام خصوصيات سايبرتروريسم دست يابيد در حقيقت به شما راه حل ارائه مي‌كند و شما به يك نتيجه‌ روشن در كتاب مي‌رسيد.

**راهكارهايي براي دولت و ملت

سوم: براي اولين بار در اين كتاب يك تواون بين مباحث تكنيكال در عصر اطلاعات و مباحث نظري مانند مديريتي و سازماني را بيان كرده است اين كتاب تنها به تشريح سايبر تروريسم نپرداخته بلكه پيشنهادهايي به حكومت براي مبارزه با اين نوع تروريسم نيز دارد به عنوان نمونه ساختاري براي مبارزه با اين نوع تروريسم عنوان كرده است.

چهارم: اين كتاب براي حوزه‌هاي پليسي و قضايي در فضاي سايبر براي مبارزه با اين نوع تروريسم براي اولين بار پيشنهادهايي ارائه نموده است يعني براي سه بخش مهم اجتماع يعني مقننه، قضاييه و قوه مجريه پيشنهادهايي ارائه كرده است.

پنجم: در گام ششم كتاب، سوال‌هاي رايج پيرامون سايبرتروريسم پاسخ داده شده است و به ابهاماتي كه در اين حوزه وجود دارد،به طور كامل در يك فصل به صورت پرسش و پاسخ پرداخته شده است.

ششم: همراه اين كتاب يك دوره آموزشي طراحي شده است كه افراد مي‌توانند در آن شركت كنند يكي از كارهاي جديدي كه من در ايران شروع كردم اين است كه همراه كتاب‌هايي كه تأليف مي‌كنم يك دوره آموزشي برگزار مي‌كنم مي‌كنم و اين به بالا بردن مهارت‌هاي افراد بسيار كمك مي‌كند و در همايش‌ها و مراكز علمي مورد استقبال قرار گرفته است.

هفتم : اين كتاب يك پازل از يك طرح كلي است من تصميم دارم در ساير شاخه هاي سايبري مثل سايبر ديپلماسي سايبر ژورناليسم نيز كتاب‌هاي منتشر كنم در حقيقت تمام شاخه‌هاي سايبر را پوشش دهم كتاب‌هايي كه من تاليف مي‌كنم حتي در ساير حوزه‌ها مانند تفكر نيز پيوستگي دارد. يعني منقطع نيست.

**وقتي تمام راه‌هاي جرم و جنابت در اينترنت پخش مي‌شود...

فارس: در صحبت‌هايتان به مطالعه و علاقه شخصي خودتان به موضوع سايبر تروريسم اشاره كرديد، مثال‌هاي ملموس از نتيجه اين فعاليت‌ها و اقداماتي كه رصد كرده‌ايد به ما مي‌دهيد؟

بله. من گروه القاعده را كه در سطح جهاني پيغام‌هايي مخابره مي‌كند دقيقا رصد كرده‌ام. اگر در گوگل واژه القاعده را تايپ كنيد اطلاعات گسترده اي از اين گروه به دست خواهيد آورد و همانطور كه قبلا هم بر آن تاكيد كرده‌ام آنها دنبال تخريب فضاي سايبر نيستند بلكه بيشتر دنبال انتشار محتوا هستند. مثال ديگر سايتهاي گروهك‌هاي تروريستي است كه داخل ايران فعاليت دارند اين گروه‌ها از طريق اينترنت به توليد و ترويج عقايد خود از طريق توليد محتوا مي‌پردازند مثلا فيلمهايي از گروه تروريستي عبدالمالك ريگي درون اينترنت به راحتي در دسترس است و عقايد اين گروه و نحوه ارتباط با آنها را بيان مي‌دارد. اين يك نحوه ارتباط جديد در روابط انساني است كه تروريست‌ها مي‌توانند به صورت افقي اطلاعات مربوط به گروه خود را توزيع كنند يعني توزيع اطلاعات افقي است نه عمودي. اين پديده به ما درك بهتري از تاثير اطلاعات بر رفتار و خصوصيات تروريست‌ها مي‌دهد.

تروريست‌ها از طريق اينترنت مهارت‌ها و دانش خود را با يكديگر در سطح جهان به اشتراك مي‌گذارند آموزش روشهاي جرم و جنايت براي اهداف تروريستي از طريق سايت‌ها يكي از مهم‌ترين ان‌ها است كه شما مي‌توانيد با جستجويي ساده در اينترنت ان‌ها را بدست آوريد.

فارس: اقدامات آنها در فضاي سايبر به نشر اعتقادات و آموزش شيوه‌هايشان محدود شده است؟

نه. البته آنها نيز مانند ساير انسان‌ها از تمام ظرفيت عصر اطلاعات براي اقدامات خود بهره مي‌برند مثلا سايت ايجاد مي‌كنند و در كتابهاي ديجيتال به نشر عقايد خود مي‌پردازند ارتباط مي‌گيرند سوال جواب مي‌دهد اقدام به خريد اينترنتي مي‌كنند اين‌ها همه جزو كارهايي كه ان‌ها انجام مي‌دهد اما نكته مهم اين است كه اين فعاليت در راستاي اهداف تروريستي است فرض كنيم شما يك سايت مي زنيد ولي اگر يك تروريست سايت بزند اين اقدام سايبر تروريسم است عوام فكر مي‌كنند كه هك كردن فقط ابزار تروريستي است در حالي كه اين كار دانش بالايي مي‌خواهد و تروريست‌ها در حال حاضر بيشتر دنبال استفاده از اين ابزار هستند تا تخريب آن. توزيع دانش كار ديگري است كه اين تروريست‌ها انجام مي‌دهند ان‌ها تجارب خود را از طريق اينترنت به اشتراك مي‌گذارند.

**مبارزه با سايبر تروريسم در اولويت مبارزه با تروريسم قرار دارد

فارس: شما راه مبارزه با تروريست‌ها را درفضاي سايبري چگونه مي‌آموزيد؟ اصلا راه مبارزه چگونه است؟

اولين راه مبارزه شناخت دقيق و درست آن پديده است تا زماني يك پديده به درستي شناخته نشود نمي‌توان راههاي مقابله با آن را گفت يا با ان مبارزه كرد. من مقالات گسترده اي را ديده‌ام كه در آنها اشكالات زيادي در حوزه درك مفهوم سايبر تروريسم وجود دارد. داشتن مركزي كه متولي مبارزه با اين تروريسم باشد راه ديگر مبارزه با اين تروريسم است. مبارزه با تروريسم ابعاد گوناگوني دارد يك بعد آن حقوقي است يعني بخشهاي قانون گذار و حقوقي بايد به اين موضوع بپردازند. بعد ديگر كار بخشهاي پليسي و بخش ديگر تكنيكال است همه اين‌ها بايد با هم در مبارزه با اين نوع تروريسم به كار گرفته شوند تا بتوان در مقابل ان موفق بود مثلا ساخت يك بمب دستي در اينترنت مي‌تواند مورد استفاده يك تروريست قرار گيرد و تخريب داشته باشد. پيچيدگي اين نوع تروريسم اين است كه روي ساير انواع تروريست‌ها نيز اثر دارد، اطلاعات مربوط به انواع تروريست‌ها بر روي اينترنت وجود دارد، لذا اين نوع تروريسم به نوعي انتقال دهنده دانش مربوط به انواع ترور است، لذا مبارزه با اين نوع تروريسم در اولويت قرار گرفته است.

فارس: ابزارها و تاكتيك‌هاي تروريست‌ها در فضاي سايبري چيست؟

ابزار آنها از ايميل سايت و حتي يك فيلم شروع شده تا سازماندهي و طراحي عمليات و جذب نيرو را در بر مي‌گيرد. تروريست‌ها از همان ابزاري كه در اينترنت وجود دارد استفاده مي‌كنند منتها در راستاي فعاليتهاي تروريستي. وقتي يك از رهبران القاعده سايتي ايجاد مي‌كند دقيقا مانند استفاده يك فرد عادي است اما از اين طريق به دنبال اهداف تروريستي است.

فارس: در كشورهاي ديگر چگونه با اين پديده مقابله مي‌كنند؟

كشور امريكا بسياري از سايتهاي اين گروههاي تروريستي را فيلتر كرده است و اگر سرور مركزي ان‌ها در امريكا و يا كشورهاي دوست اين كشور بوده است از ان‌ها خواسته تا سايتهاي مربوطه را از روي اينترنت حذف كنند. كنترل مدوام اين سايت‌ها كار ديگري است كه اين كشورها انجام مي‌دهند. تا از طريق اطلاعات موجود در اين سايت‌ها بتوانند اقدامات و رفتارهاي اين تروريست‌ها را رصد و كنترل كنند.

**اطلاعات دست اول از القاعده براي اولين بار

فارس: به نظر مي‌رسد كتاب شما بيشتر براي سازمان‌هايي كه وظيفه مبارزه با تروريسم را دارند، كاربرد دارد نه افراد عادي. چنين است؟

اين كتاب مخاطبان مختلفي دارد. يك بخش از مخاطب آن، افرادي هستند كه علاقه دارند درباره فعاليت‌هاي تروريست‌ها در اينترنت بدانند كه اتفاقا مخاطبان اصلي اين كتاب خواهند بود. افراد بسياري هستند كه به پديده فضاي سايبر علاقه مند هستند و تحولات جوامع انساني را دنبال مي‌كنند كه اين كتاب نيازمندي آنها را بر طرف خواهد كرد.يك وجه ديگر از مخاطبان، افرادي هستند كه در حوزه علوم سياسي كار مي‌كنند و مي‌توانند از آن بهره برداري كنند چون تروريسم امروز به يكي از گفتمان‌هاي اصلي اين حوزه بدل شده است.

بخش ديگر از مخاطبان آن علاقه مندان و تحصيل كرده‌هاي رشته علوم ارتباطات و اطلاعات هستند. محققان اين حوزه ارتباطات جديد در روابط انساني را مورد مطالعه قرار مي‌دهند و اين گونه ارتباطات از نظر آنها مهم است.

همچنين دانشجويان رايانه و كلا علاقه مندان به اين حوزه مي‌توانند از اين كتاب استفاده كنند چون نگاه از يك دريچه جديد است. به ويژه مطالب عملي در مورد فعاليت گروه تروريستي القاعده مطلب جديد و نويي است كه اولين بار در ايران به آن پرداخته مي‌شود.

همچنين پليس مي‌تواند مخاطب ديگر اين كتاب باشد و اين كتاب به شناسايي و پيگرد اين گونه جرم‌ها به پليس كمك مي‌كند. در قوه مجريه،‌ قضاييه، مقننه و همچنين مسئولان پدافند غير عامل نيز مي‌توانند از اين كتاب بهره ببرند.

انتهاي پيام/

دوشنبه 2 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 173]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن