تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 7 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نزديك‏ترين شما به من در قيامت: راستگوترين، امانتدارترين، وفادارترين به عهد و پي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

خرید یخچال خارجی

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802361034




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

محمدابراهيم محمدي در گفت‌وگو با فارس «فعاليت‌هاي فرهنگي و هنري دانش‌آموزان» را تشريح كردبرگزاري جشنواره‌هاي دانش‌آموزي براي نخستين بار/ توليد سرود هر منطقه آموزش و پرورش


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: محمدابراهيم محمدي در گفت‌وگو با فارس «فعاليت‌هاي فرهنگي و هنري دانش‌آموزان» را تشريح كردبرگزاري جشنواره‌هاي دانش‌آموزي براي نخستين بار/ توليد سرود هر منطقه آموزش و پرورش
مديركل اداره فرهنگي و هنري وزارت آموزش و پرورش، برنامه‌هاي فرهنگي و هنري دانش‌آموزي را تشريح كرد و گفت: امسال در بحث انشانويسي، جشنواره برگزار كرديم كه در حال حاضر ابتدايي‌ها رقابت مدرسه و منطقه را دارند.


به گزارش خبرنگار اجتماعي خبرگزاري فارس، موضوع فعاليت‌هاي فرهنگي و هنري چند صباحي است كه در آموزش و پرورش مورد توجه قرار گرفته و فعاليت‌هاي خوبي به لحاظ تدوين طرح‌هاي مختلف انجام شده است.

با توجه به گذشت 3 ماه از آغاز سال تحصيلي جديد، تحولات موضوعات فرهنگي و هنري در آموزش و پرورش را از مديركل فرهنگي و هنري وزارت آموزش و پرورش جويا شديم.

محمدابراهيم محمدي، مدير كل اداره فرهنگي و هنري وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، با اشاره به برنامه‌هاي مختلفي كه در اين حوزه در حال تدوين و انجام است، اظهار داشت: تبيين شيوه‌نامه جشنواره‌هاي دانش‌آموزي سال تحصيلي جاري و پيگيري موضوع پرسش مهر رئيس‌جمهور از برنامه‌هايي است كه آنها را پيگيري مي‌كنيم.

وي افزود: برگزاري جشنواره دانش‌آموزي سال تحصيلي جديد مهم است، زيرا اين جشنواره متن محور است و توليد نمايشنامه و فيلمنامه دانش‌آموزي از متون درسي انجام مي‌شود.

محمدي با بيان اينكه 105 اردوگاه در سراسر كشور براي دانش‌آموزان وجود دارد، خاطرنشان كرد: اين تعداد اردوگاه به كشوري، استاني و منطقه‌اي تقسيم مي‌شوند و تعداد اردوگاه‌هاي دانش‌آموزي كشوري 5 عدد است.

وي با اشاره به بيلان كاري اردوگاه‌هاي كشور، تصريح كرد: در حال حاضر 11 ميليون و 500 هزار نفرساعت اردوي دانش‌آموزي در اردوگاه‌ها برگزار شده است و بنا داريم اين آمار را در آينده به بيش از 17 ميليون نفرساعت اردوي دانش‌آموزي افزايش دهيم.

مدير كل اداره فرهنگي و هنري وزارت آموزش و پرورش، افزود: برنامه‌اي براي افزايش تعداد اردوگاه‌ها نداريم و بيشتر بنا داريم تا همان اردوگاه‌ها را توسعه دهيم و ظرفيت‌ها را ارتقا دهيم.

متن مصاحبه تفصيلي فارس با مدير كل اداره فرهنگي و هنري وزارت آموزش و پرورش را در ذيل مي‌خوانيد:

فارس: در حال حاضر چه برنامه‌هايي را به صورت ويژه در اداره كل فرهنگي و هنري آموزش و پرورش دنبال مي‌كنيد؟

محمدي: در حال حاضر 2 برنامه داريم كه نخست تبيين شيوه‌نامه جشنواره‌هاي دانش‌آموزي سال تحصيلي جاري و ديگري پيگيري موضوع پرسش مهر رئيس‌جمهور است؛ همچنين نشست معاونان پرورشي و فرهنگي شمال شرق كشور با هدف توجيه پرسش مهر رئيس‌جمهور برگزار شد؛ اين جشنواره متن محور است و توليد نمايشنامه و فيلمنامه دانش‌آموزي از متون درسي است.

همچنين طرح تحول اردوگاه‌هاي كشور يا شبكه‌سازي اردوگاه هاي كشور در حال هم انديشي است و در بخش ظرفيت سازي و توسعه كاركرد تربيتي اردوگاه‌ها اين كار را انجام مي‌دهيم؛ قرار هست در تهران در يكي از نشست‌هاي معاونان پرورشي فرهنگي كه با قطب‌هاي كشوري انجام مي‌شود موضوع جشنواره‌هاي دانش‌آموزي را ‌كنيم.

*وجود 105 اردوگاه دانش‌آموزي در كشور/5 اردوگاه كشوري است

فارس: آيا اردوگاه‌هاي كشور زير مجموعه اداره كل فرهنگي و هنري آموزش و پرورش است و تعداد اردوگاه‌هاي كشور چقدر است؟

محمدي: بله، در مجموع 105 اردوگاه دانش‌آموزي داريم كه به اردوگاه‌هاي كشوري، استاني و منطقه‌اي تقسيم مي‌شوند؛ تعداد اردوگاه‌هاي دانش‌آموزي كشوري 5 عدد است.

*استفاده 11 ميليون و 500 هزار نفر ساعت دانش‌آموز از اردوگاه‌ها

فارس: آيا بيلاني از فعاليت اين اردوگاه‌ها داريد كه چه تعدادي دانش‌آموز از اين اردوگاه‌ها استفاده مي‌كنند؟

محمدي: بله، در حال حاضر 11 ميليون و 500 هزار نفر ساعت اردوي دانش‌آموزي در اردوگاه‌ها داريم و بنا داريم اين آمار را در آينده به بيش از 17 ميليون نفر ساعت اردوي دانش‌آموزي افزايش دهيم.

*قالب اردوگاه‌هاي كشور چهار فصل هستند

فارس: استفاده از اردوگاه‌هاي دانش‌آموزي در فصل بهار و تابستان بيشتر است يا در فصل زمستان و در طول سال تحصيلي؟

محمدي: فرقي نمي‌كند برخي از اردوگاه‌هاي ما چهار فصل هستند و تعدادي هم در فصل بهار و تابستان هستند؛ يعني سعي كرده‌ايم كه قالب اردوگاه‌هاي ما چهار فصل باشد.

*افزايش تعداد اردوگاه نداريم/توسعه اردوگاه‌ها در دستور كار است

فارس: آيا برنامه‌اي براي افزايش تعداد اردوگاه‌هاي دانش‌آموزي وجود دارد؟

محمدي: بيشتر بنا داريم تا همان اردوگاه‌ها را توسعه دهيم و ظرفيت‌ها را ارتقا دهيم؛ بيشتر تلاش مي‌كنيم اردوگاه‌هايي كه شاخصه اردوگاه‌هاي مدل را داشته باشند برسانيم؛ به لحاظ ظرفيت‌ها، به لحاظ پذيرش و كاركردهاي تربيتي و بيشتر مطالعات ارتقايي مي‌گوييم كه طرح تحول اردوگاه‌ها ابلاغ شده است و بيشتر پيام آن، اين است كه اردوگاه‌ها به لحاظ ظرفيت‌هاي سخت افزاري و نرم‌افزاري ارتقا پيدا كند و موضوع تربيتي پررنگتر باشد؛ مي‌خواهيم بگوييم هر اردوگاهي كه اردوگاه استاني است، ويترين آن استان باشد و از لحاظ سبك زندگي شخصيت‌هاي برجسته فرهنگي، علمي و هنري باشد؛ مردم‌شناسي استان در آن اردوگاه‌ها مشخص باشد و نمادها و نشانه‌ها در اردوگاه‌ها بتواند پيامي به شكل استان‌شناسي داشته باشد.

ما هنوز نتوانسته‌ايم به اردوگاه مدلي دست پيدا كنيم و همين نشست‌ها كه برگزار مي‌شود، مي‌خواهيم به سمت آن حركت كنيم؛ ما اردوگاه‌ها را به شهرك فشرده فرهنگي تعبير مي‌كنيم، يعني به شكلي كه دانش‌آموز ما دوست داشته باشد در اردوگاه بماند و ماندن آن آموزش‌هاي غير رسمي براي دانش‌آموز ايجاد مي‌كند و مكمل فعاليت‌هاي آموزشي درون مدرسه، بايد اردوگاه‌ها باشند.

*اردوگاه‌ها بايد بتوانند به دانش‌آموزان كشور خدمات بدهند

فارس: عنوان كرديد برنامه‌اي براي ساخت اردوگاه‌هاي جديد نداريد؛ آيا مي‌خواهيد بحث كيفيت بخشي را پيگيري كنيد؟

محمدي: الان چون اعتبار نداريم بله، اما اگر اعتبار داشته باشيم مشكلي نيست؛ ما در بحث قوانين اردويي در حال بررسي شيوه‌نامه آن هستيم و بايد يك مقدار از اين ظرفيت استفاده بيشتري كنيم يعني مي‌خواهم بگويم اردوگاه‌هاي ما بايد بتوانند به دانش‌آموزان كشور خدمات بدهند؛ ما بايد ارتباط و آشتي بين مدرسه و اردوگاه را ايجاد كنيم؛ مرحله بعد بايد جنس خدمات تربيتي و فرهنگي و حتي خدمت فرهنگي جانبي را در اردوگاه‌ها بيشتر كنيم و بعد اگر احساس نياز به اردوگاه بيشتري كرديم به دنبال اردوگاه جديد باشيم.

ما به لحاظ فضايي، اردوگاه‌هاي زيادي داريم؛ همين الان تعداد اردوگاه‌هاي ما زياد است؛ اردوگاه‌هايي كه مستند هستند و كد پستي دارند؛ ضمن اينكه اردوگاه غير رسمي زيادي نيز داريم؛ اردوگاه‌هايي داريم كه تأسيسات ابتدايي داشته و چهار ديواري مشخصي دارد كه آن را اردوگاه نمي‌دانيم.

*توليد فيلمنامه و نمايشنامه از متون كتب درسي

فارس: در بخش هنري آموزش و پرورش چه برنامه ويژه‌اي پيگيري و دنبال مي‌شود؟

محمدي: با هدف آشتي دادن فعاليت‌هاي هنري با كتاب، كلاس و مدرسه به سمت توليد فيلمنامه و نمايشنامه مي‌رويم؛ از متون درسي اين كار انجام مي‌شود و جشنواره امسال هم جشنواره متن محور است؛ اين طرح بركات زيادي دارد.

يكي از بركات آن جدايي كه وجود داشته را درهم تنيده مي‌كند و ارتباط قابل پذيرشي ايجاد مي‌كند؛ يك بحث هم مي‌تواند به تصميم فعاليت‌هاي هنري بينجامد و دبيران ما به عنوان دبيران فني در فرايند جشنواره حضور پيدا كنند؛ ما بايد شعر و داستان دانش‌آموزي را به دبير ادبيات بدهيم.

*توليد 300 متن نمايشي براي ضعف مكالمه عربي و انگليسي

فارس: پس نگاه ويژه‌اي به دبيران داريد؟

محمدي: يكي از بركات جانبي جشنواره همين است، يعني ما نمي‌گوييم مربي بيايد كارشناس شود، مي‌گوييم مربي مسئوليت مديريت يك جريان را دارد ولي مديريت فني و تخصصي شعر و داستان در مدرسه به عهده دبير ادبيات است و تناسب دارد؛ به عنوان مثال ما رشته خط داريم، خط ريز، خط درشت، نقاشي و ديوار نويسي داريم و بهترين كسي كه مي‌تواند در اين زمينه دبير فني شود، دبير هنر است كه بايد اين ارتباط را ايجاد مي‌كرديم؛ ما در حوزه هنر، فيلم و نمايش بايد به دنبال دبيران درسي مربوط باشيم؛ احساس مي‌كنم اين طرح مسابقه كه محتواي آن متن محور است به تسهيل و نهادينه شدن آموزش و ارتباط خود انگيخته دبيران دروس پايه مختلف مي‌انجامد و به خواسته‌مان مي‌رسيم.

معتقدم در آينده در بحث ضعف مكالمه عربي و انگليسي مي‌توانيم از ظرفيت نمايشي استفاده كنيم و اين كار را انجام داده‌ايم و امسال 300 متن در اين زمينه توليد كرده‌ايم. يكي ديگر از مواردي كه در جشنواره امسال مدنظر است، مي‌خواهيم سرود دانش‌آموزي به شادابي و نشاط مدرسه كمك كند؛ بايد مدرسه شاداب و با نشاط باشد و چه چيزي بهتر از سرود.

*شروع توليد هر مدرسه يك سرود

فارس: يعني برنامه‌اي شروع شده كه هر مدرسه براي خودش يك سرود داشته باشد؟

محمدي: بله، اولويت‌ها در اجراي سرودهاي دانش‌آموزي، سرود از كتاب‌هاي درسي است كه اگر اين اجرا شود، دانش‌آموزان مي‌توانند با بحث آوايي مرتبط شوند؛ ما سرود همگاني را شروع كرده‌ايم.

يك بحث ديگر كه الان مدنظر است، اين بوده كه ما 730 منطقه در كشور داريم و اگر هر منطقه يك سرود محلي داشته باشد، سرود محلي مي‌تواند بعد از سرود ملي قابل احترام و توجه منطقه و شهر باشد و اگر كسي وارد يك شهري مي‌شود پس از سرود ملي جمهوري اسلامي كشورمان، سرود نام آشناي آن منطقه كه حاوي دارايي، ميراث و ثروت‌هاي معنوي آن شهر باشد، اجرا شود.

فارس: الان در اين 730 منطقه سرود توليد شده است؟

محمدي: بله، توليد كرديم.

فارس: چه تعدادي به پايان رسيده شده است؟

محمدي: مي‌توانم بگويم تقريبا 4 يا 5 درصدي را پايلوت انجام داده‌ايم و سرود توليد كرديم؛ امسال اولويت ما در بحث توليد سرود همين است.

فارس: در مورد پرسش مهر رئيس‌جمهور چه فعاليتي انجام داده‌ايد؟

محمدي: ما جلسات توجيهي برگزار كرديم و در روزهاي كنوني 10 استان قطب را دعوت كرده‌ايم تا در بحث سوال رئيس جمهور هم‌انديشي كنيم و پيگيري كنيم و چهارچوب و نحوه اجرا را دنبال كنيم؛ ما يكسري مشكلات در سال گذشته داشتيم و امسال مي‌خواهيم مرتفع كنيم.

*تشكيل كارگروه‌هايي براي مطالبات رئيس‌جمهور

فارس: اين كارهايي كه مي‌خواهيد انجام دهيد، اجراي آن به امسال مي‌رسد؟

محمدي: بله الان شروع كرديم و مدارس ما در جريان اين موضوع هستند؛ مي‌خواهيم دوباره باز تبيين و توجيه كنيم و دانش‌آموزان در كف مدرسه درگير اين موضوع شوند؛ ما در حوزه مطالبات رئيس‌جمهور در حوزه كتاب، گفت‌وگو و انشاء اقداماتي انجام مي‌دهيم؛ كارگروه‌هايي وزير آموزش و پرورش تشكيل داده‌اند و كار مي‌كنند و به شدت اين كارگروه‌ها درگير هستند كه آن ظرفيت‌هاي قانوني ايجاد شود و اين كار عملياتي شود.

امسال در بحث انشاء نويسي اولين‌بار است كه جشنواره برگزار كرديم كه در حال حاضر ابتدايي‌ها رقابت مدرسه و منطقه دارند؛ همچنين مطالعه كتاب دانش‌آموزي را شروع كرده‌ايم كه امسال جشنواره داريم.

فارس: اين جشنواره چه زماني برگزار مي‌شود؟

محمدي: فرايند دارد، فرايند، مدرسه، منطقه، استاني و كشور دارد.

فارس: شما اين موضوع را به مدارس بخشنامه كرديد؟

محمدي: بله، آبان ارسال كرديم و بخشي پيش از پايان سال انجام مي‌شود و بخشي آن طرف سال اجرايي مي‌شود، يعني آن طرف سال استاني و كشوري برگزار مي‌شود.

گفت‌وگو از ميثم حاجي پور

انتهاي پيام/

سه شنبه 3 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 190]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن