تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 2 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):سه ويژگى است كه در هر كس يافت شود، ويژگى هاى ايمان كامل مى گردد: آن كه وقتى خشن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1801627976




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ملك‌پور در گفت‌وگوي مشروح با فارس عنوان كرد40 روز سرخي آسمان پس از شهات امام حسين(ع)/ رازهاي عدد 40 در روايات اسلامي


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: ملك‌پور در گفت‌وگوي مشروح با فارس عنوان كرد40 روز سرخي آسمان پس از شهات امام حسين(ع)/ رازهاي عدد 40 در روايات اسلامي
سرپرست تيم دانشنامه اهل بيت(ع) ضمن اشاره به گريستن آسمان در شهادت امام حسين(ع) و حضرت يحيي(ع) كه هر دو سر از تنشان جدا شد، گفت: آسمان 40 روز هنگام طلوع و غروب خورشيد، سرخ بود و اين همان گريه آسمان بود.


به گزارش خبرنگار آيين و انديشه خبرگزاري فارس، همزمان با فرارسيدن سالروز اربعين حسيني بر آن شديم تا تحقيقي پيرامون واژه «اربعين» و تأثير عدد چهل بر زندگي انسان‌ها داشته باشيم از اين رو گفت‌وگويي را با حجت‌الاسلام اميرحسين ملك‌پور سرپرست تيم تحقيقات دانشنامه اهل بيت(ع) انجام داديم. متن اين گفت‌وگو را در ادامه مي‌خوانيد:

وي در ابتدا به بيان يكي از عللي كه عدد چهل در اين عالم تاثيرگذار است، پرداخت و اظهار داشت: تأثير عدد چهل از عالم ملكوت و عالم بالاست و اثري كه در آن عالم داشته باعث شده تا در عالم ناسوت و اين عالم پايين هم اثرگذار باشد به طور مثال: در جلد سوم كتاب كافي صفحه 482 روايتي آمده است كه خداوند وقتي مي‌خواست خلقت آفرينش را آغاز كند چهل نور خلق كرد كه عرفا از آن تعبير به 40 منزل نوراني مي كنند و سالك بايد در 40 نور سير و سلوك كند.

* خداوند قبل از خلقتش چهل نور آفريد/ اكثر انسان‌ها نور را در حد نور خورشيد مي‌شناسند

محقق موسوعه امام حسين(ع) در مؤسسه علمي فرهنگي دارالحديث تصريح كرد: متأسفانه وقتي صحبت از نور مي‌شود ما اغلب فقط مي‌توانيم نور خورشيد، لامپ و مهتابي را درك كنيم؛ يكي از توضيحات «نور» اين است كه وسيله شناخت است اگر در يك اتاق كه تمام منافذ آن بسته باشد و نوري وارد آن نشود قرار بگيريم هيچ چيزي و هيچ رنگي را نمي‌توانيم تشخيص دهيم اين نور است كه باعث شناخت اطراف و رنگ‌ها مي‌شود.

ملك‌پور عنوان كرد: نور، وسيله شناخت و معرفت در همه عوالم است؛ بنابراين خداوند قبل از خلقتش چهل نور آفريد تا مخلوقاتي كه قرار است خلق شوند وسيله و راه شناخت آن عالم و خدا را داشته باشند چرا كه در حديث معروفي داريم كه خداوند متعال مي‌فرمايد: من دست به خلق زدم تا شناخته شوم؛ در تفسير آيه «وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ» همه تفاسير روايي «لِيَعْبُدُونِ» را به «ليعرفون» تفسير كرده‌اند.

وي به سخن جالبي از مرحوم فيض كاشاني اشاره كرد و گفت: مرحوم فيض كاشاني مي‌گويد: خداوند متعال مي‌توانست بگويد «وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلَّا ليعرفون» اما ابتدا عبادت را عنوان مي‌كند به اين دليل كه ما معرفتي را مي‌خواهيم كه از راه عبادت باشد نه از راه‌هاي كاذب. لذا معرفتي كه از راه عبادت باشد هدف خداوند است كه فرد از طريق عبادت به معرفت خداوند برسد.

* ماهيت خلقت نوراني چيست/ نخستين وسيله شناخت خداوند

سرپرست تيم تحقيقات دانشنامه اهل بيت(ع) يادآور شد: حضرت رسول(ص) مي‌فرمايند: اول نوري كه خلق شد نور من و علي‌بن ابي‌طالب (ع) بود يعني پيامبر و حضرت علي(ع) و تمام ائمه اطهار عليهم السلام و اولياي خدا داراي خلقت نوراني هستند؛ در كتاب شريف كافي يك باب در خلقت نوراني اهل البيت داريم كه روايات فراواني هم در اين باب آورده در ساير كتابها هم به اين روايات اشاره شده است. اما منظور از خلقت نوراني آن است كه اين انوار مقدسه، وسيله و راه شناخت ما به عالم بالا و خداوند هستند.

وي ادامه داد: اگر در سخنان پيامبر اكرم(ص) دقت كنيم در مي‌يابيم كه ايشان براي شناخت خدا و حقيقت دين، بيانات فراوان داشته و راه و روش معرفي كرده است. امام علي(ع) نيز داراي نور خاصي براي جانفشاني و دفاع از دين و حضرت رسول (ص) دارد، همچنين حضرت زهرا(س) هم يك معرفت خاصي را براي ما بيان مي‌كند و آن هم معرفت و نور دفاع از ولايت است ايشان اين معرفت را براي ما بيان كرده‌اند تا بتوانيم با اسوه قرار دادن حضرت، راهمان را براي رشد و سير و سلوك پيدا كنيم و آن هم دفاع از ولايت است. همين‌طور تمام اهل‌بيت (ع) كه با ايثار جانشان راه مبارزه با ظلم را به ما نشان دادند. از اين راهنمايي‌ها تعبير به نور مي‌شود.

محقق موسوعه امام حسين(ع) در مؤسسه علمي فرهنگي دارالحديث با تأكيد بر اينكه براي ما مشخص شده است كه معرفت و نور را بايد از كجا بگيريم، عنوان كرد: اينكه حضرت رسول (ص) مي‌فرمايد اول چيزي كه خلق شد نور من و اميرالمؤمنين بود يعني اولين وسيله شناخت خداوند پيامبر (ص) و علي و اولادش هستند.

وي افزود: روايت زيبايي در اين زمينه وجود دارد كه پيامبر اكرم (ص) مي‌فرمايند: «إهتدوا بالشمس، فاذا غابت الشمس، اهتدوا بالقمر، و اذا غاب القمر اهتدوا بالزهره، و اذا غاب اهتدوا بالفرقدين»؛ با نور خورشيد راه‌تان را پيدا كنيد خورشيد نبود نور ماه، سپس با ستاره زهره و بعد با نور فرقدين؛ دو ستاره‌اي كه انسان راه را با آنها پيدا مي‌كند حضرت فرمود: خورشيد من هستم ماه، امير المومنين (ع)، زهره، زهراي اطهر و فرقدين امام حسن و امام حسين عليهم السلام هستند بنابراين براي پيدا كردن راه بايد سراغ ائمه اطهار (ع) رفت.

* خداوند چگونه در روز الست از تمام انسان‌ها پيمان گرفت

ملك‌پور در ادامه بيان داشت: استاد ما «سيد هاشم رضوي هندي» شاگرد مرحوم قاضي(ره) بود، ايشان مي‌فرمود: ما سه تا آب داريم 1ـ آب پاك، 2ـ آب نجس، 3ـ آبي كه با نجاست ملاقات كرده اما اكنون نمي‌دانيم كه كدام آب پاك است يا نجس. اگر بخواهيم وضو بگيريم فقط و فقط بايد با آب پاك وضو بگيريم و شايسته نيست با دو آب ديگر وضو بگيريم چرا كه وضو باطل است. استاد ما مي‌فرمود: آب پاك همان اهل‌بيت(ع) هستند، آب نجس شيطان است و در اين ميان ما مي‌دانيم عده‌اي با شيطان ارتباط داشته و به گناه آلوده شده‌اند كه همان آب سوم است حال ما از كدام يك از اين‌ آب‌ها مي‌توانيم استفاده كنيم؟!

وي با اشاره به اينكه خداوند در ابتداي خلقت، چهل نور را خلق كرد وقتي هم كه خلقت انسان‌ها را آغاز كرد مدت زمان آن مشخص نبود، اما مراحل آن 40 گانه بود، تصريح كرد: صفحه 27 جلد دوم كتاب كافي روايتي آمده است كه زراره از امام باقر(ع) درباره اين آيه سوال مي‌كند: «وَإِذْ أَخَذَ رَبُّكَ مِن بَنِي آدَمَ مِن ظُهُورِهِمْ ذُرِّيَّتَهُمْ وَأَشْهَدَهُمْ عَلَى أَنفُسِهِمْ أَلَسْتُ بِرَبِّكُمْ قَالُواْ بَلَى» اين ميثاق چه زماني بوده كه براساس آن خداوند متعال ذريه حضرت آدم را از صلبش درآورد و سؤال كرد من پروردگار شما هستم يا نه؟

اين پژوهشگر ديني ادامه داد: امام باقر(ع) فرمود: پدرم امام سجاد(ع) روايت كرده است خداوند وقتي مي‌خواست حضرت آدم(ع) را خلق كند مقداري از تربت آدم را گرفت و آب «عذب فرات» را بر روي آن ريخت اما اينكه اين آب چيست مشخص نيست اما به نظر مي‌رسد آب مخصوصي بود، خداوند چهل روز آن را ترك كرد بدين وسيله چهل روز اين آب در تربت حضرت آدم باقي ماند بعد آب ديگري به نام «ملح اجاج»؛ آب تلخ يا شور ريخت و چهل روز آن را ترك كرد وقتي اين خاك، دو مرحله 40 گانه را پشت سر گذاشت خمير شد، گل آدم سرشته شد خداوند يك حركت به آن داد و ذريه حضرت آدم (ع) به صورت ذره از اين خاك درآمدند و خداوند آنجا از آنها اقرار گرفت.

* عدد چهل، يك تاثير چهل روزه در تمامي امور ما دارد

محقق موسوعه امام حسين(ع) گفت: كمي كه جلوتر برويم به خلقت جسماني بشر بعد از حضرت آدم (ع) مي‌رسيم كه در روايتي از امام رضا(ع) در جلد ششم كتاب كافي صفحه 17 آمده است كه ايشان از امام باقر(ع) نقل مي‌كند: نطفه در رحم مادر 40 روز مي‌ماند بعد چهل روز به صورت علقه و چهل روز به صورت مضغه است و خلقت انسان به صورت چهل روز چهل روز تكميل مي‌شود.

وي يادآور شد: بنابراين عدد چهل، مراحل خلقت انسان را بيان مي‌كند؛ چه خلقت نوراني عالم ملكوت و خلقت خاصان عالم، همچنين عدد چهل در خلقت حضرت آدم(ع) نيز مدخليت دارد و در خلقت جسماني انسان‌ها هم تأثير داشته است. از اين رو مي‌توان نتيجه گرفت كه با توجه به اتفاقاتي كه در اين عالم رخ مي‌دهد عدد چهل، يك تاثير چهل روزه در تمامي امور ما دارد.

* «انار»؛ ميوه‌اي بهشتي كه تا چهل روز قلب انسان را نوراني مي‌كند

ملك‌پور در ادامه به حديثي از امام صادق(ع) اشاره كرد و بيان داشت: حضرت صادق(ع) مي‌فرمايد اگر كسي چهل روز گوشت نخورد اين موضوع باعث خلل در اخلاق و خلقتش خواهد شد و بايد در گوش اين فرد، اذان گفته شود پس خودداري از مصرف گوشت در طي چهل روز به خلقت انسان لطمه مي‌زند يا اگر كسي ميوه بهشتي بخورد مانند انار تا چهل روز قلبش بهشتي و منوّر مي‌شود يا اگر كسي «بِه» بخورد خداوند چهل صبح زبانش را به حكمت باز مي‌كند. غذاي خبيث هم همين طور اثرگذار است مانند «شراب» اثر منفي در خلقت انسان دارد در روايت داريم اگر كسي شراب بخورد 40 روز نمازش قبول نمي‌شود.

وي در بخش ديگري از سخنان خود اظهار داشت: حديثي از پيامبر اكرم (ص) در «كتاب الأمالي» شيخ طوسي آمده است كه حضرت مي‌فرمايند: وقتي فرد مؤمني از دنيا رحلت مي‌كند زمين تا چهل روز براي او گريه مي‌كند در بعضي از روايات مشخص شده كه اين گريه به شكل باد سياه بود و يا رنگ آن تغيير مي‌كند. همچنين در كتاب «كامل الزيارات» آمده است كه امام صادق (ع) درباره حضرت سيدالشهدا(ع) مي‌فرمايد: آسمان فقط براي امام حسين(ع) و يحيي‌بن زكريا گريه كرد و براي هيچ‌كس ديگري گريه نكرد و 40 روز آسمان هنگام طلوع و غروب خورشيد، قرمز بود و اين بيانگر گريه آسمان بود.

* آسمان، زمين و خورشيد چهل روز براي امام حسين(ع) گريستند

اين محقق دانشنامه اهل بيت(ع) به بيان حديث ديگري از صادق آل محمد(ع) در اين زمينه پرداخت و تصريح كرد: در حديث 219 كامل الزيارات آمده است كه امام صادق(ع) به زراره فرمود: اي زراره بدان «ان السماء بكت علي الحسين اربعين صباحا بالدم و ان الارض بكت اربعين صباحا بالسواد»؛ به درستي كه آسمان چهل روز صبحگاه بر حسين (ع) به خون گريه كرد و زمين چهل روز به سياهي گريست و خورشيد چهل بامداد به كسوف و تيرگي و سرخي گريست.

وي گفت: از مجموع اين روايات به دست مي‌آيد كه مصيبت و داغ يك عزيز به ويژه فرد مؤمن تا 40 روز ادامه دارد لذا آسمان، زمين و خورشيد و ماه اگر مصيبت بزرگ باشد گريه مي‌كنند و گريه آنها نوع خاصي است. در جلد دوم «رجال كشي» صفحه 685 آمده كه امام رضا (ع) به كسي كه در قبرستان كار مي‌كند سفارش مي‌كند كه بر سر قبر «يونس بن يعقوب» چهل روز يا 40 ماه هر روز صبح و روزي يك مرتبه آب بريزد. در روايت داريم كه تا زماني كه قبر نمناك است عذاب در آن قبر وارد نمي‌شود اين روايات دلالت مي‌كند در مقام اعلي، عدد 40 در خلقت مؤثر بوده و در اين عالم نيز در خلقت جسماني، عدد 40 اثر داشته است. شايد بتوان گفت در عالم برزخ، چهل روز، چهل روز يك مرحله‌اي از تكامل براي انسان سپري مي‌شود.

* سخن كساني كه چهل سالگي را سن كمال مي‌دانند، صحيح نيست

محقق موسوعه امام حسين(ع) با انتقاد از سخن برخي از علما مبني بر اينكه عده‌اي معتقدند سن چهل سالگي، عدد كمال است بنابراين اگر انسان تا سن 40 سالگي به كمال رسيد، رسيده است وگرنه تا پايان عمر ديگر به اين مقام نمي‌رسد، خاطرنشان كرد: اين يك مطلب ذوقي است و نمي‌تواند صحيح باشد «عدد چهل» تاثيرگزار است اما نمي‌توان پذيرفت كه اگر شخص چهل ساله شد ديگر پيشرفتي نخواهد داشت در حالي كه بسياري از افراد بعد از اين سن به مقاماتي دست يافته‌اند. حتي در روايات افراد را تشويق به آموختن مي‌كنند ودر روايت داريم كه اگر فرد در كودكي چيزي نياموخت و در سنين بزرگسالي به دانش آموختن بپردازد اگر در اين حالت از دنيا برود شهيد از دنيا رفته است.

وي يادآور شد: چون مصيبت آقا ابا عبدالله هر ساله، يك مصيبت جديدي است نه تنها از دهم عاشورا چهل روز شروع مي‌شود بلكه از اول محرم است. بر اساس روايتي كه امام رضا(ع) از پدرش نقل كرده‌اند وقتي روز اول ماه محرم مي‌شد ايشان محزون بود و گريه مي‌كرد و لبخند روي لبانش نبود وقتي 10 روز مي‌گذشت مي‌فرمود امروز روز بكاء و مصيبت است و چون زمين، جمادات را درك مي‌كند زمين فقدان حضور فرد مؤمن را بر روي خود مصيبت مي‌داند.

*جنايت‌هاي وهابيون نمي‌تواند مانع زيارت اباعبدالله (ع) شود

ملك‌پور عنوان كرد: اما در خصوص حديث امام حسن عسكري(ع) كه زيارت اربعين را او علامات مومن بيان كرده. يك مطلب سياسي وجود دارد و آن اينكه چون متوكل جنابات بسياري در حق امام حسين (ع) انجام داد از جمله اينكه قبر آقا را به آب بست يا اينكه آن را شخم زد و دستور داد نبش قبر كنند و ... از اين رو امام هادي و امام عسكري عليهماالسلام همواره به خواندن زيارت اربعين سفارش مي‌كردند. در حال حاضر نيز با كشتارها و جنايت‌هاي فجيع كه وهابيون انجام مي‌دهند حساسيت و اهميت موضوع همانند زمان ائمه اطهار(ع) است.

وي گفت: اينكه فردي به خودش بمب ببندد و آن را در ميان زائران ابا عبدالله منفجر كند امري عادي نيست آنها مي‌خواهند از زيارت امام حسين(ع) جلوگيري كنند بنابر اين وقتي خواندن زيارت اربعين يكي از نشانه‌هاي مؤمن ذكر مي‌شود در حال حاضر هم اين علامت، قوت دارد و بحمدالله مؤمنين به اين درك و فهم رسيده‌اند كه اكنون وقت آن است كه زيارت آقا ابا عبدالله را پر رنگ‌تر و با جلالت و عظمت خاصي به سر تا سر عالم نشان دهند و به همه بفهمانند اين جنايت‌هايي كه در حق زوّار سيدالشهداء (ع) مي‌شود نمي‌تواند مانع زيارت آنها شود.

انتهاي پيام/

دوشنبه 2 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 156]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن