تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1834185226
فنايي اشكوري در گفتوگوي مشروح با فارس:انسان مدرن خلأ معنويت را احساس ميكند/ جريان عرفانگرايي نياز به هدايت دارد
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: فنايي اشكوري در گفتوگوي مشروح با فارس:انسان مدرن خلأ معنويت را احساس ميكند/ جريان عرفانگرايي نياز به هدايت دارد
عضو هيئت علمي مؤسسه امام خميني(ره) گفت: اين موضوعكه بشر به اين نتيجه رسيده كه نياز معنوي دارد، اين يك گام به جلو است، اما بايد اين جريان را هدايت و تصحيح كرد و در جهت درستي قرار داد.
به گزارش خبرنگار آيين و انديشه خبرگزاري فارس، عرفان شناختي دروني و قلبي است كه با ابزار كشف و شهود بدون استدلال و عقلگرايي حاصل ميشود كه در بين ملل و اقوام مختلف حتي در مكاتب فلسفي نيز رايج است. در دين اسلام عرفان يك روش رسيدن به خدا است كه از گذشته تاكنون رشد يافته و در جهان نيز مطرح شده است.
در عرفانهاي منتسب به اديان حقيقت وجود خدا و رسيدن به خداوند از طريق زهد مطرح شده است اما نكته اينجاست كه در دنياي مدرن بسياري از اين عرفانها را ملاحظه ميكنيم يا حتي در معرض انديشههايشان قرار ميگيريم كه نشاني از دين و در نهايت رسيدن به خدا ندارند.
درباره نقش عرفان در دنياي مدرن و همينطور هدف از روي كار آمدن برخي از اين معنويتها و عرفانهاي نوظهور با محمد فنايي اشكوري، عضو هيئت علمي مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني (ره) و پژوهشگر فلسفه، دين، عرفان و فلسفه دين به گفتوگو نشستيم كه مشروح آن را در ادامه ميخوانيم.
عرفان براي پرورش و تهذيب نفوس انسانها پديد آمده است
* برخي از صاحبنظران بر اين باور هستند، عالم امروز تنها با عرفان قابل مديريت است اين را چطور تبيين ميكنيد، نظر شما در اين رابطه چيست؟
- بايد توجه داشت كه اساساً عرفان مدعي مديريت عالم نيست تا عدهاي با آن موافق يا مخالف باشند. مديريت عالم مؤلفههاي مختلفي دارد. آنچه عرفان ادعا دارد اين است كه براي تربيت نفوس آمده است و در هيچ جا نيامده يك نظام سياسي عرضه ميكند يا مديريت جهاني را پيشنهاد ميدهد.
عرفان براي پرورش، تربيت و تهذيب نفوس معنوي انسان به وجود آمده است،منتهي وقتي كه انسان به لحاظ معنوي رشد و فضائل معنوي در او تعالي پيدا كند و عاشق خدا و خلق خدا باشد، اين امر در همه رفتارهاي او تأثيرگذار خواهد بود چرا كه وي را به سمت نيكيها و نيكوييها سوق خواهد داد. از اين جهت عرفان در سياست و مديريت چه در سطح خرد و چه در سطح كلان جهاني ميتواند تأثيرگذار باشد. اين چيزي است كه عرفان ادعاي آن را دارد ولي اينكه خود عرفان ادعاي طرحي داشته باشد براي اداره جامعه چنين چيزي نيست.
ولايت انسان كامل جلوه و مظهر ولايت الهي است
البته بايد افزود كه در عرفان اسلامي آنجا كه بحث از ولي و انسان كامل ميكنيم يعني همان كسي كه هم ولايت باطني و هم ولايت ظاهري دارد در واقع به نحوي وارد بحث از مديريت جهاني ميشويم. ولايت انسان كامل جلوه و مظهر ولايت الهي است. براي تحقق كامل اين ولايت بر طبق وعده الهي در واپسين دور تاريخ بدست با كفايت حجت منتظر (ع) بايد در انتظار بود و براي آن زمينه سازي كرد. اما بحث ما فعلاً در شرايط فعلي جهاني و وضعيت فعلي عرفان در جهان است.
عرفان به دنبال طهارت معنوي انسان است، گذشته، حال و آينده ندارد
*پس اگر بخواهيم بگوييم عرفان چه نقشي در رويكردهاي عالم مدرن دارد، چه مباحثي مطرح ميشود؟
- براي عرفان، امروز و ديروز و جهان قديم و جهان جديد تفاوتي نميكند بنابراين عرفان از اين جهت با برخي از ديگر پديدهها تفاوت دارد. عرفان براي اين است كه انسان را به خدا نزديك كند و در نهايت به خدا برساند كه اين امر در دين گاهي لقاء خدا يا وصول گفته ميشود و عرفا از آن تعبير به فنا ميكنند. عرفان بدنبال طهارت معنوي انسان است بنابراين گذشته و حال و آينده ندارد و در هيچ زماني نسبت به زمان ديگر متفاوت نيست. اين براي انسان غارنشين و براي انسان دو هزار سال پيش مطرح بود و براي انسان مدرن امروز و انسان آينده هم مطرح است.
پس انسان هر جا باشد و هر تغييري در دنيايش پيش بيايد تكنولوژي و علم پيشرفت نكند يا بكند آن نياز معنوي سر جاي خود هست. نياز معنوي يك نياز فرا تاريخي است كه مربوط به دوره تاريخي خاصي نيست؛ بلكه به انسان بما هو انسان مربوط است.
اما در كنار آنچه گفتيم ميتوان افزود كه هر چه دنيا از اخلاق و معنويت و ديانت فاصله بگيرد و تفكر مادي و سكولار نفوذ بيشتري پيدا كند نياز به طرح مباحث عرفاني بيشتر ميشود. ميتوان ادعا كرد كه امروز به دليل اينكه ما يك خلأ و ضعف عظيم معنوي و اخلاقي در جهان احساس ميكنيم و از سوي ديگر بشر قدرت بيسابقهاي براي تخريب عالم و آدم پيدا كرده است، پس عرفان امروز براي نجات بشر از ماديگرايي محض نسبت به دورههاي ديگر ضرورت و اهميت بيشتري دارد.
بشر مدرن خلأ معنويت را در زندگياش احساس كرده است
*پس چرا در غرب اين اندازه به عرفانهاي كاذب روي آوردند، از نوشتن رمان تا توليد فيلم و سريال؛ هدف اساسي چه بوده است؟ اينها تبليغ چه انديشههايي است؟
-زماني كه مدرنيته مطرح شد ماديگري محوريت پيدا كرد، انسان مدرن با دين فاصله گرفت و گمانش اين بود كه علم و تكنولوژي ميتواند نيازهاي بشر را تأمين كند و مدينه فاضله آرماني را تحقق بخشد. ولي بعد از چند قرن كه انسان به علم و تكنولوژي دست يافت و قدرت بي سابقهاي در تاريخ پيدا كرد، انواع بحرانها در جامعه بشري ايجاد شد، از بحران معرفتي، اخلاقي و معنوي تا بحران امنيتي و زيست محيطي. اينجا بود كه بشر احساس كرد كه تمام نيازش را نميتواند از راه علم و تكنولوژي و انديشه مدرن تأمين كند. بشر مدرن خلأ معنويت و فقدان ارزشهاي معنوي را در افراد و جوامع احساس كرد.
از سوي ديگر، چون بسياري در دنياي غرب به دين پشت كردند، نميخواهند آن نياز معنوي را از راه دين تأمين كنند و باور ندارند كه دين ميتواند به آن نياز پاسخ دهد. از اين رو خودشان دست به خلق راههايي براي تأمين آن نياز معنوي ميزنند. به اين جهت است كه ما شاهد ظهور انواع گرايشهاي عرفاني و شبه عرفاني در دنيا هستيم. كساني كه اين مباحث را مطرح كردند ميخواهند اين نياز معنوي انسان را بدون روي آوردن به دين تأمين كنند. از اين رو بازار اين گونه گرايشها و انديشههاي عرفاني يا شبه عرفاني امروز داغ شده است.
جريان عرفانگرايي را بايد هدايت و تصحيح كرد
*آيا در چنين وضعيتي بايد با اين جريان پيش رفت يا با آن مقابله كرد؟ و در اين راه چه حركتي بايد انجام داد؟
-به نظر من نه بايد با آن پيش رفت و نه به طور مطلق مقابله كرد. به اعتقاد بنده بايد اين جريان را هدايت و تصحيح كرد و در جهت درستي قرار داد. خود اينكه بشر به اين نتيجه رسيده كه نياز معنوي دارد اين يك گام به جلو است. چون در يك دورهاي تفكر غالب بياعتنايي و بيتوجهي به معنويت و حتي انكار و نفي معنويت بود و گفته ميشد كه با علم و تكنولوژي و همين تدابير عادي برخواسته از تجربه بشري ما ميتوانيم جامعه ايدهآل خود را بسازيم. اما پس از اينكه مدتي اين مسير را طي كرد به بن بست رسيد و به انواع بحرانها گرفتار شد و احساس كرد كه معنويت چيزي نيست كه بتوان آن را ناديده گرفت. نفس اين احساس يك قدم به جلو است كه احساس نياز به معنويت و اقرار به آن مي شود.
اما بشر مادي اكنون گرفتار خطاي ديگري شده است و آن اينكه گمان ميكند خود ميتواند اين معنويت را خلق و اين نياز را تأمين كند. اينكه اين معنويت سرچشمهاش چيست و كجاست نياز به هدايتگري دارد. بنابر تفكر اسلامي بايد بگوييم كه اين معنويت را ما از خودمان به تنهايي نميتوانيم جعل بكنيم. معنويت را بايد از دين راستين جستجو كرد، چرا كه معنويت حقيقي بعد باطني و دروني دين است و هر نوع معنويتي خارج از دين بيراهه است، چنانكه معنويتهاي منتسب به دين هم اگر مطابق تعليمات ديني نباشند و آميخته با بدعتها و انحرافات باشند ره به جايي نميبرند. نياز معنوي انسان را بايد با روي آوردن به فطرت اصيل انساني و دين الهي تأمين كرد. عرفان اصيل اسلامي كه در چارچوب فطرت، عقل و شرع حركت ميكند بهترين راه براي پاسخ به نياز معنوي بشر است.
*آيا ميتوان انديشهها و معنويتهاي نوپديد را به يك جريان خاص نسبت داد؟
-اين گرايشهاي معنوي يا شبه معنوي و عرفاني خيلي متنوع است و ما نميتوانيم همه اينها را به يك جريان منتسب بكنيم. بسياري از اين معنويتها ريشه در سنتهاي ديني كهن مثل اديان شرقي يا مسيحي يا آئينهاي سرخپوستي دارند. برخي از اينها با تلفيقي از مكاتب گوناگون شكل گرفتهاند. بي شك جريانهايي هم هست كه دست ساخته عمدي كساني است كه در پي سلطه بر جهان هستند و شكي نيست كه صهيونيسم مظهر ابليس در جهان امروز و منشأ و محور شرور است. برخي از اين فرقه سازيها هم صرفاً از روي جاه طلبي بنيان گذارانشان يا به انگيزه سوء استفاده از افراد شكل گرفتهاند. اما اصل اين موج برخواسته از نياز طبيعي انسان به معنويت است. از اين جهت بايد گفت كه اصل اين توجه يك قدم به جلو و مثبت است، ولي مثل همه چيزهاي ديگر بايد آسيب شناسي و اصلاح شود و در مسير درست خود قرار بگيرد.
بايد اين نكته مهم را روشن كرد كه نياز معنوي انسان با اين معنويتهاي جعلي و دست ساخته انساني تأمين نميشود، چنانكه از راه اديان تحريف شده يا آيينهاي خرافاتي بدست نميآيد. آب زلال و گواراي عرفان را بايد از سرچشمه و منبع اصلي كه وحي الهي است، بدست آورد.
انتهاي پيام/
سه شنبه 26 آذر 1392
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 123]
صفحات پیشنهادی
گفتوگوي فارس با بهروز قزلباش درباره ميرشكاكمثل يك نارنجك ضامنكشيده كه ثانيههايش درست كار نميكند
گفتوگوي فارس با بهروز قزلباش درباره ميرشكاكمثل يك نارنجك ضامنكشيده كه ثانيههايش درست كار نميكند تنبلي را نميپذيرفت ميگفت نياز فراواني وجود دارد و بايد كار كرد و نبايد تنبل بود آرام بودن و كبريت بيخطر بودن را قبول نداشت ميگفت نميشود شما طرفدار انقلاب باشي ولي موضع ندااميرمهرداد خسروي در گفتوگوي مشروح با فارس مطرح كردجنگ رسانهاي وهابيت براي تخريب اسلام و شيعه/خاطرهاي از «شب
اميرمهرداد خسروي در گفتوگوي مشروح با فارس مطرح كردجنگ رسانهاي وهابيت براي تخريب اسلام و شيعه خاطرهاي از شب آسماني و حضور ماموستا بهمني مجري و كارشناس برنامه شب آسماني ميگويد دهها شبكه مخالف انديشه اصيل اسلامي در نحلههاي مختلف فكري از جمله وهابيت سالهاست تلاش بيوقفهادر گفتوگوي مشروح با فارس عنوان شدتوصيههاي استاد فاطمينيا براي منبريها/ تأكيد رهبر انقلاب بر تأسيس دارالتبل
در گفتوگوي مشروح با فارس عنوان شدتوصيههاي استاد فاطمينيا براي منبريها تأكيد رهبر انقلاب بر تأسيس دارالتبليغ فاطمينيا از اساتيد اخلاق ميگويد ببينيد تعارف نداريم كفگير ما دارد يواش يواش به ته ديگ ميرسد در گذشته مجتهدان روي منبر ميروند اما امروز متأسفانه اخيرانزار القطري در گفتوگوي مشروح با فارس:نام اصليام «نظر علي» است/ نخستين مداحيام به زبان فارسي بود+تصاوير دورا
نزار القطري در گفتوگوي مشروح با فارس نام اصليام نظر علي است نخستين مداحيام به زبان فارسي بود تصاوير دوران كودكي نزار القطري گرچه نامي عربي دارد اما در خانوادهاي ايراني متولد شده است او كه نام اصلياش نظر علي است درباره مشهورترين نوحهاي كه اجرا كرده ميگويد 33 سال اسگفتوگوي مشروح فارس با عليرضا راهداريبسياري از راههاي آموزش جرم و جنايت در اينترنت/ فعاليت القاعده در فضاي سا
گفتوگوي مشروح فارس با عليرضا راهداريبسياري از راههاي آموزش جرم و جنايت در اينترنت فعاليت القاعده در فضاي سايبر چگونه است عليرضا راهداري گفت تروريستها از طريق اينترنت مهارتها و دانش خود را با يكديگر در سطح جهان به اشتراك ميگذارند آموزش روشهاي جرم و جنايت براي اهداف تروريستيرضا رضايي در گفتوگوي مشروح با فارس عنوان كردماجراي برگزاري نمايشگاه چاپ كشورهاي عضو اكو را در ايران/ ضرورت دع
رضا رضايي در گفتوگوي مشروح با فارس عنوان كردماجراي برگزاري نمايشگاه چاپ كشورهاي عضو اكو را در ايران ضرورت دعوت از برندهاي شاخص رضا رضايي گفت چندين بار با برگزاركننده نمايشگاه صنعت چاپ آلمان صحبت كردم تا نمايشگاه كشورهاي عضو اكو را در ايران برگزار كنند ابتدا موافقت كردند اماملكپور در گفتوگوي مشروح با فارس عنوان كرد40 روز سرخي آسمان پس از شهات امام حسين(ع)/ رازهاي عدد 40 در روايات
ملكپور در گفتوگوي مشروح با فارس عنوان كرد40 روز سرخي آسمان پس از شهات امام حسين ع رازهاي عدد 40 در روايات اسلامي سرپرست تيم دانشنامه اهل بيت ع ضمن اشاره به گريستن آسمان در شهادت امام حسين ع و حضرت يحيي ع كه هر دو سر از تنشان جدا شد گفت آسمان 40 روز هنگام طلوع و غروب خورشگفتوگوي خواندني فارس با مورخ انقلابيآماده مناظره رودرو با سيد جواد طباطبايي هستم/سيدجمال موثر اما كم عمق است
گفتوگوي خواندني فارس با مورخ انقلابيآماده مناظره رودرو با سيد جواد طباطبايي هستم سيدجمال موثر اما كم عمق است موسي نجفي گفت سيد جواد طباطبايي انساني فاضل و دانشمندي است هرچند من از لحاظ فكري روش فكري او را نميپسندم اما متاسفانه به آن اندازه كه علم دارد اخلاق ندارد خبرگزاري فتكرار/ آيتالله طبسي در گفتوگو با فارس:چه كسي ميگويد شهادت زن در قاضي علم ايجاد نميكند/ «روزنامه قانون» علم
تكرار آيتالله طبسي در گفتوگو با فارس چه كسي ميگويد شهادت زن در قاضي علم ايجاد نميكند روزنامه قانون علماي نوانديش را معرفي كند استاد خارج فقه حوزه علميه قم خطاب به كارشناسان حقوقي روزنامه قانون گفت مقايسه اين كارشناسان خودش مصداق تبعيض و تحقير است ضمن اينكه در حال حاضر ممدير انتشارات آفرينه در گفتوگو با فارسكاهش ميزان خريد ارگانها و نهادها ناشران را متضرر ميكند
مدير انتشارات آفرينه در گفتوگو با فارسكاهش ميزان خريد ارگانها و نهادها ناشران را متضرر ميكند مدير انتشارات آفرينه گفت همه كتابهايمان را با مجوز ارشاد چاپ ميكنيم حتي براي كتاب فقر و فحشا مسعود دهنمكي دو بار مجوز گرفتيم اما چند روز پس از چاپ تماس گرفتند كه كتاب را جمع آحجتالاسلام كلباسي در گفتوگو با فارس:علوم انساني بومي نتيجه وحدت حوزه و دانشگاه باشد/لزوم بسط رشتههاي علمي د
حجتالاسلام كلباسي در گفتوگو با فارس علوم انساني بومي نتيجه وحدت حوزه و دانشگاه باشد لزوم بسط رشتههاي علمي در حوزههاي علميه قائم مقام ستاد اقامه نماز گفت يكي از برآيندهاي وحدت حوزه و دانشگاه بايد استخراج مباني علوم انساني بومي باشد به گونهاي كه با يك حركت علمي و ديني اين مبگزارش مشروح فارس از اختتاميه هفتمين جشنواره «سينما حقيقت»ايوبي: گذشت دوراني كه تقواييها نتوانند فيلم بسازند/ت
گزارش مشروح فارس از اختتاميه هفتمين جشنواره سينما حقيقت ايوبي گذشت دوراني كه تقواييها نتوانند فيلم بسازند تقوايي بعد از انقلاب حتي يك فريم از فيلمهاي من سانسور نشده است رئيس سازمان سينمايي گفت به همه كساني كه نگران سينماي ايران هستند ميگويم كه دوراني كه تقواييها نتوانند ددهقان در گفتوگوي مشروح با فارس:روحاني مراقب تندروهاي اصلاحات باشد/با حرف حجاريان نمايندگان وكيلالدوله نميش
دهقان در گفتوگوي مشروح با فارس روحاني مراقب تندروهاي اصلاحات باشد با حرف حجاريان نمايندگان وكيلالدوله نميشوند عضو هيئت رئيسه مجلس با انتقاد از اظهارات اخير سعيد حجاريان گفت حجاريان در حالي وكلاي ملت را به دليل عمل به مظايفشان تهديد ميكنند كه بايد گفت قطعا نمايندگان با حرف-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها