تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 9 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع): آيا به شما بگويم كه مكارم اخلاق چيست؟ گذشت كردن از مردم، كمك مالى به برادر (دينى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802771329




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مدير انتشارات آفرينه در گفت‌و‌گو با فارسكاهش ميزان خريد ارگان‌ها و نهادها ناشران را متضرر مي‌كند


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: مدير انتشارات آفرينه در گفت‌و‌گو با فارسكاهش ميزان خريد ارگان‌ها و نهادها ناشران را متضرر مي‌كند
مدير انتشارات آفرينه گفت: همه كتاب‌هايمان را با مجوز ارشاد چاپ مي‌كنيم، حتي براي كتاب «فقر و فحشا» مسعود ده‌نمكي دو بار مجوز گرفتيم، اما چند روز پس از چاپ تماس گرفتند كه كتاب را جمع آوري كنيد.


كاظم عابديني مدير انتشارات آفرينه در گفت‌وگو با خبرنگار كتاب و ادبيات خبرگزاري فارس درباره مشكلات پيش روي صنعت نشر كشور اظهار داشت: حدود 20 سال است در حوزه نشر فعال هستم. طي اين مدت با مشكلات صنعت نشر بسياري مواجه بوده‌ايم.

وي به مشكلات اشاره كرد و اضافه كرد: ما ناشران بيشتر از تغيير فضاهاي سياسي ضرر مي‌كنيم كه هيچ كس به آن توجه نمي‌كند، در برخي از فضاهاي سياسي اين رونق به حداقل مي‌افتد يعني طبعا وقتي شرايط امنيتي مي‌شود، مردم كمتر اقبال به كتابخواني دارند وقتي اين شرايط برداشته مي‌شود بيشتر كتاب مي‌خوانند، اين موضوعي جامعه شناختي است كه بايد جامعه شناسان بر آن كار كنند.

به گفته عابديني، بعد ديگر مشكلات بحث اقتصادي است كه ناشي از فضاهاي سياسي است، وقتي در تنگناي اقتصادي قرار مي‌گيريم اولين كالايي كه از سبد خريد حذف مي‌شود كالاهاي فرهنگي و به خصوص كتاب است. اين موضوعي است كه با تنگنا قرار گرفتن در اقتصاد، ناشران بيش از هر صنفي با مشكل مواجه مي‌شوند از اين رو لازم است سوبسيد يا كمكي صورت گيرد تا اين صنف با سختي مواجه نشود.

مدير نشر آفرينه در ادامه با تاكيد بر اينكه طي دو يا سه سال اخير با خريد كمتري از سوي ارگان‌ها مواجه هستيم، اضافه كرد: اين مهم ضربه مهمي به جريان نشر زده است، از اين رو سازمان‌ها دستور بر عدم خريد كتاب صادر كرده‌اند كه موجباب ضرر ناشران را فراهم مي‌كند، مشكل ديگر توزيع است، وقتي سوبسيد كاغذ را از ناشران حذف كردند قول اين بود كه يك جريان شكل يافته و تشكيلاتي براي پوشش صنعت توزيع آغاز مي‌شود، اما عملا كاري نشد، پيش از اين به دليل ضعف توزيع در كشور ناشران در شهرهاي مختلف نمايشگاه برپا مي‌كردند و با كمك ادارات كل ارشاد و شهرداري‌ها نمايشگاه استاني برپا مي‌شد تا هم ناشر براي مسايل در آمدي فضا پيدا كند و هم كتابخانه رونق گيرد، اما متاسفانه چند سالي است كه هم شهرداري‌ها و ادارات ارشاد براي برپايي نمايشگاه‌ سخت‌گيري كرده و هزينه‌هاي هنگفتي طلب مي‌كنند كه برگزاري اين نمايشگاه‌ها را با مشكل مواجه كرده است، از سوي ديگر حمل و نقل هم گران شده بر اين اساس برپايي نمايشگاه‌ در ساير استان‌ها هزينه‌بر شده، اين مهم از موانع چند سال اخير است.

عابديني پيرامون كاغذ خاطر نشان كرد: پيش از افزايش قيمت كاغذ مكاني را براي انتشارات اجاره كرده بودم كه ماهانه حدود يك ميليون تومان اجاره پرداخت مي‌كردم، اما پس از افزايش قيمت كاغذ و اينكه هزينه‌ها مناسب با آن در حال افزايش بود از اين رو مكاني ديگر را اجاره كردم كه ماهي 300 هزار تومان اجاره مي‌دهم.

وي افزود: محيط انتشارات كوچك و از تعداد همكاران به دليل مشكلات صنعت نشر كاستيم ولي هنوز هم نتوانسته‌ايم بر شرايط غلبه كنيم.

مدير اين انتشارات تصريح كرد: وقتي كه كاغذ گران مي‌شود كتاب هم بايد گران‌تر چاپ شود و در نتيجه استقبال كمتر خواهد شد، بحث در زمان ارزاني كاغذ اين بود كه كاغذ نقدي است، اما هزينه‌اش نسبت به ساير عناصر چاپ كم بود خيلي مشكل نداشتيم، اما در حال حاضر دو سوم هزينه كتاب كاغذ شده كه نقدي بوده و نقدينگي زياد ناشر را مي‌طلبد، از اين رو عملا بسياري ناشران توان كنار آمدن با اين وضعيت را ندارند.

وي گفت: مشكل دوم گراني كتاب است، از اين رو نوعي از هم گسيختگي در قيمت‌گذاري كتاب مشاهده مي‌شود، در نهايت نوعي زدگي در بازار بوجود مي‌آيد كه كتاب‌ها گران است و مردم به سختي با اين وضعيت كنار مي‌آيند.

وي با تاكيد بر اينكه در نشر آفرينه بيشتر كتاب‌هايي را حوزه ادبيات، مذهبي و روانشناسي چاپ و منتشر مي‌كنيم به مميزي اشاره و ابراز داشت: بخشي را به سبب دغدغه‌ها درك مي‌كنيم، اما خودمان هم نمي‌خواهيم كتابي ارائه دهيم كه بخش‌هايي از آن حذف شود از اين رو طبق تعهدات و بنا بر درك شرايط سعي مي‌كنيم در راستاي جريان و ضوابط نشر پيش رويم، لذا در مميزي هم مشكل نداشتيم. آنچه ما با آن مشكل داريم غير قانوني كار كردن جريان مميزي بوده است.

وي عنوان كرد: ما قانون مصوب ارشاد و شوراي عالي انقلاب فرهنگي را مي‌دانيم و خط قرمز‌ها را مي‌شناسيم اما سليقه‌ها را نمي‌دانيم، درك سليقه‌ها دشوار است، يك كتاب مرجع از سوي يكي از اساتيد دانشگاه پيشنهاد شد تا درباره آئين زرتشت منتشر شود، ما اين كتاب را با نام «خرده اوستا» به اداره كتاب برديم، اما در اداره كتاب عنوان شده مجوز نمي‌دهيم، صحبت كرديم كه در كدام قانون عنوان شده چاپ كتب مرجع ديگر اديان خلاف ضوابط است، اگر ناشر آن را منتشر نكند چه حوزه‌اي بايد چاپ كند، تا چند سال پيش هم اينگونه كتاب‌ها چاپ شده بود، اما مسئول مربوطه نظرش اين بود اين كتاب چاپ نشود.

عابديني تاكيد كرد: وقتي موضوعي در قواعد جاري نيست و اعمال سليقه ورود مي‌كند مشكلاتي را در راستاي مميزي تحميل مي‌كند. اما طي اين مدت فعاليتم حساسيتي را نسبت به مولف نديده‌ام. اگر نظام فرهنگي و يا سياسي كشور براي شخصيتي خط قرمز داشته باشد كتابي را قبول نمي‌كنم چون در جريان رويدادها و عقايد بوده و درك از شرايط داريم.

انتهاي پيام/

چهارشنبه 4 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 51]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن