تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 31 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس بخواهد دعايش مستجاب شود، بايد كسب خود را حلال كند و حق مردم را بپردازد. دعاى ه...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817204452




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آيا آسمان و زمين چهل روز بر مصيبت امام حسين(ع) گريست؟


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران جوان: آيا آسمان و زمين چهل روز بر مصيبت امام حسين(ع) گريست؟
برخي اشكال مي كنند كه مگر مي شود آسمان و زمين گريه كند! مگر آسمان چشم دارد؟ اين با عقل جور در نمي آيد. عقل هر انساني اذعان دارد چيزي كه ابزار گريه كردن را ندارد قادر بر گريه كردن نيست.


به گزارش خيمه گاه باشگاه خبرنگاران؛ برخي اشكال مي كنند كه مگر مي شود آسمان و زمين گريه كند! مگر آسمان چشم دارد؟ اين با عقل جور در نمي آيد. عقل هر انساني اذعان دارد چيزي كه ابزار گريه كردن را ندارد قادر بر گريه كردن نيست با ذكر نمونه هاي روايات وارده در اين زمينه كه بيش از اينهاست روشن مي شود كه اين مطلب مطلب غريبي در بين راويان حديث نبوده است. پس چگونه اين روايات را با عقل تطبيق دهيم؟

برخي اشكال مي كنند كه مگر مي شود آسمان و زمين گريه كند! مگر آسمان چشم دارد؟ اين با عقل جور در نمي آيد. عقل هر انساني اذعان دارد چيزي كه ابزار گريه كردن را ندارد قادر بر گريه كردن نيست. از طرفي اين مطلب در روايات آمده است: ابن قولويه در كتاب كامل الزيارات در باب بيست و ششم - گريستن تمام مخلوقات بر حضرت حسين بن على عليهماالسلام- به سندش از زراره نقل نموده كه وى گفت: امام صادق عليه السلام فرمودند: اى زراره آسمان تا چهل روز بر حسين بن على عليهماالسّلام خون باريد و زمين تا چهل روز تار و تاريك بود و خورشيد تا چهل روز گرفته و نورش سرخ بود و ...

1- در تفسير على بن ابراهيم از حضرت على بن ابى طالب عليه السلام روايت مي كند كه فرمود: مردى كه دشمن خدا و رسول بود به وى امر كرد حضرت امير اين آيه را خواند: فَما بَكَتْ عَلَيْهِمُ السَّماءُ وَ الْأَرْضُ وَ ما كانُوا مُنْظَرِينَ‏ پس از آن مُرد، امام حسين عليه السلام از نزد حضرت امير عبور كرد و حضرت امير فرمود: ولى آسمان و زمين براى اين حسين گريان خواهند شد. سپس فرمود: آسمان و زمين جز براى يحيى بن زكريا و حسين بن على عليهم السلام براى كسى گريان نشدند.

جبله مكيه گويد شنيدم ميثم تمار قدس اللَّه روحه مي گفت بخدا اين امت پسر پيغمبر خود را در دهم محرم بكشند و دشمنان خدا اين روز را روز بركت گيرند ... ميدانم آن را از سفارشى كه مولايم امير المؤمنين(عليه السلام) به من نموده و به من خبر داده كه همه چيز بر آن حضرت بگريند تا وحشيان بيابان و ماهيان دريا و پرندگان هوا و خورشيد و ماه و ستارگان و آسمان و زمين و مؤمنان انس و جن و همه فرشته‏هاى آسمانها و رضوان و مالك و حاملان عرش بر او بگريند و آسمان خاكستر و خون گريد…

گريه هر موجودي به حسب خودش است. به اصطلاح كل شئي بحسبه؛ نه اين كه مثلا آسمان چشم پيدا كند و بعد مانند انسان بگريد

با ذكر نمونه هاي روايات وارده در اين زمينه كه بيش از اينهاست روشن مي شود كه اين مطلب مطلب غريبي در بين راويان حديث نبوده است. پس چگونه اين روايات را با عقل تطبيق دهيم؟ اولا بايد گفت: لازم نيست همه چيز با عقل انساني كه مشرف به بسياري از علوم عالم نيست تطبيق كند. زيرا به اعتراف دانشمندان بزرگ، انسان آگاهي بسيار اندكي از اسرار عالم دارد. همانطور كه فلسفه بسياري از دستورات شرع براي ما روشن نيست.

ثانيا: در قضيه مورد بحث بايد گفت: گريه هر موجودي به حسب خودش است. به اصطلاح كل شئي بحسبه؛ نه اين كه مثلا آسمان چشم پيدا كند و بعد مانند انسان بگريد. در روايتي كه در بالا بيان شد آمده بود كه آسمان و زمين خون گريه كردند كه معناي آن، اين مي تواند باشد كه باراني به رنگ خون داشت و زمين نيز آب خود را به صورت رنگ ارغواني بر روي زمين چوشاند.

ثالثا: روايت را خود حضرت اميرالمؤمنين بر قرآن تطبيق داد و به اصطلاح عرضه كرد كه قرآن هم تأييد مي كند كه ممكن است آسمان و زمين بگريند. آيه مي فرمايد: «نه آسمان بر آنان گريست و نه زمين، و نه به آنها مهلتى داده شد!» هر چند آيه گريه كردن آسمان و زمين را نفي مي كند. اما اين نفي براي اين گروه خاص است. يعني آسمان و زمين براي اين گروه گريه نمي كند اما امكان دارد براي گروه ديگري بگريد.

فصلي از حماسه امام حسين(ع)

در نهايت اگر براي انسان مطلبي روشن نشد و با عقلش جور در نيامد نمي تواند به صرف روشن نشدن، منكر آن شود بلكه بايد آن را به عالمانش ارجاع دهد و واگذارد و ما كه معتقد به علم مطلق خدا در درجه اول هستيم و بعد از آن امامان را آگاه به اسرار الهي مي دانيم بايد زماني كه اينان مطلبي را بيان كردند كه براي ما روشن نبود متعبدا بپذيريم كه اين پذيرفتن نيز مقبول عقل سليم خواهد بود.

سؤال ديگري كه در اين جا مطرح مي شود اين است كه آيا ممكن است جمادات مانند زمين كه در ظاهر احساس ندارند متأثر از حادثه اي دلخراش شوند؟ در جواب بايد گفت: در قرآن آمده است كه:تُسَبِّحُ لَهُ السَّماواتُ السَّبْعُ وَ الْأَرْضُ وَ مَنْ فيهِنَّ وَ إِنْ مِنْ شَيْ‏ءٍ إِلاَّ يُسَبِّحُ‏ بِحَمْدِهِ وَ لكِنْ لا تَفْقَهُونَ تَسْبيحَهُمْ إِنَّهُ كانَ حَليماً غَفُوراً ؛ آسمانهاى هفتگانه و زمين و كسانى كه در آنها هستند، همه تسبيح او مى‏گويند؛ و هر موجودى، تسبيح و حمد او مى‏گويد؛ ولى شما تسبيح آنها را نمى‏فهميد؛ او بردبار و آمرزنده است‏.

اين آيه صراحت بر تسبيح كردن آسمان و زمين دارد. اگر آنان احساس و شعوري نداشته باشند پس چگونه تسبيح خدا مي نمايند؟ از اين آيه و آيات ديگر كه در ذيل مي آيد اصل وجود احساس در جمادات ثابت مي شود. حال يكي از احساسات، متأثر شدن از حوادث و وقايع و جناياتي است كه در عالم رخ مي دهد. نمونه هاي ديگر از آيات قرآن:

هُوَ اللَّهُ الْخالِقُ الْبارِئُ الْمُصَوِّرُ لَهُ الْأَسْماءُ الْحُسْنى‏ يُسَبِّحُ‏ لَهُ ما فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ هُوَ الْعَزيزُ الْحَكيمُ.

يُسَبِّحُ‏ لِلَّهِ ما فِي السَّماواتِ وَ ما فِي الْأَرْضِ الْمَلِكِ الْقُدُّوسِ الْعَزيزِ الْحَكيمِ.

يُسَبِّحُ‏ لِلَّهِ ما فِي السَّماواتِ وَ ما فِي الْأَرْضِ لَهُ الْمُلْكُ وَ لَهُ الْحَمْدُ وَ هُوَ عَلى‏ كُلِّ شَيْ‏ءٍ قَديرٌ.

امام علي(ع): حضرت محمد(ص) ... در روز حنين سنگى را در دست گرفته بود كه ما صداى تسبيح‏ و تقديس را از آن مى‏شنيديم، سپس به سنگ‏ گفت: شكافته شو! بى‏درنگ سه قطعه شد، و ما از هر قطعه تسبيحى غير از تسبيح ديگرى مى‏شنيديم.

اين تنها ادله اي بود كه از قرآن اين كتاب آسماني ارائه شد. روايات زيادي نيز در اين زمينه وجود دارد به عنوان مثال: حضرت على عليه السلام فرمود: حضرت محمد(صلّى الله عليه و آله) ... در روز حنين سنگى را در دست گرفته بود كه ما صداى تسبيح‏ و تقديس را از آن مى‏ شنيديم، سپس به سنگ‏ گفت: شكافته شو! بى‏درنگ سه قطعه شد، و ما از هر قطعه تسبيحى غير از تسبيح ديگرى مى‏ شنيديم. و نيز در روز بطحاء در پى درختى فرستاد و آن اجابت نمود، و هر كدام از شاخه ‏هاى آن به طرق مختلف تسبيح و تهليل و تقديس مى‏ كرد.

با توجه به اين روايت مي توان گفت: گريه آسمان و زمين براي مصيبت امام حسين عليه السلام خود معجزه اي بود كه نشان از بزرگي اين واقعه داشته است. البته جمادات طبق بيان بالا نسبت به اتفاقات واكنش نشان مي دهند اما دامنه اين واكنش مختلف است؛ و چون هيچ حادثه اي شكننده تر از كربلا نبود نهايت واكنش خود را نشان دادند.

بنابراين روايت داريم كه آسمان خون نباريد مگر براي دو نفر يكي يحيي بن زكريا و ديگري حسين بن علي صلوات الله عليه. سعد اسكاف روايت كرده كه امام باقر(عليه السلام) فرمود: كشنده حضرت يحيى‏ بن زكريا زنازاده بود، و كشنده حسين بن على عليهماالسلام نيز زنازاده بود، و آسمان سرخ نشد مگر براى آن دو .

پنجشنبه 28 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران جوان]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 86]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن