تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دعا كردن را در هنگام رقّت قلب غنيمت شمريد، كه رقت قلب، رحمت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819999954




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

يك انيميشن‌ساز: كمبود بودجه بخشي از واقعيت انيميشن ماست


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: يك انيميشن‌ساز: كمبود بودجه بخشي از واقعيت انيميشن ماست
كارگردان انيميشن «دانشمندان بزرگ» معتقد است: جشنواره‌ي تلويزيوني جام‌جم هنوز جوان است و به واسطه جوان بودن هنوز مراحل تكامل ارزشي را طي نكرده است.

فرخ يكدانه در گفت‌وگو با خبرنگار سرويس تلويزيون و راديو خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، عنوان كرد: جشنواره‌ي تلويزيوني جام‌جم هنوز جوان است و به زمان نياز دارد، اين جشنواره به مرور جا ميفتد.

اين كارگردان درباره‌ي دوسالانه بودن بخش انيمشن در جشنواره‌ي جام‌جم نيز گفت: دو سال براي ارزيابي انيميشن‌ها زمان زيادي است و اگر هر سال برگزار شود انيميشن قابل قبول براي ارزيابي به تعداد كافي وجود دارد. در گذشته فاصله بين برگزاري دوره‌هاي پياپي جشنواره‌ي انيميشن دو سال بود و دليلش هم اين بود كه روند توليد انيميشن با سيستم‌هاي قديم كند بود و توليد انيميشن خيلي شكل سيستماتيكي نگرفته بود.

وي افزود: عمده انيميشن‌هايي هم كه توليد مي‌شد انيميشن‌هاي هنري بود و هنرمندان سر فرصت رويشان كار مي‌كردند كه گاه توليد يك اثر چند سال زمان مي‌برد و به عنوان يك صنعت به آن نگاه نمي‌شد، براي همين وقتي جشنواره‌ها فراخوان مي‌دادند تعداد كمي انيميشن در طول يك سال آماده نمايش بود كه بخواهد در جشنواره شركت كند و براي حل اين معضل بين دوره‌ها فاصله انداختند.

اين انيميشن‌ساز ادامه داد: ولي در دهه‌ي اخير به مدد كامپيوتر روند توليد انيميشن سريع شده است و سيستم‌هاي مديريتي نيز رشد كردند، پس نمي‌توان با معيارهاي گذشته به توليدات الان نگاه كرد. به نظرم اگر جشنواره‌ي انيميشن هر سال برگزار شود انيميشن قابل قبول براي ارزيابي به تعداد كافي وجود دارد.

يكدانه در پاسخ به پرسشي مبني بر اينكه آيا با وجود كمبود بودجه در دو سال اخير وجود بخش انيميشن در جشنواره‌ي تلويزيوني جام‌جم لازم است؟ عنوان كرد: نمي‌شود روال جشنواره را به هم زد؛ ضمن اينكه كمبود بودجه نيز بخشي از واقعيت انيميشن ماست. درست است كه در دوره‌اي بودجه كم بود و انيميشن‌ها به تعداد كمتر و با كيفيت پايين‌تر توليد شدند اما روند توليد قطع نشد.

وي خاطرنشان كرد: اما اينگونه هم نيست كه تهيه‌كننده بگويد چون بودجه كم است پس به انيميشن آب ببنديد و آن را از كيفيت بندازيد، كمبود بودجه فشار زيادي بر روي عوامل توليد مي‌آورد ولي سعي مي‌شود توليد با همان كيفيتي كه در ابتدا مدنظر قرار گرفته انجام شود.

او همچنين در بخش ديگري از گفت‌وگوي خود درباره‌ي اينكه آيا آثار شناخته شده به جشنواره راه پيدا مي‌كنند يا آثار سفارشي؟ گفت: كار شناخته شده مي‌تواند متعلق به فرد يا يك شركت شناخته شده باشد. آثار سفارشي همان آثاري هستند كه به عنوان آثار فاخر تلقي مي‌شوند و در واقع به واسطه فاخر بودن و داراي ارزش‌هاي خاص بودن سفارش داده مي‌شوند. ولي عمدتا يك سياست‌گذاري كلي بر اين اساس وجود دارد كه چه مباحثي، موضوعات روز هستند و جامعه با آن دست به گريبان است تا به آنها پرداخته شود و اينكه صبا بعضي آثار را بيشتر توصيه مي‌كند به اين خاطر است كه بر رويشان سرمايه‌گذاري مي‌كند.

او ادامه داد: كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان جشنواره برگزار مي‌كند و در نهايت مي‌بينيم آثاري كه تم و فرمشان نزديكتر به آن چيزي است كه معمولا جزو ارزش‌هاي كانون است جايزه مي‌گيرند و اين اصلا ايرادي ندارد، نه پارتي بازي است نه گزينش.

اين انيميشن‌ساز همچنين بيان كرد: وقتي صداوسيما جشنواره‌ي تلويزيوني جام‌جم را راه اندازي مي‌كند تمركزش بر روي نوع توليدات صداوسيماست. چون جشنواره‌هاي ديگر به كارهاي صداوسيما بها نمي‌دادند و به نوعي جزو دسته‌بندي ارزشي آنها نبوده، اين جشنواره مستقل را براي خودش راه اندازي كرده كه البته يك سياست تشويقي براي كساني است كه در صداوسيما كار مي‌كردند و كارهايشان سال‌ها مورد توجه قرار نمي‌گرفته است.

يكدانه در پايان ضمن بيان اينكه انيميشن‌هاي «شب‌هاي شيرين»، «قصه‌هاي جورواجور» و «مهارت‌هاي زندگي» را به جشنواره ارسال خواهند كرد، گفت: من از جشنواره جام‌جم به عنوان يكي از عناصري كه در اين زمينه فعال بوده دفاع مي‌كنم چون ما هزاران دقيقه كار داشتيم كه ديده نمي‌شد و اين جشنواره اين فرصت را به ما داد.

به گزارش خبرنگار ايسنا، سومين جشنواره تلويزيوني جام‌جم در شش بخش مستند، مجموعه‌هاي تلويزيوني، انيميشن، برنامه‌هاي تركيبي گفت‌و‌گو محور، بين‌الملل و فيلم‌هاي تلويزيوني از 14 دي ماه برگزار مي‌شود.

انتهاي پيام

دوشنبه 25 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 48]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن