تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):در حقيقت خداوند جهاد را واجب گردانيد و آن را بزرگداشت و مايه پيروزى و ياور خود قرارش ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805341937




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

توقف پروژه هاي نهاوند در ايستگاه كمبود بودجه/كاش يكي دلش براي نهاوند بسوزد


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: توقف پروژه هاي نهاوند در ايستگاه كمبود بودجه/كاش يكي دلش براي نهاوند بسوزد
نهاوند - خبرگزاري مهر: درحاليكه لايحه بودجه 93 به مجلس ارائه شده و نمايندگان حوزه هاي انتخابيه كشور در حال چانه زني و رايزني براي افزايش بودجه طرح و پروژه هاي حوزه هاي انتخابيه خود هستند، نهاوند بعنوان سومين شهرستان بعد از همدان و ملاير در استان همدان وضعيت پيچيده اي دارد و استعفاي نماينده مردم نهاوند در مجلس شوراي اسلامي بر معادلات مجهول و اما و اگرهاي آينده مبهم نهاوند افزوده است.

به گزارش خبرنگار مهر، با نگاهي گذرا به وضعيت شهرستان نهاوند همه جور مشكل، از مشكلات روستايي و شهري از زمينه هاي صنعتي توليدي گرفته تا رفاه نسبي شهروندان قابل مشاهده است چراكه همگان بر اين باورند كه نهاوند در سالهاي گذشته در بيشتر حوزه ها پيشرفت و توسعه قابل قبولي نداشته است.

از مسئولين گرفته تا مردم همه از وضع موجود ناراضي اند و اين درحاليست كه مسئولان مدعي اند گره فرو بسته مشكلات به دست آنان باز خواهد شد اما تا كنون مسئولين و مردم از مشكلات بارها گفته اند و شنيده اند ولي راه حل و برنامه مدون، براي رسيدن به وضع مطلوب ارائه نشده است.

بيان اين نكته ضروري است كه توسعه امري درون زا است و مردم هر منطقه بايد خود دنبال توسعه باشند و زمينه آن را فراهم كنند، توسعه آن گاه اتفاق مي افتد كه اراده اي جمعي از درون جامعه متحد شود و با بهره گيري از يافته هاي علمي آينده را با دستان قدرتمندش ترسيم كند.

براي رسيدن به يك راهبرد صحيح ابتدا بايد از وضع موجود شناخت كامل داشت و محيط را خوب شناخت، مقدورات و پتانسيل ها را صحيح برآورد كرد و موانع و تهديدات را ديد و با ترسيم وضع مطلوب راهبردهاي رسيدن به مطلوب را تعيين كرد.

برهمين اساس قبل از هر چيز بايد با يك نگاه اجمالي ابتدا اطلاعات كاملي از شهرستان نهاوند بيان كرد و سپس با بهره گيري از نظر صاحب نظران به جمع بندي مشخصي در زمينه مشكلات و چالش هاي مهم شهرستان اعم ازبخش هاي كشاورزي، صنعت، گردشگري، فرهنگي، عمران شهري و شهرداري ها، معادن، روستاها، توسعه كالبدي شهرستان و ساير مسائل برسيم.

شهرستان نهاوند با بيش از 190 هزار نفر داراي چهار بخش مركزي و زرين دشت، خزل و گيان و سه شهر فيروزان، گيان و برزول و 171 روستا است.

شهرستان نهاوند بعلت بهره مندي از آب و هواي معتدل و مناسب، زمين هاي مزرعي و كشاورزي غني و آبهاي زير زميني و سراب ها و رودخانه ها قطب كشاورزي و دامداري و پرورش ماهي استان همدان بوده و در توليد انواع محصولات كشاورزي، باغي و لبني در غرب كشور زبانزد است.

در شهرستان نهاوند 12 هزار هكتار انواع زمين زير كشت محصولات باغي است كه از اين ميزان سالانه 111 هزار تن انواع ميوه بدست مي آيد.

با توجه به جايگاه نهاوند در بخش كشاورزي و اينكه يكي از محورهاي توسعه و شاخصه‌هاي مهم چرخه اقتصادي در اين شهرستان كشاورزي است و با توجه به جايگاه نهاوند در بخش كشاورزي و اينكه يكي از محورهاي توسعه و شاخصه‌هاي مهم چرخه اقتصادي در اين شهرستان است،‌ ايجاد زيرساخت‌ها براي تقويت و توسعه آن ضروري به نظر مي‌رسد.

اين درحاليست كه در سالهاي گذشته تمامي مسئولين نهاوند كه آمدند و رفتند كمبود سردخانه و نبود صنايع تبديلي و فرآوري را 2 مشكل عمده نهاوند در بخش كشاورزي عنوان كرده اند و هنوز هم براي رفع اين دو مشكل كار اساسي و مهمي انجام نشده است.

مدير جهاد كشاورزي شهرستان نهاوند نيز در اين باره مي‌گويد: اين شهرستان داراي 12 هزار هكتار باغ است كه از اين ميزان سطح زير كشت سالانه 111 هزار تن محصول باغي توليد مي‌شود كه حدود 40 هزار تن آن بايد در سردخانه نگهداري شود، اما كمبود فضاي سردخانه‌اي باغداران را با مشكل مواجه كرده است.

قائم مقام رئيس سازمان جهاد كشاورزي و معاون توليدات گياهي جهاد كشاورزي استان همدان نيز مي گويد: شهرستان نهاوند با توليد 41 هزار تن سيب زرد و قرمز رتبه نخست توليد سيب درختي در استان همدان را دارد كه ارزش توليدات محصولات كشاورزي نهاوند سالانه بيش از ۳۹۰ ميليارد تومان است اما يكي از عمده مشكلات كشاورزان و باغداران نهاوند نبود صنايع تبديلي و توليدي و بسته‌بندي در توليد برخي محصولات است كه با وجود زحمات فراوان كشاورزان، اين دلالان و واسطه‌ها هستند كه سود بالايي مي‌برند.

اما در زمينه عمران شهري به طور يقين آنچه در سالهاي گذشته ذهن مردم و مسئولين شهرستان نهاوند را آزرده و مشغول كرده است وضعيت نابسامان شهري و مديريت و توسعه مبلمان شهر نهاوند است.

آنچه در ابتداي ورود هر بيننده اي به نهاوند جلب نظر مي كند، از خيابان هاي اصلي تا كوچه هاي شهر، از مراكز تفريحي تا مراكز فرهنگي، از نداشتن يك كتابخانه قابل قبول تا نداشتن يك سالن اجتماعات مناسب نشنا از عقب ماندگي عمراني و توسعه شهري است.

در همين زمينه يكي از مهمترين موانع شهرداري و شهرداران نهاوند بوده اند كه نبود درآمد مناسب و پايدار شهرداري را عامل اصلي انجام ندادن كارهاي بزرگ در حوزه توسعه عمراني و تغيير مبلمان شهري مي دانند.

عده اي از مردم و مسئولين نهاوند نيز پايين بودن كيفيت پروژه ها كه منجر به هدر رفتن اعتبارات شده ، به علاوه اختصاص اعتبار به پروژه هاي فاقد اولويت اصلي را عامل عدم توسعه و پيشرفت شهري نهاوند مي دانند.

اما يكي ديگر از مهمترين عامل هاي زمين گير شدن نهاوند و درجا زدن اين شهر جانمايي هاي غلط و بدون كارشناسي طرح ها و پروژه ها است. احداث خيابان آزادگان كه چند سال پيش انجام شد از ديد مردم بزرگترين خيانت به توسعه و پيشرفت نهاوند است چراكه احداث اين خيابان باعث شد نهاوند براي هميشه از توسعه مدرن و مهندسي فاصله بگيرد.

همه اين عوامل دست به دست هم داده اند تا چهره فعلي نهاوند در شان و منزلت مردم و تاريخ اين شهر نباشد اما براي حل قسمتي از اين مشكلات بايد با برقراري ارتباطات ويژه با مسئولين ارشد و از محل اعتبارات خاص اين عقب ماندگي ها جبران شود.

نماينده سابق مردم نهاوند در مجلس شوراي اسلامي در اين مورد گفت: نهاوند به تناسب ميزان عظمت و بزرگي مردمش پيشرفت و توسعه نداشته است و براي توسعه و پيشرفت شهرستان نهاوند بايد 2 عامل مهم و اساسي به وجود آيد تا دغدغه و نگراني مردم نهاوند از توقف حركت شكل گرفته توسعه و پيشرفت نهاوند برطرف شود.

مهدي سنايي عامل مهم نخست را پيگيري و تلاش براي تسريع و تخصيص بودجه براي طرح‌ها و پروژه‌هاي بزرگ در حال اجرا شهرستان نهاوند مانند احداث سد گرين، راه آهن و بيمارستان و كارخانه هاي صنعتي در شرايط سخت اقتصادي موجود كشور عنوان كرد و گفت: عامل دوم اين است كه تمام افرادي كه از نهاوند برخواسته‌اند و در حال حاضر در پست ها و مسئوليت هاي مهم كشوري صاحب قدرت و نفوذ هستند بايد براي توسعه و پيشرفت نهاوند وارد ميدان شوند.

اين در حالي است كه نهاوند شهري تاريخي داراي مفاخر متعدد و بزرگاني صاحب نام در عرصه‌هاي مختلف در تاريخ كشور است كه تأثيري زيادي بر وقايع شكل گرفته ايران در تاريخ قبل و بعد از ورود اسلام به ايران دارد و شهرستان نهاوند داراي ظرفيت و پتانسيل زيادي براي تربيت افراد كاردان و متعهد و متخصص دارد اما نكته عجيب اين است كه شخصيت هاي نهاوند فقط در خارج از نهاوند خدمت مي كنند و نهاوند تا كنون از وجود آنها محروم بوده است.

از نگاهي ديگر به جرآت مي توان گفت يكي از حوزه هاي مهم و زيربنايي كه در سالهاي گذشته در شهرستان نهاوند از توسعه و رشد قابل قبولي برخوردار بوده است مراكز آموزش عالي بوده است چراكه دانشگاه‌ها مهمترين مركز فرهنگي و علمي در هر منطقه هستند كه موجب تقويت بنيه فرهنگي، علمي و اجتماعي هر شهرستان خواهند شد.

ايجاد دانشگاه ملي، احداث دانشكده پيراپزشكي، وجود دانشگاه آزاد و پيام نور و فعال بودن دانشگاه علمي كاربردي و آموزشكده فني و حرفه اي و دانشكده اميد در سالهاي گذشته راه توسعه و پيشرفت نهاوند را در عرصه علم و پژوهش هموار كرده اما در اين حوزه هم علي رغم رشد مطلوب در راه اندازي دانشگاه هاي مختلف در زير ساخت ها دچار مشكل هستيم.

در شهرستان نهاوند جا نمايي غلط دو دانشگاه پيام نور و آزاد باعث شده توسعه فيزيكي اين دانشگاه ها با مشكل روبرو شود و بعضي ديگر از مراكز دانشگاهي و علمي نهاوند هنوز ساختمان اختصاصي و مناسب شأن و منزلت دانشگاه را در اختيار نداشته باشند و هنوز در اولين قدم مانده اند.

نداشتن رشته هاي مختلف، كمبود هئيت علمي، نداشتن بودجه هاي مناسب و اختصاصي و كمبود مراكز آزمايشگاهي و تحقيقاتي و نداشتن دوره كارشناسي ارشد و دكترا از ديگر معضلات مراكز عالي دانشگاه هاي نهاوند است.

متمر كز كردن فضاي آموزشي در يك مكان و استفاده بهينه از فضاهاي آموزشي، جذب اعضا هئيت علمي مجرب و ايجاد بستر مناسب براي انجام فعاليت هاي پژوهشي، ايجاد كتابخانه جامع و فراگير در تمام رشته هاي دانشگاهي براي دسترسي آسان و ارزان دانشجويان، محققان و پژوهشگران به قديمي ترين و جديدترين منابع، كتب و مقالات علمي داخلي و خارجي و در خواست مجوز راه اندازي مقطع كارشناسي ارشد و دكترا از مهمترين اولويت هاي مراكز دانشگاهي نهاوند است.

اما در نگاهي به وضعيت صنعتي اين منطقه آنچه مسلم است اينكه شهرستان نهاوند به لحاظ داشتن معادن و ذخائر فراوان و انواع سنگ‌هاي دولوميت به قطب توليد اين محصول در غرب كشور تبديل شده است.

همچنين سالانه بيش از يك ميليون تن انواع ذخاير معدني مثل شن، ماسه، سنگ‌هاي دولوميت، لاشه‌هاي سنگ و ...در نهاوند استخراج مي شود كه ارزش ريالي اين توليدات سالانه بيش از 120 ميليارد ريال است.

براساس بررسي ها در حال حاضر 36 معدن فعال در شهرستان نهاوند وجود دارد كه مواد معدني كشف و بهره برداري شده آنها شامل سنگ دولوميت، سنگ آهك، سنگ لاشه، مرمر، سيليسيتين و تزئيني است و وجود 11 معدن دولوميت، 10 معدن لاشه، 11 معدن سنگ اهك، يك معدن سيليس و دو معدن تزئيني نهاوند را بعنوان سومين شهر معدني استان همدان معرفي كرده است.

اما آنچه مسلم است وجود معادن غني در شهرستان نهاوند از محورهاي مهم توسعه در اين شهرستان محسوب مي شوند كه بايد به طور جدي از سوي مسئولين مورد توجه قرار گيرد، 17 درصد مصالح ساختماني استان همدان در نهاوند توليد مي شود و اين در حالي است كه 18 درصد سرمايه‌گذاري در بخش معدن استان همدان در نهاوند رخ داده است.

با اين حال طرح هاي مهم ديگري در شهرستان نهاوند مانند طرح‌ها توليد مالت و كارخانه استحصال منيزيم از سنگ دولوميت در نهاوند در حال انجام است كه شايد با بهره برداري از آنان جهش بزرگي در صنعت نهاوند روي مي دهد.

با اين شرايط عدم وجود سرمايه گذار بخش خصوصي و ميل و اشتياق براي ورود به طرح هاي صنعتي و معدني نهاوند، دقت در صدور مجوز برداشت معدن براي آسيب نزدن به ساير حوزه هاي شهرستان مانند كشاورزي و منابع طبيعي، صرف هزينه هاي بالا، اخذ مجوزهاي متعدد و مشكل، عدم نظارت بر توسعه معادن و داشتن معارض از مهمترين چالش هاي حوزه صنعت و معدن نهاوند بوده است.

امكانات و مراكز بهداشت و درمان نهاوند در حد و اندازه شهرستان نهاوند نيست

وضعيت بهداشت و درمان نيز بهمين صورت است بطوري كه در طول سالهاي گذشته شهرستان نهاوند در حوزه بهداشت و درمان داراي مشكلات عديده اي بوده كه انتظار مي رود با احداث بيمارستان جديد 160 تختوابي نهاوند در آينده نزديك اين وضعيت مطلوب تر شود .

شهرستان نهاوند كه داراي چهار بخش و سه شهر با جمعيت بيش از 180 هزار نفر است با كمبود پزشك عمومي مواجهه است كه اين كمبود مشكلات متعدد را در زمينه بهداشت و درمان مردم به همراه داشته است.

كمبود نيروي انساني و پزشك عمومي دغدغه اصلي مردم و شبكه بهداشت و درمان شهرستان نهاوند است و در حالي كه شهرستان نهاوند داراي 20 مركز بهداشتي و درماني است و بايد 35 پزشك عمومي در شهرستان نهاوند فعاليت داشته باشند اما هم اكنون فقط 13 پزشك در شهرستان نهاوند وجود دارد.

امام جمعه شهر نهاوند در جديدترين اظهار نظر خود در مورد وضعيت بهداشت و درمان شهرستان نهاوند اعلام كرده است: اگر مردم به اين نتيجه برسند كه مسئولين توان ايجاد امكانات و تجهيزات لازم براي درمان و مداواي انها را در بخش سلامت و درمان ندارند، نظام و كشور زير سئوال مي رود.

حجت الاسلام عباسعلي مغبثي اظهار داشت: حوزه بهداشت و درمان و موضوعات آن براي مردم حياتي و حساس است و از كمبود امكانات و كمبودها در اين بخش كه نارضايتي گسترده مردم را به همراه دارد احساس خطر مي كنم.

مغيثي ادامه داد: بهداشت و درماني كه توان اداره و مديريت يك بيمارستان كوچك مانند بيمارستان شهيد حيدري را ندارد چگونه مي خواهد بيمارستان در دست ساخت 160 تختخوابي نهاوند را مديريت و اداره كند؟

وي گفت: شهرستان نهاوند در حوزه بهداشت و درمان و ارائه خدمات با مشكلات و كمبودهاي مهمي روبرو است كه باعث نگراني و دغدغه مردم شده است و انتظار اين است كه مسئولين شهرستان و استان نسبت به رفع اين مشكلات اقدامات اساسي انجام دهند.

در اين شرايط مردم بخش گيان و شهر گيان، بخش خزل و شهر فيروزان و بخش زرين دشت و شهر برزول هم از نداشتن درمانگاه و داروخانه و كمبود پزشك ناراحت هستند و تمام اميد آنها به تدابير و راه كارهاي دولت تدبير و اميد بسته شده است.

رئيس شبكه بهداشت و درمان نهاوند با اعلام اينكه كمبود پزشك عمومي و كمبود اعتبار و محدوديت شديد مالي مهمترين معضلات حوزه بهداشت و درمان نهاوند است عنوان كرد: در حالي كه بيمارستان عليمراديان نهاوند در چارت سازماني داراي 128 تختخواب فعال است اما عملا در اين بيمارستان 186 تختواب فعال است.

عباس سلگي گفت: كمبود شديد پزشك عمومي در بيمارستانهاي شهيدحيدري و آيت الله عليمراديان منجر شده نتوانيم در شيفت هاي صبح و عصر روزهاي غيرتعطيل اورژانس بيمارستان شهيدحيدري را پوشش دهيم كه اين موضوع باعث نارضايتي كاركنان و مراجعين بيماران به اورژانس بيمارستان شهيد حيدري شده است.

سلگي گفت: كمبود شديد نيروي پرستار و نيروي انساني بدليل عدم تناسب چارت سازماني دو بيمارستان فعلي نهاوند با تعداد تختهاي موجود از ديگر مشكلات عمده شبكه بهداشت و درمان نهاوند است.

وي با اشاره به اينكه كمبودها در جلسات مكرر به اطلاع مسئولين دانشگاه و همچنين مسئولين ارشد شهرستان رسيده، گفت: درجلسات مختلف به صورت كتبي و شفاهي مشكلات حوزه بهداشت و درمان شهرستان اعم از نبود پزشك و پرستار جهت پوشش دادن به اورژانس بيمارستانها و مراكز بهداشتي درماني شهري و روستايي باستحضار مسئولين رسيده ولي تاكنون به نتيجه نرسيده است.

رئيس شبكه بهداشت و درمان شهرستان نهاوند عنوان كرد: به علت كمبود نيروي بهورز در خانه هاي بهداشت و مراكز بهداشتي درماني روستايي با چالش مواجه شده ايم و خدمت رساني به مردم و روستاها با كندي صورت مي گيرد.

با اين توصيف ها، نهاوند كه مردم آن نقشي ارزنده در طول تاريخ انقلاب اسلامي ايفا كرده اند اكنون نيز با درك شرايط حساس و سرنوشت ساز كشور بخصوص در شرايطي كه مذاكرات هسته اي در جريان است، با تقديم نماينده خود به دولت جمهوري اسلامي ايران سخاوتمندانه و با تحمل بيشترين ضرر و خسارت نهايت همكاري و تأمل را با دولت و مسئولين عالي رتبه نظام داشته است.

در اين شرايط مردم شهرستان نهاوند به صورت واحد و يك صدا از مسئولين نظام جمهوري اسلامي ايران مخصوصا رئيس جمهور در خواست دارد اين سخاوت، نجابت و ايثار مردم انقلابي نهاوند را با توجه و نگاه ويژه به اين شهرستان پاسخ متقابل و شايسته اي دهد.

تخصيص اعتبارات و تكميل و جلو گيري از تعطيلي طرحهاي نيمه تمام شهرستان نهاوند كه بزرگترين پروژه (سد گرين) در حال ساخت غرب كشور را دارد و بهره گبري و استفاده از نيروي انساني توانمند اين شهرستان بويژه جوانان مي تواند اندكي از دغدغه و نگراني مردم محروم و مظلوم نهاوند را بعد از رفتن نماينده خود كم كند.

كد خبر: 2194800

تاريخ مخابره : ۱۳۹۲/۹/۲۳ - ۰۹:۳۲

شنبه 23 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 76]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن