تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):رسول اكرم صلى‏الله‏عليه‏و‏آله چيزى مثل شام و غير آن را بر نماز مقدم نمى‏داشتند و ه...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819805037




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ظرفيت هاي مردمي در حوزه قرآن ناشناخته مانده است/كلاس هاي قرآني همدان قرباني كمبود بودجه


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: ظرفيت هاي مردمي در حوزه قرآن ناشناخته مانده است/كلاس هاي قرآني همدان قرباني كمبود بودجه
همدان - خبرگزاري مهر: توجه و ترويج مباحث قرآني در جامعه از عوامل مهم و موثر در راستاي بيمه كردن همه اقشار مردم به ويژه نسل جوان در برابر هجمه هاي فرهنگي است كه در اين زمينه بايد به ظرفيت هاي مردمي نيز توجه شود چرا كه در حال حاضر كلاس هاي قرآني موسسات قرآني به دليل كمبود بودجه كاهش يافته است.

به گزارش خبرنگار مهر، در جامعه اسلامي و خصوصا جمهوري اسلامي ايران انس جوانان به كلام الهي در جامعه به بركت انقلاب شكوهمند اسلامي روز به روز در حال افزايش است و مهمترين و مؤثرترين حربه در برابر هجمه‌هاي دشمنان نيز ترويج و تبيين آموزه هاي ديني و قرآني محسوب مي‌شود.

پرواضح است اسلام دين كامل و جامعي است كه براي تمام شئون زندگي انسان برنامه و دستورالعمل دارد و اگر در معاملات، معاشرت، اقتصاد، سياست، فرهنگ و تمام شئون زندگي فردي و جمعي خود را زيرپوشش تعاليم آموزه‌هاي حيات‌بخش و نوراني قرآن قرار دهيم به سعادت مي‌رسيم.

همچنين نبايد از نظر دور داشت كه تمسك به قرآن كريم يكي از عوامل مؤثر در ايجاد اتحاد در سطح جامعه است و طبق فرموده پيامبر(ص) تمسك به قرآن كريم انسان را از گمراهي مصون مي دارد.

بر همين اساس و با توجه به اهميت اين مهم برنامه ها و راهبردهاي مختلفي در راستاي تبيين و ترويج مفاهيم و آموزه هاي قر|آني در جامعه در دستور كاري دستگاه هاي متولي فرهنگي و ديني قرار گرفته است كه از جمله آن برگزاري سري مسابقات مختلف قرآني در اوقاف و سازمان تبليغات اسلامي و ساير دستگاه ها است.

در همين زمينه مديركل تبليغات اسلامي استان همدان در گفتگو با مهر اظهار داشت: در حوزه فعاليت‌ها همواره تقسيم بندي وجود داشته و اين تقسيم بندي از لحاظ برنامه ريزي، نگاه اقتصادي، فرهنگي و اجتماعي در جامعه مدنظر است.

حجت الاسلام علي دشتكي با بيان اينكه در نظام جمهوري اسلامي اين تقسيم بندي متناسب با فرهنگ كشور و فرهنگ ديني بوده است، افزود: خاستگاه نظام جمهوري اسلامي ايران از بخش فرهنگي به‌ ويژه فرهنگ ديني بوده و در فرهنگ اسلامي دو محور اصلي قرآن و اهل بيت (ع) وجود دارد كه چار چوب و اصول اصلي در نظام كشور ايران و انقلاب اسلامي است.

وي قرآن را تنها راه نجات انسان‌ها و هدايت‌گر آنها به سوي كمال و سعادت دانست و گفت: با توجه به اهميت ترويج فرهنگ قرآني و قرائت درست و عمل به آموزه‌هاي اين كتاب ارزشمند در جامعه بايد نهادهاي متولي بيش از پيش در اين خصوص برنامه‌ريزي داشته باشند.

از جمله مباحث مهم و كليدي كه نقش موثر و بسزائي در بحث توسعه فرهنگي دارد، عوامل موثر در توسعه فرهنگي است. كه اين عوامل شامل دولت يا حكومت اسلامي، مردم و عوامل فراملي و جهاني مي باشد. در اين مقاله سعي شده است علاوه بر تشريح و آشنا ساختن با كليات آنها، از ديدگاه قرآن و سنت نيز بررسي شود. و با آوردن آيات و روايات مربوط به بحث مزبور، با الگو پذيري از حيات معنوي و فرهنگي و حكومت جهانشمول پيامبر گرامي اسلام حضرت محمد( ص) بهترين الگوي توسعه فرهنگي و بعبارتي الگويي بهتر از الگوي ديگران ارايه شودهمچنين در اين مقاله تا آنجا كه لازم و مقدور بوده مسايل مربوطه با استفاده از نظرات و آيات و روايات مورد تجزيه و تحليل قرار گرفته است.

مدير كل تبليغات اسلامي استان همدان با اشاره به اينكه قرآن و اهل بيت (ع)خمير مايه اصلي فرهنگي كشور جمهوري اسلامي ايران را تشكيل مي دهند، افزود: در نظام اسلامي اين دو محور حاكميتي بوده و اختيار آن به عهده ولي امر مسلمين بوده و در اين حوزه بازوي اصلي نظام، سازمان تبليغات اسلامي است.

حجت‌الاسلام دشتكي با اشاره به اينكه سازمان تبليغات اسلامي نگهباني از حوزه فرهنگ ديني را عهده دار است، ابراز داشت: وظيفه ترويج فرهنگ قرآني نيز بر عهده سازمان تبليغات اسلامي بوده ولي در مورد قرآن نمي توان صرفا ديد اداري داشت.

لزوم بهره گيري از ظرفيت هاي مردمي در حوزه قرآن

وي با تاكيد بر اينكه در حوزه قرآن بايد از ظرفيت هاي مردمي نيز استفاده شود، بيان داشت: براي استفاده از ظرفيت هاي مردمي اولين حركت سازماندهي و ساماندهي اين ظرفيت هاست كه سازمان تبليغات اسلامي در شناسايي فعالين قرآني اقدام كرده است.

مدير كل تبليغات اسلامي استان همدان با اشاره به اينكه فعالين قرآني بايد در راستاي فعاليت خود نظام مند عمل كنند، اظهار داشت: در راستاي نظام مند شدن فعاليت آنها، موسسات قرآني تشكيل شده كه به فعاليت هاي قرآني تخصصي با استفاده از ظرفيت هاي مردمي مشغول هستند.

حجت‌الاسلام دشتكي با بيان اينكه موسسه هاي قرآني بايد شناسنامه دارباشند، اظهار داشت: در حال حاضر موسسات قرآني در دو بخش شهري با عنوان موسسات قرآني مردمي و بخشي نيز در روستا ها فعاليت مي‌كنند.

وي با اشاره به اينكه استان همدان داراي 50 موسسه قراني شهري و 110 موسسه قرآني روستايي است، عنوان داشت: در اين موسسات فعالين قرآني حضور دارند و سازمان تبليغات اسلامي وظيفه سياست گذاري و نظارت و پشتيباني و حمايت از اين موسسات را بر عهده دارد.

مدير كل تبليغات اسلامي استان همدان با بيان اينكه اولويت نخست اين موسسات آموزش قرآن است، گفت: در بين آموزش ها نيز آموزش تخصصي قرآن داراي اهميت ويژه اي بوده كه منجر به فرهنگ سازي قرآني در جامعه شود.

حجت‌الاسلام علي دشتكي با بيان اينكه موسسه هاي قرآني مردمي هستند، اظهارداشت: طبيعتا اين موسسات از محل فعاليت هاي خود درآمدهايي دارند كه موسسات را اداره كرده و كلاس ها را برگزار مي‌كنند اما برخي از موسسات به دليل وضعيت اقتصادي منطقه خود نمي توانند از درآمد كافي براي برگزاري كلاس ها بهره مند باشند.

انتظار عمومي توجه ويژه به فعاليت هاي فرهنگي ديني و قرآني است

وي در ادامه سخنانش در مورد چرايي كاهش كلاس هاي قرآني در موسسه هاي قرآني افزود: با توجه به اينكه نظام كشور، نظام اسلامي بوده انتظار عمومي از دولت اين است كه نسبت به فعاليت هاي فرهنگي ديني به‌ويژه قرآني توجه ويژه اي انجام شود چراكه در گذشته اين حمايت ها وجود داشت اما در حال حاضر مشكلاتي در حوزه پشتيباني از فعاليت هاي فرهنگي به وجود آمده است.

مدير كل تبليغات اسلامي استان همدان با اشاره به اينكه در حال حاضر سازمان تبليغات اسلامي بدليل كمبود بودجه نتوانسته آنچنان كه بايد به موسسه هاي قرآني كمك مالي داشته باشد، اظهار داشت: اميدواريم در آينده بتوان نسبت به اين موضوع اقدام بيشتري انجام داد اما فرهنگ سازي و بهره گيري از ظرفيت مردمي و توان خيرين در اولويت موسسات قرآني و اداره تبليغات اسلامي است.

علت كاهش كلاس هاي موسسه هاي قرآني كمبودبودجه است

حجت‌الاسلام دشتكي با بيان اينكه علت كاهش كلاس هاي موسسه هاي قرآني كمبودبودجه بوده است، بيان داشت: سازمان تبليغات اسلامي تمام تلاش خود را نسبت به كمك و حمايت از موسسه هاي قرآني انجام داده و از مسئولين مي خواهد كه نسبت به اين موضوع اقدام كنند.

وي در مورد نيم درصد بودجه عمراني كه به فعاليت هاي فرهنگي قرآني تخصيص داده مي شد، گفت: اين قانون فقط براي سال ۹۰ بوده و بعد از آن سال در برنامه و بودجه نيآمده و اگر هم بود زمينه براي اجراي آن نبود.

مدير كل تبليغات اسلامي استان همدان اظهار داشت: بيشترين تاكيد در حوزه فعاليت هاي قرآني اين است كه بايد از ظرفيت هاي مردمي نهايت بهره و استفاده شود.

عرصه‌ رقابت‌هاي قرآني از مؤثرترين راه‌هاي تبليغ و ترويج گرايش جوانان به مباحث قرآني

مديركل اوقاف و امور خيريه استان همدان نيز در اين زمينه با بيان اينكه فراهم آوردن عرصه‌ رقابت‌هاي قرآني يكي از مؤثرترين راه‌هاي تبليغ و ترويج گرايش جوانان به مباحث قرآني محسوب است، اظهار كرد: اين مسابقات همه ساله طي مراحل شهرستاني، استاني و كشوري توسط سازمان اوقاف و امور خيريه برگزار مي‌شود.

حجت الاسلام حاجي رضا زين العابديني رشد و تعالي معرفت ديني و انس آحاد جامعه با قرآن كريم بويژه جوانان و نوجوانان با بهره‌مندي از حفظ آيات و قرائت قرآن كريم را از اهداف برگزاري مسابقات سراسري قرآن كريم دانست.

وي افزود: اميدواريم با برگزاري اين مسابقات شاهد ارتقا‌ سطح فني قرائت و حفظ قرآن كريم در سطح جامعه، گسترش فرهنگ حفظ قرآن ‌بين اقشار جامعه، ايجاد رقابت سالم ‌بين جوانان و نوجوانان با حضور در مسابقات قرآني، شناسايي نخبگان قرآني و تجليل از جوانان فعال در عرصه‌هاي قرآني و ايجاد فضاي قرآني در سطح جامعه باشيم.

مديركل اوقاف و امور خيريه استان همدان همچنين احيا‌ موقوفات، تبديل بقاع متبركه به قطب فرهنگي و برگزاري مسابقات قرآني را از وظايف سازمان اوقاف و امور خيريه دانست و افزود: در اين زمينه در كشورهاي اسلامي تمامي تلاش مسلمانان بر انجام و تحقق اين مؤلفه‌ها است.

زين العابديني‌ بيان كرد: به بركت توجه به قرآن و موازين اسلامي در انقلاب‌هاي اخير در برخي از كشورها اتفاق‌هايي محقق شد كه هرگز معاندان نظام اسلامي فكر آن را نمي‌كردند.

تمسك به آموزه هاي قرآني را عاملي ارزشي در مقابله به هجمه هاي فرهنگي دشمن

وي تمسك به آموزه هاي قرآني را عاملي ارزشي در مقابله به هجمه هاي فرهنگي دشمن از يك سو و تعالي جامعه اسلامي از سوي ديگرذ عنوان كرد و گفت: با توجه به اينكه در حال حاضر قدرت‌هاي استكباري با تمام قوا به مبارزه با ارزش‌هاي معنوي پرداخته و سعي در اشاعه بي‌بند و باري و فحشا ‌ميان جوانان دارد، و انس جوانان با كلام الهي در جامعه مهمترين و مؤثرترين حربه در برابر اين هجمه فرهنگي محسوب مي‌شود.

مديركل اوقاف و امور خيريه استان همدان عنوان كرد: فراهم آوردن عرصه رقابت‌هاي قرآني يكي از مؤثرترين راه‌هاي تبليغ و ترويج گرايش جوانان به مباحث قرآني محسوب مي‌شود، بنابراين اين مسابقات همه ساله طي مراحل شهرستاني، استاني، ‌و كشوري توسط سازمان اوقاف و امور خيريه برگزار مي‌شود.

در همين زمينه مسئول برگزاري سي و ششمين دوره مسابقات اوقاف و امور‌ خيريه استان همدان به مهر با اشاره به برگزاري اين سري مسابقات در همدان گفت: جوايز اين دوره از مسابقات قرآن توسط اوقاف كشور براي همه استان‌ها به صورت يكسان و منسجم و به صورت نقدي اعطا مي‌شود و 20 نفر از همه رشته‌ها به مرحله كشوري راه است.

مجتبي جمالي سلطان با اشاره به اينكه تأثير قرآن و نور تلاوت آن در هر جايي باشد، قطعابركات آن بسيار است، بيان كرد: در همه دوران زندگي و روزهاي عمر اگر تلاوت و انس با قرآن باشد از تأثيرگذاري بالايي برخوردار است.

وي بيان داشت: فراهم آوردن عرصه رقابت‌هاي قرآني يكي از مؤثرترين راه‌هاي تبليغ و ترويج گرايش جوانان به مباحث قرآني محسوب مي‌شود كه بر اين اساس برگزاري مسابقات مختلف قرآني در بين اقشار مختلف جامعه و گروه هاي سني از اهميت بالايي برخوردار است.

فراهم آوردن عرصه رقابت‌هاي قرآني يكي از مؤثرترين راه‌هاي تبليغ و ترويج گرايش جوانان به مباحث قرآني

وي افزود: اين مسابقات به مدت چهار روز در سالن كانون مهديه همدان در حال اجرا است و در اين مسابقات راه يافتگان و برگزيدگان مرحله شهرستاني از هشت شهرستان همدان، ملاير، تويسركان، اسدآباد، كبودرآهنگ، رزن، نهاوند و بهار در آن شركت كرده‌اند.

جمالي‌سلطان اضافه كرد: سه نفر اول در رشته‌هاي قرائت، ترتيل، حفظ يك جزء، دو ونيم جزء، پنج جزء، ده جز و 20 جزء و حفظ كل، قرائت، ترتيل در اين دوره حضور دارند.

وي ادامه داد: 39 هزار نفر خانم و آقا در دو بخش زير 16 سال و بالاي 16 سال در بخش مسابقات مقدماتي و شهرستاني شركت كرده‌اند و 208 نفر به مرحله استاني راه پيدا كردند كه برگزيدگان علاوه بر جوايز ارزنده به مرحله كشوري نيز راه خواهند يافت.

مسئول برگزاري سي و ششمين دوره مسابقات اوقاف در ادامه گفت: مسابقات قرآن كريم اوقاف، سي و شش سال به طور مستمر برگزار شده، كه از نظر فني جزء معتبرترين مسابقات نه تنها در بخش استاني بلكه در بخش كشوري و بين‌المللي است.

وي ابراز كرد: اوقاف در اين سال‌ها با برگزاري اين مسابقات به دنبال ترويج فرهنگ قرآن در بين اقشار مختلف مردم و از سويي تشويق فعالان قرآن براي فعاليت‌هاي بيشتر است كه خوشبختانه در اين زمينه نيز موفق بوده است، سطح مسابقات اوقاف به خاطر اهميت و جايگاهي كه در بين مسابقات دارد بسيار بالاست و هرسال نسبت به سال قبل از نظر كمي و كيفي نيز بهتر مي‌شود.

با توجه به مباحث عنوان شده و اهميت بي بديل بزوم بسط و توسعه مباحث قراني و خصوصا قرآن پژوهي با شيوه هاي مختلف در جامعه و خصوصا در بين نسل نوجوان و جوان انتظار مي رود همگامي منسجمي از سوي همه نهادهاي متولي در كنار نيوهاي مردمي در اين راستا صورت گبرد تا اهداف ترسيم شده نظام جمهوري اسلامي نيز جامه عمل بپوشد.

كد خبر: 2194527

تاريخ مخابره : ۱۳۹۲/۹/۲۳ - ۱۰:۱۱

شنبه 23 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 45]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن