تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):همیشه جاهل یا افراط گر و تجاوزکار و یا کندرو و تفریط کننده است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819358898




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اظهارنظر كارشناسي مركز پژوهشها درباره طرح تقويت و توسعه سازمان بسيج رسانه


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران جوان: اظهارنظر كارشناسي مركز پژوهشها درباره "طرح تقويت و توسعه سازمان بسيج رسانه"
مركز پژوهش‌هاي مجلس شوراي اسلامي در اظهارنظر كارشناسي خود درباره «طرح تقويت و توسعه سازمان بسيج رسانه» اعلام كرد: ايجاد سازماني براي فعاليت مبتني‌ بر فرهنگ ديني و بسيجي در كشور لازم و ضروري است.
به گزارش حوزه پارلماني باشگاه خبرنگاران، به نقل از مركز پژوهش‌هاي مجلس شوراي اسلامي در اظهارنظر كارشناسي خود درباره "طرح تقويت و توسعه سازمان بسيج رسانه" اعلام كرد: نقش رسانه در الگوسازي و نهادينه كردن باورها و هنجارها امري پوشيده و قابل كتمان نيست.

كارشناسان بر اين عقيده‌اند كه رسانه‌ها نقش فعالي در اين زمينه دارند و بر عكس آن هم، امكان دارد كه رسانه‌ها اگر شناخت درستي از اهداف و سياست‌گذاري‌هاي فرهنگي جامعه و حكومت نداشته باشند يا در نسبت خود با دين و اهداف ديني دچار خطا شوند، بحران سياسي، فرهنگي و عقيدتي غيرقابل جبراني را خواهند كرد كه اين بحران تا زماني كه از‌ سوي صاحب‌نظران و مسئولان چاره‌انديشي شود، آثار خود را بر انديشه و رفتار اعضاي جامعه خواهد گذاشت. ارائه اطلاعات درست از انديشه‌ها و اعتقادات ديني از‌سوي رسانه‌ها مي‌تواند جامعه را بيشتر با آرمان‌ها و اخلاق ديني آشنا كند.

همان‌طور كه ارائه اطلاعات غلط و نادرست از اين انديشه‌ها جامعه را فرسنگ‌ها از اين اخلاق و آرمان‌ها دور مي‌كند و اعضاي جامعه را به قهقرا مي‌كشاند، بنابراين با عنايت به اهميت و جايگاه نقش‌آفرين رسانه‌ها در عرصه‌هاي مختلف نظام اعم از فرهنگي، سياسي، اجتماعي، طرح پيشرو با هدف تقويت و توسعه سازمان بسيج رسانه ارائه شده تا از اين طريق به جذب و آموزش نيروهاي متخصص در اين عرصه مبتني‌ بر شاخص‌هاي انقلاب اسلامي اقدام شود.

طرح تقويت و توسعه سازمان بسيج رسانه كه با امضاي 238 نفر از نمايندگان مجلس تقديم رياست مجلس شده است و در روز چهارشنبه تاريخ 10/7/1392 به ‌صورت عادي اعلام وصول شده در بر‌دارنده مقدمه توجيهي بوده و در قالب يك ماده واحده و 3 تبصره است و به ‌شرح زير مورد ارزيابي قرار گرفته است.

ارزيابي طرح

گر‌چه كليات اين طرح از اين رو كه براي تقويت و توسعه يك تشكيلات وابسته به يك سازمان طرحي در دستور كار مجلس قرار گيرد بلا اشكال است، اما ايرادات زير بر اين طرح وارد است.

1. در مقدمه توجيهي اشاره شده است كه «... تقويت و توسعه سازمان بسيج رسانه مستلزم تصويب قانوني خاص است تا زمينه همكاري، همياري و تعامل همه ‌جانبه نهادهاي مسئول و درگير را فراهم كند ...» اما ماده واحده و تبصره‌هاي آن چنين هدفي را محقق نمي‌كند.

همچنين در بخش ديگر مقدمه هدف اصلي طرح را «حضور گسترده، مؤثر و قانونمند مردمي در عرصه توسعه فعاليت‌هاي رسانه‌اي كشور» بيان كرده و اين در ‌حالي است كه در هيچ ‌كجاي طرح براي تحقق اين هدف، جز بحث جذب نيرو كه عرف و روال هر سازماني است، تدبيري انديشيده نشده است.

2. متن ماده واحده داراي ابهاماتي است كه برطرف كردن آنها ضروري است، اولاً بايد مشخص شود مقصود از تقويت و توسعه سازمان چيست و مشخصاً چه زمينه‌هايي موضوع اين امر قرار مي‌گيرد تا تكليف نهادهايي كه وظيفه حمايت دارند به‌درستي مشخص شود، ثانياً مقصود از پشتيباني وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي چيست؟ دقيقاً اين وزارتخانه در راستاي پشتيباني از سازمان چه تكليفي دارد؟ ثالثاً به فرض مشخص شدن اين تكليف، به غير از پشتيباني معنوي، هرگونه اقدام وزارتخانه در اين راستا اعم از حمايت مالي و تجهيزاتي و منابع انساني داراي بار مالي است و بايد مشخص شود از كدام محل بايد اين هزينه جبران شود، چرا‌كه در غير اين صورت مغاير با اصل هفتاد‌ و پنجم قانون اساسي خواهد بود.

3. در متن ماده واحده عباراتي به ‌عنوان هدف از تشكيل اين نهاد ذكر شده كه اطلاق آن با مأموريت سازمان صدا‌ و‌ سيما چنانكه در ماده (5) و (6) طرح صدا‌ و سيما آمده است در تعارض خواهد بود مگر آنكه اين نهاد زير‌مجموعه سازمان صدا‌و‌سيما قرار گيرد تا بخشي از اهداف و مأموريت‌هاي اين سازمان را عهده‌دار شود.

ماده (5) طرح اداره صدا‌ و سيما در اين خصوص تصريح مي‌كند: «مأموريت سازمان ارتقاي فرهنگ و هدايت افكار عمومي به سمت وحدت جهان اسلام و مقابله با جنگ نرم از طريق شبكه‌هاي راديويي و تلويزيوني و رسانه‌هاي مجازي و مكتوب با تأمين، توليد و پخش برنامه‌هاي متنوع آموزشي و ارشادي، خبري و اطلاع‌رساني، سرگرمي و تفريحي است. اين مأموريت در سطوح مختلف اعم از استاني، ملي و منطقه‌اي و جهاني با بهره‌گيري از ظرفيت هنر اسلامي و جهت‌دهي مؤثر و كارآمد و براساس موازين اسلامي و مصالح كشور به آن انجام مي‌شود».

4. تبصره يك اين طرح تحصيل حاصل است زيرا دستگاه‌ها پيش از تصويب اين طرح نيز مجازند بخشي از فعاليت‌هاي طرح‌هاي فرهنگي، آموزشي و رسانه‌اي را از طريق سازمان بسيج رسانه اجرا كنند و در صورتي‌ كه مكلف شوند نيز بايد قلمرو آن روشن شود و چنين امري نيازمند در نظر گرفتن ملاحظات ديگري است.

5. از منظر بودجه‌اي، ميزان بودجه اختصاص‌يافته به هر‌يك از طرح‌هاي موضوع تبصره، به‌دليل روشن نبودن ماهيت اين طرح‌ها داراي ابهام است. به‌عبارت ديگر، مشخص نيست كدام ‌يك از طرح‌هاي دستگاه‌هاي اجرايي توسط سازمان بسيج رسانه انجام مي‌شود و آيا بودجه انجام اين طرح‌ها از محل بودجه دستگاه اجرايي تأمين خواهد شد يا از رديف مستقلي كه براي سازمان بسيج رسانه در نظر گرفته مي‌شود؟

چنانچه مقصود، اجراي بخشي از وظايف فرهنگي دستگاه‌هاي اجرايي با بودجه اختصاص داده شده با سازمان بسيج رسانه باشد، به ‌دليل اينكه سبب افزايش بار مالي دولت خواهد شد بدون اينكه طريق جبران آن پيش‌بيني شود، با اصل هفتاد و پنجم قانون اساسي مغايرت دارد.

6. به‌ موجب تبصره «2» اين طرح «دولت موظف است هر‌ ساله بخشي از اعتباراتي را كه براي اهداف فوق در بودجه سنواتي در نظر مي‌گيرد، در رديف مستقلي به ‌عنوان كمك به طرح‌هاي سازمان بسيج رسانه در اختيار سازمان بسيج مستضعفين سپاه پاسداران انقلاب اسلامي قرار دهد» از مفاد اين تبصره روشن مي‌شود اين نهاد زير‌مجموعه سازمان بسيج مستضعفين قرار داده خواهد شد، بنابراين بايد از قوانين آن پيروي كند همان‌طور كه بسيج حقوقدانان، بسيج ادارات يا جامعه پزشكان تشكيل شده است و براساس صلاحيت‌هاي عمومي بسيج، صلاحيت‌هاي مندرج در طرح اعطا خواهد شد.

در متن ماده واحده نيز تصريح شده است كه اين نهاد «توسط بسيج مستضعفين سپاه پاسداران انقلاب اسلامي و با پشتيباني وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، وزارت كشور و سازمان صدا‌ و سيما تقويت و توسعه مي‌يابد».

7. تبصره «2» كه دولت را مكلف كرده است هر ‌ساله بخشي از اعتباراتي را كه براي اهداف فوق در بودجه سنواتي در نظر دارد در رديف مستقلي به‌ عنوان كمك به طرح‌هاي سازمان بسيج مستضعفين قرار دهد با اصل پنجاه ‌و‌ دوم قانون اساسي مغاير است.

8. از آنجايي كه مفاد ماده واحده حاضر و تبصره‌هاي آن احكامي است كه براي سازمان‌ها و دستگاه‌هاي كشوري از‌ جمله سازمان‌ها و وزارتخانه‌هاي نام برده شده در متن و همچنين دستگاه‌هاي موضوع صدر تبصره «1» ماده واحده، تكاليفي ايجاد مي‌كند و نهادهاي مذكور مجري اعمال اين احكام هستند، بنابراين واگذاري حق تصويب آيين‌نامه اجرايي اين قانون به نحو اطلاق به ستاد كل نيروهاي مسلح مغاير اصل يكصد‌و‌سي‌و‌هشتم قانون اساسي خواهد بود.

9. نكته حائز اهميت آن است كه وضعيت شخصيت حقوقي اين نهاد كه قرار است در عرصه عمومي رسانه‌اي كشور فعاليت نمايد مبهم است و مشخص نيست در قالب مؤسسه دولتي، نهاد عمومي غير‌دولتي، سازمان مردم‌نهاد يا امر ديگري قرار است فعاليت كند.

نتيجه‌گيري و پيشنهاد

در مجموع توجه به سازماندهي مناسب رسانه‌اي در كشور و ايجاد سازماني براي فعاليت مبتني‌ بر فرهنگ ديني و بسيجي در كشور لازم و ضروري است، بنابراين پيشنهاد مي‌شود با امعان نظر به طرح جامع بسيج مستضعفين كه در‌حال تدوين است پيش‌بيني‌هاي لازم در اين خصوص و ساير موارد مربوط به بسيج اقشار در همان مجموعه اقدامات مورد نظر انجام پذيرد تا از تداخل وظايف و مأموريت‌ها پيشگيري شده و همچنين اصل نظارت‌پذيري مخدوش نشود.

پيشنهاد ديگر اينكه در صورتي ‌كه مقرر است اين موضوع به ‌طور مجزا از طرح جامع بسيج مستضعفين مورد تصويب قرار گيرد لازم است در كارگروهي ايرادات اساسي اين طرح برطرف شود و مجدداً در دستور كار قرار گيرد.

انتهاي پيام/

سه شنبه 19 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران جوان]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 56]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن