تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 9 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):توفيق [انجام كار نيك] از خوشبختى و بى توفيقى از بدبختى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802757416




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تقويت نظارت و اجراي طرح‌هاي توسعه‌اي با احياي سازمان مديريت


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: تقويت نظارت و اجراي طرح‌هاي توسعه‌اي با احياي سازمان مديريت
گروه اقتصاد: با احياي اين سازمان، نظارت بر پروژه‌هاي اقتصادي و عمراني مرتبط با دولت افزايش مي‌يابد؛ دوري از بخشي‌گرايي و دغدغه‌هاي سياسي و طي كردن مناسب مسير توسعه كشور از ديگر مزاياي احياي اين سازمان است.


سيد‌عبد‌الكريم هاشمي‌ نخل‌ابراهيمي در گفت‌وگو با خبرگزاري بين‌المللي قرآن (ايكنا)، به بيان نكاتي درباره تصويب طرح احياي سازمان مديريت و برنامه‌ريزي كشور در مجلس شوراي اسلامي پرداخت.

با انحلال سازمان مديريت، نظام برنامه‌ريزي كشور بدون متولي بود

وي عنوان كرد: نظام برنامه‌ريزي و بودجه‌ريزي كشور، نظامي است كه تقريباً شصت سال عمر دارد. اين نظام با انحلال سازمان مديريت و برنامه‌ريزي بدون متولي بود. هنگامي‌ كه اين سازمان تبديل به يك معاونت شده بود آن فلسفه وجودي كه اين سازمان از قديم داشت، زير سؤال رفت. علاوه براين، نظارت بر مصارف مالي و اجراي طرح‌هاي توسعه‌اي نيز با مشكل مواجه شد.

هاشمي افزود: انحلال سازمان مديريت و تبديل آن به دو معاونت باعث تبديل شدن اين‌معاونت‌ها به نهادهايي سياسي شد كه از اهداف اوليه و اصلي خود يعني كارهاي توسعه‌اي فاصله گرفتند، چون معاونت‌هايي كه به اين شكل هستند، تبديل به يك دستگاه سياسي مي‌شوند و مطابق با دستوري كه رئيس‌جمهور صادر مي‌كند، انجام وظيفه مي‌كنند و به فعاليت‌هاي مهم اقتصادي همانند برنامه‌ريزي و نظارت بر اجراي درست برنامه پنجم توسعه كاري ندارند.

در شش سال گذشته هيچ گزارش عملكردي به مجلس داده نشد

عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس تصريح كرد: چون ما داراي برنامه توسعه‌اي هستيم، بايد يك متولي براي پيشبرد و نظارت بر اجراي درست اين برنامه هم داشته باشيم. بايد نهادي باشد كه رصد كند آيا ما در حال حركت به سمت اهداف چشم‌انداز و اهداف برنامه‌هاي كوتاه‌مدت و ميان‌مدت هستيم و برنامه‌هايي كه براي توسعه كشور تدوين شده است، به درستي و در جهت هدف مورد نظر حركت مي‌كند.

وي افزود: علاوه بر موارد مذكور، بايد نهادي باشد كه عملكرد سازمان‌هاي مختلف در حوزه بودجه‌اي و توسعه‌اي، اجراي برنامه پنجم توسعه، اعتبارات و... را به مجلس شوراي اسلامي گزارش دهد تا در نهايت نسبت به رفع نواقصي كه وجود دارد، اقدام شود. در اين چند سالي كه از انحلال سازمان مديريت و برنامه‌ريزي مي‌گذرد، هيچ گزارشي در اين زمينه به مجلس شوراي اسلامي داده نشد.

موافقت اكثريت مجلس با احياي سازمان مديريت و برنامه‌ريزي

نماينده جاسك، رودان و ميناب در خانه ملت اظهار كرد: كليت مجلس با اين طرح و احياي سازمان مديريت و برنامه‌ريزي كشور موافق بودند چون به اين نتيجه رسيده بودند كه نياز است سازمان مستقلي وجود داشته باشد كه با دولت و مخصوصاً استانداران هماهنگ اما مستقل بوده و از دغدغه‌ها و تغييرات سياسي به‌دور باشد. به اين دليل بود كه اين سازمان دوباره احيا شد.

هاشمي تأكيد كرد: ما به نهادي نيازمند هستيم كه منابع و مصارف مالي كشور و نحوه اجراي پروژه‌ها را رصد كند. با تشكيل اين سازمان وظايف اصلي آن، تهيه و تنظيم بودجه كل كشور و ارزيابي عملكرد دستگاه‌هاي اجرايي در اجراي بودجه و برنامه پنج‌ساله پنجم توسعه است.

نهادي كه تأسيس مي‌شود، بايد مستقل، فرابخشي و غيرسياسي باشد

عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس اظهار كرد: اگر به نهادي همانند وزارت كشور دقت كنيم، در طول تغيرات سياسي كه در دولت‌ها اتفاق مي‌افتد، همه مديران اين وزارت‌خانه تغيير پيدا مي‌كنند. اگر سازمان مديريت و برنامه‌ريزي كشور به چنين ارگاني تبديل شود، هرچند سال يك‌بار تغييرات مديريتي و حتي كارشناسي در آن اتفاق خواهد افتاد و از اهداف اصلي و اجرايي خود فاصله گرفته و تبديل به يك نهاد صرفاً سياسي خواهد شد.

وي خاطرنشان كرد: به همين دليل است كه نمايندگان تأكيد داشتند كه اين نهادي كه بايد احيا شود، نهاد مستقلي باشد كه وظيفه اصلي‌اش رصد كردن مسائل توسعه‌اي در زمينه برنامه‌ريزي كشور و يك دستگاه فرابخشي باشد، دغدغه‌هاي سياسي و بخشي نداشته و صرفاً به دنبال مسائل كلان توسعه و پيشرفت مملكت باشد.

افزايش نظارت بر پروژه‌ها و دوري از دغدغه‌هاي سياسي با احياي سازمان مديريت

هاشمي درباره فوايد احياي اين سازمان عنوان كرد: با احياي اين سازمان، نظارت بر پروژه‌هاي اقتصادي و عمراني مرتبط با دولت افزايش مي‌يابد و بين بخش‌هاي مختلف كشور روابط مناسب‌تري برقرار خواهد شد، دوري از بخشي‌گرايي و دغدغه‌هاي سياسي و طي كردن مناسب مسير توسعه كشور از ديگر مزاياي احياي اين سازمان است.

تأكيد نمايندگان مجلس بر پرهيز سازمان مديريت از دخالت زياد بحث‌هاي اجرايي

عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس درباره تفاوت‌هاي سازماني كه قرار است احياء شود با سازمان مديريت قبلي گفت: اين سازمان جديد از ادغام دو معاونت «برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي» و«توسعه مديريت و سرمايه انساني» شكل مي‌گيرد و داراي ساختار سابق است اما تأكيدي كه نمايندگان داشتند، پرهيز از دخالت زياد در بحث‌هاي اجرايي و مسائل مربوط به وزارت‌خانه‌ها بود.

نماينده جاسك، رودان و ميناب در مجلس شوراي اسلامي در پايان اين گفت‌وگو اظهار كرد: تأكيد اصلي نمايندگان مجلس در هنگام تصويب طرح احياي سازمان مديريت و برنامه‌ريزي، بر اين بود كه نبايد فعاليت اين نهاد به گونه‌اي باشد كه وظايف همه دستگاه‌ها را برعهده بگيرد و دستگاه‌هاي ديگر، هيچ اختياري نداشته باشند. علاوه براين بايد ارتباط مناسبي با مجلس، دولت و ساير بخش‌هاي كشور داشته باشد و بر عليه آن‌ها جبهه‌گيري نكند.

سه شنبه 3 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 57]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن