تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 7 مهر 1403    احادیث و روایات:  حضرت فاطمه زهرا (ع):خدای تعالی ایمان را برای پاکیزگی از شرک قرار داد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818762685




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چه مواردی شامل شکایت کیفری می‌شود؟


واضح آرشیو وب فارسی::

چکیده : برخی از جرم ها در دسته جرائم کیفری قرار می گیرند که اگر قصد طرح شکایت از آن ها را دارید، باید شکایت شما کیفری باشد. در این مقاله جرائم کیفری را بررسی می کنیم و مجازات آن ها را ...

 


چه مواردی شامل شکایت کیفری می‌شود؟
شکایت و دعاوی کیفری، از عمده دعاوی مطروحه در دادگاه ها هستند که مربوط به جرم و مجازات می شوند؛ اما سوالی که برای بسیار از افراد پیش می آید، این است که چه مواردی شامل شکایت کیفری می شود؟ در پاسخ به این سوال باید گفت شکایت از جرم هایی چون قتل، سرقت، کلاهبرداری، خیانت در امانت، تخریب اموال، ضرب و جرح و ... در دسته شکایت های کیفری قرار می گیرند و برای مجرم، براساس جرم صورت گرفته، مجازات تعیین می شود.

سخت ترین پرونده‌های حقوقی؛ پرونده‌های کیفری

تمام پرونده های حقوقی، در هر زمینه ای که باشند، از پیچیدگی‌های مخصوص به خود برخوردار می باشند؛ اما همانطور که مطالعه کردید، موضوعات کیفری سخت تر و پیچیده تر به نظر می رسند، چراکه به پرونده هایی چون قتل، سرقت، تخریب و ... مربوط می شوند. در چنین پرونده هایی معمولا توصیه می شود از مشاوره های یک وکیل استفاده کنید، زیرا در غیر این صورت ممکن است پیچیدگی پرونده بیشتر شود و نتوانید دیگر به حق و حقوق خود برسید.

بهترین وکلای کیفری

همانقدر که موضوعات کیفری سخت و پیچیده هستند، پیدا کردن یک وکیل کیفری خوب نیز کار سختی می باشد، از همین رو یکی از چالش هایی که افراد با آن مواجه هستند، پیدا کردن بهترین وکلای کیفری در محل زندگیشان می باشد. مستر وکیل با علم بر این موضوع تدابیری انجام داده است که می توانید به راحتی لیستی از وکلا که به خدمات آن ها نیاز دارید را پیدا کنید. از همین رو اگر به لیست وکلای کیفری نیاز دارید، کلیک کنید.


تفاوت دعاوی حقوقی و کیفری چیست؟
تفاوت دعاوی حقوقی و کیفری چیست؟

دعاوی به طورکلی به دو دسته حقوقی و کیفری تقسیم می شوند و طبیعتا زمانی که دعاوی حقوقی نباشند، در دسته کیفری قرار می گیرند. این دو دعاوی با یکدیگر تفاوت هایی دارند که برای مثال می توان به مرجع قضایی رسیدگی به آن دعوی اشاره کرد. طبیعتا حکمی که برای این پرونده ها صادر می شود نیز متفاوت خواهد بود.

به طور کلی در پاسخ به سوال چه مواردی شامل شکایت کیفری می‌شود باید گفت، منشا اصلی شکایت های کیفری، رفتارهای مجرمانه است که جنبه کیفری دارند و شامل سرقت، کلاهبرداری، قتل و ... که در ابتدا به آن ها اشاره کردیم می شوند.

علاوه بر موارد نامبرده شده، تخلفات حوزه اداری، جرائم حوزه رانندگی، جرائم مربوط به حیثیت و موارد این چنینی نیز می توانند در دسته شکایت های کیفری قرار گیرند.

نکته مهمی که باید به آن اشاره داشته باشیم، این است که برخی از دعاوی، هر دو جنبه حقوقی و کیفری را در برمی گیرند و شاکی می تواند به اختیار خود اقدام به اقامه دعوا حقوقی یا کیفری کند. برای مثال عدم پرداخت نفقه از سوی مرد، از دسته مواردی است که می تواند در دسته حقوقی و کیفری قرار گیرد؛ بنابراین زوجه می تواند از زوج شکایت کیفری و شکایت حقوقی تنظیم کند.

انواع جرائم کیفری

جرائم کیفری به طور کلی به دو دسته جرائم قابل گذشت و جرائم غیرقابل گذشت تقسیم می شوند که هرکدام شرایط مخصوص به خود را دارند:

جرائم قابل گذشت:

منظور از جرائم قابل گذشت، جرائمی است که بزه ها روند شکایت از مجرم را آغاز می کنند، اما بعد از مدتی از جرم صورت گرفته می گذرند و مجازات کیفری را متوقف می کنند. بنابراین می توان گفت منظور از جرائم قابل گذشت، بخشیدن مجرم است نه بخشیدن جرم! درحقیقت بزه دیده یا همان شاکی، از مجازات شدن مجرم جلوگیری می کند.

جرائم غیرقابل گذشت:

جرائمی که غیرقابل گذشت هستند، برای پیگیری نیازی به شاکی خصوصی ندارند و تعقیب و پیگیری آن ها در هر شرایطی انجام می شود. البته باید گفت که اگر این دست از شکایت ها، شاکی خصوصی داشته باشند و شاکی رضایت نیز بدهد، باز مراجع قضایی نمی توانند امر پیگیری و تعقیب را متوقف کنند. در یک تعریف کلی باید گفت، گذشت کردن در جرائم غیرقابل گذشت، هیچ تاثیری در روند پرونده ندارند و تنها ممکن است باعث تخفیف مجازات شود.

چه مراجعی برای رسیدگی به شکایات کیفری صلاحیت دارند؟

جرائم کیفری، بسیار متفاوت هستند و هرکدام ماهیت متفاوتی دارند و به همین دلیل مرجع رسیدگی به آن ها نیز متفاوت می باشد. به طور کلی، اصلی ترین مراجع قضایی که وظیفه رسیدگی به شکایات کیفری را دارند، شامل موارد زیر می شود:

دادگاه کیفری 1: در این دادگاه، جرائمی که مجازات آن ها سنگین است، بررسی می شوند و مورد رسیدگی قرار می گیرند. از جمله جرائمی که در این دادگاه بررسی می شوند، می توان به قتل اشاره کرد.

دادگاه کیفری 2: در این دادگاه، تمام جرائم کیفری مورد رسیدگی و بررسی قرار می گیرند؛ بجز زمان هایی که رسیدگی به یک جرم به مرجع دیگر ارجاع داده شود.

دادگاه انقلاب: در این دادگاه برخی از جرائم مورد بررسی قرار می گیرند؛ برای مثال فساد فی الارض، محاربه، ترور و جاسوسی از جمله جرائمی هستند که در این دادگاه بررسی خواهند شد.


مراحل رسیدگی به شکایت کیفری
مراحل رسیدگی به شکایت کیفری

رسیدگی و ثبت شکایت کیفری، چه در دادسراها انجام شود چه در دادگاه ها، 3 مرحله دارد:

طرح شکایت در مرجع قضایی و آغاز تحقیقات

رسیدگی در دادگاه اولیه یا همان دادگاه بدوی

تجدیدنظر در دادگاه تجدیدنظر

همانطورکه می بینید، شکایت و جرائم کیفری بسیار متنوع هستند و کسب اطلاعات در رابطه با آن ها بسیار سخت و زمان بر خواهد بود. از همین رو در چنین موقعیت هایی، پیشنهاد می شود که حتما از وکیل متخصص مشورت بگیرید. وکلا قوانین و شرایط را می دانند و می توانند بهترین پیشنهادها را به شما برای حل پرونده بدهند. اگر در پیدا کردن یک وکیل خوب و حرفه ای شک دارید، مستر وکیل آماده کمک به شما در این مسیر است. در این وب سایت مسائل حقوقی مختلف بررسی می شوند و رزومه بهترین وکلا در اختیار شما قرار می گیرند تا بتوانید با خیال راحت بهترین وکیل متخصص را انتخاب کنید.

جمع بندی

در این مقاله در راستای پاسخ به سوال چه مواردی شامل شکایت کیفری می‌شوند، اطلاعاتی را در اختیارتان قرار دادیم و بررسی کردیم چه جرائمی جزو جرائم کیفری محسوب می شوند. اکنون با علم بر این موضوعات، می توانید تصمیم بگیرید که موضوع پیش آمده برای شما کیفری است یا خیر و آیا می توانید شکایت کیفری ثبت کنید یا نه! فراموش نکنید که حضور وکیل در این مسیر می تواند بسیار کمک کننده باشد و روند پیگیری را سرعت بخشد.






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ]
[مشاهده در: ]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 5]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن