تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 4 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):از حقيقت ايمان اين است كه حق را بر باطل مقدم دارى، هر چند حق به ضرر تو و باطل به نفع ت...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1833389639




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اسرار نماز در كلام امام خميني(ره)(قسمت اول)


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
اسرار نماز در كلام امام خميني(ره)(قسمت اول)
اسرار نماز در كلام امام خميني(ره)(قسمت اول) نويسنده:حميد گل مراد زاده مقدمه: قال علي ـ عليه السّلام ـ : «الله الله في الصلوه فَانّها عمود دينكم.» سخن گفتن درباره‌ نماز كه دريچه‌ عروج به عالم قدس و معنويت است در توان هر كسي نيست. شايسته‌تر آن است كه بيان حقيقت اين نشانه‌ بزرگ الهي و ستون دين مبين اسلام را به زبان و بيان واصلان اين طريق، واگذاريم. در اين نوشتار برآنيم كه ديدگاه و روش حضرت امام خميني ـ رحمه الله عليه ـ، اين نمازگزار حقيقي را درباره‌ نماز از گفتار و كردار او بيان كنيم. با نگاهي به آثار مكتوب امام ـ رحمه الله عليه ـ و مشاهده‌ عيني شاهدان احوال ايشان، مي‌توان گفت كه در ديدگاه ايشان، نماز در ميان عبادات به مثابه «اسم اعظم و بلكه خود اسم اعظم»[1] در ميان ديگر اسماء الهي. افزون بر آن، ديدگاه حضرت امام ـ رحمه الله عليه ـ نسبت به نماز در حقيقت حكايت مسافر و طريق سفر است. در اين ميان، مهم‌ترين مسأله بيان نماز و تفسير آن بر اساس سفر معراج پيامبر اسلام ـ صلّي الله عليه و آله ـ (تطبيق دادن جريان سفر نماز با سفر معراج) است. بنابراين، ديدگاه امام ـ رحمه الله عليه ـ به نماز، ديدگاهي عرفاني است؛ به گونه‌اي كه مراحل اسفار اربعه‌ي عرفاني و احوال سالك و مسافر طريق وصل حق را در طول حيات و سلوك وي در يك ركعت نماز واقعي بيان مي‌كند. خلاصه آنكه نماز مؤمن خود معراج و سفري واقعي است كه حالت‌ها و مراتب و مقامات خاص خود را دارد. سالكان اين طريق نيز به تناسب حال و مقام خويش، از حقيقت اين سفر آگاه مي‌شوند. از نظر امام ـ رحمه الله عليه ـ توحيد به معناي واقعي آن ـ كه مقصد اصلي دعوت پيامبران است ـ در نماز محقّق مي‌شود. در اين گفتار، ديدگاه امام خميني ـ رحمه الله عليه ـ در چند عنوان آمده است. توصيف و تعريف نماز از ديدگاه امام خميني ـ رحمه الله عليه ـ : ابتدا براي آگاهي از ديدگاه امام خميني ـ رحمه الله عليه ـ نمونه‌هايي از توصيف‌هاي آن نمازگزار حقيقي را درباره‌ي نماز بيان مي‌كنيم، شايد بتوان گفت كامل‌ترين سخن ايشان درباره‌ي نماز اين جمله است كه مي‌فرمايند: سرمايه‌هاي سعادت عالم آخرت و وسيله‌ي زندگاني روزگارهاي غير متناهي نماز است.[2] تعبير ديگر ايشان، عبارت «نسخه‌ي جامعه» است، نسخه‌اي كه پروردگار براي رهايي جان قدسي انسان از قفس طبيعت، تجويز كرده است. ايشان مي‌فرمايند: معلوم مي‌شود كه حقيقت اين عبادت الهي و نسخه‌ي جامعه كه براي خلاصي اين طايرهاي قدسي از قفس تنگناي طبيعت به كشف تام محمّدي ترتيب داده شده و به قلب مقدسشان نازل گرديده ...[3] در سخني ديگر بيان مي‌كنند كه اين نسخه‌ي كامل «تركيب قدسي» الهي است و همانند ديگر افعال و احكام الهي بر پايه‌ي حكمت و قوانين حضرت حق بنا نهاده شده است. ايشان مي‌فرمايند: نماز كه يكي از تركيبات قدسيه است كه بيدّي الجلال و الجمال فراهم آمده است و تسويه شده است ...[4] پس از آنكه حضرت آدم و حوا ـ عليهما السلام ـ از جوار پروردگار به عالم خاك هبوط كردند، يزدان مهربان دريچه‌ي ذكر خويش را به روي آدم و حوا گشود و مركبي فراهم كرد تا آنان اين فاصله را با مراتب و منازلش از مبدأ طبيعت تا مقصد قرب الهي بپيمايند. خداوند همان گونه كه پيامبر خود را به معراج قربش برد و حقايق ملك و ملكوت را به او شناساند، حضرت آدم ـ عليه السّلام ـ و همه‌ي فرزندان او را كه دور افتادگان از عالم قدس‌اند به واسطه‌ي نماز به محضر انس خويش بار داد. امام ـ رحمه الله عليه ـ در اين باره مي‌فرمايند: نماز، مركب سلوك و براق سير الي الله است.[5] و نيز مي‌فرمايند: براق سير و رفرف عروج اهل معرفت، نماز است.[6] حضرت امام ـ رحمه الله عليه ـ در تعبيري براق (اسبي است كه پيامبر ـ صلّي الله عليه و آله ـ را به معراج رساند) و رفرف را درباره‌ي نماز بسيار به كار برده‌اند. نكته‌ي مهم آن است كه قدرت و توان اين مركب و ميزان بهره‌مندي از آن، به ظرفيت و توان معنوي سالك و راكب آن بستگي دارد. حضرت امام ـ رحمه الله عليه ـ در ادامه مي‌فرمايند: و هر كسي از اهل سير و سلوك الي الله را نمازي مختصّ به خود او و حظ و نصيبي است از آن، حسب مقام خود ...[7] هنگامي كه دريافتيم نماز «نسخه‌ي جامعه‌ي» الهي براي انسان است، جايگاه نماز در بين عبادت‌هاي ديگر آشكار مي‌شود. آيات و اخبار، مشهورترين مرتبه نماز را «عموديت» آن برمي‌شمارند. حديث امام علي ـ عليه السّلام ـ در ابتداي مقاله، گوياي اين مرتبه و لوازم ويژه است. امام خميني ـ رحمه الله عليه ـ با اشاره به اين نكته مي‌فرمايند: ... نماز كه در بين عبادات و مناسك الهيه، سمت جامعيت و عموديت دارد ...[8] يا اين كه: و در جمع عبادات، خصوصاً نماز كه سمت جامعيت دارد و منزله‌ي آن در عبادات، منزله ي انسان كامل است و منزله‌ي اسم اعظم، بلكه خود اسم اعظم است ...[9] راز اين جامعيت همان است كه در حديث پيامبر ـ صلّي الله عليه و آله ـ بيان شده است: «لانَّ الصلاه تسبيحٌ و تهليلٌ و تحميدٌ و تكبيرٌ و تمجيدٌ و تقديسٌ و قولٌ و دعوه»[10] زيرا نماز هم تسبيح است و هم تهليل و هم ستايش و هم تكبير و هم تقديس و هم گفتار است و هم خواستن. يكي ديگر از تعابير امام ـ رحمه الله عليه ـ درباره‌ي نماز «معجون الهي» و «حبل متين» است. ايشان مي‌فرمايند: اگر روزگار به عارفي رباني مهلت دهد، مي‌تواند تمام منازل سائرين و معارج عارفين را از منزلگاه يقظه تا اقصاي منزل توحيد از اين معجون الهي و حبل متين بين خلق و خالق خارج كند.[11] حقيقت و واقعيت نماز از ديدگاه امام خميني ـ رحمه الله عليه ـ : مطلب اساسي در شناخت هر پديده‌اي، شناخت حقيقت آن است. درباره‌ي نماز نيز شناخت حقيقت آن از اساسي‌ترين اموري است كه هر مسلمان بايد بدان آگاه باشد. امام خميني ـ رحمه الله عليه ـ حقيقت نماز را «سفر»ي مي‌داند كه مبدأ آن بيت نفس و الي الله و في الله و من الله است: از آن چه مذكور شد از سرّ صلوه كه حقيقت آن عبارت است از سفر الي الله و في الله و من الله است...[12] همچنين ايشان در اين باره مي‌فرمايند: ... و آن عبارت است از حصول معراج حقيقي و قرب معنوي و وصول به مقام فناي ذاتي كه در اوضاع به سجده‌ي ثانيه كه فناي از فنا است و در اذكار به «اياك نعبد» كه مخاطبه‌ي حضوري است، حاصل مي‌شود.[13] نكته‌ي ديگر درباره‌ي حقيقت نماز، اين است كه نماز را غير از اين ظاهر «باطني» است؛ يعني حقيقت نماز، همان باطن آن است: نماز بلكه جميع عبادات را غير از اين صورت و قشر و مجاز، باطن و لُب و حقيقتي است و اين از طريق عقل معلوم است و از طريق نقل، شواهد كثيره دارد.[14] در حديثي آمده است كه فردي شقي به نام «رزام مولي خالد بن عبدالله» درباره‌ي حدود نماز از امام صادق ـ عليه السّلام ـ پرسش مي‌كند. ايشان در پاسخ مي‌فرمايند: «نماز چهار هزار حدّ دارد كه تو نمي‌تواني يكي از آنها را ادا كني». حضرت امام ـ رحمه الله عليه ـ با بيان اين حديث، آن را دليلي بر وجود باطن و حدود باطني نماز مي‌داند. و استنباط مي‌كند كه: اگر اين چهار هزار حدّ كه جناب صادق ـ عليه السّلام ـ فرمودند از حدود ظاهر و آداب صوريه بود، نمي‌فرمودند: تو يكي از آنها را (هم) ادا نمي‌كني و وفا نمي‌نمايي؛ زيرا كه معلوم است كه همه كس مي‌تواند به آداب صوريه نماز قيام كند.[15] ايشان، تغيير حالت ائمه ـ عليهم السّلام ـ در نماز بر اثر خوف و خشيت خداوندي، دليلي بر اثبات بعد باطني نماز مي‌دانند. باطن نماز نيز همانند ظاهر آن، آداب و شرايطي دارد كه اقامه‌ي آنها حقيقت نماز را محقّق مي‌كند. حضرت امام ـ رحمه الله عليه ـ مي‌فرمايند: از براي نماز غير اين صورت، حقيقتي است و غير از اين ظاهر، باطني است و همان طور كه صورت آن را آداب و شرايط صوريه‌اي است، باطن آن را نيز آداب و شرايطي است كه شخص سالك بايد آنها را مراعات كند.[16] مسأله‌ي ديگر دربار‌ه‌ي حقيقت نماز اين است كه «اصل نماز، يك ركعت است» ‌و اين سفر معنوي در طي اين ركعت محقّق مي‌گردد. امام ـ رحمه الله عليه ـ مي‌فرمايند: بايد دانست كه اصل صلاه، يك ركعت و بقيه‌ي ركعات آن از فرايض و نوافل براي اتمام همان يك ركعت است.[17] سپس به بيان حديثي از امام رضا ـ عليه السّلام ـ در اين باره مي‌پردازند. واپسين نكته درباره‌ي حقيقت نماز اين است كه بر اساس نظر امام ـ رحمه الله عليه ـ نماز اقامه‌ي توحيد‌هاي سه‌گانه (توحيد ذات، افعال و صفات) است. ايشان مي‌فرمايند: بدان كه اهل معرفت، قيام را اشاره به توحيد افعال دانند، چنان چه ركوع را به توحيد صفات و سجود را به توحيد ذات اشاره دانند.[18] از اين بيان مي‌توان نتيجه گرفت كه اقامه‌ي نماز واقعي، اقامه‌ي توحيد واقعي است و اقامه‌ي توحيد مستلزم نفي هر چه غير اوست، حتّي خواسته‌هاي نفساني. پی نوشت: [1] . آداب الصلوة، امام خميني ـ رحمة الله عليه ـ ، ص 9. [2] . آداب الصلوة، ص 45. [3] . اسرار نماز يا معراج السالكين و صلوة العارفين، امام خميني ـ رحمة الله عليه ـ ، ص 10. [4] . اسرار نماز، ص 17. [5] . همان، ص 7. [6] . همان، ص 6. [7] . اسرار نماز، ص 6. [8] . آداب الصلوة، ص 9. [9] . آداب الصلوة، ص 9. [10] . بحار الانوار، ج 82، روايت، 56، باب 1، ص 231. [11] . اسرار نماز، ص 57. [12] . اسرار نماز، ص 118. [13] . همان، ص 15. [14] . همان، ص 9. [15] . اسرار نماز، ص 11. [16] . آداب الصلوة، صص 55 ـ 56. [17] . اسرار نماز، ص 16. [18] . آداب الصلوة، ص 146. منبع: نماز و دانشگاه، ج 1
#دین و اندیشه#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 747]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن