محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1829575332
اسرار نماز در كلام امام خميني(ره)(قسمت دوم)
واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
اسرار نماز در كلام امام خميني(ره)(قسمت دوم) نويسنده:حميد گل مراد زاده حضرت امام ـ رحمه الله عليه ـ پس از اين كه مهمترين احوال نماز را در قيام و ركوع و سجود ميبينند و آن ها را مقوّم اقامهي توحيد ميشمارند، در ادامه ميفرمايند: پس گوييم كه چون صلاه معراج كمال مؤمن و مقرّب اهل تقوي است. متقوّم به دو امر است كه يكي، مقدمهي ديگري است. اول، تركيب خودبيني و خودخواهي كه آن حقيقت و باطن تقوي است. و دوم، خودخواهي و حقطلبي كه آن، حقيقت معراج و قرب است.[1] نماز حقيقي، معراج واقعي است: از نكات ديگر در بيان و فهم ديدگاه امام خميني ـ رحمه الله عليه ـ دربارهي اهميت نماز دارد اين است كه حضرت امام ـ رحمه الله عليه ـ نماز را عين معراج واقعي ميدانند كه داراي حالتها و مراحل گوناگوني است كه براي افراد مختلف به تناسب درجهي ايمان نمازگزار و حضور قلبي وي در نماز، تفاوت دارد. امام خميني ـ رحمه الله عليه ـ به دليل مسئله معراج واقعي بودن نماز، در تفسير نماز به تطبيق دادن آن با حديث معراج پيامبر ـ صلّي الله عليه و آله ـ پرداختهاند، زيرا بنا بر دستور پيامبر اسلام ـ صلّي الله عليه و آله ـ اذكار آن سفر هم در نماز از جمله در ركوع و سجود گنجانيده شده است (همان گونه كه در حديث معراج آمده است). نماز و سفرهاي چهارگانه عرفاني (اسفار اربعه در نماز) گفته شده كه حضرت امام ـ رحمه الله عليه ـ نماز را سفر الي الله و في الله و من الله ميدانند، سفر مؤمن و سالك به سوي خدا، چهار مرحله دارد كه در اصطلاح «اسفار اربعه» خوانده ميشوند. سالك در اين سفرها، مراتبي خاصّ را ميپيمايد و به دگرگونيهاي روحي خاصّي دست مييابد كه شرح مفصّل آن در كتب عرفاني آمده است. امام خميني ـ رحمه الله عليه ـ در كتاب اسرار الصلوه به طور بسيار اجمالي اين اسفار را در نماز بيان ميكنند. ايشان در كتاب اسرار نماز (معراج السالكين و صلوه العارفين) دربارهي نماز و طي منازل سلوك از طريق آن چنين ميفرمايند: اگر روزگار به عارف رباني مهلت دهد، تمام منازل سائرين و معارج عارفين را از منزلگاه يقظه تا اقصا منزل توحيد از اين معجون الهي و حبل متين بين خلق و خالق خارج كند.[2] طي كردن اين سفر داراي دو ركن است: اول، رسيدن به مقام طهارت. دوم، رسيدن به مقام فنا در نماز. شرط اساسي آغاز اين سفر نيز دور شدن از نجاستهاي ظاهري و باطني و به ويژه رذايل باطني است. ايشان در تعريف باطن نجاست ـ كه دوري از آن لازمهي سفر است ـ ميفرمايند: نجاست، دوري از محضر انس و مهجوري از مقام قدس است و منافي با نماز است كه معراج وصول مؤمنين و مقرّب ارواح متقين است.[3] بنابراين، انسان براي اينكه سفر معنوي را آغاز كند، بايد به «مقام طهارت باطن» برسد. حضرت امام ـ رحمه الله عليه ـ در ادامه ميفرمايند: ... و چون بدين مقام رسيدي، از تصرف شيطان خبيث مخبث خارج شدي و از رجز و رجس هجرت كردي و لايق حضور درگاه جليل و مخلع شدن به خلعت خليل گرديدي و مسافرت الي الله و معراج وصول حاصل شده كه آن خروج از منزلگاه و بيت نفس است و باقي ميماند ركن دوم كه در اصل نماز حاصل ميشود و آن حركت الي الله و وصول به باب الله است و فناي به فناء الله.[4] پس معلوم شد كه اين سفر معنوي و معراج قرب حقيقي را دو ركن است، كه يك ركن آن در باب طهارات حاصل ميشود كه سرّ آن، تخليه و آنسرّ سرّ آن تجريد و سرّ مستسر آن تنزيه و سرّ مقنّع به سرّ آن، تنزيه و تقييد است و ركن اعظم آن در باب صلوه حاصل ميشود كه سرّ آن، تنزيه از توحيد و تقييد است.[5] عبارتهاي ياد شده كه دربردارندهي اصطلاحات خاص عرفاني است، به تناسب افراد نمازگزار از عوام الناس گرفته تا اهل معرفت و اخلاص، به مراتب اين اركان اشاره دارد. پيشتر آورديم كه حضرت امام ـ رحمه الله عليه ـ بر پايهي حديثي از ائمه ـ عليهم السّلام ـ اصل نماز را «يك ركعت» ميدانند. از اين رو، سفرهاي چهارگانه را از آغاز تا پايان، به طور خلاصه در حدّ همان يك ركعت شرح دادهاند. ايشان در سرّ اجمالي نماز و اجمال سفرها مينويسد: آن عبارت است از حصول معراج حقيقي و قرب معنوي و وصول به مقام فناي ذاتي است كه در اوضاع به سجدهي ثانيه كه فناي از فناست و در اذكار به «اياك نعبد» كه مخاطبهي حضوري است حاصل شود، چنان چه برداشتن سر از سجده تا سلام كه علامت ملاقات و مراجعت از سفر است، رجوع به كثرت است، ولي با سلامت از حجب كثرات و بقاي به حق، و در اذكار «اهدنا الصراط المستقيم» رجوع به خود و حصول صحو بعد المحو است و با اتمام ركعت كه حقيقت صلوه است، سفر تمام ميشود و ببايد دانست كه اصل صلوه يك ركعت است.[6] در اين باره بايد گفت پس از فراهم آوردن مقدمات سفر كه همان مقدمات و مقارنات نماز است، سفر با نيت و گفتن تكبير افتتاحيه در ابتداي نماز، آغاز ميشود. حضرت امام ـ رحمه الله عليه ـ دستور اين كار را چنين بيان فرمودهاند: پس تو اي سالك الي الله و مجاهد في سبيل الله! چون اقامهي صلب در محضر قرب نمودي، تخليص نيت در پيشگاه عزّت، و قبل خود را صفا دادي و در زمرهي اهل وفا داخل شدي، خود را مهياي دخول در باب كن و اجازهي فتح ابواب طلب، و از منزل طبيعت حركت كن و حجاب غليظ آن را با تمسّك به مقام كبريايي رفع كن، و به پشت افكن و تكبيرگويان وارد حجابي ديگر شو و آن را رفع كن، و به پشت سر افكن و تكبير بگو و حجاب سوم را نيز مرتفع كن كه به منزل باب القلب رسيدي؛ پس توقّف كن و دعاي مأثور بخوان: «اللهم انت الملك الحق المبين الخ.»[7] با ذكر جملهاي از آن حضرت كه اركان مهم نماز و ركعت اصلي آن را سه چيز دانستهاند، اسرار سفرهاي عرفاني در نماز را با بيان اسرار آنها، ادامه ميدهيم، بدان كه عمدهي احوال صلوه سه حال است كه ساير اعمال و افعال مقدمات و مهيئات آن است، اول، قيام و دوم ركوع و سوم سجود.[8] در سرّ ركوع فرمودهاند: حقيقت ركوع، تمام نمودن قوس عبوديت و افناي آن در نور عظمت ربوبيت است.[9] و در سرّ سجود فرمودهاند: بالجمله، سجده نزد اهل معرفت و اصحاب قلوب، چشم فرو بستن از غير و رخت بربستن از جميع كثرات حتّي كثرات اسماء و صفات و فناي در حضرت ذات است و در اين مقام، نه از سمات عبوديت خبري است و نه از سلطان ربوبيت در قلوب اولياء، اثري و حق تعالي خود در وجود عبد، قائم به امر است.[10] ايشان پس از ذكر عباراتي از يك حديث دربارهي تشهد ميفرمايند: امّا اشاره به سرّ تشهد به طوري كه ذكر نموديم، آنجا كه ميفرمايد: «تعلم ان النواصي الخلق بيده الخ» و اين اشاره لطيفه است به مقام تحقق به صحو بعد المحو كه كثرات حجاب جمال محبوب نباشند و قدرت و مشيّت حق را نافذ و ظاهر در مرائي خلقيه بيند.[11] امام ـ رحمه الله عليه ـ در واپسين مرحله ميفرمايند: از آنچه مذكور شد از سرّ صلوه كه حقيقت آن، عبارت از سفر الي الله و في الله و من الله است، در سرّ سلام، مطلبي ديگر معلوم ميشود و آن، اين است كه چون سالك در حال سجده، غيبت مطلقه از همهي موجودات براي او دست داد و از همهي موجودات غايب شد و در آخر سجده، حالت صحوي براي او رخ داد و در تشهد نيز حالت قوت گرفت، ناگاه از حال غيبت از خلق، به حضور منتقل شد و ادب حضور را به جاي آورد و در آخر تشهد توجّه به مقام نبوت پيدا كرد و در محضر ولايت آن سرور، ادب حضور را كه سلام شفاهي است، به جا آورد و پس از آن به تعينات نور ولايت كه قواي ظاهره و باطنهي خود عبادالله الصالحين است، توجّه نموده، ادب حضور را ملحوظ داشته و پس از آن به مطلق كثرات غيبت و شهادت توجّه پيدا نموده، ادب حضور را ملحوظ داشته، شفاهاً سلام تقديم داشت و سفر رابع من الحق الي الخلق تمام شد و اين اجمال را تفصيل بيش از اين است كه من عاجزم از گفتن و خلق از شنيدنش.[12] در پايان اين گفتار يادآور ميشويم كه حالاتي كه امام ـ رحمه الله عليه ـ در هر يك از اجزاي نماز براي نمازگزار ذكر كردهاند، بيانگر حالات وارد بر نمازگزار در سفر خاصّي است كه به شمارهي سفر و آغاز و انجام آن، اشارهي دقيق نداشتهاند. همين امر، بيان اسفار را اجماليتر كرده است. ارتباط نماز با انسانيت از ديدگاه امام خميني ـ رحمه الله عليه ـ : يكي ديگر از نكات مهم در ديدگاه امام خميني ـ رحمه الله عليه ـ دربارهي نماز، ارتباط انسانيت با نماز واقعي است. به گونهاي كه با توجّه به آن، مسألهي ميزان بودن نماز در ردّ يا قبولي ديگر اعمال به سادگي حل ميشود. حضرت امام ـ رحمه الله عليه ـ معتقدند كه نماز با انسانيت، رابطهاي متقابل دارد. ايشان ميفرمايند: مادامي كه انسان، صورت انسان و انسان صوري است، نماز او نيز نماز صوري و صورت نماز است و فايدهي آن نماز، فقط صحّت اجزاي صوري فقهي است، در صورتي كه قيام به جميع اجزا و شرايط صحّت آن كند، ولي مقبول درگاه و پسند خواطر نيست و اگر از مرتبهي ظاهر به باطن و صورت به معني پي برد، تا هر مرتبهاي كه متحقق شود، نماز او حقيقت پيدا ميكند ... پس مادامي كه نماز انسان، صورت نماز است و به مرتبهي باطن و سرّ آن نرسيده، انسان متحقق نشده، انسان نيز صورت انسان است و حقيقت آن متحقق نگرديده، پس ميزان در كمال انسانيت و حقيقت آن، عروج به معراج حقيقت و صعود به اوج كمال و وصول به باب الله با مرقاه نماز است.[13] نماز؛ ضرورت هميشگي: يكي از ادعاهايي كه در بين صوفيان و عارفنمايان وجود داشته است، اين است كه هر گاه فرد نمازگزار يا عارفي به وصال حق رسيد، به عبادت و نماز نيازي ندارد. بنابراين ميتواند عبادت و نماز را ترك كند. حضرت امام خميني ـ رحمه الله عليه ـ با تحليل واقعي نماز، نظريهي ياد شده را ردّ ميكنند. و با تبيين نماز در دو سطح سالك و واصل، نماز اين دو را متمايز ميدانند.پی نوشت: [1] . همان، ص 350. [2] . اسرار نماز، ص 57. [3] . همان، ص 56. [4] . اسرار نماز، ص 57. [5] . همان، ص 55. [6] . اسرار نماز، ص 15 ـ 16. [7] . اسرار نماز، ص 79. [8] . آداب الصلوة، ص 350. [9] . اسرار نماز، ص 99. [10] . اسرار نماز، ص 106. [11] . همان، ص 116. [12] . اسرار نماز، ص 118 ـ 119. [13] . اسرار نماز، صص 7 ـ 8. منبع: نماز و دانشگاه، ج 1
#دین و اندیشه#
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 551]
صفحات پیشنهادی
اسرار نماز در كلام امام خميني(ره)(قسمت دوم)
اسرار نماز در كلام امام خميني(ره)(قسمت دوم)-اسرار نماز در كلام امام خميني(ره)(قسمت دوم) نويسنده:حميد گل مراد زاده حضرت امام ـ رحمه الله عليه ـ پس از اين كه مهمترين احوال نماز را ...
اسرار نماز در كلام امام خميني(ره)(قسمت دوم)-اسرار نماز در كلام امام خميني(ره)(قسمت دوم) نويسنده:حميد گل مراد زاده حضرت امام ـ رحمه الله عليه ـ پس از اين كه مهمترين احوال نماز را ...
نقش نماز در روابط اجتماعي(قسمت دوم)
نماز بخواند و در بين نماز بفهمد كه وقت داخل شده چون بي نظمي كرده تنبيه ميشود و نمازش باطل اعلام ميگردد. [1] 3) اگر ... اسرار نماز در كلام امام خميني(ره)(قست سوم و پایانی) ...
نماز بخواند و در بين نماز بفهمد كه وقت داخل شده چون بي نظمي كرده تنبيه ميشود و نمازش باطل اعلام ميگردد. [1] 3) اگر ... اسرار نماز در كلام امام خميني(ره)(قست سوم و پایانی) ...
زن از دیدگاه امام خمینى (ره)
پاره ای از بیانات امام خمینی پیرامون مسئله مشركت زنان4. ... در بیعت دوم سال بعد نیز حداقل دو زن حضور داشتند. .... امام (ره) و خانواده ( قسمت اول ) زن از دیدگاه امام خمینى (ره) فمینیسم نفسانی غرب یا ... اسرار نماز در كلام امام خميني(ره)(قست سوم و پایانی) ...
پاره ای از بیانات امام خمینی پیرامون مسئله مشركت زنان4. ... در بیعت دوم سال بعد نیز حداقل دو زن حضور داشتند. .... امام (ره) و خانواده ( قسمت اول ) زن از دیدگاه امام خمینى (ره) فمینیسم نفسانی غرب یا ... اسرار نماز در كلام امام خميني(ره)(قست سوم و پایانی) ...
نماز صوری
اسرار نماز در كلام امام خميني(ره)(قسمت دوم) ايشان ميفرمايند: مادامي كه انسان، صورت انسان و انسان صوري است، نماز او نيز نماز صوري و صورت نماز است و فايدهي آن نماز، فقط ...
اسرار نماز در كلام امام خميني(ره)(قسمت دوم) ايشان ميفرمايند: مادامي كه انسان، صورت انسان و انسان صوري است، نماز او نيز نماز صوري و صورت نماز است و فايدهي آن نماز، فقط ...
معراج حقیقت
اسرار نماز در كلام امام خميني(ره)(قسمت دوم) اول، تركيب خودبيني و خودخواهي كه آن حقيقت و باطن تقوي است. و دوم، خودخواهي و حقطلبي كه آن، حقيقت معراج و قرب است.[1] نماز ...
اسرار نماز در كلام امام خميني(ره)(قسمت دوم) اول، تركيب خودبيني و خودخواهي كه آن حقيقت و باطن تقوي است. و دوم، خودخواهي و حقطلبي كه آن، حقيقت معراج و قرب است.[1] نماز ...
مسابقه و نماز اول وقت
مسابقه و نماز اول وقت او از همان سنين كودكى به نماز اول وقت اهميت مى داد و فضيلت نماز اول ... گستره و اقسام عبادات(قسمت دوم) ... اسرار نماز در كلام امام خميني(ره)(قسمت اول) ...
مسابقه و نماز اول وقت او از همان سنين كودكى به نماز اول وقت اهميت مى داد و فضيلت نماز اول ... گستره و اقسام عبادات(قسمت دوم) ... اسرار نماز در كلام امام خميني(ره)(قسمت اول) ...
نويسنده: محمدحسين جمشيدي مفهوم و ماهيت «قيام» در انديشه ...
خبرگزاري فارس: نگرش امام خميني به قيام در دو بعد مرتبط و منسجم عرفاني و سياسي ـ در ... بر اين اساس؛ برداشت سياسي امام خميني از قيام، از سويي با ديد و نگرش عرفاني آن ..... كـي توانـي خواند در محـراب ابرويش نماز قــرنها بايد در اين انديشه سرگردان شـوي ... مؤسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني. اسلام ناب در كلام و پيام امام خميني. چاپ دوم.
خبرگزاري فارس: نگرش امام خميني به قيام در دو بعد مرتبط و منسجم عرفاني و سياسي ـ در ... بر اين اساس؛ برداشت سياسي امام خميني از قيام، از سويي با ديد و نگرش عرفاني آن ..... كـي توانـي خواند در محـراب ابرويش نماز قــرنها بايد در اين انديشه سرگردان شـوي ... مؤسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني. اسلام ناب در كلام و پيام امام خميني. چاپ دوم.
هرمنوتيك در انديشه امام خميني
1و طبعاً تلاش ميكند آنجا كه كلام وحي دشوار و ديرياب باشد يا در ظاهر معنايي دارد و در ... در سر آغاز شناخت انديشههاي قرآني و روشهاي تفسيري امام خميني(ره) اين سئوال مطرح ... اين كتاب رمز و راز است و سِرّ و اسرار است و مردم حق استفاده از قرآن را ندارند چون .... در همين قسمت، بخشي ديگر از مباحث امام در دفاع از قرآن و ضرورت مراجعه و استفاده از ...
1و طبعاً تلاش ميكند آنجا كه كلام وحي دشوار و ديرياب باشد يا در ظاهر معنايي دارد و در ... در سر آغاز شناخت انديشههاي قرآني و روشهاي تفسيري امام خميني(ره) اين سئوال مطرح ... اين كتاب رمز و راز است و سِرّ و اسرار است و مردم حق استفاده از قرآن را ندارند چون .... در همين قسمت، بخشي ديگر از مباحث امام در دفاع از قرآن و ضرورت مراجعه و استفاده از ...
من یکی که عاجزم!
اسرار نماز در كلام امام خميني(ره)(قسمت دوم) متقوّم به دو امر است كه يكي، مقدمهي ديگري است. .... و سفر رابع من الحق الي الخلق تمام شد و اين اجمال را تفصيل بيش از اين است ...
اسرار نماز در كلام امام خميني(ره)(قسمت دوم) متقوّم به دو امر است كه يكي، مقدمهي ديگري است. .... و سفر رابع من الحق الي الخلق تمام شد و اين اجمال را تفصيل بيش از اين است ...
انديشه سياسي امام خميني، ثابت يا متغير؟
انديشه سياسي امام خميني، ثابت يا متغير؟ نويسنده: نجف لك زايى مسائل چندى سبب شده تا موضوع «ثبات و تحول» در «انديشه سياسى امام خمينى(ره)» مورد توجه ...
انديشه سياسي امام خميني، ثابت يا متغير؟ نويسنده: نجف لك زايى مسائل چندى سبب شده تا موضوع «ثبات و تحول» در «انديشه سياسى امام خمينى(ره)» مورد توجه ...
-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها