محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1830640430
جايگاه جمعه در فرهنگ اسلام
واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
جايگاه جمعه در فرهنگ اسلام نويسنده:محسن كاظميمنبع:روزنامه کیهان نوشتار زير ضمن بيان اهميت روز جمعه از ديدگاه قرآن، نقش و جايگاه نمازجمعه در تشكيل اجتماع مهم عبادي- سياسي و تأثيرات مثبت چنين اجتماعي در امور جامعه مسلمانان را مورد بررسي قرار داده است.اينك با هم آن را از نظر مي گذرانيم.زمان و مكان از ديدگاه قرآناز نظر اسلام و قرآن ميان زمان ها و مكان ها تفاوت ها و تمايزهاي معناداري وجود دارد. اگر از نگاه فلسفي به مسئله زمان و مكان نگريسته شود، هيچ تفاوت معناداري ميان دو زمان و يا دو مكان يافت نمي شود و همه زمان ها و مكان ها از يكساني بي معنايي برخوردار مي باشند. معناداري و بي معنايي در اين عبارت به اين مفهوم است كه ارتباطي سازنده و تأثيرگذار ميان دو سوي قضيه وجود ندارد. از اين رو هرگاه نسبتي ميان دو سو وجود نداشته باشد و يا نسبت بي تأثير باشد و مانند نسبت آسمان و ريسمان باشد سخن از بي معنائي رابطه دوسويه مي شود. بنابراين هيچ رابطه اي ميان انسان و زمان ها و مكان ها نمي توان ثابت كرد و تنها رابطه اي كه در اين جا ثابت است وجود انسان در زمان و محدوده زماني و يا مكاني خاص است كه پيش يا پس از آن وجود نداشته است؛ ولي اين بدان معنا نيست كه ميان دو قطعه از زمان تفاوت معناداري باشد.اما اين مسئله از نگرش قرآن و اسلام دگرگون مي شود و براي زمان و مكان اقتدار خاصي تعريف مي شود. به اين معنا كه بخشي از زمان و يا مكان داراي اقتداري است كه در زمان و يا مكان ديگر نمي توان چنين اقتدار و توانايي را شناسايي و ردگيري كرد.به عنوان نمونه قرآن از اوقات خاصي براي انجام وظايف عبادي ياد مي كند و بر اين نكته تأكيد مي ورزد كه قرآن الفجر مشهود است و يا استغفار در سحرگاهان از تأثير شگرفي در زندگي آدمي برخوردار مي باشد.چنان كه از اقتدار مناطق خاصي از زمين سخن مي گويد و آن را به قداست و حرمت مي ستايد و يا سرزميني را سرزمين مبارك دانسته و سرزمين ديگري را سرزمين نامبارك برمي شمارد و ميان بلد طيب و بلد خبيث تفاوت قرار مي دهد. اين بدان معناست كه از نظر قرآن و فرهنگ اسلامي ميان زمان ها و مكان ها تفاوت هاي معناداري وجود دارد. بخشي از زمان به جهت تأثير مثبت و سازنده در تكامل بشر و رشد و شكوفايي و يا ارتباط سالم و آسان و كامل تر ميان انسان و خداوند و عالم غيب از جايگاه خاص برخوردار مي باشد.اهميت روز جمعهجمعه يكي از روزهاي هفته است كه از نظر فرهنگ اسلام جايگاه ويژه اي دارد. در ميان اديان و شرايع جهاني چه الهي و چه غيرالهي، برخي از روزها به جهت خاصي، از اهميت فراواني برخوردار هستند. اين جايگاه گاه به جهت امور اعتباري است و گاه به جهت امور حقيقي. در فرهنگ يهودي روز شنبه از جايگاه خاصي برخوردار است و تعطيلي آن روز به اين خاطر توجيه مي شود كه خداوند همه هستي را در شش روز هفته آفريده است و در روز شنبه كه از آن به يوم السبت ياد مي كنند خداوند به استراحت پرداخته است.در انديشه و بينش يهودي تعطيلي و حرمت شنبه به سبب استراحت خداوند است كه از آفرينش هستي فارغ شده بود. هر چند كه برخي از آنان اين مسئله را به لغوب و خستگي خداوند نسبت مي دهند و قرآن آن را نكوهش مي كند اما با اين همه، مسئله، ارتباط تنگاتنگي با واقعيتي دارد كه اتفاق افتاده است. به اين معنا كه آنان شش روز هفته را روز تلاش و كار و آفرينش مي دانند چنان كه خداوند به اين كار مشغول بوده است و روز هفتم را روز استراحت و تعطيلي به شمار مي آورند.قرآن در آيه 124 سوره نحل به اختلاف يهوديان در مسئله شنبه اشاره مي كند و مي فرمايد علت اين كه خداوند روز شنبه را براي يهوديان روز تعطيل اعلام كرد اين بود كه آنان درباره روز جمعه اختلاف كردند. در تفاسير آمده است كه خداوند روز جمعه را به عنوان روز تعطيل براي يهوديان قرار داد تا آن را گرامي بدارند ولي آنان در تعيين آن اختلاف كردند و خداوند براي اين كه اختلاف ايشان را فرونشاند روز شنبه را براي آنان تعطيل كرد. در حقيقت تغيير جمعه به شنبه به سبب سرپيچي يهوديان بوده است. (مجمع البيان ج5 و 6 ص 604)بنابراين بايد گفت كه براساس باورهاي درست و غيرتحريف شده كه قرآن آن را تأييد مي كند شش روز، تا روز جمعه مي باشد و روز هفتم همان جمعه است نه روز شنبه. از يهوديان خواسته شده بود كه روز جمعه را احترام گذاشته و آن را تعطيل كرده و به تعظيم آن روز به عنوان ايام الله بپردازند ولي آنان از اين امر سرپيچي كردند و در ميان خويش اختلاف نمودند به گونه اي كه براي جلوگيري از اختلاف از آنان خواسته شد كه روز شنبه را تعطيل كرده و احترام بگذارند. براي تنبه و مجازات ايشان هم دستور داده شد كه هيچ گونه عملي را نمي بايست انجام دهند و هرگونه كار و تجارت در آن حرام است. با اين همه در داستان اصحاب السبت ديده مي شود كه آنان از اين حكم نيز تجاوز كرده و حرمت و احترام روز شنبه را مي شكنند و به شكار ماهي و صيد آن مي روند كه در نتيجه مجازات مي شوند و به شكل بوزينه تغيير شكل مي دهند.از نظر مسيحيان روز يكشنبه از اعتبار و ارزش خاصي برخوردار است؛ زيرا در اين روز است كه به درخواست حواريون مائده آسماني برايشان نازل شد و آنان آن روز را جشن گرفتند و تا قيامت آن را عيد قرار دادند و تاكنون به احترام آن روز مبارك، جشن گرفته و شادي مي كنند. در اين جا اتفاقي موجب مي شود تا اين روز از روزهاي ديگر بازشناخته و از جايگاه و منزلت ويژه اي برخوردار گردد.جمعه در جاهليت و اسلامجمعه يكي از روزهاي هفته است كه در فارسي به آدينه ياد مي شود. عرب ها پيش از اسلام و نزول وحي آن را به نام عروبه ياد مي كردند؛ زيرا در اين روز گرد هم مي آمدند و به بررسي مسايل خويش مي پرداختند. عروبه به معناي اجتماع مردم عرب در يك مكان و در روز جمعه بود. ]لسان العرب ج2 ص359[پس از اسلام اين روز به نام جمعه تغيير نام يافت و مردم روز عروبه را به روز جمعه تبديل كردند. از امام باقر(ع) درباره علت نام گذاري روز جمعه پرسش مي شود و آن حضرت(ع) پاسخ مي دهد كه جمعه را خداوند به دليل اجتماع مردم در اين روز جمعه ناميده است. ]تفسير نورالثقلين ج5 ص325 حديث33[بنابر آن چه گفته شد در فرهنگ شرايع الهي روز جمعه از احترام و حرمت خاصي برخوردار بوده و مي بايست تعطيل گردد و مورد تجليل وتعظيم قرارگيرد. در اسلام اين روز از همان ارزش و اهميتي برخوردار است كه پيش از پيمان شكني يهوديان و اختلاف در ميان آنها، از اهميت و جايگاه خاص برخوردار بوده است.خداوند در آيه9 سوره جمعه اين روز را روز اجتماع اهل ايمان براي اجرا و برگزاري مراسم خاص نماز عبادي و سياسي جمعه قرار داده است.به نظر مي رسد كه اين حكم در مدينه نازل شده؛ زيرا زماني است كه دولت اسلامي ايجاد شده و مردمان براي دريافت احكام ديني و اجتماعي و سياسي مي بايست روزي در مركز گرد آيند تا از آن آگاه گردند.نماز جمعه به جهت ويژگي هاي خاص خود اين زمينه را فراهم مي آورد تا پيش از نماز دو ركعتي، مسايل جامعه و دولت مطرح شود و قوانين و مقررات عبادي و سياسي به گوش مردمان برسد.در اين روز برخلاف روزهاي ديگر، اذان، مورد تأكيد است؛ زيرا اذان به معناي اعلان رسمي اجتماع مي باشد و دولت اسلامي با اذان و اعلان رسمي مي كوشد تا اجتماعي سياسي و عبادي را به طور رسمي برقرار كند و از همگان به عنوان امت بخواهد كه در اين اجتماع حاضر شوند. ]جمعه آيه9[جاي ديگري كه از اذان سخن به ميان مي آيد روز حج اكبر است كه مواضع رسمي دولت اسلامي از سوي پيامبر خدا اعلام مي شود و به شكل برائت از دشمنان به گوش همگان مي رسد. اين مسئله نشان مي دهد كه ميان برائت از دشمنان كه امري سياسي است و اذان براي گردهمايي رسمي شهروندان، ارتباط تنگاتنگي وجود دارد و نمي توان ارزش اذان به عنوان نماد اعلام رسمي گردهمايي را ناديده گرفت.آيات سوره جمعه بيانگر نكاتي خاص درباره ارزش و جايگاه روز جمعه و نماز جمعه به عنوان ميتينگ سياسي و اجتماعي است. در اين روز ياد خدا پس از نماز جمعه به عنوان زمينه رستگاري مطرح مي شود. يادكرد بسيار خداوند به اين معناست كه انسان مي بايست توجه ويژه اي به خداوند در اين روز داشته باشد. حضور در اجتماع تبعات زيادي دارد به ويژه كه اين ذكر خدا پس از نماز مطرح مي شود كه اجازه داده شده است تا مردمان به تجارت بپردازند و خريد و فروش كنند. اين بدان معناست كه مردم در اجتماع و خريد و فروش ممكن است از ياد خدا غافل شوند از اين رو مستحب شده است كه خدا را بسيار ياد كنند تا در دام شيطان و فراموشي و غفلت نيافتند.حضور در اجتماع و مباحث سياسي و اجتماعي و اقتصادي عامل مهمي در غفلت انسان از خداست ولي ياد كرد خدا موجب مي شود تا از تأثيرات منفي اجتماعات سياسي و اجتماعي و كشمكش ها و نزاع ها و داد و ستدها كاسته شده و نوعي اعتدال و تعادل ميان دنيا و آخرت برقرارگردد.تعطيل روز جمعه و پرداختن به مسائل سياسي و عبادي و اجتماعي بيانگر اهميت و نقش نماز جمعه در مسايل دولتي و رشد فكري و فرهنگي انسان مي باشد. در اين روز مردمان موظف شده اند كه با حضور در اجتماع سياسي و عبادي و اقتصادي، مشروعيت نظام را تاييد كنند و يك صدا با دولت اعلام بيعت هفتگي نمايند و مسايل اجتماعي خويش را حل كرده و با حضور در نماز جمعه وحدت آفرين، هم از دنيا و هم از آخرت بهره گيرند.روز جمعه و نماز جمعه را مي توان نمونه عالي و عيني و كامل از جامعيت تفكري اسلامي برشمرد. اسلام به خوبي در اين جا نشان مي دهد كه آييني جامع ميان دنيا و آخرت و عبادت و سياست و آرامش و آسايش و اقتصاد و فرهنگ و امور ديگر مي باشد. در عين حال كه مي كوشد تا آدمي را با ذكر و ياد كرد خدا به كمال فردي و روحي ببرد، مي كوشد تا دنيا و آخرتش را به هم پيوند زند و ميان سياست و عبادت ارتباط ايجاد نمايد.
#دین و اندیشه#
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 357]
صفحات پیشنهادی
جايگاه جمعه در فرهنگ اسلام
جايگاه جمعه در فرهنگ اسلام-جايگاه جمعه در فرهنگ اسلام نويسنده:محسن كاظميمنبع:روزنامه کیهان نوشتار زير ضمن بيان اهميت روز جمعه از ديدگاه قرآن، نقش و جايگاه نمازجمعه ...
جايگاه جمعه در فرهنگ اسلام-جايگاه جمعه در فرهنگ اسلام نويسنده:محسن كاظميمنبع:روزنامه کیهان نوشتار زير ضمن بيان اهميت روز جمعه از ديدگاه قرآن، نقش و جايگاه نمازجمعه ...
جايگاه امامت جمعه، جايگاه رهبري است
جايگاه امامت جمعه، جايگاه رهبري است-به گزارش ايرنا ، حجت الاسلام منصور غفوري ... جنبه مردمی جايگاه امامت جمعه و نقش اين نهاد در فرهنگسازی و گسترش فرهنگ اسلامی .
جايگاه امامت جمعه، جايگاه رهبري است-به گزارش ايرنا ، حجت الاسلام منصور غفوري ... جنبه مردمی جايگاه امامت جمعه و نقش اين نهاد در فرهنگسازی و گسترش فرهنگ اسلامی .
جایگاه ازدواج در فرهنگ غنی ایرانی
جایگاه ازدواج در فرهنگ غنی ایرانی-این زشت ترین كاری است كه دشمنان آیین ... در فرهنگ غنی ایرانی ازدواج و پیوند زناشویی پایه و اساس یك خانواده و در نتیجه یك جامعه. ... جنبه مردمی جايگاه امامت جمعه و نقش اين نهاد در فرهنگسازی و گسترش فرهنگ اسلامی .
جایگاه ازدواج در فرهنگ غنی ایرانی-این زشت ترین كاری است كه دشمنان آیین ... در فرهنگ غنی ایرانی ازدواج و پیوند زناشویی پایه و اساس یك خانواده و در نتیجه یك جامعه. ... جنبه مردمی جايگاه امامت جمعه و نقش اين نهاد در فرهنگسازی و گسترش فرهنگ اسلامی .
معلم در اسلام جايگاه رفيع دارد
معلم در اسلام جايگاه رفيع دارد-حجت الاسلام شيخ کاظم سلامتي افزود : از ديدگاه اسلام ... احياي فرهنگ ديني در جامعه کرد و عاقبت نيز در همين راه به درجه رفيع شهادت رسيد.
معلم در اسلام جايگاه رفيع دارد-حجت الاسلام شيخ کاظم سلامتي افزود : از ديدگاه اسلام ... احياي فرهنگ ديني در جامعه کرد و عاقبت نيز در همين راه به درجه رفيع شهادت رسيد.
امام جمعه زاهدان: اسلام بالاترين جايگاه را براي زنان قايل است
امام جمعه زاهدان: اسلام بالاترين جايگاه را براي زنان قايل است نماينده وليفقيه در ... ويژه در دوران انقلاب اسلامي در همه صحنههاي اجتماعي، سياسي و فرهنگي حضور به يادماندني ...
امام جمعه زاهدان: اسلام بالاترين جايگاه را براي زنان قايل است نماينده وليفقيه در ... ويژه در دوران انقلاب اسلامي در همه صحنههاي اجتماعي، سياسي و فرهنگي حضور به يادماندني ...
جايگاه نماز جمعه در جامعه نظارت بر فرهنگ است
جايگاه نماز جمعه در جامعه نظارت بر فرهنگ است-به گزارش ايرنا، حجت الاسلام منصور ... جايگاه امامت جمعه جايگاه رهبري است و بخشي از انتظاراتي كه اسلام از رهبري داشته از ...
جايگاه نماز جمعه در جامعه نظارت بر فرهنگ است-به گزارش ايرنا، حجت الاسلام منصور ... جايگاه امامت جمعه جايگاه رهبري است و بخشي از انتظاراتي كه اسلام از رهبري داشته از ...
امام جمعه خوي: با گسترش فرهنگ مطالعه از جايگاه علم در جامعه ...
26 جولای 2008 – امام جمعه خوي: با گسترش فرهنگ مطالعه از جايگاه علم در جامعه صيانت ... جمهوري اسلامي (ايرنا): امام جمعه خوي گفت: با گسترش فرهنگ مطالعه بايد از ...
26 جولای 2008 – امام جمعه خوي: با گسترش فرهنگ مطالعه از جايگاه علم در جامعه صيانت ... جمهوري اسلامي (ايرنا): امام جمعه خوي گفت: با گسترش فرهنگ مطالعه بايد از ...
رئيس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي: تحول، ارتقاء بخشي ...
رئيس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي: تحول، ارتقاء بخشي جايگاه حوزه در دنيا است تهران- خبرگزاري ايسكانيوز: معاون پژوهشي دفتر ... به گزارش روز جمعه باشگاه.
رئيس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي: تحول، ارتقاء بخشي جايگاه حوزه در دنيا است تهران- خبرگزاري ايسكانيوز: معاون پژوهشي دفتر ... به گزارش روز جمعه باشگاه.
امام جمعه كرمانشاه:جايگاه مساجد در تحصيل علم و دين با دانشگاه ...
امام جمعه كرمانشاه:جايگاه مساجد در تحصيل علم و دين با دانشگاه برابري ميكند گروه ... نماينده مردم كرمانشاه در مجلس شوراي اسلامي، «شريفي» مسؤل فرهنگي سپاه ناحيه و ...
امام جمعه كرمانشاه:جايگاه مساجد در تحصيل علم و دين با دانشگاه برابري ميكند گروه ... نماينده مردم كرمانشاه در مجلس شوراي اسلامي، «شريفي» مسؤل فرهنگي سپاه ناحيه و ...
وقف در اقتصاد اسلامي جايگاه بلندي دارد و از منابع بزرگ ...
وقف در اقتصاد اسلامي جايگاه بلندي دارد و از منابع بزرگ حاكميت ديني و اسلامي به حساب ميآيد-حجت الاسلام و المسلمین حیدر مصلحي در گردهمايي ائمه جمعه: جايگاه وقف در ... براي حل مشكلات اقتصادي و فرهنگي ياد و از بي توجهي به جايگاه بلند اين منبع ب.
وقف در اقتصاد اسلامي جايگاه بلندي دارد و از منابع بزرگ حاكميت ديني و اسلامي به حساب ميآيد-حجت الاسلام و المسلمین حیدر مصلحي در گردهمايي ائمه جمعه: جايگاه وقف در ... براي حل مشكلات اقتصادي و فرهنگي ياد و از بي توجهي به جايگاه بلند اين منبع ب.
-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها