تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 10 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بهترين علم آن است كه مفيد باشد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1835925351




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آثار انتظار


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
آثار انتظار
آثار انتظار منبع: تنهاراه حال با مشاهده‌ي روايات ياد شده، چرا انتظار از چنين فضيلت برجسته‌اي برخوردار است؟ در پاسخ بايد گفت که انتظار حلقه‌ي اتصال شيعه با امام معصوم (عليه السلام) و معيار ارزش انسان‌ها و عامل پويايي و سازندگي و اجتماع است. بنابراين اثرات مفيد و سازنده‌اي براي منتظران واقعي دارد که به چند مورد آن اشاره مي‌گردد:1- صبرشرايط بسيار دشوار عصر غيبت, مستلزم آن است که هر شيعه‌ي منتظري, در برابر مشکلات و گرفتاري‌ها بايستد و از موجوديّت و هويّت خويش دفاع کند و صبرش, مغلوب حوادث نشود. امام رضا (عليه السلام) در رابطه با همراهي و ملازمت صبر و انتظار فرج فرموده‌اند: «ماأحسن الصَّبر و انتظار الفرج»؛1 «چه‌قدر نيکوست صبر و انتظار فرج».نتيجه‌ي صبر در انتظار, پيروزي است. امام کاظم (عليه السلام) در اين زمينه مي‌فرمايند:«هر کس صبر کند و انتظار کشد, به فرج و پيروزي مي‌رسد و انتظار فرج بخشي از فرج است.»2 اين مسأله چنان حياتي است که صابران دوره‌ي انتظار, از گروندگان به غيب, بلکه از مفلحان و رستگاران شمرده شده‌اند.پيامبر اکرم(صلي الله عليه و آله وسلم) مي‌فرمايند: «طوبی للصّابرين في غيبته! طوبی للمُقِيمِين في مَحَبَّته ... اولئک وصَّفهم الله في کتابة فقال: والّذين يُؤمِنُونَ بِالغَيبِ و قال: اولئکَ حِـزبُ اللهِ ألا أنّ حِزبُ الله هُمُ المـُفلِحُون»؛3 «خوشا به حال صبر کنندگان در دوران غيبت مهدي (عليه السلام)! آن‌ها همان کساني هستند که خداوند وصف ايشان را در کتاب خود آورده‌است, آن‌جا که مي‌گويد: کساني هستند که به غيب ايمان آورده‌اند و همچنين آنان حزب الله هستند، آگاه باشيد حزب خداوند همان رستگارانند.»2- اميدانتظار فرج, از آن جهت مورد تأکيد و توصيه‌ي اهل‌بيت‌(عليهم السلام) قرارگرفته‌است که در شيعه‌ي منتظر, اميد به آينده را پديد مي‌آورد و همين اميد, نقش بزرگي در زندگي او دارد. امام علي (عليه السلام) مي‌فرمايند: «إنتظروا الفَرج و لا تَيأسوا مِن رَوح الله فإنَّ أحبَّ الاعمال إلی الله عزَّ و جلّ إنتظار الفرج مادامَ عَلَيه المؤمن»؛4 «منتظر فرج (از جانب خدا) باشيد و از رحمت و دست‌گيري خداوند نااميد نباشيد. همانا دوست داشتني‌ترين کارها در پيشگاه خداوند عزّوجل انتظار فرج است تا وقتي که مؤمن اين حالتِ خود را حفظ کند.»انتظار فرج يعني در گرفتاري‌ها اميد به رحمت خداوند داشتن؛ هر قدر اعتقاد به توحيد در انسان قوي‌تر باشد، انتظار فرج در او بيشتر و شديدتر مي‌شود. به همان اندازه که يأس از رحمت خداوند، مبغوض ذات مقدسش مي‌باشد، انتظار فرج، محبوب اوست.همچنين منتظر به در راه بودن مي‌انديشد نه رسيدن، و چون اميدوار است، در راه رسيدن به هدف کار مي‌کند. و هر چه اميدش در اين راه بيشتر باشد يقيناً سعي و تلاشش هم بيشتر خواهد بود، همان‌گونه که امام علي (عليه السلام) مي‌فرمايند: «کُلُّ مَن رَجا، عُرِفَ رَجَاؤُهُ فِي عَمَلِه»؛5 «هر کس اميد داشته باشد، اين اميد از عمل وي شناخته مي‌گردد.»3- اصلاح و خودسازيشاهد دانستن امام در همه‌ي امور ـ چه کارهاي پنهاني و چه آشکار ـ سبب مي‌شود تا منتظر فرج، دست از پا خطا نکند و همواره مسيري را در پيش بگيرد که به جلب رضاي خاطر امامش، اطمينان حاصل کند. حفظ دين براي اين شخص مهم‌تر از هر مسأله‌ي ديگري است و حاضر نيست به هيچ قيمتي و براي رسيدن به هيچ لذتي از کسب خشنودي امامش صرف نظر کند. اين‌جاست که پرداختن به تهذيب نفس و شناخت راه‌هاي آن براي منتظر فرج اهميت ويژه‌اي پيدا مي‌کند.امام صادق (عليه السلام) مي‌فرمايند: «مَن سَرَّه أن يَکُون مِن أصحابِ القائم (عليه السلام) فَلينتَظِرُ وَ ليعمَل بِالوَرَعِ وَ محاسِنَ الأخلَاقِ و هُوَ مُنتَظِر»؛6 «هر کس دوست دارد از ياران قائم (عليه السلام) باشد بايد منتظر باشد و در حال انتظار به پرهيزگاري و اخلاق نيکو رفتار نمايد.»امام عصر (عليه السلام) نيز با توجه به ناگهاني بودن امر ظهور همه‌ي شيعيان را در زمان غيبت به انجام اعمال پسنديده و دوري از اعمال ناپسند فرا خوانده، مي‌فرمايند: «فَليَعمَل کُلُّ امرِيءٍ مِنکُم بِما يقرَبُ به مِن مَحَبَّتنا و لِيتَجَنَّب مايُدنيهِ مِن کَراهَتِنا وَ سَخَطِنا، فَإِنَّ أمرَنا بَغتَةً فُجاءَةٌ حينَ لاتَنفَعُهُ تَوبَةٌ و لايُنجيهِ مِن عِقابِنا نَدَمٌ عَلی حَوبَةٍ»؛7 «پس هر يک از شما بايد آن‌چه را که موجب دوستي ما مي‌شود، پيشه‌ي خود سازد و از هر آن‌چه موجب خشم و ناخشنودي ما مي‌گردد، دوري گزيند؛ زيرا امر ما به يکباره و ناگهاني فرا مي‌رسد و در آن زمان توبه و بازگشت براي کسي سودي ندارد و پشيماني از گناه کسي را از کيفر ما نجات نمي‌بخشد.»4- آماده کردن خود براي پيوستن به امام (عليه السلام)زندگاني منتظر فرج امام زمان (عليه السلام) با آرزوي ياري کردن امام (عليه السلام) و اميد پيوستن به ايشان شکل مي‌گيرد و اين نوع زندگي خود از بالاترين فرج‌ها براي مؤمن منتظر مي‌باشد. بنابراين او خود را براي نيل به آرزوي بزرگش آماده مي‌کند. و براي رسيدن به اين مقصود، در قدم اول، رابطه‌ي خود را با امام (عليه السلام) قوي‌تر مي‌سازد. رابطه با امام عصر (عليه السلام) اين است که انسان خود را ملزم سازد که در هيچ امري از ايشان فاصله نگيرد و در همه‌ي امور زندگي با حضرتش اتصال و ارتباط داشته و مقيد به تبعيت از ايشان باشد.دومين قدم در ايجاد آمادگي براي پيوستن به امام (عليه السلام) اين است که منتظر، همه‌ي نيروهاي مادي و معنوي خود را در جهت ياري امام (عليه السلام) و در خدمت برآورده شدن اهداف ايشان قرار دهد.5- تربيت منتظران راستينيکي از درخواست‌هاي منتظران واقعي از خداوند متعال اين است که: «و تَجعَلُنا فيها مِن الدُّعاةِ إلی طاعَتِک»؛8 «و در آن حکومت و دولت، ما را از کساني قرار ده که مردم را به فرمان‌برداري از تو فرا مي‌خوانند.»با کمي تأمل در مفهوم اين دعا در مي‌يابيم که بودن جزء دعوت‌کنندگان به امام عصر (عليه السلام) در دولت ايشان آرزوي هر منتظري است ليکن بايد دانست که اين امر ميسر نمي‌گردد مگر اين‌که از دعوت‌کنندگان به حضرت، در دوران غيبت ايشان نيز باشد.در واقع منتظران واقعي امام عصر (عليه السلام) تنها به آماده کردن خود براي استقبال از ايشان و پيوستن به حضرتش راضي نمي‌شوند، بلکه خود را موظف مي‌دانند که اين آمادگي را در ساير مؤمنان نيز ايجاد کنند و در حقيقت به تربيت منتظران واقعي مي‌پردازند. از امام صادق (عليه السلام) در توضيح آيه‌ي مَن أحياها فَکأنّما أحيا النّاسَ جَمِيعاً9 «هر که نفسي را حيات بخشد مثل آن است که همه‌ي مردم را حيات بخشيده است.»، سؤال شد، فرمودند: «مَن أَخرَجها مِن ضَلالٍ إلی هُدی، فَکأَنَّما أحياها، وَ مَن أَخرَجَها مِن هُدی إلی ضَلالٍ، فَقَد قَتلَها»؛10 «هر کس انساني را از گمراهي به سوي هدايت نجات دهد، گويي که او را زنده نموده. و هر که او را از راه صحيح به گمراهي بکشاند، هر آينه او را کشته است.»پي نوشت ها:1. علامه مجلسی، بحارالانوار، ج 52، ص 110 .2. موسوی اصفهانی، مکيال المکارم، ج 2، ص 411 .3. علامه مجلسی، بحارالانوار، ج 52، ص 143 .4. الخصال، ج 2، ص 616 .5. نهج البلاغه، خطبه‌ی 158 .6. نعمانی، غيبت، ص 207 .7. علامه مجلسی، بحارالانوار، ج 53، ص 176 .8. مفاتيح الجنان، دعای افتتاح .9. مائده (5)، 32 .10. شيخ کلينی، اصول کافی، کتاب الايمان و الکفر، باب احياء المؤمن، ح 1 .
#دین و اندیشه#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 192]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن