واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: جن ها در چه صورتی مزاحم انسان میشوند؟ شما چه راه حل هایی پیشنهاد میکنید که صد در صد تضمین میکنید اگر ما آن کارها را انجام بدیم جن ها مزاحم ما نمیشوند؟ مثل گذاشتن نمک زیر بالشت!! آیا این خرافات است یا کاربرد دارد؟ خداوند در آیهى 275 سورهى بقره مىفرماید: كسانى كه ربا مىخورند (در قیامت) برنمىخیزند مگر مانند كسى كه بر اثر تماس شیطان دیوانه شده (و تعادل خود را نمىتواند حفظ كند گاهى زمین مىخورد و گاهى به پا مىخیزد). مرحوم علامهى طباطبایى در تفسیر این آیه مىفرماید: اگر چه آیه دلالت ندارد كه هرگونه جنون و دیوانگى ناشى از تماس شیطان باشد و لكن اشارهاى است بر این كه بعضى از دیوانگىها از ناحیه شیطان است. و همینطور آیه دلالت بر این نمىكند كه این گونه تماس فعل خود شیطان باشد براى این كه شیطان به معناى شریر (شرور- مردمآزار) است كه هم بر ابلیس اطلاق مىگردد و هم بر انسانهاى شریر و هم جنّیان شریر و ابلیس هم از طایفه جن است. اما آن چه یقینى است از دلالت آیه این است كه براى جنّ در این گونه تماس (كه حاصل آن دیوانگى است) شأنى است ولو این كه همهى آنها این گونه نباشند ((1)). اما این گونه نیست كه شیطان سلطهاى قهرى و غیراختیارى بر انسان داشته باشد، بلكه سلطه شیطان، همه سلطهفتنه و غرور است به این معنى كه انسان را دعوت به آلودگى مىنماید و به عبارت دیگر در راه هدایت دام مىگستراند، به فرموده قرآن: (اى شیطان) بر بندگانم تسلط نخواهى یافت مگر گمراهانى كه از تو پیروى مىكنند ((2)). نتیجه این كه شیاطین و جنیان هیچگونه تصرف و سلطه قهرى و غیراختیارى بر انسان ندارند و هرگونه انحرافى از ناحیه آنها در مورد انسان صورت مىگیرد همراه با اختیار آدمى است، اما این كه بعضى سختىها در زندگى انسان از ناحیه شیاطین است شكى نیست كه همه براى آزمایش و امتحان ماست. از این رو تفاوت است میان انحراف و سختى. انحراف براى مؤمنین نیست، اما چه بسا سختى براى آنها باشد. اما راه علاج و درمان نیز گوناگون است، از آن جمله: 1. دورى از تنهایى. 2. تغییر مكان و محل زندگى اگر چه به طور موقت. 3. صدقه دادن. 4. خواندن سوره هایى از قرآن مانند «چهار قل» و آیه «و ان یكاد». 5. در نهایت مراجعه به برخى از كسانى كه توانایى رفع آزار جن ها را دارند. زاهد ار رندى حافظ نكند فهم چه باك دیو بگریزد از آن قوم كه قرآن خوانند (مضمون مصراع دوم، ترجمهى روایتى است از حضرت على (ع): البیت الّذى یقرء فیه القرآن و یذكر الله عزّ و جلّ فیه، تكثر بركته و تحضره الملائكة و یهجره الشیطان خانهاى كه در آن قرآن قرائت شود، و یاد خداوند در آنخانه مرتب انجام شود، بركت آن خانه زیاد شود و ملائكه در آن خانه حاضر گردند و شیطانها از آن خانه بیرون روند. (دیوان حافظ دكتر انجوى شیرازى)) ما در پارهاى خبرها درباره شرارتها، وسوسهها و تهاجمهاى شیطانهاى جنّى مطالبى را مىشنویم یا مىخوانیم و با استفاده از قرآن كریم پى مىبریم كه شیطان معنى وسیعى دارد و به معنى هر موجود سركش و طغیانگر و موذى است، لذا در قرآن به انسانهاى پست و خبیث و طغیانگر نیز شیطان گفته شده است.. سوره انعام، آیه 112. در سوره ناس چنین مىخوانیم: «بگو پناه مىبرم به پروردگار مردم، خدا و معبود مردم، از شرّ وسوسههاى شیطان و موجود شرورى كه همواره ظهور مىكند و سپس پنهان مىشود و براى تصرّف دل حمله و گریز دارد.. آن كه در سینههاى مردم وسوسه مىكند خواه از جنس جن باشد و خواه از جنس انسان» بنابراین، انسان باید پیوسته از شرّ شیطانهاى جنّى و انسى به خدا پناه ببرد. البته همه جنیان شیطان نیستند شیطان جنّى آن جنى است كه كافر است و اسلام نیاورده و كارش خرابى و شرارت و شیطنت است. مطلب دیگر این است كه منظور از ظهور جنّ و شیطان این نیست كه از ماهیّت حقیقى خود خارج شوند و تغییر ماهیت بدهند بلكه به این معنى است كه در قوّه حسّ و ادراك انسان به صورتهاى مختلفى محسوس مىشوند. به همین جهت، گاهى جنیان به صورت یك آرم، گاهى موجودات كوچك، گاهى موجودات بزرگ با بدنها و چشمها و موهاى عجیب متمثّل مىشوند و شیطان نیز بصورت یك پیرمرد، گاهى بصورت جوان و ظاهر شده است. در خبرى مىخوانیم كه شیطان انگشت پاى مبارك امام سجاد (ع) را در حال نماز نیش مىزند و مىخواهد حضرت را از توجه در نماز غافل سازد ولى امام با ذكر الهى از شرّ او نجات مىیابد. شیطان براى عموم مردم از طریق ایادى و لشگریانش لغزشگاههایى بوجود مىآورد تا مردم را از یاد خدا غافل ساخته، به گناهان سوق دهد. دربارهى كسانى كه به سیر و سلوك و تهذیب نفس روى مىآورند شیطان از نیروهاى قویترى استفاده مىكند و به تعبیرى از عوامل اجرایى ویژه خود براى فریفتن و گمراه ساختن آنها بهره مىبرد هر چه سالك در تهذیب نفس تلاش بیشترى مىكند بیشتر مورد هجوم شیطان و عوامل او قرار مىگیرد تا جائى كه خود شیطان یعنى شیطان اصلى كه آدم و حوا را اغوا كرد (ابلیس) براى اولیاء الهى تمثل پیدا مىكند و بطرق مختلف ایشان را از سلوك الهى باز مىدارد یكى از كارهاى شیطان در این مرحله این است كه پارهاى كارهاى مستحبّى را براى سالك جلوه و طول مىدهد و او را به مستحبات چنان مشغول مىسازد تا از امور اصلى دینى (واجبات) خود باز ماند. اساتید و مشایخ ما براى مقابله با وساوس شیطانى و محفوظ ماندن از شرارتهاى شیاطین جن و انس دستورالعملهایى مىدهند كه ما در خصوص مشكل شما برداشت و توصیههایى ویژهاى داریم كه انشاء الله جامهى عمل مىپوشید. الف) اگر ترس از هر موجودى سبب شود كه فرد نسبت به تهجّد و شبزندهدارى، نماز و دعا سست شود این همان دام شیطان است. كم توجهى به امور عبادى، نوعى عقبنشینى و تسلیم شدن سالك محسوب مىشود. سالك الهى، با استفاده از عبادت و یاد خداوند متعال از مكر، وسوسه و شرّ هر موجودى در امان خواهد ماند به هر مقدارى كه سالك به اعمال صالحه روى مىآورد، به همان نسبت تحت ولایت و سرپرستى خداوند قرار مىگیرد و شیطان هرگز بر او تسلّطى نخواهد داشت. همانگونه كه خداوند مىفرماید: «انّ عبادى لیس لك علیهم سلطان تو (اى ابلیس) هرگز بر بندگان من تسلّط نخواهى یافت» (سوره حجر، آیه 42 (خود ابلیس هم اعتراف مىكند كه من بر بندگان مخلص سلطهاى ندارم. «و لاغوینّهم اجمعین الّا عبادك منهم المخلصین بطور حتم آدمیان را اغوا و گمراه خواهم ساخت مگر بندگان مخلص تو را (حجر، آیه 39 و 40 ((كه بر ایشان قدرت نفوذ ندارم) آرى خداوند ولى و سرپرست صالحان است- خداوند ولّى و سرپرست مؤمنان است. ب) امام صادق (ع) چه زیبا و متین فرمودهاند: در شگفتم براى كسى كه ترس بر او غلبه كرده، چگونه به ذكر «حسبنا الله و نعم الوكیل» (سوره آل عمران، آیه 173 (پناه نمىبرد زیرا كه خداوند عزّوجل به دنبال ذكر یاد شده فرموده: پس (آن كسانى كه به عزم جهاد خارج گشتند و ترساندن شیاطین در آنها اثر نكرد و به ذكر فوق تمسّك جستند) همراه با نعمتى از جانب خداوند (عافیت) و چیزى كه زائد بر آن (سود در تجارت) بود، بازگشتند و هیچگونه بدى به آنان نرسید. رسالهى «نور على نور»، در ذكر و ذاكر و مذكور، علامه حسن زاده آملى. ج) چهار «قل» را مداومت نمائید یعنى سورههاى «توحید»، «فلق»، «ناس» و «كافرون» را دائما مخصوصا به هنگام خواب ذكر نمائید. د) صدقه بدهید به فرموده آیتالله شیخ حسنعلى اصفهانى در كتاب نشان از بىنشانها، هر روز اگر چه به مقدار كم صدقه بدهید. ز) توسل به چهارده معصوم و ذكر شریف صلوات در طول بیدارى و قبل از خواب نقش موثرى در اعاده حالات معنوى دارد. كسانى كه اشتغالات روزشان زیاد است، با استفاده از ذكر صلوات مىتوانند حالات معنوى مانند حضور قلب خود را حفظ نمایند و در عین حال به كار و پیشه خود بپردازند. پىنوشت (1) ر. ك: تفسیرالمیزان، ج 2، ص 412 عربى (2) حجر، آیهى 42- براى اطلاع بیشتر تفسیر المیزان، ج 7، ص 485- ج 8، ص 77 و 87، ترجمه www.tebyan.net
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 680]