تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 19 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):تکمیل روزه به پرداخت زکاة یعنى فطره است، همچنان که صلوات بر پیامبر (ص) کمال نماز است. ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

چراغ خطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1827798832




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آیا معراج با علوم روز سازگار است؟


واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: ‏در گذشته بعضى از فلاسفه كه معتقد به افلاك نه گانه بطلمیوسى پوست پیازى بودند مانع مهم معراج را از نظر علمى وجود همین افلاك و لزوم خرق و التیام (1) در آنها مى پنداشتند. ولى با فرو ریختن پایه هاى هیئت بطلمیوسى مسأله خرق و التیام بدست فراموشى سپرده شد، اما با پیشرفتى كه در هیئت جدید به وجود آمد مسائل تازه اى در زمینه معراج مطرح شده و سؤالاتى از این قبیل: 1 ـ براى اقدام به یك سفر فضائى نخستین مانع نیروى جاذبه است كه باید با وسائل فوق العاده بر آن پیروز شد، زیرا براى فرار از «حوزه جاذبه زمین» سرعتى لااقل معادل چهل هزار كیلومتر در ساعت لازم است!. 2 ـ مانع دیگر، فقدان هوا در فضاى بیرون جو زمین است كه بدون آن انسان نمى تواند زندگى كند. 3 ـ مانع سوم گرماى سوزان آفتاب و سرماى كشنده اى است كه در قسمتى كه آفتاب مستقیماً مى تابد و قسمتى كه نمى تابد وجود دارد. 4 ـ مانع چهارم اشعّه هاى خطرناكى است كه در ماوراء جوّ وجود دارد، مانند اشعه كیهانى و اشعّه ماوراء بنفش و اشعه ایكس، این پرتوها هرگاه به مقدار كم به بدن انسان بتابد زیانى بر ارگانیسم بدن او ندارد، ولى در بیرون جوّ زمین این پرتوها فوق العاده زیاد است و كشنده و مرگبار، اما براى ما ساكنان زمین وجود قشر هواى جوّ مانع از تابش آنها است. 5 ـ مشكل بى وزنى است، گرچه انسان تدریجاً مى تواند به بى وزنى عادت كند ولى براى ما ساكنان روى زمین اگر بى مقدمه به بیرون جو منتقل شویم و حالت بى وزنى دست دهد، تحمل آن بسیار مشكل یا غیر ممكن است. 6 ـ و سرانجام مشكل زمان ششمین مشكل و از مهمترین موانع است، چرا كه علوم روز مى گوید سرعتى بالاتر از سرعت سیر نور نیست و اگر كسى بخواهد در سراسر آسمانها سیر كند باید سرعتى بیش از سرعت سیر نور داشته باشد. در برابر این سؤالات توجه به چند نكته لازم است: 1 ـ ما مى دانیم كه با آنهمه مشكلاتى كه در سفر فضائى است بالاخره انسان توانسته است با نیروى علم بر آن پیروز گردد، و غیر از مشكل زمان همه مشكلات حل شده و مشكل زمان هم مربوط به سفر به مناطق دور دست است. 2 ـ بدون شك مسأله معراج، جنبه عادى نداشته بلكه با استفاده از نیرو و قدرت بى پایان خداوند صورت گرفته است، و همه معجزات انبیاء همین گونه است، به عبارت روشنتر معجزه باید عقلا محال نباشد، و همین اندازه كه عقلا امكان پذیر بود بقیه با استمداد از قدرت خداوند حل شدنى است. هنگامى كه بشر با پیشرفت علم توانائى پیدا كند كه وسائلى بسازد سریع، آنچنان سریع كه از حوزه جاذبه زمین بیرون رود، سفینه هائى بسازد كه مسأله اشعه هاى مرگبار بیرون جوّ را حل كند، لباسهائى بپوشد كه او را در برابر سرما و گرماى فوق العاده حفظ نماید، با تمرین به بى وزنى عادت نماید، خلاصه جائى كه انسان بتواند با استفاده از نیروى محدودش، این راه را طى كند آیا استمداد از نیروى نامحدود الهى حل شدنى نیست؟! ما یقین داریم كه خدا، مركب سریع السیرى كه متناسب این سفر فضائى بوده باشد در اختیار پیامبرش گذارده است، و او را از نظر خطراتى كه در این سفر وجود داشته زیر پوشش حمایت خود گرفته، این مركب چگونه بوده و چه نام داشته؟ براق؟ رفرف؟ یا مركب دیگر؟ در هرحال مركب مرموز و ناشناخته اى است از نظر ما؟. از همه اینها گذشته فرضیه حداكثر سرعت كه در بالا گفته شد، امروز در میان دانشمندان متزلزل شده، هر چند «اینشتاین» در فرضیه معروف خودش به آن سخت معتقد بوده است. دانشمندان امروز مى گویند امواج جاذبه بدون نیاز به زمان، در آن واحد از یكسوى جهان به سوى دیگر منتقل مى شوند و اثر مى گذارند، و حتى این احتمال وجود دارد كه در حركات مربوط به گستردگى جهان (مى دانیم جهان در حال توسعه است و ستاره ها و منظومه ها به سرعت از هم دور مى شوند) منظومه هائى وجود دارند كه با سرعتى بیش از سرعت سیر نور از مركز جهان دور مى شوند (دقت كنید). كوتاه سخن اینكه مشكلاتى كه گفته شد هیچكدام به صورت یك مانع عقلى در این راه نیست، مانعى كه معراج را به صورت یك محال عقلى درآورد، بلكه مشكلاتى است كه با استفاده از وسائل و نیروى لازم، قابل حل است. به هرحال مسأله معراج نه از نظر استدلالات عقلى غیر ممكن است و نه از نظر موازین علم روز، و خارق العاده بودن آن را نیز همه قبول دارند بنابراین هرگاه با دلیل قاطع نقلى ثابت شود باید آن را پذیرفت(2) پی‌نوشت ها: 1 ـ «خرق» به معنى شكافتن و «التیام» به معنى به هم آمدن است. بعضى از فلاسفه قدیم معتقد بودند كه این امر در افلاك امكان پذیر نیست. 2ـ براى توضیح بیشتر به كتاب «همه مى خواهند بدانند» كه در زمینه معراج و شق القمر و عبادت در قطبین بحث كرده ایم مراجعه فرمائید. منبع: جمعی از نویسندگان، زیر نظر ناصر مكارم شیرازی، تفسیر نمونه 12/17




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 461]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن