تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):در روز جمعه هيچ عملى برتر از صلوات بر محمد و خاندان او (ع) نيست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798472714




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

برای درک دلایل رخداد زلزله بر روی زمین، نیاز است که به پوسته زمین توجه کنیم.


واضح آرشیو وب فارسی::


پوسته زمین به شش قاره اصلی تقسیم شده است، یعنی: آفریقا، آمریکا، منجمد جنوبی، استرالیا-هند، اوراسیا و آرام. تغییر شکل و جابه‌جایی این قاره‌ها می‌تواند منجر به وقوع زمین‌لرزه‌ها شود.



یکی از مخرب‌ترین زمین‌لرزه‌های شهری در تاریخ ایران، در شب جمعه ۱۸ دی ۱۱۵۸ (۸ ژانویه ۱۷۸۰ میلادی) در منطقه تبریز رخ داد. این زمین‌لرزه با بزرگای ۷.۷ شدت، تبریز را تقریباً کاملاً ویران کرد. حدود ۴۰۰ روستا، از جمله مرند، تسوج و ارونق، به هم پنجید و همه ساختمان‌های اصلی که در اثر لرزه‌های قبلی ضعیف شده بودند، همچنین دژ و باروی شهر، کاملاً ویران شدند.

محدوده ویرانی از ۷۲ تا ۱۲۰ کیلومتر از تبریز گزارش شده است. تعداد کشته‌شدگان این زمین‌لرزه بین گزارش‌ها متفاوت است، با برخی تخمین تعداد کشته‌شدگان بیش از ۲۰۰ هزار نفر را نشان می‌دهند.

این زلزله همچنین در مناطقی مانند وان و دوریگی و ملطیه در ترکیه، که در فاصله حدود ۷۰۰ کیلومتری از تبریز قرار دارند، حس شد و پس از آن توابع آن نیز به مدت ۳ تا ۴ سال با فواصل کوتاهی از یکدیگر درگیر پسلرزه‌ها بودند.


زمین لرزه های قوی در تاریخ ایران بسیاری بوده اند و زمین لرزه هایی که شما نام برده اید تنها بخشی از آنها هستند. به علاوه، در دوران معاصر نیز زمین لرزه های مهمی اتفاق افتاده است، مانند زمین لرزه بم و زمین لرزه سرپل ذهاب در استان کرمانشاه.

پوسته زمین از چندین صفحه اصلی تشکیل شده است که به یکدیگر نسبت می‌توانند حرکت کنند. حرکت مداوم و برخورد این صفحات با یکدیگر باعث ایجاد پدیده‌هایی مانند گسل، زمین لرزه، کوه‌ها، دره‌ها، چین خوردگی‌ها و غیره می‌شود. میزان حرکت این صفحات در طول یک سال متغیر است و بستگی به نوع، محل و شرایط آنها دارد.

زمانی که سنگ‌های داغ از قسمت‌های درونی زمین به سمت سطح حرکت می‌کنند، حرکت پوسته زمین رخ می‌دهد. با نزدیک شدن به سطح زمین، این سنگ‌های داغ به سمت جوانب حرکت می‌کنند و به تدریج سرد می‌شوند.

تقریباً تمام زمین لرزه هایی که در فلات ایران رخ می‌دهند، از نوع زلزله‌های درون صفحه‌ای هستند و در صفحات زمین رخ می‌دهند. گسل‌های موجود در نواحی مختلف مانند رشته کوه‌های البرز، زاگرس و رشته کوه‌های شرقی ایران، باعث به وجود آمدن این زمین لرزه ها در فلات ایران شده‌اند.

در پایین زاگرس، وقوع پوسته قاره‌ای عربی و فروکشش آن، باعث ایجاد انرژی بسیار زیادی می‌شود که در نقاط ضعف پوسته (گسل‌ها) منجر به لرزش و تخریب‌های فراوان می‌شود. یکی از نمونه‌های این پدیده، فرورانش صفحه عربی زیر زاگرس ایران است که این فرآیند باعث آزاد شدن انرژی فراوان شده و زمینلرزه‌های متعددی را ایجاد کرده است.

در توضیح این پدیده، از عباراتی همچون "ریشتر"، "بزرگا"، "راستالغز"، "امتداد لغز"، "رومرکز زلزله"، "گسل" و "امواج زلزله" استفاده می‌شود. این عبارات نقش مهمی در شناخت میزان خطرات زمینلرزه و تأثیرات آن بر سازه‌ها و انسان دارند.

برای درک بهتر این پدیده، به ساختار داخلی زمین پرداخته می‌شود. زمین با قطری حدود ۱۲۴۷۰ کیلومتر یک شبه کره است که از لایه‌های مختلف تشکیل شده است. از جمله این لایه‌ها می‌توان به "پوسته" با ضخامت ۲۵ تا ۴۰ کیلومتر، "گوشته" با ضخامت ۲۸۰۰ کیلومتر، و "هسته" با ضخامت حدود ۳۵۰۰ کیلومتر اشاره کرد.

پوسته زمین به ۶ صفحه قاره‌ای تقسیم شده است که با جابه‌جایی و تغییر شکل آن‌ها، زلزله‌ها ایجاد می‌شود. این پدیده بر اساس تعادل ترمودینامیک مواد تشکیل‌دهنده زمین رخ می‌دهد. نقشه‌ی گرمایی مختلف لایه‌ها باعث جابه‌جایی صفحات قاره‌ای می‌شود و تغییرات دما و دانسیته مواد در این لایه‌ها، انرژی کرنشی را ذخیره کرده و با وقوع زلزله، این انرژی آزاد می‌شود.

با درک عمیق‌تر از این پدیده، جامعه می‌تواند از میزان خطرات زلزله آگاه شده و تدابیر لازم برای کاهش خسارات احتمالی اتخاذ کند.


 


 






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ]
[مشاهده در: ]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 793]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


علم و فناوری

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن