تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 12 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):حق، شمشير بُرَّنده اى است بر ضد اهل باطل.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799018878




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

راهنمای تماشای خورشید گرفتگی امروز


واضح آرشیو وب فارسی::

امروز (هشتم آوریل/ ۲۰ فروردین) در سراسر آمریکای شمالی، از مکزیک تا ۱۵ ایالت ایالات متحده و تا کانادا، خورشید گرفتگی کاملی رخ می‌دهد. برای افرادی که در مسیر این گرفتگی هستند، ماه به طور کامل خورشید را می‌پوشاند، آسمان را تاریک می‌کند و ستاره ما را آشکار می‌کند. اما در ایران، این پدیده به طور مستقیم قابل رویت نیست.



اگرچه در ایران مستقیماً این خورشیدگرفتگی قابل مشاهده نیست، اما اگر به تماشای این رویداد علاقه‌مند هستید، هنوز هم راه‌هایی برای تماشای غیر مستقیم آن وجود دارد.

پیش از اینکه به راه‌های غیر مستقیم تماشای خورشید گرفتگی از ایران بپردازیم، باید بدانید که کسوف کامل زمانی اتفاق می‌افتد که ماه مستقیما از بین خورشید و زمین عبور کند و بر سیاره ما سایه بیاندازد. در این حالت، ماه تقریبا به اندازه خورشید ما به نظر می‌رسد و برای کسانی که شاهد این رویداد هستند، قرص مرئی خورشید را کاملا می‌پوشاند.

افرادی که در مسیر وقوع کسوف قرار دارند، خورشید گرفتگی کامل را خواهند دید. اما افرادی که خارج از مسیر آن هستند، همچنان ممکن است خورشید گرفتگی جزئی را ببینند که در آن ماه تنها بخشی از صورت خورشید را مسدود می‌کند.

در طی یک خورشید گرفتگی کامل، آسمان مانند سپیده دم یا غروب تاریک می‌شود و چندین مرحله برای تماشاگران آسمان وجود دارد که می‌توانند پیش‌بینی کنند.

ماه به طور ناگهانی بین زمین و خورشید ظاهر نمی‌شود. این رویداد با یک گرفتگی جزئی آغاز می‌شود که در آن به نظر می‌رسد ماه در حال پوشاندن بخشی از خورشید است و در این حالت خورشید شبیه یک هلال دیده می‌شود. به گفته ناسا، بسته به مکانی که در آن قرار دارید، ماه گرفتگی جزئی می‌تواند بین ۷۰ تا ۸۰ دقیقه به طول بیانجامد.



هنگامی که ماه شروع به عبور از مقابل خورشید می‌کند، پرتوهای ستاره ما در اطراف آن شروع به تابیدن می‌کنند و قطرات درخشانی از نور را در اطراف ماه در پدیده‌ای به نام "حلقه الماس" ایجاد می‌کنند.

همراه با نزدیک شدن به گرفتگی کامل، حلقه‌های الماس به سرعت ناپدید می‌شوند تا زمانی که یک نقطه نور باقی بماند و شکل یک حلقه الماس غول پیکر درخشان را تشکیل دهد.

حلقه الماس با فرا رسیدن کسوف کامل ناپدید می‌شود و دیگر هیچ نشانه‌ای از نور مستقیم خورشید وجود نخواهد داشت. ستارگان درخشان یا سیاراتی مانند زهره ممکن است در آسمان تاریک بدرخشند و با ناپدید شدن خورشید دمای هوا کاهش می‌یابد. تاریکی ناگهانی باعث می‌شود حیوانات در سکوت فرو بروند.

کروموسفر، یا بخشی از جو خورشید، ممکن است به شکل یک دایره صورتی نازک در اطراف ماه بدرخشد، در حالی که جو بیرونی داغ خورشید، یا تاج آن به رنگ نور سفید ظاهر می‌شود.

همانطور که ماه به حرکت خود بر روی صورت خورشید ادامه می‌دهد، حلقه الماس و خورشید گرفتگی جزئی بار دیگر در سمت مقابل ظاهر می‌شوند تا زمانی که خورشید به طور کامل دوباره دیده شود.

امروز (هشتم آوریل/ ۲۰ فروردین) خورشید گرفتگی کامل در بخش‌هایی از مکزیک، کانادا و بیش از ۱۰ ایالت ایالات متحده آمریکا قابل مشاهده خواهد بود، در حالی که خورشید گرفتگی جزئی هلالی شکل در ۴۹ ایالت آمریکا قابل مشاهده خواهد بود.

اگرچه در ایران می‌توانیم این خورشید گرفتگی را مستقیماً تماشا نکنیم، اما با پخش آنلاین از سوی ناسا می‌توانیم این رویداد را از راه دور تماشا کنیم. پخش آنلاین این رویداد از ساعت ۱ ظهر به وقت منطقه زمانی شرقی آغاز می‌شود که معادل ساعت ۲۰:۳۰ به وقت ایران است و تا ساعت ۴ بعد از ظهر به وقت منطقه زمانی شرقی معادل ۲۳:۳۰ به وقت ایران ادامه دارد.

همچنین، می‌توانید به وب‌سایت ناسا مراجعه کنید تا انیمیشن‌ها و تصاویری از کسوف را مشاهده کنید. از طریق تصاویر ثبت شده توسط تلسکوپ‌های حرفه‌ای و مردم عادی نیز می‌توانید این رویداد را مشاهده کنید.

خورشید گرفتگی به دانشمندان فرصت می‌دهد تا خورشید و تأثیر آن بر زمین را بررسی کنند و ناسا پروژه‌های مختلفی را برای تحقیقات علمی در این زمینه انتخاب کرده است. این پروژه‌ها به دانشمندان کمک می‌کنند تا بهتر درک کنند که چگونه خورشید تأثیرات مختلفی بر زمین دارد و ما را در درک بهتر از جهان کمک می‌کنند.



یک خورشید گرفتگی کامل به طور دائمی روی رفتارهای فیزیکی اثر می‌گذارد

ناسا برنامه‌ای برای گرفتن تصاویری از خورشیدگرفتگی از ارتفاع ۱۵ هزار متری از سطح زمین دارد تا جزئیاتی که پیش از آن دیده نشده بودند را در تاج خورشید ثبت کند. این تصاویر می‌تواند به دانشمندان در تحقیقات مربوط به سیارک‌ها که به دور خورشید می‌چرخند کمک کند.

برای تماشای مستقیم خورشیدگرفتگی، اپراتورهای رادیویی آماتور آزمایشی را انجام می‌دهند تا ببینند چگونه امواج رادیویی در این زمان تغییر می‌کنند و دانشمندان نیز به دنبال رصد فعال‌ترین مناطق خورشید در این زمان هستند.

نکاتی که باید در تماشای مستقیم خورشیدگرفتگی رعایت کنید شامل استفاده از عینک مخصوص خورشیدگرفتگی است تا از نابینایی جلوگیری شود، و همچنین از استفاده از عینک آفتابی خودداری کنید زیرا این عینک‌ها به اندازه کافی تیره نیستند.

به طور کلی، خورشید گرفتگی یک رویداد شگفت‌انگیز و بسیار جذاب است که می‌تواند به دانشمندان در فهم بهتر از جهان کمک کند و همچنین یک فرصت عالی برای تماشای زیبایی‌های طبیعت باشد.






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ]
[مشاهده در: ]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 141]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


علم و فناوری

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن