تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 4 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بزرگ ترين مصيبت ها، نادانى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1823926889




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فضانوردی که خاک دمشق را به فضا برد، درگذشت


واضح آرشیو وب فارسی::

محمد فاِرس، اولین فضانورد اهل کشور سوریه بود که به فضا رفته بود. او در سن ۷۲ سالگی درگذشت. فارس به عنوان بخشی از برنامه اینترکاسموس (Interkosmos) اتحاد جماهیر شوروی با فضاپیمای سایوز TM-۳ به ایستگاه فضایی میر رفت. او اولین و تنها پرواز فضایی خود را در تاریخ ۲۲ ژوئیه ۱۹۸۷ انجام داد. وی در سال ۲۰۱۲ به علت یک بیماری طولانی در ترکیه، جایی که زندگی می‌کرد، درگذشت.



محمد فاِرس، همراه با دو فضانورد دیگر، الکساندر ویکتورنکو و الکساندر پاولوویچ الکساندروف، با پرتاب سایوز TM-۳ به فضا رفت. او دوازدهمین فرد غیر روسی بود که در یک پرواز فضایی روسی به فضا سفر کرد و اولین بازدید کننده خارجی از ایستگاه فضایی میر شد.

در طول این ماموریت یک هفته‌ای، فارس کشور سوریه را از مدار زمین رصد کرد و در تحقیقات علمی شرکت کرد، از جمله پردازش مواد و آزمایش‌های بیولوژیکی.

در یک پخش زنده از ایستگاه فضایی میر، وی گفت: "ما اکنون بر فراز کشور عزیزمان سوریه پرواز می‌کنیم. در این لحظه شعف انگیز، من عمیق‌ترین احترام و عشق خود را برای همه مردمم در همه جا نثار می‌کنم."

همچنین فاِرس اولین فردی بود که خاک دمشق را به فضا برد. او در مصاحبه‌ای در سال ۲۰۱۵ با روزنامه نشنال متعلق به امارات متحده عربی اعلام کرد: "من با خودم یک شیشه از خاک دمشق را به فضا بردم."

در تاریخ ۳۰ ژوئیه ۱۹۸۷، محمد فارِس همراه با دو فضانورد دیگر، ویکتورنکو و الکساندر لاویکین، از اعضای خدمه ایستگاه فضایی میر، با فضاپیمای سایوز TM-۲ به زمین بازگشتند. این اولین بار بود که خدمه ایستگاه فضایی میر با یک فضاپیما به فضا رفته و با فضاپیمای دیگری به زمین بازگشتند.

فارِس در مجموع ۷ روز و ۲۳ ساعت و ۴ دقیقه را در فضا سپری کرد. او ۲۰۹امین فردی بود که به فضا پرواز کرده و ۲۰۲امین فردی بود که به دور زمین چرخید.

او در یک مصاحبه به روزنامه نشنال گفت: اگر بخواهم حس به فضا رفتن، دیدن سیاره زمین از آنجا، دیدن سوریه از بالا و احساس غرور از انجام کار تاریخی برای کشورم و اعراب را توصیف کنم، باید چندین روز صحبت کنم.

فارِس با نام کامل محمد احمد فارِس در تاریخ ۲۶ مه ۱۹۵۱ در شهر حلب سوریه به دنیا آمد. او از مدرسه خلبانی نظامی در حلب فارغ التحصیل شد و در نیروی هوایی سوریه به عنوان خلبان خدمت کرد.



او برای پرواز فضایی خود در کنار یکی از اعضای نیروی هوایی سوریه به نام منیر حبیب، که هرگز به فضا پرواز نکرد، آموزش دید.

پس از انجام مأموریت فضایی، فارِس به حلب بازگشت و به خدمت در ارتش سوریه ادامه داد و به درجه ژنرالی رسید. سرانجام در سال ۲۰۱۲ به همراه خانواده‌اش به ترکیه پناهنده شد.






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ]
[مشاهده در: ]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 142]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


علم و فناوری

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن