تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 7 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):شعبان ماه من است. هر كه ماه مرا روزه بدارد، روز قيامت شفيع او خواهم بود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798087870




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آنفولانزا و راه‌های درمان آن


واضح آرشیو وب فارسی::

آنفولانزا یکی از بیماری‌های ویروسی است که سالانه تعداد زیادی از افراد را گرفتار می‌کند. معمولاً در فصل‌های سرد سال، این بیماری بیشتر رواج دارد. افراد مبتلا به این بیماری، با علائمی مانند سرفه‌های شدید، بدن‌درد، سردرد، آبریزش بینی و... مواجه می‌شوند. تشخیص این بیماری بعد از رواج کرونا برای افراد کمی سخت‌تر شده‌است، زیرا علائم آن‌ها تا حدود بسیار زیادی به هم شبیه است. باوجوداین، آنفولانزا در بسیاری از موارد، بیماری کشنده‌ای نیست و به‌راحتی با مصرف دارو و برخی مواد غذایی درمان می‌شود.

نکته‌ای که درمورد این بیماری وجود دارد، این است که مانند کرونا به‌شدت واگیردار است، به همین دلیل افراد مریض باید نکات بهداشتی را به‌خوبی رعایت کنند تا افراد سالم را نیز درگیر این بیماری نکنند. این بیماری برای بسیاری از افراد شناخته‌شده است و کمتر کسی پیدا می‌شود که به آن دچار نشده باشد. در ادامهٔ این مقاله شما را با این بیماری و راه‌های مقابله با آن بیشتر آشنا خواهیم کرد.



آنفولانزا چیست؟

آنفولانزا یک ویروس بیماری‌زاست که به‌محض واردشدن به بدن افراد، تکثیر می‌شود و سیستم ایمنی بدن آن‌ها را درگیر می‌کند. این بیماری معمولاً باعث گسترش بیماری‌های عفونی در دستگاه‌های تنفسی می‌شود، به همین دلیل افراد مبتلا به آن، معمولاً ازلحاظ تنفسی با مشکل مواجه می‌شوند. بیشتر تأثیرات این ویروس بر قسمت‌هایی مانند بینی، دهان، گلو و ریه‌هاست. در فصل‌های سرد سال و زمان‌هایی که آلودگی هوا بیشتر می‌شود، این بیماری شیوع بیشتری پیدا می‌کند و همه‌ساله افراد زیادی را درگیر می‌کند.

محققان برای جلوگیری از این بیماری ویروسی، واکسن‌هایی را تولید کرده‌اند. استفاده از واکسن بهترین راه‌حل برای مقابله و افزایش قدرت ایمنی بدن در برابر بیماری آنفولانزاست. از آنجایی که دلیل این بیماری ویروس‌ها هستند، آن را یکی از بیماری‌های واگیر دارد می‌نامند.

درمان آنفولانزا کار سختی نیست و معمولاً افراد با توجه به سیستم ایمنی بدن خود، طی یک الی دو هفته کاملاً بهبود پیدا می‌کنند. مصرف دارو در همان روزهای اولیهٔ ورود ویروس به بدن، به بهبود سریع بیماران کمک می‌کند و از تکثیر ویروس در بدن جلوگیری می‌کند، به همین دلیل افراد مبتلا به این بیماری، باید خیلی سریع اقدام به درمان کنند.

علائم بیماری آنفولانزا چیست؟

علائم این بیماری بسیار شبیه به سرماخوردگی است، به همین دلیل تشخیص آن برای افراد معمولی کار دشواری است. با رواج ویروس کرونا و مشابه بودن علائم آن با آنفولانزا، بیشتر مردم زمانی که به این بیماری مبتلا می‌شوند، فکر می‌کنند که به کرونا مبتلا شده‌اند. تشخیص این سه بیماری از روی علائم آن‌ها واقعاً کار سختی است، به همین دلیل بهترین اقدام برای درمان و شناسایی نوع بیماری، مراجعه به پزشک متخصص یا بیمارستان است. پزشکان با انجام آزمایش‌ها و بررسی‌های دقیق، می‌توانند نوع بیماری را تشخیص دهند. با توجه به نوع بیماری، راه‌های درمان آن‌ها نیز متفاوت است، به همین دلیل برای درمان و بهبودی این بیماری‌ها، مراجعه به پزشک لازم و ضروری است.

ازجمله علائم این بیماری می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

بدن درد شدید

بدن درد یکی از علائم اولیه این بیماری است و معمولاً در ابتدا شدت کمی دارد و بعد از گذشت مدتی شدت پیدا می‌کند. این درد ممکن است در تمامی اندام‌های بدن به‌خصوص در استخوان‌ها احساس شود. بیشتر افراد روزهای اولیهٔ ابتلا به آنفولانزا احساس خستگی و سرگیجه دارند، به همین دلیل نمی‌توانند به‌خوبی تشخیص دهند که به این بیماری مبتلا شده‌اند.

گلودرد

بعد از این‌که بدن درد در افراد افزایش یافت، معمولاً گلوی آن‌ها شروع به سوزش و درد می‌کند. بیشتر افراد با احساس گلودرد به وجود این بیماری پی‌می‌برند. گلودرد نیز ابتدا بسیار خفیف است و به‌صورت سوزش احساس می‌شود، ولی رفته‌رفته شدت پیدا می‌کند، تا جایی که عفونت تمامی گلو را دربرمی‌گیرد. در این مواقع فرد احساس تنگی نفس می‌کند و راه تنفس آن به‌شدت تنگ می‌شود. در مواردی که شدت بیماری بسیار زیاد است، پزشکان از کپسول اکسیژن برای تنفس راحت‌تر بیمار استفاده می‌کنند.

سرفه‌های شدید

در اثر پخش‌شدن عفونت در مجراهای تنفسی مانند بینی، گلو و دهان، افراد شروع به سرفه می‌کنند. سرفه‌های شدید از دیگر علائم این بیماری واگیردار به‌شمار می‌روند. در بیشتر مواقع، سرفه‌ها با احساس درد شدیدی در گلو و دهان همراه هستند.

گرفتگی بینی

در اثر بیماری آنفولانزا، بیماری‌های عفونی در بینی بیشتر می‌شود، به همین دلیل نیز یکی دیگر از علائم اصلی این بیماری، گرفتگی بینی و سخت‌شدن تنفس برای افراد است.

تب و لرز

از آنجایی که ویروس آنفولانزا سیستم ایمنی بدن را در گیر می‌کند، بالارفتن دمای بدن و احساس تب و لرز یکی از علائم دیگر این بیماری است. در این مواقع برای پایین آوردن حرارت بدن افراد، شستن بدن آن‌ها با آب سرد بهترین راه‌حل است.

حالت تهوع

با توجه به میزان شدت بیماری، در برخی از افراد حالت تهوع نیز مشاهده می‌شود. شایان ذکر است که حالت تهوع در تعداد افراد کمی مشاهده شده‌است. باوجوداین، مشاهدهٔ آن در افرادی که سایر علائم را دارند می‌تواند نشانی از این بیماری ویروسی باشد.

 

راه‌های خانگی درمان آنفولانزا

خوشبختانه اگر این بیماری شدت زیادی نداشته باشد، به‌راحتی می‌توان آن را با مصرف برخی از مواد غذایی درمان کرد. باوجوداین، مراجعه به پزشک و مصرف دارو در کنار رژیم غذایی، می‌تواند پروسهٔ درمان را سریع‌تر کند، به همین دلیل اگر احساس کردید به این بیماری دچار شده‌اید، در مرحلهٔ اول قبل از شدید شدن آن، به پزشک مراجعه کنید، سپس با مصرف برخی از مواد غذایی، به تقویت سیستم ایمنی بدن خود کمک کنید.

ازجمله درمان‌های خانگی این بیماری می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

نوشیدن مایعات

مصرف مایعات برای افراد مبتلا به بیماری‌های ویروسی بسیار مفید است، به همین دلیل اگر احساس می‌کنید به آنفولانزا دچار شده‌اید، مصرف آب و مایعاتی مانند انواع آبمیوه‌های طبیعی، دم‌نوش‌های گیاهی، غذاهای آبکی و... را افزایش دهید. معمولاً زمان ابتلا به آنفولانزا، اشتها و قدرت جویدن شما به‌شدت کم می‌شود، به همین دلیل خوردن برخی از غذاها برای شما سخت است. هضم و خوردن این مواد غذایی در زمان بیماری بسیار آسان است و به همین دلیل شما با خوردن آن‌ها می‌توانید به تقویت سیستم ایمنی بدن خود کمک کنید.

مایعات زیر برای درمان بیماری‌های ویروسی بسیار مفید هستند:

آب‌هویج؛

آب‌پرتقال؛

آب نارگیل؛

آب گوشت یا مرغ؛

انواع سوپ‌ها.

به‌خوبی استراحت کنید

معمولاً بعد از ورود ویروس آنفولانزا به بدن، شما احساس خستگی می‌کنید، به همین دلیل داشتن استراحت خوب و کافی، باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. زمانی که سیستم ایمنی بدن تقویت شود، به‌راحتی می‌تواند با این بیماری ویروسی مقابله کند و آن را از بین ببرد. سعی کنید در یک اتاق آرام با دمای متعادل استراحت کنید. برای این‌که بتوانید راحت‌تر نفس بکشید، می‌توانید از دستگاه بخور برای مرطوب‌سازی هوای اتاقتان استفاده کنید.

از مواد غذایی حاوی زینک استفاده کنید

زینک یکی از مواد معدنی لازم و ضروری برای بدن است که به تقویت سیستم ایمنی بسیار کمک می‌کند. مصرف زینک یکی از راه‌های متداول برای درمان بیماری‌های ویروسی است، زیرا با تقویت سیستم ایمنی، از تکثیر ویروس‌ها جلوگیری می‌کند. برخی از مواد غذایی به‌طور طبیعی دارای این مادهٔ معدنی هستند، به همین دلیل علاوه‌بر مصرف قرص‌های زینک، می‌توانید از راه مصرف برخی از غذاها نیز این ماده را دریافت کنید. ازجمله غذاهایی که سرشار از زینک هستند می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

گوشت قرمز

آجیل

نخود

لوبیا

عدس

تخم‌مرغ

لبنیات

مصرف دم‌نوش‌های گیاهی

برخی از گیاهان خاصیت ضدباکتری و ضدویروسی دارند، به همین دلیل نوشیدن دم‌نوش‌های گیاهی می‌تواند درمان خوبی برای آنفولانزا باشد. بیشتر چای‌هایی که دارای برگ سبز هستند، این خاصیت را دارند. مصرف آن‌ها به کاهش درد در ناحیهٔ گلو و کاهش سرفه‌ها نیز بسیار کمک می‌کند. از طرفی با مصرف آن‌ها، سیستم ایمنی بدن در برابر ویروس‌ها قوی‌تر می‌شود و به‌این‌ترتیب در درمان آنفولانزا مؤثر هستند.

مصرف دم‌نوش‌های زیر برای درمان این بیماری بسیار مفیدند:

چای سبز یا سیاه؛

زردچوبه؛

زنجبیل تازه یا خشک یا خمیر زنجبیل؛

سیر تازه؛

گل میخک؛

چای عسل.



استفاده از اسانس‌ها

برخی از اسانس‌ها از تکثیر ویروس‌ها جلوگیری می‌کنند، به همین دلیل استفاده از آن‌ها به‌عنوان یک درمان خانگی، می‌تواند راه‌حل بسیار خوبی باشد. استفاده از روغن درخت چای برای جلوگیری از تکثیر ویروس‌ها بسیار مؤثر است. برای استفاده از این روغن، می‌توانید مقداری از آن را به صابون یا لوسیون خود اضافه کنید و همیشه از آن استفاده نمایید. برخی دیگر از اسانس‌های مؤثر برای درمان آنفولانزا عبارت‌اند از:

روغن دارچین؛

روغن نعناع؛

روغن اوکالیپتوس؛

روغن شمعدانی؛

روغن لیمو؛

روغن آویشن؛

روغن اُرِگانو (پونه کوهی).

خلاصه

به‌طورکلی می‌توانیم بگوییم که آنفولانزا یک بیماری شایع است که معمولاً در فصل‌های سرد سال بیشتر رواج دارد. این بیماری در اثر تکثیر ویروس در بدن به‌وجود می‌آید و با علائمی همراه است. بیشتر افراد آن را با بیماری‌های مانند کرونا و سرماخوردگی یکی می‌دانند؛ در صورتی که اصلاً چنین نیست و این سه بیماری باهم متفاوت هستند. افرادی که به این بیماری مبتلا شده‌اند، با علائمی مانند سرفه‌های شدید، گلودرد، بدن درد، تب و لرز، حالت تهوع و... مواجه می‌شوند. برای درمان آن راه‌های زیادی وجود دارد. مصرف برخی از مواد غذایی و گیاهان دارویی می‌تواند راهی برای درمان خانگی آن باشد.






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ]
[مشاهده در: ]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 1281]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


سرگرمی
uyt


پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن