تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نماز، از آيين‏هاى دين است و رضاى پروردگار، در آن است. و آن راه پيامبران است. ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798735659




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فن­‌فیکشن‌های شگفت انگیز و زیستگاه آن­ها


واضح آرشیو وب فارسی:پردیس گیم:

3 نکته پیش از شروع اگر خیلی پست­ مدرنیستی به قضیه نگاه کنید یحتمل پس از به پایان رساندن مطلب با خود استدلال خواهید کرد که تمامی متون معاصر ما به نوعی چیزی جز فن­ فیکشن­ آثار هومر و پیشینیانش نیستند، که این حرف به­ طور خلاصه کلامی سراسر باطل است.  نگارنده فیلم منتشر شده توسط موسسه پرسش که درش "محمد چرمشیر" توضیح می­دهد چه­ طور نمایشنامه بخوانیم (درازکش به پشت؟) را متاسفانه ندیده، ولی از بخت بد زمان زیادی را به پای آثار این قبیل افراد به هدر داده، پس به همین جهت می­تواند از همین ابتدا این گواه را بدهد که داستان فن­ فیکشن نویسی با رونوشت برداشتن از آثار غربی یعنی کاری که دوستان جریان اصلی ادبیات و تئاتر ایران در آن به مقام استادی رسیده ­اند ماجرایی سراسر متفاوت دارد. برخلاف چیزی که از تیتر برمی­آید متن پیش­ رو ربط مستقیمی به ادامه سینمایی که تحت عنوان "جانوران شگفت انگیز و..." توسط شخص جی­ کی رولینگ نوشته و توسط برادران وارنر تولید شده ندارد، هر چند که روند درک این جریان توسط نویسندگان و جریان اصلی­ سازان هالیوود، از قبیل همین وارنر، دیزنی و لوکاس­ آرتز (در Rouge One: The Star Wars Story) در سال 2016 تلنگر خوبی برای نوشتن آن بود.

یحتمل هنگامی که مرحوم "یان کات" در کتاب خود "شکسپیر معاصر ما" حرف از بیرون کشیدن هملت­ های مختلف از هملت شکسپیر بنا به غیرقابل اجرا بودن نسخه طولانی و 5ساعته آن می­زد، در مخیله­ اش هم نمی­ گنجید که خیلی آرام و زیرپوستی دارد به گونه­ ای از جریان ادبی موازی اشاره ­می­کند که همچون سیلابی هر چیزی که جریان­های فعلی ادبی بر رویشان ایستاده به جز مبحث داستان یا همان فیکشن، را با خود شسته و برده و به یک شیوه تولید جدید رسانیده، یعنی جایی که نویسنده و مولف نه تنها درش مرده، بلکه اگر هم نمرده باشد توسط مخاطب و طرفدار سرسختش "Die Hard Fan" برای تصاحب جایگاهش کشته شده و به عبارتی دیگر به قتل می­رسد و از خونش در وب صفحه به صفحه لاله و فیکشن روییده می­ شود. چیزی که متاسفانه امروزه در خروجی­های تئاتر، تلویزیون، و سینمای ما از حرف یان کات برداشت شده، بیشتر به نوع خوانش هنرمند از اثر اصلی برمی­گردد، که مثلا همین هملت را می­گذارند جلوی خودشان و می­گویند که از نظر من مثلا هدف شکسپیر این بود که این­گونه کند، پس منم این­گونه می­کنم و اجرایی با این مختصات را به روی صحنه می­برم و در پایان همه اجرا کلا همان است که هملت اصلی بود و با یک سری خلاقیت ریز که قرار است ناجی و عامل جذابیت دوباره داستانی که میلیاردها بار خوانش شده بشوند. اما ایراد کار در کجاست، جواب دقیقا به خود هملت و تقدسی که دانشگاه لعین همچون حصاری دور آن و نویسنده و همچنین قلم نویسنده کشیده برمی­گردد، اینکه خلاقیت ما باید همان­هایی باشد که از کتاب­ها و دهان استادان خارج می گردند، این که هملت بت است و باید همه ترجمه­های ممکنش را بخوانیم و اجراهای مختلفش را ببینیم و خلاصه که گل بگیرند در این آکادمی و دانشگاه را... بحث فن­ فیکشن نویسی، همان­گونه که از نامش برمی­آید پیش از آن که به فیکشن و داستان برگردد به بحث هواداری و فن بودن باز می­گردد، هواداری منطقاً حول چیزی که تقدس آکادمیک داشته باشد شکل نمی­گیرد (هرچند که بتمن و سوپرمن و چند ابرقهرمان دیگر همه دل ما گیک­ها از هزاران هملت و اتللو هم مقدس­ترند(در اینجا قطره اشکی از گوشه چشم نگارنده به روی صفحه کیبورد لپتاپش چکیده می­شود))، ترجیحا آکادمی نباید منبع اصلی را به خود و بوروکراسی درونش آلوده کرده باشد، و خب چه چیزی تمامی این ویژگی­­ها را در خود دارد؟ جواب مثل همیشه در کنار گوش ماست "ادبیات ژانری" نخست اینکه مگر بزرگترین مشخصه ژانر آیا چیزی جز اینکه مثلا با این طبقه ­بندی من هوادار در جستجو گوگل یا قفسه­ های کتاب­فروشی­ ها راحت­ تر به آثار مورد نظر دسترسی پیدا می­کنم نیست؟ همین یک عدد ویژگی ثابت می­کند که چقدر رابطه ژانری نوشتن با مخاطب ژانر پیچیده و در هم تنیده است و همین امر هم حکایت از این دارد که تا چه حد می­توان آن را بسط و گسترش داد. اصولا هوادار ادبیات ژانری به اصطلاح جامعه اندکی شیش می­زند، یعنی اگر انصاف را هم رعایت کنیم، گیگ بودن به هر حال چیزی است خلاف جریان رودخانه، هری پاتر خواندن و هری پاتر دوست داشتنن هرچقدر هم که بخواهیم بر اهمیت و مقبولیتش اشراف داشته باشیم در اینجا یک عمل تمسخر آمیز است و خب این دید از بالا به پایین به حوزه ژانر نه فقط در ایران بلکه در کل جهان وجود دارد، نشان به این نشان که حاضرند به ترانه­سرایان هم نوبل ادبیات بدهند اما حرفی از امثال رولینگ، بردبری، لگویین و خیلی از ابرنویسندگان دیگر نزنند. ولی با همه این تفاسیر در عوض چنین شرایطی، یعنی زد و بندهای آکادمی با ادبیات جریان اصلی، گیگ­ها خرده فرهنگ خود را دارا هستند، یعنی یک شیوه زیستی وابسته به هنر مختص به خود، که نمونه­اش مثلا در کامیک­کان­ها دیگر هر سال به دید عموم گذاشته می­شود و خروجی­های خاص خود را دارا است که با توجه به شیوه زیستی کاملا ضدآکادمیک طور ساختاری متفاوت با آنچه در جریان اصلی می­بینیم دارند و یکی از مهم­ترینِ این تولیدات داستان­هواداری یا همان فن­فیکشن است. ماجرا خیلی ساده است، هوادار یک نویسنده، یک فرنچایز، نه نه نه ببخشید، اصلاح می­کنم، طرفدار چند نویسنده و و چند فرنچایز می­آید و به اختیار خود و با آگاهی از کلیت مجموعه و تمامی حواشی آن شروع به گمانه­زنی و سپس بسط ماجراها از دید خود می کند، شاید فکر کنید چقدر مسخره، ولی درست با همین دیدگاه یک جریان ادبی بزرگ زاییده می­شود که جنون اصلی­ ترین بارزه در تک تک آثارش است.

هوادار برخلاف نویسنده می داند که چه بلایی به سر شخصیت های محبوبش نیاورد! توجه داشته باشید که هواداری نویسی می تواند امری کاملا جدی باشد، چون بنا به بسیاری از دلایل در ادبیات ژانری  هواداران اثر مقدم بر مولف اثر هستند و مولف هم با توجه به بسیاری موارد حق خراب کردن آرکی که به سببش این همه عالم آدم گرد هم جمع شده ­اند را ندارد ( قابل توجه حضرت رولینگ و شاهکارهای اخیرش)، یا شاید مثلا نویسنده مولف بنا به دلیلی نتواند نوشتن فرنچایزش را ادامه بدهد ( مثلا فرض کنید مارتین بمیرد و دنیای نغمه در وضعیت فعلی روی هوا باقی بماند) و دنیایش رها شود، آنوقت این هواداران هستند که بسط دنیا را بر عهده می­گیرند، گاهی این حرکت می­تواند رسمی باشد مثل ماجرایی که با مرگ "رابرت جردن" و ناتمام ماندن جلد آخر مجموعه فانتزی برینش یعنی "چرخ زمان" به وجود آمد که بعد از مدتی یکی از هواداران پر و پا قرص او یعنی "برندون سندرسون" که از قضا یکی از بزرگترین فانتزی نویسان معاصر هم می­باشد ادامه دادن داستان را بر عهده گرفت و نه تنها کتاب آخر را به پایان رساند بلکه 2 جلد دیگر هم بر آن افزود که بنا به اعتراف هم منتقدین و هم هواداران از کیفیت بالاتری از کارهای نویسنده اصلی برخوردار بودند. یا مثال خیلی بارزترش که احتمالا تمام دنیا دیگر با آن آشنایی دارند مجموعه Doctor Who است، سریالی که از سال 1963 میلادی از شبکه بی­بی­سی پخش می­شود و بسیار از طرفداران آن دوران اولیه­اش از قبیل "نیل گیمن"، "تری پراچت"، "پاول کورنل"، "استیفن بکستر"، "ریچارد کورتیز" و خیلی­های دیگر امروز تبدیل به نویسنده شده­اند و همین­ها هم آمدند سری مدرن این سریال را احیا و برپا داشتند و داستان­هایی برایش نوشتند که خیلی جدی از تمامی اپیزودهای کلاسیک بهتر و با کیفیت­تر بود. حتی در دنیای گیم کاری که طرفداران و هواداران با چیزی به نام دوتا بر سر فرنچایز وارکرفت آوردند، یعنی بسطی که امروزه نامش حتی بازی اصلی بسیار مشهورتر و پرآوازه­ تر است. ولی فارغ از این نیمچه­ رسمی طورها جایی که ما باید به دنبال فن­ فیکش­ها و آن جنون خاصشان بگردیم زیرزمین و خلاصه بخش دارک­ وب است(به سختی آب دهانش را قورت می­دهد)، در فروم­ های خاک­ گرفته هواداری، در FanFiction.net، یا مثلا فروم هواداران ایرانی دارن شان، جاهایی که لینکی را باز می­کنید و ناگهان خود را با داستانی عجاب اور که درش مثلا جهان جنگ­ ستارگان با پیشتازان فضا ادغام و شده شخصیت­های دیسک ورد تری پراچت در حال شر و ور گفتن درش هستند می­یابید، و گاهی اوقات از نظر تکنیکی به قدی این آثار شما را به شگفت می­آورند که از این همه گمنام بودنشان تعجب می­کنید، فکر کنید چه تعداد نویسندگان بی­نظیری در وب وجود دارند که ما جز id انلاین چیزی ازشان نمی­دانیم.

بهترین منابع فن فیکشن در وب! و خب وقتی این­چنین حجمی از خلاقیت و ایده از جانب هواداران وجود دارد، و تولیدات تا این حد سنگین و زیاد است مولف اثر دیگر چه کاره محسوب می­شود؟ به نظرم در چنین هنگامی کار درست را مثلا یکی به مانند جرج لوکاس با فرنچایز جنگ ستارگانش انجام داد و با دادن اجازه چاپ آزاد رمان­ها و ناول های نوشته شده به دست هواداران، جایگاه خود را به عنوتن پدر معنوی مجموعه حفظ نمود، و امروز هم در سینما حتی فیلم فن فیکشن ­طور "Rouge One" بهتر از نسخه­ های شماره دار اصلی این مجموعه و برای پوشش حفره­های داستانی 3گانه اول اکران می­شود، و این کار دقیقا همانی است که رولینگ با هری پاتر­ها باید انجام بدهد و انجام نمی ­دهد و جلو فرنچایز شدن مجموعه بی­ نظیرش را با جلوگیری از تضارب آرا می­گیرد، و خب ایشان تالکین نیست که بتواند تمامی ابعدا یک جهان را در ذهن ترسیم کند و متاسفانه بارها ثابت کرده که در ابعادی فراتر از چهارچوب های یک مدرسه نمی­تواند داستان­ سرایی کند. خلاصه به عنوان جمع ­بندی نهایی، تا وقتی که در مواجهه با پدیده فن ­فیکشن و فن­فیکشن نویسی قرار نگیرید، شاید تمام گفته­ های بالا به نظرتان پر حرفی بیایید، ولی به عقیده نگارنده پرحرفی دقیقا تک تک تئاتر­ها و اجراهاییست که امروز در سالن­های نمایشی تهران روی صحنه­ هستند که با چند جوک و تیکه جنسی، مشغول بازآفرینی یکدیگر و پیشینیانند و تازه ادعای نوآوری هم دارند.



1 ساعت پيش





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: پردیس گیم]
[مشاهده در: www.pardisgame.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 131]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


علم و فناوری

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن