واضح آرشیو وب فارسی:مهر: ابوذر مظاهری در کرسی طرحی از آینده انقلاب اسلامی:
انقلاب اسلامی حقیقتی فراتر از جمهوری اسلامی دارد
شناسهٔ خبر: 3846987 - یکشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۱
دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها
.jwplayer{ display: inline-block; } ابوذر مظاهری استاد مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی در کرسی ترویجی«طرحی از آینده انقلاب اسلامی برمبنای فلسفه تاریخ الهی و روشهای متناسب» گفت: انقلاب اسلامی حقیقتی فراتر ازجمهوری اسلامی دارد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از طلیعه، کرسی ترویجی «طرحی از آینده انقلاب اسلامی بر مبنای فلسفه تاریخ الهی و روشهای متناسب» با ارائه حجت الاسلام دکتر ابوذر مظاهری استاد مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) روز گذشته ۲۰ آذر در سالن اجتماعات انجمن های علمی حوزه برگزار شد. حجت الاسلام غلامرضا بهروزی لک استاد دانشگاه باقرالعلوم(ع) و حجت الاسلام احمد رهدار رئیس مؤسسه فتوح اندیشه به عنوان ناقدین و دکتر علیرضا زهیری به عنوان مدیر کرسی به بحث و بررسی و نقد مطالب مطرح شده پرداختند. این کرسی ترویجی با همکاری انجمن مطالعات سیاسی حوزه، مدیریت امور پژوهشی مؤسسه امام خمینی(ره) و دبیرخانه هیأت حمایت از کرسیهای نظریه پردازی، نقد و مناظره شورای عالی انقلاب فرهنگی و با حضور دانش پژوهان، اساتید و محققان برگزار گردید. در این نشست ابتدا مظاهری به ارائۀ بحث خود پرداخت و اشاره کرد: بحث آینده پژوهی انقلاب اسلامی، سابقه ای کم دارد و تنها برخی از کتب و مقالات به این بحث پرداخته اند. اصل بحث آینده پژوهی از فرهنگ غربی برخاسته است و لذا نیاز به پیرایش و اصلاح و انتخاب دارد. آینده پژوهی، به تحلیل عوامل تغییر و ثبات رویدادها و تعمیم آنها به آینده می پردازد. وی سپس بیان کرد که انقلاب اسلامی حقیقتی فراتر از جمهوری اسلامی دارد. سه نوع انقلاب وجود دارد، انقلابها و جنبشهای اجتماعی، نهضت ایدئولوژیک و نهضت الهی و انقلاب اسلامی، نهضتی الهی است. آنگاه وی به مبانی قریب و بعید بحث پرداخت. در مبانی بعید مباحثی چون مبانی خداشناختی، انسان شناختی و معرفت شناختی بحث می شود که در جای خود اثبات شده است، اما مبانی قریب را باید در فلسفۀ تاریخ یافت که به هدف، محرک و سیر و تحول تاریخ می پردازد. مظاهری سپس به روشهای آینده پژوهی پرداخت و گفت: یکی از روشها، روش شناسایی عوامل محرک است که به عوامل پیش کشنده یا افق شناسی و عوامل پیش برنده یا ظرفیت شناسی می پردازد، و دوم عوامل روندشناسی است که شامل روند عام و خاص می شود. وی سپس آیندۀ انقلاب اسلامی را در سه حالت تصور کرد، آینده مطلوب، آینده ممکن و آینده محتمل. آیندۀ ممکن را می توان در مواردی چون فروپاشی از درون و اضمحلال؛ مهار و کنترل از سوی قدرتهای جهانی و توسعه و تکامل و حرکت به سوی مطلوب ردیابی کرد. وی آیندۀ انقلاب اسلامی را با توجه به پنج مرحله ای که مقام معظم رهبری بیان کرده، در پنج مرحلۀ انقلاب اسلامی، نظام اسلامی، دولت اسلامی، جامعه اسلامی و تمدن اسلامی تحلیل کرد. پس از وی، ناقد اول، حجت الاسلام دکتر بهروزی لک مطالبی را بیان کرد. وی در آغاز گفت که سئوال اصلی نویسنده کاملا معلوم نیست. بعد بحثی که مطرح می شود آن است که چگونه می توان آینده پژوهی کرد. باید آینده پژوهی را بر طبق اسلوب، انجام داد. وی با بیان این که ارائه دهنده این مساله را به درستی رعایت نکرده است، به این بحث پرداخت که در آیندۀ انقلاب اسلامی، این بحث طرح می شود که انقلاب به کجا می رود. آیندۀ پژوهی گاه کشفی است که به تحلیل تاثیر روندها می پردازد و گاه تجویزی است که می گوید روند چگونه باید باشد، اما پردازش به هر دو روش در یک اثر سخت است. ضمن آن که در مباحث آینده پژوهی امروزه سطح مباحث دارای سه سطح کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت است. وی آیندۀ انقلاب اسلامی را با توجه به پنج مرحله ای که مقام معظم رهبری بیان کرده، در پنج مرحلۀ انقلاب اسلامی، نظام اسلامی، دولت اسلامی، جامعه اسلامی و تمدن اسلامی تحلیل کرد حجت الاسلام بهروزی لک سپس این بحث را طرح کرد که آینده پژوهی روی آینده های محتمل تاکید می کند که با لحاظ شرایط و مقدمات همراه است. اما آیندۀ ممکن در مباحث امروزین آینده پژوهی جایگاهی ندارد، اما در بحث آینده پژوهی مطلوب، دیگر نمی شود فقط از تحلیل روندها بهره گرفت، بلکه باید از روش چشم انداز استفاده کرد. روند را به حوادت مرتبط با هم می گویند. وی در نقد خود که بیشتر جنبۀ روش شناختی داشت، تاکید کرد که باید از روشهای علمی آینده پژوهی به دقت بهره گرفت. پس از بهروزی لک، ناقد دوم، حجت الاسلام دکتر رهدار مباحثی را در مطرح کرد و اشاره کرد که در سطح مبانی فلسفۀ تاریخ، باید مفهوم تاریخ بیان می شد، زیرا که تاریخ شانی از شوون انسانی است، هر چند در پس آن و همۀ حوادث هستی، اراده الهی حاکم است. این در حالی است که در نگرش ارائه شده، انسان و نقش او گم است. در بحث از آیندۀ انقلاب اسلامی و تحلیل آن، نیاز به زمان و مکان است و لذا نمی توان آن را از جمهوری اسلامی جدا کرد وی سپس بیان کرد که وجود باطل به تبع حق، تحلیل می شود و باطل همانند کف آب، ناشی از تموج حق است. وی تاکید کرد که شایسته بود، دیدگاه رقیب کنار گذاشته می شد و به دقت و شفافیت، مباحث و مبانی فلسفه تاریخ بیان می گردید. وی سپس بیان کرد که در بحث از آیندۀ انقلاب اسلامی و تحلیل آن، نیاز به زمان و مکان است و لذا نمی توان آن را از جمهوری اسلامی جدا کرد. در پایان، حجت الاسلام مظاهری به برخی از نقدها و پرسشها پاسخ گفت.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 95]