تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
ساقدوش کیست ؟ | وظیفه ساقدوش در مراسم عقد و عروسی چیست ؟
قایقسواری تالاب انزلی؛ تجربهای متفاوت با چاشنی تخفیف
چگونه ویزای توریستی فرانسه را بگیریم؟
معرفی و فروش بوته گرافیتی ریخته گری
بهترین بروکر برای معاملات فارکس در سال 2024
تجربه رانندگی با لندکروز در جزیره قشم؛ لوکسترین انتخاب
اکسپرتاپ: 10 شغل پردرآمد برای مهاجران کاری در کانادا
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1817150216
مبارزه علنی اباعبدالله با جرثومه فساد/ چرا کوفیان پیمان شکستند؟
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: یادداشت؛
مبارزه علنی اباعبدالله با جرثومه فساد/ چرا کوفیان پیمان شکستند؟
شناسهٔ خبر: 3783829 - پنجشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۵
دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی
.jwplayer{ display: inline-block; } جامعه اسلامی بعد از پیامبر(ص) آگاهانه یا ناآگاهانه به رهبران بی کفایتی تنداده که نتوانستند بعدها خود را از نتایج زیانبار این انتخاب رهاسازند. خبرگزاری مهر، گروه دین و اندیشه_زهره حاجی: اگر نگاهی به جریانات حقیقتطلب تاریخ بیاندازیم همیشه با دو دسته متفاوتی از مخالفان روبرو می شویم؛ دسته اول همان کسانیاند که آشکارا با جریان حق به ستیزه برمیخیزند و تاب تحمل آن را ندارند اما دسته دوم هیچگاه اقدام به اظهار علنی مخالفت خود نکرده بلکه صبر می کنند تا با حاصل شدن موقعیتی مناسب از نیت های خود استفاده کامل ببرند. بعداز اعلام دعوت توحیدی پیامبر(ص)، بنابر پرستش خدای یکتا به جای بتان، اولین دسته از مخالفان این حرکت عظیم توحیدی همان بت پرستان مکه بودند که به هیچروی حاضر به پذیرش این دعوت نبودند. قرآن این دسته را به عنوان مشرکان معرفیمیکند؛ «إِنَّمَا الْمُشْرِکُونَ نَجَسٌ، ...»(توبه/۲۹) که بعد از فتح مکه و تا سالهای دیگر که پیامبر(ص) در جنگهای خود به مبارزه با آنها می پرداخت، اندک اندک از دایره ایجاد خطر برای اسلام حذفشدند. [۱] اما با قدرت گرفتن اسلام در جزیره العرب و دیگر مناطق جهان، گروه جدیدی از مخالفان و معارضان پابهعرصهگذاشتند که کسی جز پیامبر(ص) از نیتهای سوء آنها آگاهنبود. این دسته، به جز افراد معدودی که از همان ابتدا مورد لعن پیامبر(ص) بودند؛ شامل برخی دیگر، از جمله مسلمانان رده اول میباشند که همیشه در مصاحبت و همراهی پیامبر(ص) نیز حضور داشتند و به تدریج در وقایع و اتفاقات مختلف جامعه اسلامی انگیزههای درونی خود را آشکار میساختند که این امر نشان از نقشههای شوم آنها برای امت اسلامی، بعد از پیامبر(ص) داشته است.با این حال هنوز هم مسلمانان قادر به شناخت این مخالفان به ظاهر موافق نبودند. قرآن از این دسته خطرناک به عنوان منافقان یاد می کند که تهدیدی جدی در برابر حرکت جریان نوپای اسلام بهشمار میآمدند. خداوند در آیات متعددی خصوصیات این دسته را برای پیامبر(ص) و مؤمنان بیان می کند. از جمله ذیل آیات هشت و ۹ سوره بقره در مورد این گروه می فرماید: «وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ یَقُولُ آمَنَّا بِاللَّهِ وَ بِالْیَوْمِ الْآخِرِ وَ ما هُمْ بِمُؤْمِنینَ»، «یُخادِعُونَ اللَّهَ وَ الَّذینَ آمَنُوا وَ ما یَخْدَعُونَ إِلاَّ أَنْفُسَهُمْ وَ ما یَشْعُرُونَ». البته لازماست به این نکته مهم توجه داشتهباشیم که پیامبر(ص) به دلیل شرایط خاص جامعه اسلامی جز در مورد برخی افراد خاص، قادر نبود این اشخاص را به صورت مستقیم به مردم معرفیکنند، لذا خداوند با تبیین خصوصیات این گروه به مردم متذکر میشد که آنها را بشناسند. در چنین شرایط ویژهای بود که این لایه از مخالفان، بدون ایجاد خطری جدی، در سایه امنیت حاصل از رشد و گسترش جامعه اسلامی به حیات خود ادامه میدادند و به عنوان مسلمانان مقرب نیز شناخته می شدند تا اینکه بعد از رحلت پیامبر(ص) اندکاندک با کسب فرصتهایی شروع به قدرت نماییکردند و اولین نشانه موضعگیری جدی آنها در مخالفت با اسلام اصیل را باید غصب مقام خلافت از امام علی(ع) در سقیفه دانست؛ [۲] که یکی از علت های اصلی چنین اتفاقی را باید در شناخت ناکافی مردم نسبت به بیلیاقتی این افراد ناشایسته جستجوکرد؛ البته در این میان حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) بارها انتصاب امام علی(ع) به رهبری جامعه را از سوی پیامبر(ص) به مردم و غاصبان آن یادآور شدند که نتیجه ای جز سرکشی و چشم بستن بر حق از سوی جماعت در برنداشت. [۳] به همین دلیل می بینیم که جامعه اسلامی بعد از پیامبر(ص) آگاهانه یا ناآگاهانه به رهبران بی کفایتی تنداده که نتوانستند بعدها خود را از نتایج زیانبار این انتخاب رهاسازند. بهواقع شرایط جامعه اسلامی در آن زمان به گونهایبود که حتی امام علی(ع) و امام حسن(ع) نیز به دلیل عدمهمراهی مردم، قادر به نابودی کامل این رشته باطل نبودند. این گروه که اکنون توانستهبودند به مناصب و جایگاههای قدرت دستیابند، دیگر به چیزی جز کسب منفعت و قدرتطلبی خود و نزدیکانشان نمیاندیشیدند. با تقویت این اوضاع، دیگر عرصه بر امام علی(ع) و امام حسن(ع) سخت تر می شد و رهبران بی کفایت جامعه از ترس حمایت مردم از این بزرگواران با حاکمکردن خفقان بر جامعه زمینه هرگونه حمایتی از ناحیه مردم را برای ایشان سلبکردهبودند. [۴] البته دلایل این عدمهمراهی مردم را باید در عوامل دیگری نیز جستجو کرد و آن پنهانشدن این جریان پشت مظاهر اسلامی است که بیکفایتی و عوام فریبی آنان را برای مردم ناشناخته میساخت؛ لذا در چنین شرایطی نتیجه قیام برای امام علی و فرزندشان امام حسن(ع) چیزی جز هدر رفت خونشان نبود و درست به همین دلیل بود که ائمه معصوم(س) بنابر مصالح جامعه اسلامی مجبور به سکوت شدند. اما در زمان امامت امام حسین(ع) اوضاع به کلی تغییر کردهبود؛ چندی بعد از امامت ایشان معاویه مرد و یزید به عنوان حاکم جدید مسلمین دیگر اصراری بر ظاهرفریبی و پنهانکردن ظلم و فساد خود نداشت و علناً مرتکب محرمات می شد؛ این درحالی بود که مردم هم، شاهد این جریانات بودند و امام نیز در تنگای بیعت با یزید قرار داشت؛ درنتیجه این مقدمات زمینهای شد تا امام از فرصت موجود برای افشای چهره حقیقی حاکمان ناشایسته و بیکفایت اموی استفاده ببرد. برای دستیابی به این منظور، ایشان چاره ای جز یک مبارزه علنی با جرثومه فساد نداشتند و این آخرین تیر و در نتیجه ضربه مهلکی برپیکره نیمه جان این دستگاه ناکارآمد بود. حضرت اباعبدالله(ع) پس از اینکه از کمکها و حمایتهای مردم عراق در قیام علیه جبهه ظلم یزید ناامید شدند برای نمایانساختن لایههای پنهان چنین جریانی با کمک یاران اندک و خانواده خویش وارد میدان مبارزه شدند. نوع و کیفیت برخورد لشکریان یزید با امام و یارانش نمونه ای از بی رحمانه ترین برخوردها تا آن زمان و تا امروز تاریخ بوده است و مردم علناً مشاهدهکردندکه دستگاه حکومتی یزید برای حفظ قدرت خود حتی به عزیزترین فرزندان رسول خدا(ص) هم رحم نمی کند و چیزی جز طعم شیرین قدرت و سلطنت برای آنان قابلفهمنیست. پس از این واقعه بود که مردم چهره واقعی جریان ناشایست حکومتی را شناختند و به صورت گروههایی خودجوش درپی انتقام از آنها برآمدند. ...................................... [۱]. آیتی، محمد ابراهیم، تاریخ پیامبر اسلام، ص ۵۶۳، ۵۸۲، ۵۹۸ [۲]. جعفریان، رسول، تاریخ سیاسی اسلام، ج/۲، صص ۱۹ [۳]. همان، ص ۲۶ [۴]. سعید بن هلال، ثفقی، الغارات، ص ۲۱۷
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 50]
صفحات پیشنهادی
امام حسین (ع) چرا و چگونه با مدینه وداع فرمود؟
امام حسین علیه السلام در شب دوّم به کنار قبر جدش ص شتافت در حالی که غمگین و اندوهناک بود تا از ستم ستمکاران نزد آن حضرت شکایت بَرَد امام ع در برابر قبر شریف ایستاد دو رکعت نماز خواند بسیار متأثر و افسردهخاطر بود آنگاه از محنتها و گرفتاریهایی که بر آن حضرت وارد شده بودچرا توصیه رهبر انقلاب به احمدینژاد علنی شد؟
روزنامه اعتماد در شماره امروز خود نوشت وقتی فردی كه هیچ چیزی نداشته و هرچه دارد از نظام و رهبری دارد تا این حد در برابر یك توصیه مشفقانه لجبازی میكند باید دید كه در دوره ریاستجمهوریاش در برابر سایر سیاستمداران داخلی و حتی خارجی چه لجبازیهایی انجام داده و چه هزینههایی را بچرا در طول تاریخ از شخصیت مختار سقفی به عنوان منتقم خون امام حسین (ع) به درستی تجلیل نمی شود؟
چرا از مختار ثقفي كه به خون خواهي امام حسين ـ عليه السلام ـ تمام قاتلين ايشان را كشت به طور شايسته ياد نمي شود مختار ثقفي پرسش چرا از مختار ثقفي كه به خون خواهي امام حسين ـ عليه السلام ـ تمام قاتلين ايشان را كشت به طور شايسته ياد نمي شود پاسخ يكي از مردان نامي تاريخ اسلامچرا اقتصاد مقاومتی به گفتمان تبدیل نشده است؟
در زاویه این هفته بررسی می شود چرا اقتصاد مقاومتی به گفتمان تبدیل نشده است شناسهٔ خبر 3779124 - دوشنبه ۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱ ۵۰ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها jwplayer display inline-block; برنامه این هفته زاویه با موضوع چرا اقتصاد مقاومتی به گفتمان تبدیل نشده است ازچرا قیام اباعبدالله الحسین(ع) را نهضت میگویند؟
چرا قیام اباعبدالله الحسین ع را نهضت میگویند قیام مخالفت با وضع موجود است ولی این مخالفت به دلیل قدرت نیست بلکه به دلیل نابسامانی وضع موجود به طور مطلق است بهویژه نابسامانی در روند قدرت و حاکمیت سیاسی به گزارش فرهنگ نیوز دکتر حجت الاسلام والمسلمین داوود مهدوی زادگان عضوعوامل نهادین موثر بر فساد دانشگاهی
گفتاری از محمدامین قانعی راد عوامل نهادین موثر بر فساد دانشگاهی شناسهٔ خبر 3770611 - پنجشنبه ۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱ ۳۱ دین و اندیشه > اندیشمندان jwplayer display inline-block; قانعی راد استاد جامعه شناسی دانشگاه تهران با اشاره به فساد دانشگاهی و عوامل موثر برآن گفت مشکلی کهچرا اهل تسنن دست بسته نماز می خوانند!
درباره دست روى دست گذاشتن در نماز میان علماء اهل سنت اختلاف است نماز اهل تسننپیش از پاسخ لازم است یاداور شوم که اختلاف بین مسلمانان در مسائل عملی و برخی جزئیات اعمال عبادی و اعتقادی موجب خروج هیچ یک از فرق مسلمان از دایره اسلام نمی شود علمای اسلام اعم از شیعه و سنی دچرا بعد از شهادت امامحسین، عزاداری تمام میشود؟
یکی از نکات قابل تاملی که در عزاداری اباعبدالله الحسین ع در کشور به چشم میخورد این است که هیاتهای مذهبی هنوز عاشورا آغاز نشده به عزاداری میپردازند اما بعد از عاشورا که امام حسین ع به شهادت میرسد و اصحاب و یاران حضرت به اسارت میروند هیاتها جمع میشوند که این امر خود جاچرا توصیه رهبری به احمدینژاد علنی شد؟
چرا توصیه رهبری به احمدینژاد علنی شد روز نو وقتی فردی كه هیچ چیزی نداشته و هرچه دارد از نظام و رهبری دارد تا این حد در برابر یك توصیه مشفقانه لجبازی میكند باید دید كه در دوره ریاستجمهوریاش در برابر سایر سیاستمداران داخلی و حتی خارجی چه لجبازیهایی انجام داده و چه هزینههچرا حضرت ابوالفضل(ع) آب نیاشامید؟
یادداشت چرا حضرت ابوالفضل ع آب نیاشامید شناسهٔ خبر 3790261 - سهشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰ ۰۳ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی jwplayer display inline-block; چرا حضرت عباس ع آب نیاشامید تا سیراب شده تا با قوّت و نیروی بیشتری بر دشمن حمله کند و آنان را نابود سازد-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها