محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1827032214
خدمترسانی علوم انسانی به قرآن کریم
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: یادداشت؛
خدمترسانی علوم انسانی به قرآن کریم
شناسهٔ خبر: 3791365 - یکشنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۷
دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها
.jwplayer{ display: inline-block; } برخی آیات قرآن شامل مطالب و احکامی است که در رابطه با علوم انسانی قرار میگیرد و فهم و تفسیر بهتر آنها نیازمند توضیحات از علوم انسانی است. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از طلیعه، حجت الاسلام محمدعلی رضایی اصفهانی، استاد جامعه المصطفی(ص) العالمیه، یادداشتی با عنوان «خدمترسانی علوم انسانی به قرآن» نوشته است که در ادامه میآید: علوم انسانی در چند مورد و به چند صورت به قرآن خدمترسانی میکند: الف: تأثیر علوم انسانی در فهم و تفسیر بهتر قرآن (ساماندهی تفسیرهای تخصصی قرآن) : تفسیر قرآن همچون دانشهای دیگر بشر در طول تاریخ، سیر تکاملی خویش را میگذراند و تعمیق علوم دیگر انسان در فهم و تفسیر بهتر قرآن مؤثر است. تا آنجا که در عصر حاضر سخن از تفسیرهای تخصصی قرآن با رویکرد هر یک از علوم انسانی است مثل تفسیر تربیتی قرآن، تفسیر مدیریتی، تفسیر سیاسی، تفسیر اقتصادی، تفسیر حقوقی و البته این تفسیرها هرکدام میتواند با سه رویکرد اساسی سامان یابد که عبارتاند از: توضیح آیات قرآن بهوسیله علوم انسانی: برخی آیات قرآن شامل مطالب و احکامی است که در رابطه با علوم انسانی قرار میگیرد و فهم و تفسیر بهتر آنها نیازمند توضیحات از علوم انسانی است؛ برای مثال قرآن کریم از حلال بودن معاملات و رعایت عقود «…وَأَحَلَّ اللَّهُ الْبَیْعَ…: خدا معامله را حلال کرده» (بقره/۲۷۵) و «…آمَنُوا أَوْفُوا بِالْعُقُودِ …: به قراردادها وفا کنید.» (مائده/۱) سخن میگوید اما تعیین و توضیح موضوعات و مصادیق جدید معاملات و پیمانها و قراردادها نیازمند علم اقتصاد است یا هنگامیکه قرآن کریم از صلهرحم و محبت به پدر و مادر و پیمان برداری مؤمنان سخن میگوید، آثار روانی و اجتماعی آنها با کمک روانشناسی و جامعهشناسی توضیح داده میشود که این امور تا چه اندازه در تأمین بهداشت روانی فرد و جامعه مؤثر است. استنباط نظامها از قرآن: در هر یک از علوم انسانی دو مقوله مجزا وجود دارد: مثلاً در علوم تربیتی یک دانش تربیت وجود دارد که علمی تجربی و متکی بر آزمایش و خطا و آمار و … است و یک نظام تربیتی وجود دارد که دارای موضوع، قلمرو، مبانی، اهداف، روشها، اصول و … است. قرآن معمولاً از عناصر نظام و مکتب سخن میگوید و کمتر به جزئیات دانش میپردازد. یکی از خدمات علوم انسانی به قرآن، آن است که به مفسر کمک میکند تا ادبیات هر دانش به استنباط نام آن علم از قرآن بپردازد. برای مثال وقتی ما بخواهیم نظام تربیتی قرآن را استنباط کنیم یا استفاده از شیوههای تفسیر موضوعی (برون قرآنی، تطبیقی و میانرشتهای) میتوانیم عناصر این نظام را از قرآن استنباط کنیم: الف ـ مبانی تربیت: اعم از مبانی انسانشناختی، جهان شناختی و روششناختی قرآن در تربیت است، مثلاً انسان موجودی دوبعدی شامل جسم و روح و موجودی مختار و دارای فطرت خداجویی و … است که هرکدام از اینها در شکلدهی و جهتدهی به تربیت انسان مؤثر است. ـ وَنَفَخْتُ فِیهِ مِنْ رُوحِی: از روح خود در او دمیدم. (حجر/۲۹) ـ إِنَّا هَدَیْنَاهُ السَّبِیلَ إِمَّا شَاکِرًا وَإِمَّا کَفُورًا: درواقع ما او را به راه (راست) راهنمایی کردیم، درحالیکه یا سپاسگزار یا بسیار ناسپاس است. (انسان/۳) ب ـ اهداف تربیت: اعم از اهداف واسطهای مثل عبادت، تعلیم، تزکیه و … هدف نهایی کمال انسان که قرب إلی الله و ملاقات با اوست، است. هُوَ الَّذِی بَعَثَ فِی الْأُمِّیِّینَ رَسُولًا مِنْهُمْ یَتْلُو عَلَیْهِمْ آیَاتِهِ وَیُزَکِّیهِمْ وَیُعَلِّمُهُمُ الْکِتَابَ وَالْحِکْمَهَ وَإِنْ کَانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِی ضَلَالٍ مُبِینٍ: او کسی است که در میان درس ناخواندگان، فرستادهای از خودشان برانگیخت که آیاتش را بر آنان میخواند [و پیروی میکند] و رشدشان میدهد [و پاکشان میگرداند] و کتاب [خدا] و فرزانگی به آنان میآموزد. (جمعه/۲) یَا أَیُّهَا الْإِنْسَانُ إِنَّکَ کَادِحٌ إِلَی رَبِّکَ کَدْحًا فَمُلَاقِیهِ: ای انسان! در حقیقت تو بهسوی پروردگارت کاملاً تلاش میکنی (و رنج میکشی) و او را ملاقات میکنی. (انشقاق/۶) ج: روشهای تربیتی: مقایسه هشدار (انذار) بشارت (تبشیر)، دعوت به تفکر و تعقل و تدبر و … د ـ اصول تربیت: مثل تدریجی بودن تربیت از منظر قرآن و …؛ وقتی این موارد روشن شد کمکم نظام تربیتی قرآن شکل میگیرد [۱] و این امر با کمک علوم تربیتی و بر اساس ادبیات آن سامان مییابد. نگاه علمی به قرآن: مفسر قرآن میتواند از منظر یکی از علوم انسانی به آیات قرآن نظر کند، (البته با رعایت ضوابط و روشهای معتبر و …) برای مثال اگر کسی با نگاه مدیریتی به آیات قرآن بنگرد و آنها را موردبررسی و تحلیل قرار دهد در این رویکرد، غالب آیات قرآن، آیات مدیریتی خواهد بود، درحالیکه ظاهر آن آیات، قصص گذشتگان است. مثلاً قرآن کریم در قصه حضرت موسی (ع) درخواستهای مدیریتی او از خدا را اینگونه برمیشمرد: قَالَ رَبِّ اشْرَحْ لِی صَدْرِی * وَیَسِّرْ لِی أَمْرِی* وَاحْلُلْ عُقْدَهً مِنْ لِسَانِی: «موسی (ع) گفت: پروردگارا! سینه ام را برایم بگشا* و کارم را برایم آسان گردان* و گره از زبانم بگشای.»(طه/ ۲۵ ـ ۲۷) ب ـ اثبات اعجاز علمی قرآن در حوزه علوم انسانی اعجاز علمی قرآن دارای ابعاد زیادی است؛ ازجمله اعجاز ادبی و بیانی (فصاحتی و بلاغت)، اعجاز در ارائه معارف عالی، اعجاز علمی درزمینهٔ کیهانشناسی، طبی، زیستشناسی و … که در جای خود موردبحث و بررسی قرارگرفته است. [۲] ولی آنچه در یک دهه اخیر در حوزه اعجاز قرآن مطرحشده و موردتوجه واقعشده است، اعجاز قرآن درزمینهٔ های علوم انسانی است که کتابهای متعددی نیز در این مورد نوشتهشده است، ازجمله: الاعجاز التربوی فی القرآن الکریم، دکتر مصطفی رجب، انتشارات جدارا للکتاب العالمی، اردن، ۲۰۰۶ م. الاعجاز الاقتصادی للقرآن، دکتر رفیق یونس المصری الاعجاز الاقتصادی فی القرآن الکریم، دکتر اسامه سید عبدالسمیع الاعجاز القرآن فی تشریع المیراث، رفع سید العوضی بحث اعجاز علمی در حوزه علوم انسانی از سه جهت قابلطرح است: ۱ ـ ارائه گزارههای علمی که قبل از قرآن سابقه نداشته است. برای مثال در مورد اعجاز تربیتی قرآن میتوان گفت که قرآن از هر سه جهت اعجاز است؛ چراکه برخی گزارههای علمی (مثل بقره/۲۳۳ در مورد رضاع) را مطرح کرده است [۳] که نکات تربیتی آن در مورد حقوق کودک و ضرر نزدن به پدر و مادر و فرزند و … قبل از قرآن مطرح نشده بود. [۴] ۲ ـ ارائه نظام علمی که قبل از قرآن سابقه نداشته است. برای مثال میتوان از قرآن نظام تربیتی خاص و نیز نظام اقتصادی و نظام مدیریتی استنباط کرد که اگر در مقایسه با نظامهای رقیب در عصر حاضر قرار گیرد، روشن میشود که نظامهای قرآنی جامعنگر، کاملتر، کاراتر و موافق فطرت انسانی است، پس از ارائه چنین نظامی از عهده انسانی که علم ناقص و خطاپذیر دارد، ساخته نیست. ۳ ـ نقش مؤثر قرآن در تحول علمی مسلمانان درزمینهٔ علمی موردبحث: وقتی قرآن کریم در محیط جاهلی عربستان نازل شد حدود ۲۰ نفر باسواد وجود داشت و مردم ازنظر تربیتی در پایینترین سطح قرار داشتند و گرفتار جنگهای قبیلهای، تعصبات، خرافات، انحرافات عقیدتی مثل بتپرستی و … بودند، اما قرآن کریم توانست در مدت کوتاهی این مردم را چنان تربیت کند که ازنظر فرهنگی، علمی و نظامی سرآمد آن عصر شوند و بر ایران و روم غلبه کنند. نقش قرآن در تحول تربیتی مردم و تبدیل جاهلیت عرب به محیط رشد یافته ازنظر فرهنگی و علمی، اعجاز آمیز بوده است. همین مطالب در مورد اعجاز اقتصادی، حقوقی، اجتماعی، مدیریتی، سیاستی و … نیز قابلطرح است. ................................ منابع: [۱] ر. ک: نظام تربیتی اسلام، حاجی ده آبادی [۲] ر. ک: البیان فی تفسیر القرآن، سید ابوالقاسم خویی، التمهید فی علوم القرآن، محمدهادی معرفت، اعجاز قرآن، سید رضا مؤدب، پژوهشی در اعجاز علمی قرآن، محمدعلی رضایی اصفهانی و … . [۳] ر. ک: الاعجاز التربوی فی القرآن الکریم، دکتر مصطفی رجب، ص ۱۶۰ به بعد. [۴] البته اعجاز این آیه ادعای دکتر مصطفی رجب است هرچند که استدلالهای ایشان قابلبحث و بررسی است.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 137]
صفحات پیشنهادی
نشست علمی مبانی قرآن شناختی علوم انسانی برگزار میشود
به همت گروه مطالعات قرآن و حدیث پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی نشست علمی مبانی قرآن شناختی علوم انسانی برگزار میشود شناسهٔ خبر 3776976 - شنبه ۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰ ۲۶ دین و اندیشه > اندیشکده ها jwplayer display inline-block; به همت گروه مطالعات قرآن و حدیث پژوهشگاه فرهنگ و انقش قرآن در ایجاد یا گسترش برخی از علوم انسانی
یادداشت نقش قرآن در ایجاد یا گسترش برخی از علوم انسانی شناسهٔ خبر 3787926 - چهارشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱ ۱۶ دین و اندیشه > اندیشکده ها jwplayer display inline-block; درچند دهه اخیر تعامل قرآن وعلوم انسانی بهصورت روشن مطرحشده وتکنگاریهایی درحوزه اقتصاد سیاست مدیریت نگاعلوم انسانی سکولار با آموزههای قرآنی ناسازگار است
در نشست علمی مبانی قرآن شناختی علوم انسانی عنوان شد علوم انسانی سکولار با آموزههای قرآنی ناسازگار است شناسهٔ خبر 3781585 - چهارشنبه ۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴ ۱۶ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها jwplayer display inline-block; علوم انسانی سکولار با آموزههای قرآنی ناسازگار است وسید محمد حسن جواهری ,عزت الله مولایی نیا ,مریم مظفری تحلیل اثباتی اعجاز تأثیری قرآن کریم در پژوهشهای فریقین
سید محمد حسن جواهری عزت الله مولایی نیا مریم مظفریتحلیل اثباتی اعجاز تأثیری قرآن کریم در پژوهشهای فریقین گرچه هیچکدام از دلیلها به گونهٔ قاطع به اعجاز تأثیری دلالت ندارند لیکن از مجموع آنها به ویژه اگر در کنار قراین و شواهد فراوان ملاحظه شوند به علمی قطعی در خصوص اعجاز تهمکاری دو نهاد علمی برای نمایهسازی نشریات علوم انسانی اسلامی
همکاری دو نهاد علمی برای نمایهسازی نشریات علوم انسانی اسلامی شناسهٔ خبر 3784046 - شنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴ ۵۰ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی jwplayer display inline-block; زمینه های همکاری وزارت علوم و پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در مسائلی همچون نمایهسازی نشریاتملک عظیم؛ مهدویت و تمدن در قرآن کریم
ملک عظیم مهدویت و تمدن در قرآن کریم مراجعه مستقیم به قرآن کریم و انجام مطالعات تمدنی در چارچوب باور به مهدویت و آموزههای آن ما را به پدیدهای در آخرالزمان میرساند که در لسان قرآن کریم مُلک نام گرفته است چکیده انگاره اصالت شهرنشینی و جامعه صنعتی در تمدن غرب و همریشه بودمبانی علوم انسانی از نظر بنیادهای معرفتشناختی مورد سؤال است
عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی مبانی علوم انسانی از نظر بنیادهای معرفتشناختی مورد سؤال است شناسهٔ خبر 3786301 - دوشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵ ۴۳ دین و اندیشه > اندیشکده ها jwplayer display inline-block; حمیدرضا شاکرین گفت مگر ممکن است علوم انسانی اسلامی که برشماره ۱۸ فصلنامه علوم انسانی اسلامی صدرا منتشر شد
با پروندهای در باب مناسبات فلسفه و علوم انسانی شماره ۱۸ فصلنامه علوم انسانی اسلامی صدرا منتشر شد شناسهٔ خبر 3786311 - دوشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵ ۴۷ دین و اندیشه > اندیشکده ها jwplayer display inline-block; فصلنامه تخصصی علوم انسانی اسلامی صدرا با مدیرمسئولی حجت الاسلام رضسه دسته تقسیم بندی علوم/ چگونگی تحول در علوم انسانی
حجت الاسلام پیروزمند تبیین کرد سه دسته تقسیم بندی علوم چگونگی تحول در علوم انسانی شناسهٔ خبر 3775041 - چهارشنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۲ ۰۷ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها jwplayer display inline-block; جلسه سوم ارائه حجت الاسلام پیروزمند در درس گفتگوی علم دینی برگزارکارگاه متد نقد کتاب در حوزه علوم انسانی برگزار میشود
از سوی پژوهشگاه علوم انسانی کارگاه متد نقد کتاب در حوزه علوم انسانی برگزار میشود شناسهٔ خبر 3787822 - چهارشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰ ۰۸ دین و اندیشه > اندیشکده ها jwplayer display inline-block; گروه روش شناسی علوم انسانی اسلامی شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی پژوهشگاه عل-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها