تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 6 دی 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):اگر بنده «خدا» مى‏دانست كه در ماه رمضان چيست [چه بركتى وجود دارد] دوست مى‏داشت كه تم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1844955574




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

کرامت انسان به دلیل قابلیت رشد اوست


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: احمد بهشتی در گفتگو با مهر:
کرامت انسان به دلیل قابلیت رشد اوست

احمد بهشتی


شناسهٔ خبر: 3743957 - پنجشنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۶
دین و اندیشه > اندیشمندان

.jwplayer{ display: inline-block; } رئیس سابق دانشگاه قم گفت: نظر صدرالمتالهین این است که همه انسانها در ابتدای آفرینش از یک نوع هستند و کرامت انسان به این خاطر است که می‌تواند رشد کند و به مقام فرشته‌ها و حتی بالاتر برسد. به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله احمد بهشتی، رئیس سابق دانشگاه قم، استاد دانشگاه تهران و عضو مجلس خبرگان رهبری درباره جایگاه انسان و کرامت انسانی در فلسفه ملاصدرا گفت: نظر ملاصدرا درباره انسان این است که انسان در مرحله اول و یا همان آغاز خلقت نوعش، نوع انسان است یا مثلا می گوئیم حیوان ناطق، اما انسان در مسیر زندگی و در حرکتی که به سوی کمال دارد و یا هنگامی که در سراشیبی قرار می گیرد، در جریان تکلیف و در طول زندگی به انواع مختلفی تقسیم می شود و این طور نخواهد بود که همگی آنها در مسیر زندگی یکسان بمانند. وی گفت: بعضی از انسانها که حرکت شان، صحیح است و در صراط مستقیم گام برمی‌دارند و به اوج کمال می رسند. به رتبه فرشته ها رسیده و گاهی از مقام آنها هم بالاتر می روند. شعری هم سعدی در این زمینه دارد که می فرماید: رسد آدمی به جایی  که به جز خدا نبیند/ بنگر که تا چه حد است، مکان آدمیت. وی افزود: انسانهایی که این حرکت را ندارند و یا نمی خواهند داشته باشند و مسیر نادرست و تباهی را طی می کنند، در مسیر زندگی انواعی پیدا می کنند؛ مثلا بعضی از آنها از نوع شیطان می شوند. خداوند در قرآن کریم از شیاطین جن و انس نام می برد. شیاطین فقط از نوع جن نیستند و ما شیاطینی از جنس انسان های بدسرشت هم داریم و بنابراین برخی انسان ها هم‌نوع شیطان می شوند. این محقق و نویسنده کشورمان در ادامه سخنانش اظهار داشت: در این راستا و در جریان زندگی، برخی انسان‌ها نیز برحسب منش و خلق و خویی که دارند و رفتارهایی که می کنند با حیوانات در یک گروه قرار گرفته و هم‌نوع آنها می شوند، مثلا برخی هم‌دسته سگ‌ها می شوند، مولوی در این باره می گوید: سگی بگذار ما هم مردمانیم. البته در قرآن هم آمده که «فَمَثَلُهُ کَمَثَلِ الْکَلْبِ»: که بدون نام بردن از آن شخص می فرماید: شخصی که همانند سگی است. بهشتی با بیان اینکه در بعضی از آیات قرآن هم داریم که برخی انسان ها مسخ و مانند میمون شدند، گفت: بنابراین برخی خوی حیوانی مانند میمون را به خود می گیرند یا اینکه برخی هم خلق و خوی حمار را به خود گرفتند. خداوند در قرآن درباره یهودیانی که به تورات عمل نکردند و فرامین و دستورات آن را زیر پا گذاشتند، می فرماید که مثل آنها مانند حماری است که بر دوش آنها کتابهایی گذاشته شده اما آنها چه می‌دانند کتاب چیست؟! در آیه دیگری درباره افرادی که عقل، چشم و کلیه اعضاء و جوارح شان را در راه ناصحیح بکار می گیرند و از آن استفاده درست نمی کنند می فرماید: «أُولَئِکَ کَالْأَنْعَامِ» و ادامه می دهد « بَلْ هُمْ أَضَلُّ» به این معنا که ضلالت و گمراهی شان بیشتر و دائمی خواهد بود. بنابراین برخی هم‌نوع چهارپایان می شوند. این استاد حوزه و دانشگاه تأکید کرد: نظر صدرالمتالهین این است که همه انسانها در ابتدای خلقت و آفرینش از یک نوع هستند، البته از نوعی که به تعبیر قرآن کریم کرامتش به این خاطر است که می تواند رشد کند و به مقام فرشته ها و حتی بالاتر از آنها برسد و در اصل مقام ذاتی انسان این گونه است. با توجه به اینکه انسان موجودی مختار است با تصمیمات و نوع رفتاری که می کند مرحله و مرتبه انسانیت خود را نشان می دهد و ممکن است برخی انسان ها در سراشیبی تنزل قرار گیرند و در نتیجه با حیوانات هم تراز شده و یا حتی در درجه ای پایین تر از آنها قرار گیرند. بهشتی در ادامه سخنانش با اشاره به آیه ای از سوره نبأ که می فرماید: انسان ها وقتی محشور می شوند انواعی دارند و همگی آنها یکی نیستند. وقتی در صور دمیده می شود انسان‌ها فوج فوج هستند و گروه های انسانها مختلف هستند و برخی در دسته هایی با خصلت های فرشته خو و برخی با فوج حیوانات و مادون آنها محشور می شوند. وی افزود: برخی عرفا هم به این مطلب در آثارشان اشاره کرده اند، مولوی یکی از آنهاست که در یکی از اشعارش در مثنوی آمده: ای دریده پوستین یوسفان/ گرگ برخیزید از خواب گران. هرکسی در دنیا صفت گرگ داشته باشد در عالم آخرت هم به صورت گرگ محشور می شود. در روایتی آمده است: کسی که مخالف امامت و ولایت است و امامت را قبول ندارد وقتی در قیامت محشور می شود، سرش مانند سر حمار خواهد بود و به صورت آدمی محشور نمی‌شود. عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در ادامه سخنانش تصریح کرد: روایتی هم در این باره وجود دارد که ابوحنیفه از یکی از اصحاب امام صادق(ع) که فردی بسیار حاضر جواب بوده و سخنان ابوحنیفه را معمولا با متلک جواب می داده گفت: شما به رجعت ایمان دارید؟! یار امام صادق(ع) پاسخ می دهد بله! ابوحنیفه می گوید: اگر معتقد هستید یک مقدار پول به من بده، در زمان رجعت به تو پس بدهم. او هم می گوید من حرفی ندارم و قرض می دهم اما می ترسم تو در هنگام رجعت به شکل انسان نباشی و در این صورت من چگونه طلب خود را از حیوانی پس بگیرم. وی افزود: عقوبت چنین افرادی همان محشور شدن در قیامت به شکل حیوانات است. برخی این اشکال را گرفته اند، عده ای که حیوان می شوند از این حیوانیت خود آسیبی نمی بینند اما به قول علامه طباطبایی این کسی که به شکل حیوان محشور می شود حتی اگر فطرت انسانیش هم از بین رفته باشد و اگر طبیعت ثانوی پیدا کرده باز هم در عذاب است برای اینکه یادش می آید چه بوده و کرامتی داشته و همین برایش سخت ترین عذاب است و اگر هم طبیعت ثانوی نداشته باشد باز هم عذاب دارد. همان طور که در این باره آیه ای وجود دارد که می فرماید: وقتی پوست آنها در آتش سوخت و از بین رفت، ما پوست دیگری برایشان می آوریم که مدام در عذاب باشند.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 155]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن