محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1829195704
جلوه بارز تمدن اسلامی هنر است/ هنر، وسیلهای برای ترویج ارزشها
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: آیتالله علیدوست:
جلوه بارز تمدن اسلامی هنر است/ هنر، وسیلهای برای ترویج ارزشها
شناسهٔ خبر: 3767979 - سهشنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۹
دین و اندیشه > اندیشمندان
.jwplayer{ display: inline-block; } عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: ممکن است جلوه بارز تمدن تعقل یا اقتصاد باشد اما هنر به قدری در آن خودنمایی و رونمایی میکند که بقیه را تحت الشعاع قرار میدهد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی، با توجه به تأکید مقام معظم رهبری بر پیگیری موضوع فقه هنر در دیدار با دستاندرکاران برگزاری همایشی با همین عنوان در سال گذشته، بر آن شدیم که اهمیت این موضوع و جوانب آن را در گفتگو با برخی از صاحبنظران به بحث بنشینیم. در این نوبت گفتگوی ما با آیتالله ابوالقاسم علیدوست، رئیس انجمن فقه و حقوق اسلامی و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را میخوانید. *به عقیده شما میان هنر و دین چه نسبتهایی متصور است و از یک نظرگاه دینی اسلامی چه جایگاهی میتوان برای هنر قائل بود؟ اگر ما بپذیریم که قرآن یک اثر هنری است، نتیجه این خواهد بود که شروع دین با هنر است. البته قرآن شئون بسیاری دارد، اما منافاتی ندارد که در سطح بالایی از هنر نیز قرار داشته باشد. قرآن چنان زیباست، چنان متن فاخر و محتوای بلندی دارد که به نظرم لفظ دیگری جز هنر مناسب آن نیست. اگر دقت کنید میبینید که ما عنوان هنر را به آن چیزی اطلاق میکنیم که خلقی بدیع و فائق محسوب شود. یک نقاشی معمولی و مبتذل هنر نامیده نمیشود، اما نقاشی عصر عاشورا به عنوان یک نقاشی فاخر هنر قلمداد میشود. شعر فائض هنر است، نقاشیها و مجسمههای چشمنواز نیز همه به دلیل همین ویژگی هنر است. بنابراین اگر ما خلق فائق و بدیع و چشمنواز و گوشنواز و مطبوع را هنر بدانیم، با توجه به این که قرآن همه این ویژگیها را دارد باید آن را هنر بخوانیم و با توجه به این که اسلام با قرآن شروع میشود پس با هنر شروع میشود. امر فائض و فائق دیگری که میتوان در دایره اسلام از آن یاد کرد اخلاق پیامبر(ص) است. البته باید دانست که مقصود پیامبر فائق بودن و هنرمندانه رفتار کردن به واسطه اخلاق خود نبوده، اما به تعبیر منطقدانان این فایده مترتب بر اخلاق ایشان بوده که به آن میتوان در مقام یک هنر نیز نظر کرد. قرآن از تعبیر «خلق عظیم» در توصیف اخلاق پیامبر استفاده میکند و طبیعتاً اخلاق عظیم میتواند هنر باشد. این که من به دیدار دشمنام بروم از او بگذرم و در بزنگاهها بهترین تصمیمات و انسانیترین تصمیمات را بگیرم، هنر است. علاوه بر این، اسلام نه تنها با هنر آغاز میشود، بلکه با هنر هم ادامه پیدا میکند. شما میبینید رفتار اهل بیت(ع) رفتار امیرالمؤمنین(ع) و حکومت کردن ایشان یک هنر است. بیتردید کسی نمیتواند جای امیرالمؤمنین باشد و این گونه زیبا سخن بگوید و زیبا برنامهریزی و زیبا رفتار کند. این که بخش عظیمی از عالم زیرنظر ایشان است، اما میگوید من عسل را دیدهام ولی نچشیدهام، بسیار زیباست. نامه ایشان به مالک اشتر یک تراث انسانی زیباست. این نامه از اسلام است، اما صرفاً برای مسلمانان نیست، بلکه برای انسان با هر اعتقاد و مذهبی است. خود نهج البلاغه یک خلق بدیع هنری است. انسان تأسف میخورد که بعضی گلستان را که یک اثر هنری است اثر هنری میدانند، اما غفلت میکنند که نهج البلاغه یک اثر هنری است. البته دلیل آن میتواند این باشد که جهات دیگر نهج البلاغه نگذاشته است ابعاد هنری آن نمود پیدا کند؛ وگرنه نهج البلاغه یک اثر هنری است و عبارات آن نشان میدهد که امیر حکمت و بیان چنان شلاق تسلط را بر عبارت عربی میزنند که انسان تعجب میکند که چقدر الفاظ در دست امام رام و تسلیم است. دعای کمیل یک اثر هنری است. صحیفه سجادیه هم یک اثر هنری است. صحیفه را لازم نیست یک شیعه یا یک مسلمان بخواند، بلکه مسیحیان و یهودیان هم میتوانند آن را بخوانند. از این جهت ادامه اسلام و دین هم از نظر شکلی و هم از نظر محتوایی با هنر بوده است. *با توجه به توصیفات شما چه ضرورتی برای پرداختن به فقه هنر وجود دارد؟ درست است که ما بر این مبناها گفتیم اسلام با هنر شروع میشود و در شکل و محتوا با هنر ادامه مییابد، اما باید تعریفمان از هنر نیز مشخص باشد، چنان که مصادیقی از آن توصیف شد نگاهی واقعبینانه نسبت به آن داشته باشیم و تعیناتی از هنر را مورد توجه قرار دهیم که شاید مرسوم نباشد. بر اساس توصیفات بیان شده، زندگی مسلمانان هم با هنر ادامه پیدا میکند و همه میدانیم که مسلمانان یک تمدن خلق کردند. در این تمدن جلوههای هنر کاملاً محسوس است. شما جلوه شعر، معماری، خطاطی، مجسمهسازی، نقاشی، تذهیب، حکاکی و حتی موسیقی و غنا ـ که در اینجا کاری به حلال و حرام بودن آن نداریم ـ کاشیکاری، نقالی و قصهگویی و دهها تعین هنری دیگر از جلوههای تمدن مسلمانان بوده است. به عبارتی اسلام به عنوان دین خاتَم و خاتِم یا به تعبیری به عنوان دین جامع همه شئون آدمیان و جهانی برای همه مکانها و جاودان برای همه زمانها با هنر شروع میشود، با هنر ادامه پیدا میکند و حیات و زیستاش با هنر است و نتیجه آن این میشود که تمدنی خلق میکند که جلوه روشن آن هنر است. ممکن است جلوه بارز تمدن تعقل باشد، حتی ممکن است جلوه بارز یک تمدن اقتصاد یا رفاه باشد، اما تمدنی که اسلام ایجاد میکند، هر چند نمیخواهم بگویم که این ابعاد در آن تمدن نیست، اما هنر به قدری در آن خودنمایی و رونمایی میکند که بقیه را تحت الشعاع قرار میدهد. ما اگر تمدن اسلامی را تمدن هنر بنامیم به نظر من مبالغه نکردهایم. از این نظر ضرورت پرداختن به هنر هم روشن میشود. در واقع اسلام نسبت به چنین پدیدهای نمیتواند بیطرف باشد. نه شریعت که به معنای قانون خداست و باید کشف شود نسبت به این موضوع بیطرف است و نه فقه به عنوان دانشی که میخواهد شریعت را کشف کند، بیطرف است، بلکه ارتباط لصیق و چسبنده با هنر پیدا میکند. با توصیفاتی که عرض شد اصولاً هنر با استحباب شروع میشود؛ یعنی این گونه نیست که حکم اسلام نسبت به پدیده هنر به تعبیر فقها اباحه باشد؛ بلکه کف هنر استحباب است. ما به چندین سند معتبر روایت «إن الله جمیل و یحب الجمال» را در داختیار داریم. خب اگر خداوند زیبایی را دوست دارد، قهراً خلق آن و گسترش و نشر آن را هم دوست دارد و کف و حداقل دوست داشتن در فقه و شریعت استحباب است؛ هر چند ممکن است به مرز وجوب هم برسد. البته شریعت نسبت به همین هنر در موارد و تعینات خاصی نظر متفاوت دارد. برای مثال اگر شعر در خدمت ابتذال و یا در خدمت هجو و فحش قرار بگیرد، اگر مجسمهسازی یا نقاشی یا دیگر مظاهر هنری بخواهد در خدمت ضد ارزشها قرار بگیرد، طبیعتاً ممنوع میشود و ما معتقدیم عمده موضعگیریها و منعهایی که نسبت به برخی از تعینات هنر مثل غنا، موسیقی، نقاشی، مجسمهسازی و حتی شعر از فقها بروز کرده در این مواقع بوده است. البته برخی سختگیریها هم بوده و من نمیخواهم انکار کنم که برخی فتاوا از آن چه من عرض میکنم فراتر رفتهاند و این موضوع قابل بررسی است. جا دارد که در اینجا این نکته را عرض کنم که آنچه قابل نقد نیست شریعت است، اما فتاوا قابل نقد و بررسی است. بنابراین از برخی از تعینات و مصادیق هنری در برخی از حالات که بگذریم عموماً کف فعالیت هنری استحباب است و حتی در مواردی ممکن است به وجوب هم برسد. *با چه ملاحظهای وجوب فعالیت هنری مطرح میشود؟ ممکن است برای نشر و تبلیغ دین حکم پرداختن به یک هنر وجوب شود. بر همین اساس است که حوزه علمیه نمیتواند بگوید من اگر دوست داشتم از ابزار هنر برای تبلیغ دین استفاده میکنم و اگر نخواستم استفاده نمیکنم؛ بلکه در مواقعی باید استفاده کند. همچنین صدا و سیما نمیتواند بگوید حالا اگر شد فیلمی میسازیم و اگر نشد هم نمیسازیم. این طور نیست. بنابراین گاهی هنر وسیلهای برای ترویج ارزشهاست و بعضی وقتها هم به تعبیری ابزار دفع فساد است و ممکن است اگر ما فعالیت نکنیم، از جریانهای دیگر عقب بمانیم. بنابراین در این شرایط با نگاه ثانوی هنر به راحتی عنوان وجوب پیدا میکند. این ملاحظه در جهان جدید جدیتر است و الان به نظر من گویندگان، نویسندگان، اصحاب رسانه و هنرمندان با انواع و اقسامی که دارد وظیفه دارند که از قافله عقب نمانند و حتی الامکان وظیفه و رسالتشان را به انجام برسانند.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 106]
صفحات پیشنهادی
تفاوت نگاه تمدنساز و غیرتمدنی به هنر/ هنر مادر فرهنگ و تمدن است
عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب بررسی کرد تفاوت نگاه تمدنساز و غیرتمدنی به هنر هنر مادر فرهنگ و تمدن است شناسهٔ خبر 3756343 - سهشنبه ۹ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۲ ۰۳ دین و اندیشه > اندیشمندان jwplayer display inline-block; حجتالاسلام سید ابوالقاسم حسینی گفت منظور از نگاهتمدن نوین اسلامی نیازمند فلسفه های مضاف اسلامی است
مدیرگروه فلسفه و حکمت اسلامی دانشگاه فردوسی تمدن نوین اسلامی نیازمند فلسفه های مضاف اسلامی است شناسهٔ خبر 3757855 - پنجشنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۰ ۰۶ دین و اندیشه > سایر jwplayer display inline-block; مسعودی مدیر گروه فلسفه و حکمت اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد گفت تمدن اسلاماهیت تمدن برتر/ هسته اصلی تمدن اسلامی چیست؟
فایل صوتی ماهیت تمدن برتر هسته اصلی تمدن اسلامی چیست شناسهٔ خبر 3758806 - شنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۹ ۴۴ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها jwplayer display inline-block; دریافت 6 MB فایل صوتی سخنرانی موسی نجفی در نشستی با موضوع ماهیت تمدن برتر در ادامه قابل دریافت استآشنایی متفاوت ایران و دیگر کشورهای اسلامی با تمدن جدید
یادداشت آشنایی متفاوت ایران و دیگر کشورهای اسلامی با تمدن جدید شناسهٔ خبر 3753931 - سهشنبه ۹ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۴ ۳۳ دین و اندیشه > اندیشکده ها jwplayer display inline-block; یادداشت پیش رو به بررسی آشنایی مسلمانان با تمدن جدید می پردازد نویسنده در آن سعی کرده است که تفاوکتاب «فلسفه هنر اسلامی» منتشر شد
توسط مرکز پژوهش های جوان پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی کتاب فلسفه هنر اسلامی منتشر شد شناسهٔ خبر 3765586 - شنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۳ ۰۰ دین و اندیشه > اندیشکده ها jwplayer display inline-block; کتاب فلسفه هنر اسلامی اثر محمد آسیابانی به همت گروه بینش و اندیشه مرکز«رسالت و جایگاه مسجد در تمدن اسلامی»
یادداشت رسالت و جایگاه مسجد در تمدن اسلامی شناسهٔ خبر 3750723 - شنبه ۶ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۰ ۳۲ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی jwplayer display inline-block; مدنیّت در اسلام همزادی با مسجد دارد چنانچه نخستین برنامه و اقدام نبیّ معظم اسلام ص در ورود به دروازه یث«درنگی درهویت ایران امروز و الگوی اسلامی بومی تمدن سازی» منتشر شد
به قلم محمدصادق کوشکی درنگی درهویت ایران امروز و الگوی اسلامی بومی تمدن سازی منتشر شد شناسهٔ خبر 3752380 - جمعه ۵ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۳ ۲۶ دین و اندیشه > سایر jwplayer display inline-block; کتاب هویت و الگو درنگی در هویت ایران امروز و الگوی اسلامی ـ بومی تمدنسازی نوشتتأکید علی اکبر ولایتی بر لزوم حفاظت از میراث معنوی تمدن ایرانی،اسلامی
فرهنگ > دین و اندیشه - دکتر ولایتی ضمن تأکید بر لزوم حفاظت از میراث معنوی تمدن ایرانی اسلامی گفت شهر اصفهان به عنوان یک نمونه از شهرسازی تمدن ایران اسلامی باید به صورت جزیی مورد مطالعه دقیق قرار گیرد جلسه ۲۰۲ کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران شورای عالی انقلاب فرهنگمدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استاندار خراسان شمالی مطرح کرد نقش مهم حوزه هنری در راستای تعالیبخشی به ارزشهای
مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استاندار خراسان شمالی مطرح کردنقش مهم حوزه هنری در راستای تعالیبخشی به ارزشهای انسانی و اسلامی مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استاندار خراسان شمالی گفت فعالیتهای حوزه هنری اعم شعر تئاتر موسیقی باید در راستای تعالیبخشی به ارزشهای انسانی و اسلامیعضو شورای اسلامی شهر تهران در گفتوگو با فارس مطرح کرد تعطیلی سازمان فرهنگی هنری یا معاونت اجتماعی شهرداری تهر
عضو شورای اسلامی شهر تهران در گفتوگو با فارس مطرح کردتعطیلی سازمان فرهنگی هنری یا معاونت اجتماعی شهرداری تهران ارادهای برای تعیین تکلیف نیست عضو شورای اسلامی شهر تهران ۳ راهکار برای جلوگیری از موازیکاری سازمان فرهنگی هنری و معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران اعلام کرد مجتب-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها