تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
ساقدوش کیست ؟ | وظیفه ساقدوش در مراسم عقد و عروسی چیست ؟
قایقسواری تالاب انزلی؛ تجربهای متفاوت با چاشنی تخفیف
چگونه ویزای توریستی فرانسه را بگیریم؟
معرفی و فروش بوته گرافیتی ریخته گری
بهترین بروکر برای معاملات فارکس در سال 2024
تجربه رانندگی با لندکروز در جزیره قشم؛ لوکسترین انتخاب
اکسپرتاپ: 10 شغل پردرآمد برای مهاجران کاری در کانادا
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1817256674
قرآن از موسیقی ستایش می کند/ موضع فقه شیعه نسبت به موسیقی
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: در نشست «فقه و موسیقی» مطرح شد
قرآن از موسیقی ستایش می کند/ موضع فقه شیعه نسبت به موسیقی
شناسهٔ خبر: 3763313 - چهارشنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۲
دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها
.jwplayer{ display: inline-block; } حجت الاسلام حسینی ژرفا گفت: نه تنها در قرآن کریم هیچ نکوهشی در مورد موسیقی نیست، بلکه در سه جا موسیقی ستایش می شود. آنچه در قرآن نکوهش شده لهو، لغو و زور است. به گزارش خبرنگار مهر، نشست «فقه و موسیقی؛ تقابل یا تعامل» به همت انجمن اندیشه و قلم و پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار شد. در این نشست پیروز ارجمند موسیقی دان و آهنگساز و حجت الاسلام ابوالقاسم حسینی ژرفا استاد حوزه سخنرانی کردند. موضع فقه شیعه نسبت به موسیقی حجت الاسلام حسینی ژرفا در ابتدای جلسه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه موضع فقه شیعه نسبت به موسیقی چیست و تعاریف غنا و لهو و موسیقی مشروع و غیر مشروع چیست؟ گفت: موسیقی در آثار فقهی معمولا با عنوان غنا بیان شده و مقصود از غنا موسیقی آوازی است نه سازی. در کل غنا صدای موزون و خوش آهنگ است که خواه از گلوی انسان درآید و خواه از آلات موسیقی. وی ادامه داد: غنا یعنی صدای امتداد یافته که در گلو غلط بخورد و موجب طرب شود. طرب یعنی نوعی از خود رهیدگی و سبکی، خواه از سر شادی باشد و یا از سر غم. بسیاری از نغمه ها و نوحه ها و بسیاری از قرائت های قرآن هم غنا هستند. فقیهی را نمی شناسیم که از این سنت ها نهی و پرهیز کرده باشد. این استاد حوزه گفت: ذکر این مقدمه لازم است که دین یعنی نقشه راه زندگی. دین باید برای نیازهای اساسی انسان راهکار داشته باشد و در بنیادهای حکمت، فطرت و طبیعت نظر دهد. عالم دین با در نظر گرفتن این سه بنیاد باید به نیازهای اصلی انسان پاسخ دهد. از طرفی هنر پاسخی به نیازهای طبیعی و ضروری انسان است و در سه بنیاد حکمت و فطرت و طبیعت استوار است. هنر تراوش روح انسان است. هنر براده روح انسان هنرمند است لذا می تواند روح مخاطب را درمان کند و جلا دهد. پیامبر فرمود گاهی به جان ها و دلهای خودتان لطافت و نشاط ببخشید. روح هنگام ملاقات با بخش مادی دنیا دچار زمختی و درشتی می شود. لذا هنر به کمک روح مخاطب می آید و به آن کمک می کند. وی ادامه داد: برخی می گویند وقتی موسیقی وقتی می خواهد جلوه بیرونی پیدا کند، با گناه و آلودگی همراه می شود. دوم اینکه خود موسیقی خراش روح است و به سستی عقل منجر می شود که به آن تخدیر روح می گویند. موسیقی مایه تخدیر روح نیست حسینی ژرفا گفت: پاسخ این است که موسیقی می تواند مجلس آرایی کند و هیچ گناهی همراه خود نداشته باشد. برخی از نوازندگان ما در لحظه خلق اثر حالت عبادت دارند. پاسخ اشکال دوم این است که خالق اثر هنری ایثار می کند و براده های روح خود را به مخاطب تقدیم می کند. این مایه تخدیر روح نیست. اگر کسی با ذات موسیقی آشنا شود، می فهمد که این ایراد وجه موجهی ندارد. وی با طرح این سوال که باید دید مخالفت بیشتر فقها در مورد موسیقی ریشه در کجا دارد، گفت: اول این است که فقها بر اساس روایات با موسیقی مخالفند. اما چرا ائمه ما در روایات چنین نگاهی در مورد موسیقی دارند؟ وی ادامه داد: امامان ما در قرن دوم با اواخر دوران امویان و اوایل عباسیان هم زمان بودند. لذا خلفا راه های مختلفی را تجربه کردند تا مردم را از خاندان پیامبر(ص) جدا کنند. یکی از راه ها استفاده از نیروی عظیم موسیقی بود. آنها بهترین افراد در این حوزه را به خدمت می گرفتند و در کنار موسیقی بساط عیاشی و می گساری برپا می کردند. حسینی ژرفا افزود: امامان نه قدرت تعطیل کردن دستگاه حکومت را داشتند و نه فرصت کافی برای آگاهی بخشیدن به مردم. لذا گفتند که مردم به موسیقی نزدیک نشوند. منابع دین ما در مورد موسیقی چه گفته است؟ وی با طرح سوال دیگری مبنی بر این که منابع دین ما در مورد موسیقی چه گفته است؟ گفت: در قرآن کریم نه تنها هیچ نکوهشی در مورد موسیقی نیست، بلکه در سه جا موسیقی ستایش می شود. آیه ۳۱ تا ۳۳ اعراف بر این نکته اشاره دارد که در روز قیامت از هر شاخسار درخت طوبی یک ملودی بر می خیزد. در ادامه آیات می فرماید که پروردگار فقط ۵ قسم گناه را حرام کرده و جز اینها هیچ منطقه حرامی وجود ندارد. وی ادامه داد: آیه دیگری در مورد صدای خوش وجود دارد که آیه نخست سوره فاطر است، امام رضا (ع) به واسطه پدرش از رسول خدا (ص) روایت کرده که قرآن را با آواز خوش بخوانید و به همین آیه قرآن استناد می کند. آیه بعدی، آیه ۱۰ سوره سبا است که می فرماید و به راستی داوود را از جانب خویش مزیت و فضلی عطا کردیم و گفتیم ای کوهها با او در تسبیح خدا همصدا شوید. حسینی ژرفا گفت: اما آنچه در قرآن نکوهش شده لهو، لغو و زور به معنی تزویر است و صحبتی از غنا نشده است. این سه تعبیر مورد اشاره امامان ما نیز در مورد موسیقی بوده است. گزارشی آماری در مورد روایات موسیقی وی ادامه داد: سید جواد عاملی از علمای قرن ۱۲ و ۱۳ در جلد ۱۲ کتاب مفتاح الکرامه در مورد روایت موسیقی گزارشی آماری ارائه می دهد و می گوید در روایات ما ۲۵ روایت در نکوهش موسیقی و ۱۲ روایت در ستایش موسیقی وجود دارد. لذا نسبت این گزارش آماری ۲۵ به ۱۲ است. این تصوری که برای ما ساخته شده و می گویند روایات زیادی در نکوهش موسیقی وجود دارد، واقعی نیست. این استاد حوزه با طرح این سوال که باید با روایت تندی که از اهل بیت در مورد موسیقی داریم، چه کنیم، گفت: شریعتی نتیجه ای در مورد موسیقی دارد که این اندیشه چکیده اندیشه ملامحسن فیض کاشانی و محقق سبزواری است. سخن این دو عالم این است که همه آن ۲۵ روایت یا روایت سرکوب گر موسیقی فقط ناظر به موسیقی همان دوره هستند و منصرف به نوع خاص از موسیقی می شود. روایات مربوط به موسیقی ناظر به همان دوره است وی ادامه داد: سبزواری می گوید «الف» و «لام» در «الغنا» در این روایات مربوط به موسیقی همان دوره است و آن را شامل همه انواع غنا نمی داند. بخش قابل توجهی از فقیهان ما در ۱۰۰ سال اخیر تحت تاثیر ادله این دو فقیه بودند. اما جرات نکردند نظر خود را به همین صراحت بیان کنند. حسینی ژرفا گفت: به طور کلی روایاتی که در مورد نکوهش غنا آمده به آنچه در آن عهد جریان داشته منحصر است نه به ذات موسیقی. اما با وجود این عرایض چرا فقهای ما در مورد موسیقی به سختی موضع گرفته اند؟ وی در پاسخ به طرح سوال خود گفت: یک، نه تنها در حوزه بلکه در همه مجامع علمی مخالفت با نظریاتی که شکل بنیادین پیدا کرده بسیار دشوار است. بسیاری از علما در مورد ملامحسن فیض کاشانی و محقق سبزواری بدترین تعابیر را به کار می برند. دوم اینکه، فقه علم روایت محور است و تکیه بر ظواهر روایات بیشتر از روح روایات مطرح است. در قرآن کریم حتی یک آیه در مورد تحریم موسیقی وجود ندارد؟ وی ادامه داد: سوال بنده این است که چرا در قرآن کریم حتی یک آیه در مورد تحریم موسیقی وجود ندارد؟ چرا خداوند صدای خوش را برای حضرت داود هدیه ای ویژه از جانب خود می داند؟ چرا در برخی از روایات صدای خوش ستایش شده و گفته شده از ما نیست کسی که قرآن را با صدای خوش نخواند؟ این استاد حوزه افزود: چرا امامان ما فرموده اند اگر موسیقی انسان را به یاد بهشت بیندازد، اشکالی ندارد؟ آیا شیخ انصاری و دیگران از ذات موسیقی و ذات فقه غافل بودند که موسیقی را ذاتاً حلال دانسته و حرمت آن را به خاطر این می دانستند که گناهانی با موسیقی همراه می شود. حسینی ژرفا ادامه داد: دین خاتم برای یکی از مهمترین نیازهای انسان یعنی صدای خوش چه پاسخی داده است؟ اگر آنچه فقیهان ما در مخالف با موسیقی می گویند درست است، دین خاتم چگونه می تواند این نیاز انسان را برطرف کند؟ هم موسیقی سالم وجود دارد و هم ناسالم وی افزود: هم موسیقی سالم وجود دارد و هم ناسالم. اگر بتوانیم آب سالم را به گلوی مردم بریزیم ولی این کار را نکنیم، جفا کرده ایم و اما چرا این جفا به اسم اسلام رخ دهد؟ وی در پاسخ به سوالی در مورد تعامل فقه و موسیقی و راهکاری برای تحقق این تعامل گفت: در درجه اول از ساده کردن این مساله باید پرهیز شود. استادی می گفت فقیهان نباید موسیقی دان ها را رقیب خود بدانند. وقتی اهل هنر از جمله اهل موسیقی قصه را ساده کنند، پیچ سیاسی می خورد و با بن مایه سیاسی به بحث ورود می شود. این استاد حوزه افزود: بخشی از اظهارنظرهای امروز در مورد موسیقی به این خاطر است که صورت مسئله بی هویت شده است. برای اینکه به سمت گفتمان پیش برویم، باید مقومات و ارکان را اصلاح کنیم و در آن بازنگری داشته باشیم. حسینی ژرفا گفت: وقتی امام فتوای حلال بودن شطرنج را مطرح کرد، بازتاب های تندی داشت. سید احمد خمینی چند ماه پس از فوت امام مصاحبه ای با روزنامه کیهان انجام داد که می گوید پدر به لحاظ فقهی تا دو سال قبل از وفات تقیه می کردند. همان جا سید احمد آقا مثال شطرنج را مطرح می کند. بحث این است که چرا رهبری یک حکومت تا دو سال پیش از فوت خود تقیه کرده است؟ وی گفت: در حسینیه جماران در محضر حضرت امام خمینی ارگ آورده شده و سرودی نواخته شده است و امام هیچ مخالفتی نکرده اند. وی ادامه داد: تا تعامل فکری سازنده پیش نیاید، اساساً فضای گفتگو ایجاد نمی شود و تا گفتگو رخ ندهد، گفتمان شکل نمی گیرد. باید این گفتگوها آنقدر ادامه یابد تا هیچ سایه ای از سیاست بر سر فرهنگ باقی نماند. ملاک لهو در موسیقی وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ملاک لهو چیست و آیا لهو مسئله درونی است و یا از بیرون به موسیقی مترتب می شود؟ گفت: مرحوم امام و چند فقیه دیگر ملاک حرمت در موسیقی را شخصی می دانند. برخی دیگر ملاک نوعی دارند که مثلا اگر نوع انسان ها دچار انحراف شوند، آن موسیقی حرام است. نظر اکثر علما ملاک نوعی است. حسینی ژرفا در پایان اظهار داشت: کسی خدمت امام معصوم آمد و گفت من وسایل موسیقی دارم و در مورد آنها کسب تکلیف کرد. امام فرمود مادامی که به عصیان نینجامد اشکالی ندارد. این روایت نص بر عدم حرمت است و هیچ اشکالی بر آن وارد نمی شود. رهبری تصریح کرد که باید روایات غنا را در چارچوب آیات بررسی کرد که متاسفانه این بیانات رهبری در رسانه ها منتشر نشده است.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 131]
صفحات پیشنهادی
نشست «فقه و موسیقی» برگزار می شود
فردا در پژوهشگاه فرهنگ هنر و ارتباطات نشست فقه و موسیقی برگزار می شود شناسهٔ خبر 3761715 - دوشنبه ۱۵ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۴ ۴۵ دین و اندیشه > سایر jwplayer display inline-block; نشست فقه و موسیقی تقابل یا تعامل موسیقی ممنوع یا مشروع در پژوهشگاه فرهنگ هنر و ارتباطات بمناظره ای پیرامون موسیقی در برنامه زاویه
فردا روی آنتن می رود مناظره ای پیرامون موسیقی در برنامه زاویه شناسهٔ خبر 3762199 - سهشنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۰ ۲۸ دین و اندیشه > سایر jwplayer display inline-block; برنامه زاویه با مناظره ای با عنوان موسیقی در ایران و پیامدهای اجتماعی آن به روی آنتن می رود به گزارش خخدا فرد ظالم را هدایت نمی کند/ درمان کننده قساوت قلب قرآن است
درس اخلاق آیت الله جاودان خدا فرد ظالم را هدایت نمی کند درمان کننده قساوت قلب قرآن است شناسهٔ خبر 3759423 - شنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۱ ۵۳ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی jwplayer display inline-block; آیت الله جاودان گفت وای به حال کسانی که دل هایشان از یاد خدامتن کامل کتاب «جامعهشناسی مصرف موسیقی» در دسترس قرار گرفت
از سوی پژوهشگاه فرهنگ هنر و ارتباطات متن کامل کتاب جامعهشناسی مصرف موسیقی در دسترس قرار گرفت شناسهٔ خبر 3756428 - سهشنبه ۹ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۳ ۰۲ دین و اندیشه > سایر jwplayer display inline-block; متن کامل کتاب جامعهشناسی مصرف موسیقی از دستاورهای پژوهشی پژوهشگاه فرافلاطون شعر حماسی را نفی نمی کند/نسبت ادبیات و فلسفه در شرق و غرب
کریم مجتهدی افلاطون شعر حماسی را نفی نمی کند نسبت ادبیات و فلسفه در شرق و غرب شناسهٔ خبر 3758327 - پنجشنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۴ ۵۱ دین و اندیشه > اندیشمندان jwplayer display inline-block; چهره ماندگار فلسفه در نشست کلیاتی در باب نسبت ادبیات و فلسفه گفت افلاطون اگرچه منشست «مبانی و شرایط موضع گیری با تکیه بر آیه ای از قرآن»
۸ شهریور ماه برگزار می شود نشست مبانی و شرایط موضع گیری با تکیه بر آیه ای از قرآن شناسهٔ خبر 3755608 - دوشنبه ۸ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۵ ۳۱ دین و اندیشه > اندیشکده ها jwplayer display inline-block; نشست نقد مبانی و شرایط موضع گیری با تکیه بر آیه ولا تقف ما لیس لک به علم ۸ شهابهام در برگزاری کنسرتها آنانی را منتفع میکند که به دنبال تنزل استاندارد موسیقی هستند
گیل نگاه در روزهایی که موسیقی با حاشیه همراه شده و برخی کنسرتها در برخی نقاط کشور لغو و حتی برخی اجراها تا آستانه لغو شدن پیش میروند و جنجال پیرامون آن رنگ سیاسی و جناحی به خود گرفته و صف آراییها محمل خوبی برای فرار برخی مسئولان از پاسخگویی به مسائل اصلی شده است احمدعلی راغباگر حکومت موسیقی را حذف کند، اعتقاداتش را حذف کرده/ در صف اول شهادت برای موسیقی ایستادهام
حسین علیزاده در تالار وحدت اگر حکومت موسیقی را حذف کند اعتقاداتش را حذف کرده در صف اول شهادت برای موسیقی ایستادهام حسین علیزاده میگوید اگر موسیقی را از ملت بگیرند دل آنها را گرفتهاند پس موسیقی را از من و امثال من نمیتوانند بگیرند به گزارش خبرنگار ایلنا حسین علیزاده طیخوانندهسالاری با موسیقی ما چه میکند؟
خوانندهسالاری حالا دیگر یکی از رویکردهای متداول در دنیاست این یعنی تلاش برای اینکه مردم فقط به حضور خواننده و کلامی که او استفاده میکند توجه کنند و نظرشان چندان به موسیقی جلب نشود آنطور که کارشناسان و اهالی فن میگویند موسیقی این روزها همه جای دنیا در حاشیه کلام قرار گرفتهموضعگیری ناتو نسبت به روسیه اجرای توافق کنترل تسلیحات در اروپا را غیرممکن میکند
مسکو موضعگیری ناتو نسبت به روسیه اجرای توافق کنترل تسلیحات در اروپا را غیرممکن میکند نماینده روسیه در ناتو گفت موضعگیری این سازمان نسبت به مسکو اجرای توافق کنترل تسلیحات را غیرممکن میکند به گزارش ایلنا به نقل از اسپوتنیک «الکساندر گروشکو» نماینده روسیه در ناتو-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها