تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1834763214
چرا تاکنون «فقهحکومتی» در حوزههای علمیه نهادینه نشده است؟
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: احمد مبلغی پاسخ میدهد؛
چرا تاکنون «فقهحکومتی» در حوزههای علمیه نهادینه نشده است؟
شناسهٔ خبر: 3749228 - سهشنبه ۲ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۱
دین و اندیشه > اندیشمندان
.jwplayer{ display: inline-block; } عضوم مجلس خبرگان رهبری گفت: ساختار موجود فقه کلیشهای است و گنجایش پوشش دادن به مسائل جدید را ندارد لذا باید تغییر یابد. به گزارش خبرگزاری مهر، تعاریف مختلفی در زمینه فقه حکومتی، ارائه شده که لازم است این تعاریف تبیین شوند و رابطه آنها با هم روشن شود. همچنین در زمینه ترویج و نهادینه کردن فقه حکومتی موانعی وجود دارد که ابتدا باید این موانع شناسایی شوند و سپس صاحب نظران این عرصه راهکارهایی را برای برطرف کردن آنها و نهادینه کردن فقه حکومتی در حوزه علمیه ارائه کنند. در این زمینه وسائل گفتگویی را با حجتالاسلام والمسلمین احمد مبلغی نماینده مردم لرستان در مجلس خبرگان رهبری و رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی داشته است که تقدیم مخاطبان محترم میشود. *تعریف فقه حکومتی و ضرورتهای آن چیست؟ مبلغی: در تعریف فقه حکومتی در ابتدا باید اقسام و گونههای آن را در نظر گرفت؛ برای فقه حکومتی دو معنا میتوان در نظر گرفت: معنای اول فقه حکومتی ۱- گاهی مقصود از فقه حکومتی به مثابه یک عنصر منهجی و روشی در استنباط فقهی است؛ یعنی فقیه در روش استنباط خود باید با برخاستن و برآمدن از خاستگاه فقه حکومتی به مسائل بنگرد، این عنصر را در استنباط خود دخالت داده و به تعبیر دیگر عینک فقه حکومتی را برچشم بگذارد و احکام فقهی را با این نگاه ببیند، رصد و دنبال کند؛ بنابراین چنین فقه حکومتی یعنی عنصر و مبنای روشی است. نگاه امام خمینی(ره) و رهبرمعظم انقلاب به فقه حکومتی عمدتاً همین است؛ یعنی استنباط فقهی خالی از این عنصر نباشد؛ امام راحل میفرمود که حکومت، فلسفه عینی و عملی فقه است. به طور طبیعی در این نوع نگاه مشخص میشود احکام فقهی که استنباط میشود چه جایگاهی در منظومه حکومت برعهده خواهد داشت و چه نقشی را ایفا خواهد کرد. فقه حکومتی با معنای یادشده، نیاز به یک نظریه و فلسفه فقهی دارد که نظریه امام خمینی(ره) در همین راستا شکل گرفته است؛ هنگامی که به فقه اینگونه نگاه شود، در استنباط فقه، این نظریه حضور خودش را به مثابه یک عنصر نشان میدهد. در حوزه علمیه باید نظریه رابطه فقه و حکومت در فلسفه فقه به بحث گذاشته شود و این یک بحث فلسفی، فقهی است و از خاستگاه دین، ٱیات، روایات، عقل و اجماع میتوان این بحث فلسفه فقهی را به انجام رساند؛ زیرا منبع فلسفه فقه نیز گاهی آیات، روایات و گاهی عقل است؛ بنابراین در بحث فلسفه فقه باید رابطه بین فقه و حکومت مورد بررسی قرار گیرد. در این زمینه امام خمینی(ره)، رهبرمعظم انقلاب، شهید مطهری و شخصیتهای دیگر سخنان خوبی دارند که باید تجمیع شده و یک مبحث فلسفه فقهی دقیق ارائه شود و خروجی و کارکرد چنین نظریهای در استنباط، ظهور و بروز پیدا خواهد کرد؛ در این صورت استنباط با عینک فقه حکومتی شکل میگیرد. اگر چنین باشد، فقه حکومتی عبارت است از عنصر روشی، پویا، فعال، ساری و جاری در هر استنباط نسبت به مسائل مختلف فقه. معنای دوم فقه حکومتی ۲- اما یک بار مقصود از فقه حکومتی، فقه مسائل حکومتی است؛ یعنی مسائلی که مربوط به حکومت است و شامل فقه نهادهای حکومتی، فقه مدل حکومت یا فقه مشغولیت حکومت، فقه وظایف حاکم و حکومت و فقه رفتار و تصرف از ناحیه حکومت در جامعه میباشد. رابطه معنای اول و دوم فقه حکومتی رابطه فقه حکومتی به این معنا و فقه حکومتی به معنای اول نیز رابطه مشخصی است؛ فقه حکومتی به معنای دوم را میتوان با استنباطی به انجام رسانید که بر چشم آن استنباط، عینک فقه حکومتی به معنای اول زده شده است که اگر اینگونه باشد فقه حکومتی، فقه مسائل حکومتی را بهتر، دقیقتر و بامعناتر به انجام میرساند؛ اما اگر روش، معمولی و خالی از آن باشد، ممکن است آن را به صورت عادی و نه چندان دقیق در مواردی به کار بست. اگر عینک فقه حکومتی در استنباط به کار رود، بسیاری از مسائلی که در زمره فقه مسائل فردی است، رنگ و لعاب حکومتی به خود میگیرد؛ اما اگر فاقد آن باشد، ممکن است فقط برخی مسائل اجتماعی را جزء فقه حکومتی به شمار آورد. معنای سوم فقه حکومتی ۳- گاهی فقه حکومتی به مثابه یک موجود خارجی است که اسم آن فقه است؛ بحث میشود که این فقه چه ساختار و چه امکاناتی را نسبت به حکومت دارد، یعنی بحث، بیشتر جنبه تاریخی پیدا میکند و فقه به مثابه یک موجود زنده در حال حرکت است، در طول تاریخ چه نسبتی با حکومت داشته است؟ و چه ابوابی را داشته است؟ این یک بحث تاریخ فقهی میشود و میخواهیم ببینیم که چه مراحلی را در تاریخ گذرانده؟ چه ابوابی به آن تعلق یافته؟ و چه ساختاری را برای پوشش دادن مسائل حکومتی داشته است؟ بنابراین در اینجا به فقه حکومتی، نگاه تاریخی میشود. با توجه به مباحث فوق، میتوان سه نوع فقه حکومتی را لحاظ کرد، نخست؛ فلسفه فقهی که فقه حکومتی به مثابه روش است که خود باید مبتنی بر مطالعه پیشینه فلسفه فقهی و نظریهپردازی باشد؛ اینکه چگونه میتوان آن را در روش به کار گرفت، یک بحث فلسفه فقهی است و دو بخش دارد، نخست باید در ارتباط بین فقه و حکومت نظریهپردازی صورت بگیرد. بخش دوم این است که چگونه میتوان فقه حکومتی را به مثابه یک عنصر در استنباط دخالت دهیم و باید با چه لوازم، اقتضائات، چارچوب و اصولی همراه باشد که بحث فلسفه فقهی است، زیرا روش فقه بحث میشود. در نوع دوم فقه حکومتی، بحث از فقه مسائل حکومت است و نوع سوم هم بحث از تاریخ فقه حکومت و میزان بهرهمندی فقه از پرداختن به حکومت است؛ بنابراین میتوان در این سه بخش، کار را شروع کرد. *همانگونه که فرمودید نگاه حضرت امام خمینی(ره) به فقه از نوع حکومتی بوده و با همین نگاه، ولایتفقیه را نظریهپردازی، استنباط، تبیین و در نهایت عملی و محقق کردند؛ این سؤال مطرح میشود که با توجه به این که نگاه حضرت امام به فقه که یک نگاه کلان و اجتماعی است، چرا این رویکرد در حوزه علمیه نهادینه نشده است و در عرصههای مختلف اجتماعی و حکومتی با این که منابع فقهی غنی از پاسخگویی است؛ چرا فعالیتهای حوزه با نگرش امام راحل نسبت به فقه پیش نرفته است؟ تحلیل مساله از منظر جامعهشناختی مبلغی: از چند منظر میتوان به این سؤال پاسخ داد؛ نخست تحلیل جامعهشناختی ابداعها و نوآوریها است و در واقع سؤال این است که چرا برخی از آراء نو و ابداعات فقهی مسیر خودش را به شکل طبیعی در فضای علم باز نمیکند؛ به عنوان مثال امام خمینی(ره) آراء مهمی را در ارتباط با فقه ارائه کردند؛ اما به رغم این که طراح و ارائه دهنده آن، شخصیت بزرگ، مقبول، متبوع و پذیرفته شده به معنای واقعی است، چرا آراء ایشان در لابهلای بحثها و در مسیر مطالعات حوزوی قرار نگرفت؟ فقط درباره نظریه ولایت فقیه ایشان اینگونه نیست، بلکه آراء دیگری نیز داشتند که چندان به آنهاپرداخته نشده است. باید این مسأله را تحلیل جامعهشناختی کرد؛ این تحلیل نیاز به بررسیهایی دارد که در جای خودش باید به آنها پرداخت و طبعاً ما باید به سراغ آراء ابداعی دیگری که در طول تاریخ ارائه شده است و جای خود را در فضاهای علمی باز نکردهاند نیز برویم. البته این که میگوییم در فضاهای علمی جا باز نکردهاند به این معنا نیست که در آینده نیز اینگونه است؛ بلکه بسترسازی این آراء صورت میگیرد و روزی در متن فقه و علم جای میگیرند؛ اما سوال این است که چرا سریعتر نیامده است که باید تحقیق شود. تحلیل مساله از منظر علم بار دیگر از منظر علم میتوان نگاه کرد، اصولاً ابداع بر دو دسته است؛ نخست؛ ابداع درون فقه و ذیل یک مبحث ارائه میشود، این زودتر میتواند در فضای فقه جا باز کند؛ اما یک بار مبحث اندیشه نو در ذیل یک عنوان تابلودار شده و اسم و رسمدار شده در فقه یا اصول، ارائه نمیشود؛ اینجا است که خارج از ساختار فقه قرار میگیرد و مادامی که فقه چتری را نگسترد که بتواند آن را در ذیل خودش جای دهد، همچنان بیرون از فقه جای میگیرد. لزوم تغییر ساختار کلیشهای فقه ساختار فقه ساختار کلیشهای است البته در طول تاریخ تحولاتی نیز داشته است؛ هنگامی که اندیشههای نو ارائه میشود درون این ساختار و ذیل یک عنوان اسم و رسمدار قرار ندارد به دلیل اینکه خیلی نو و ابداعی است؛ این نظر و رأی، پشت درب فقه منتظر است تا زمانی که ساختار فقه تعویض شود یا تکمیل یابد که این نظر و رأی در جای خود قرار گیرد؛ همچون مسائل مستحدثه است که فقها مطرح میکنند اما به دلیل اینکه درون هیچیک از ابواب فقهی جای نمیگیرد نمیتواند رنگ و لعاب عینی فقهی به خود بگیرد. بنابراین دو دسته ابداعات ذیل عناوین تابلو شده و ابداعات خارج از ساختار وجود دارد؛ اندیشههای امام خمینی(ه) به دلیل اینکه اساسی، بنیادین و تحولبخش در اصول و فقه است خارج از ساختار است؛ از این رو باید ساختار اصول و فقه را تغییر داد تا این اندیشهها جایگاه خودشان را پیدا کنند. بررسی مساله با توجه به فضای عام و خاص فقهی از منظر دیگری که به این مسأله نگاه کنیم فضای خاص و عام فقهی مطرح میشود؛ فضای خاص فقهی؛ همان فضای علمی است که در حوزهها حاکم است و گاهی برخی از اندیشهها در فضای عام فقهی مطرح میشود؛ این نظریات تا به فقه راه پیدا کند زمان نیاز دارد؛ به عنوان مثال شهید مطهری اندیشهها و سخنرانیهای فقهی نابی داشتند که در فضای دانشگاه میگفتند نه در فضای حوزه که طبیعی است وقتی در آن فضا ارائه میشود راهیابی آنها به درون فقه زمان میبرد. امام خمینی(ره) بسیاری از اندیشههای فقهی خود را زمانی که حکومت را به دست گرفته بودند ارائه کردند در فضای عامتری نه در فضای درس خارج و برای مخاطبان ویژه؛ از این رو راهیافتن آن اندیشهها به درون فقه نیاز به مبدِّلها و ناقلهایی دارد که متأسفانه امروزه آن ناقلها وجود ندارد. راهکار نهادینه کردن فقه حکومتی در حوزه علمیه بنابراین سؤال شما از منظرهای مختلفی قابل بررسی است و راهکار پیشنهادی این است که ببینیم در هرکدام چه راهی را باید برویم و چه مکانیزمی را در پیش بگیریم که بتواند آن مشکل را مرتفع کند؛ در مثالهای اخیری که عرض کردم باید کسانی باشند تا اندیشههای فقهی شهید مطهری و امام خمینی(ره) را از فضای عام به فضای خاص نقل دهند که اکنون چنین افرادی نیستند و حوزه علمیه نیز برای آن، برنامهای ندارد. یا این که کسانی دنبال تحولبخشیدن به ساختار فقه باشند؛ این ساختار موجود، قرنها است که توسط مرحوم محقق حلی ارائه شده که تا به حال همان حفظ شده؛ این ساختار، گنجایش پوشش دادن به مسائل جدید را ندارد و یک ساختار کلیشهای است. ساختار که از طرف خداوند نیامده؛ بلکه حاصل تجارب و تبادل اندیشههای بشری است؛ اما محتوای آن که فقه است از طرف خداوند آمده است؛ بنابراین ساختار فقه دست خودمان است؛ از این رو مرحوم شهید صدر میکوشید تا ساختار را عوض کند، اما کسی گوش نداد و به دنبال پذیرش نرفتند زیرا متأسفانه چنین احساس نیازی در حوزه نیست. ساختار فقه به معنای قالب آن است و زمانی که شاکله اصلاح نشود، عملی یا خروجیایی انجام نمیگیرد؛ اکنون شاکله فقه یک شاکله ایستایی است نمیتواند پوشش دهد و چترش را بگستراند؛ نه تنها حرفهای حضرت امام (ره) را بلکه بسیاری از مباحث حقوقی باید در فقه مطرح شود که امکانش وجود ندارد؛ زیرا ساختار، بسته و کوچک است. اگر شما دهها ابداع را درباره نماز ارائه کنید وقتی ساختار اجازه میدهد قابل طرح است؛ اما مسائل مستحدثه را به دلیل این که ساختار اجازه نمیداد، برخی فقها از جمله حضرت امام(ره) در پایان تحریرالوسیله قرار دادند و فصلی را گشودند، گشودن این فصلها کمکی نمیکند که این مسائل جزء علم قرار گیرد؛ بنابراین باید ساختار عوض شود و این ساختار هنوز عوض نشده است. قرنهاست که در فقه یک ساختار وجود دارد، بنابراین مکانیزم، روشن است و باید دنبال تحول بخشیدن به ساختار برویم. اگر مقداری تحلیل جامعهشناختی نیز انجام دهیم، متوجه میشویم که چرا بعضی حرفهای نو را نمیپذیرند؛ چه اشکالی وجود دارد؟ برای این عده، سنت تا چه اندازه صد درصدی است؛ در اینجا سنت به معنای روایت نیست بلکه بعضی عادت کردهاند که آن حرف کلیشهای را باز تکرار میکنند؛ به عنوان مثال هر نوع ابداعی را برنمیتابند؛ بنابراین نیاز به تحلیل جامعهشناختی دارد. این موارد محصول حالا نیز نیست، دورانی که مرحوم شیخ انصاری اندیشهای را در اصول مطرح کرد برخی گفتند شیخ انصاری حرفی را میزند که اصحاب نگفتهاند؛ یعنی حتی یک حرف اصولی که نو بود را برنمیتافتند، زیرا اصحاب و فقهای ما چنین حرفی را نگفته بودند؛ این یک تحلیل جامعهشناختی میخواهد که به صورت اصولی متمرکز بر حوزه باشد و چنین تحلیلی نیز ارائه نشده است؛ اگر ارائه شود؛ طبیعتاً راهکارهایی نیز پیدا میکند.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 136]
صفحات پیشنهادی
چرا تاکنون انتخابات الکترونیکی برگزار نشده است؟
سخنگوی شورای نگهبان یکی از علل عدم برگزاری انتخابات به صورت الکترونیکی را تاکنون آماده نبودن زیرساختها دانست عباسعلی کدخدایی در برنامه رویداد رادیو گفتوگو در پاسخ به این سؤال که آیا انتخابات سال 96 به صورت الکترونیکی برگزار خواهد شد یا خیر اظهار داشت شورای نگهبان معتقد است انتاکنون گندم قاچاق درکردستان خریداری نشده است/سرقت گندم استان
رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان تاکنون گندم قاچاق درکردستان خریداری نشده است سرقت گندم استان شناسهٔ خبر 3746942 - یکشنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۷ ۵۸ استانها > کردستان jwplayer display inline-block; سنندج- رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان اعلام کرد از ابتدای فصل خرید تاکنونبیانات منتشر نشده از رهبر انقلاب؛ چرا نگفتی مسجدالاقصی؟
سیاست > رهبری - هفته نامه خط حزب الله بیانات منتشر نشده ای از رهبر معظم انقلاب را در خصوص مسأله مهدویت منتشر کرد به گزارش خبرآنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری این هفته نامه نوشت رهبر معظم انقلاب پس از مراسم روضه شهادت امام صادق علیهالسنهادینه شدن عدالت و مشارکت حداکثری در الگوی پیشرفت
مقاله ای از حجتالاسلام رضائی نهادینه شدن عدالت و مشارکت حداکثری در الگوی پیشرفت شناسهٔ خبر 3748698 - دوشنبه ۱ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۵ ۱۰ دین و اندیشه > اندیشمندان jwplayer display inline-block; حجتالاسلام عبدالعلی رضایی الگوی مدیریت شبکهای را نوع و شکل تازهای از ساختار فچرا اینترنت کاربران ارزان نشده است؟
چرا اینترنت کاربران ارزان نشده است حدود سه هفته از کاهش تعرفه های اینترنت همراه می گذرد و طی این مدت بسیاری از مشترکان اینترنت اپراتورهای مختلف این سئوال را مطرح کرده اند که چرا اینترنت آنها ارزان نشده است آفتابنیوز بر اساس مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات از ابتچرا امام هشتم (ع) را شمسالشموس مینامند؟
حجتالاسلام محمود ابوالقاسمی با اشاره به کلام امام جواد ع در پاسخ به سوال یکی از اصحاب که عرض کرد چگونه میشود ثواب زیارت پدر شما از ثواب زیارت امام حسین ع بیشتر باشد گفت امام جواد ع با پاسخشان افضل بودن زیارت پدرشان را بر زیارت امام حسین ع بیان کردند و فرمودنچرایی ضرورت رجوع مردم به امام
نوشتاری از آیت الله جوادی آملی چرایی ضرورت رجوع مردم به امام شناسهٔ خبر 3742238 - دوشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵ ۵۷ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی jwplayer display inline-block; آیت الله جوادی آملی می نویسد عترت طاهره کسانی هستند که بر گویا ساختن قرآن و شنیدن نجوایچرا امام رضا(ع) را رئوف می نامند؟
یادداشت چرا امام رضا ع را رئوف می نامند شناسهٔ خبر 3739652 - شنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴ ۴۹ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی jwplayer display inline-block; اگر چه همه اهل بیت ع از باب تجلی رأفت حضرت حق رئوف میباشند ولی این رأفت و مهر ورزی در وجود امام هشتم ع برآداب زیارت علیبن موسیالرضا(ع) در بیانات منتشرنشده از رهبر انقلاب
فرهنگ > دین و اندیشه - پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری همزمان با سالروز ولادت علی بن موسی الرضا ع بیانات تازه ای از مقام معظم رهبری را درباره آداب زیات منتشر کرد به گزارش خبرآنلاین پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری همزمان با فرارسیدن سالروز ولادت علی بن موسی الزیارتنامه سید السادات شاهچراغ
شاهچراغ آرامگاهی است که در آن حضرت میر سید احمد فرزند امام موسی کاظم ع معروف به شاه چراغ و برادر امام رضا ع دفن شده است آرامگاه شاهچراغ آرامگاه شاهچراغ در کنار میدان احمدی شیراز قرار دارد شاهچراغ آرامگاهی است که در آن حضرت میر سید احمد فرزند امام موسی کاظم ع معروف به شاه چ-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها