تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 24 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):عاقل‏ترين مردم كسى است كه در امور زندگيش بهتر برنامه‏ريزى كند و در اصلاح آخرتش بيشتر ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1829211841




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چرایی ضرورت رجوع مردم به امام


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: نوشتاری از آیت الله جوادی آملی؛
چرایی ضرورت رجوع مردم به امام

آیت الله جوادی آملی


شناسهٔ خبر: 3742238 - دوشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۷
دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی

.jwplayer{ display: inline-block; } آیت الله جوادی آملی می نویسد: عترت طاهره کسانی هستند که بر گویا ساختن قرآن و شنیدن نجوای آن و آگاهی بر باطن پنهان آن توانمندند و بر مردم واجب است که چون قرآن، به ایشان نیز رجوع کنند. به گزارش خبرگزاری مهر، نبی مکرّم اسلام در واپسین لحظات عمر شریف خود دو امانت گرانبها را نزد مسلمین به ودیعه گذاشتند و اجر و مزد رسالت خود را مودّت و دوستی اهل بیت خویش قرار دادند تا مسلمانان در پرتو حفاظت و صیانت از قرآن و عترت طاهرین(علیهم السلام) و عمل به فرمایشات ایشان به سعادت حقیقی نایل گردند. ضرورت رجوع مردم به امام که یکی از پرسشهای مهم جامعۀ امروز خصوصا قشر جوان می باشد را از بنان حکیم متأله حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی از منظر می گذرانیم؛ آیت الله جوادی آملی در یکی از آثار خود می نویسد: عترت طاهره کسانی هستند که بر گویا ساختن قرآن و شنیدن نجوای آن و آگاهی بر باطن پنهان آن توانمندند و مفسران و مترجمان حقیقی قرآنند و بر مردم واجب است که چون قرآن، به ایشان نیز رجوع کنند. چون این دو (معصوم و قرآن) هرگز از یکدیگر جدا نمی ‏گردند. از این رو حضرت علی(ع) می‏ فرماید: کجا می ‏روید و چگونه بازگردانده می‏ شوید در حالی که عَلَم‏ها استوار و نشانه ‏ها آشکار و چراغ‏های روشن برپاست؟ چنین سرگردان به کجا می ‏روید؟ چرا سرگشته و متحیرید، در حالی که عترت پیامبرتان در میان شما هستند و آنان زمام‏ های حقّ و پرچم‏ های دین و زبان‏های صدق هستند؟ پس آنان را در بهترین جایگاه قرآن جا دهید و چون تشنگان سوزان بر این چشمه‏ ها هجوم آورید؛ فأین تذهبون و أنّی تُؤفکون و الأعلام قائمة و الآیات واضحة و المنار منصوبة؟ فأین یتاه بکم؟ و کیف تعمهون و بینکم عترة نبیّکم و هم أزمّة الحقّ و أعلام الدّین و ألسنة الصّدق؟ فأنزلوهم بأحسن منازل القرآن و ردّوهم ورود الهیم العطاش. جایگاه معصومان همراه با نیکوترین جایگاه قرآن این حکیم متأله منزلت عترت طاهره(علیهم‌السلام) را بهترین جایگاه قرآن معرفی کرده و مرقوم داشتند: راز انحصار عترت طاهره(علیهم‌السلام) در مترجم و گویاگر بودن قرآن، آن است که میان درجات قرآن امتیازاتی هست ولی منزلت عترت طاهره(علیهم‌السلام) بهترین جایگاه قرآن است. زیرا درجات قرآن عبارت است از بالاترین مرتبه یعنی پیشگاه خداوند حکیم علیم تا پایین‏ ترین مرتبه یعنی عالم لفظ. عبارت عربی آن نیکو است، ولی به ناچار میان مراتب آن تفاوت‏هایی است؛ به گونه‏ ای که بالاترین مرتبه نیکوترین آن است. زیرا به خداوند علیم حکیم نزدیک‏تر است. عترت طاهره(علیهم‌السلام) رازهای نهانی قرآن را می‏ دانند و بر گویا ساختن اخراج غیب آن به شهادت توانمندند. زیرا جایگاه ایشان همان برترین جایگاه قرآن است و از تمایز میان فهم قرآن از طریق تدبّر و درک آن از طریق استنطاق، معنای فرمودهٴ حضرت رضا(علیه‌السلام) روشن می‏ گردد. نقل پرسشی از محضر عالم آل محمد(علیهم السلام) در جلسه ‏ای مأمون از حاضران پرسید: معنای آیهٴ: ﴿ثمّ أورثنا الکتاب الّذین اصطفینا من عبادنا﴾  را برای من بازگو کنید. علما در پاسخ او گفتند: منظور خداوند همهٴ امت است. مأمون گفت: ای ابا الحسن شما چه می‏ گویید؟ حضرت رضا(علیه‌السلام) فرمودند: سخن آنان را نمی‏ پسندم، بلکه می‏ گویم: مراد خدای بزرگ از این آیه عترت طاهره‏ اند؛ لا أقول کما قالوا، و لکن أقول: أراد الله تبارک و تعالی بذلک العترة الطّاهرة.  مأمون گفت: چگونه مراد عترت باشد، بدون در نظر گرفتن امّت؟ حضرت رضا(علیه‌السلام) پاسخ دادند: اگر امت مراد باشد، باید همه آنان به بهشت روند. به دلیل فرمودهٴ خداوند؛ برخی از آنان بر خود ستم می‏ کنند و برخی دیگر میانه رو و گروه سومی به توفیق الاهی جزو پیشتازان صحنه‏ های زیبایی‏ ها هستند، این است همان تفضل بزرگ. سپس ایشان را در بهشت قرار داد و فرمود: باغ‏های جاویدانی که در آن درآیند. پس وراثت تنها برای عترت طاهره است؛ لو أراد الأُمّة لکانت بأجمعها فی الجنّة لقول الله: ﴿فمنهم ظالم لنفسه و منهم مقتصد و منهم سابق بالخیرات بإذن الله ذلک هو الفضل الکبیر﴾  ثمّ جعلهم فی الجنّة فقال عزّ وجلّ: ﴿جنّات عدن یدخلونها﴾ فصارت الوراثة للعترة الطّاهرة لا لغیرهم. سپس حضرت رضا(علیه‌السلام) فرمودند: ایشان کسانی هستند که خداوند آنان را در کتابش چنین می‏ ستاید: ﴿إنّما یرید الله لیذهب عنکم الرّجس أهل البیت و یطهّرکم تطهیراً﴾  و رسول خداصلی الله علیه و آله و سلم دربارهٴ آنان فرمود: من دو چیز گرانبها میان شما وا می‏ گذارم؛ کتاب خدا و اهل بیتم، این دو هرگز از یکدیگر جدا نمی‏ گردند تا بر کنار حوض نزد من آیند. پس مراقب باشید که پس از من چگونه با این دو رفتار خواهیدکرد. ای مردم، شما به ایشان علم نیاموزید. زیرا اینان از شما داناترند؛ هم الّذین وصفهم الله فی کتابه، فقال: ﴿إنّما یرید الله... ﴾ و هم الّذین قال رسول الله‏ صلی الله علیه و آله و سلم: إنّی مخلف فیکم الثقلین کتاب الله و عترتی أهل بیتی، لن یفترقا حتّی یردا علیّ الحوض، أُنظروا کیف تخلّفونی فیهما، یا أیها النّاس لا تعلّموهم فإنّهم أعلم منکم....
در پایان حضرت رضا(علیه‌السلام) فرمود: خدای عزیز جبّار در کتاب محکمش عترت را بر مردم برتری داده است؛ إنّ الله العزیز الجبّار فضّل العترة علی سائر النّاس فی محکم کتابه. مأمون گفت: کجای کتاب خدا آمده است؟ حضرت رضا(علیه‌السلام) فرمودند: در این فرمودهٴ خدای متعالی: ﴿إنّ الله اصطفی ادم و نوحاً و ال إبراهیم و ال عمران علی العالمین٭ ذرّیّةً بعضها من بعض... ﴾. معظم له در ادامه به نقل از امام هشتم(سلام الله علیه)،عترت را وارثان قرآن دانسته و آورده اند:
حضرت رضا(علیه‌السلام) برای اثبات این‏که عترت طاهره(علیهم‌السلام) وارثان قرآن و برگزیدگان الاهی و کسانی هستند که در تقسیم غنایم کنار خداوند و حضرت رسول‏ صلی الله علیه و آله و سلم سهم می‏ برند، به آیات متعددی استدلال فرمودند؛ مانند: ﴿أنّما غنمتم من شی‏ء فأنّ لله خمسه و للرّسول و لذی القربی﴾  و نیز در برابر اطاعت مردم از ایشان با خدا و رسول به آیهٴ: ﴿أطیعوا الله و أطیعوا الرّسول و أولی الأمر منکم﴾  و در تساوی ولایت خداوند و رسول‏ صلی الله علیه و آله و سلم و عترت طاهره(علیهم‌السلام) به آیهٴ: ﴿إنّما ولیّکم الله و رسوله و الّذین امنوا الّذین یقیمون الصّلوة و یؤتون الزّکوة و هم راکعون﴾  استناد کرده است. صاحب تفسیر تسنیم در پایان این بخش از کتاب خود، به جمع بندی مطالب فوق پرداخته و مطرح کرد: با این مقدمه، روشن می‏ شود که اولاً ضرورتاً مردم به ایشان نیازمندند؛ ثانیاً عترت طاهره که کامل‏ ترین مردم‏ اند، وارثان کتاب عزیزند؛ ثالثاً ایشان «اهل ذکر» هستند که بر مردم واجب است از ایشان بپرسند؛ رابعاً ایشان پیشی گیرندگان در نیکی‏ها (السّابقون بالخیرات) هستند و مانند این اوصاف کامل که خداوند در کتاب خود شمار اندکی از انسان‏ها را با آن‏ها ستوده است. حضرت رضا(ع) مصادیق آن را در این فرمایش بیان کرده ‏اند: ما اهل ذکر هستیم و مردم باید از ما بپرسند؛ نحن أهل الذّکر و نحن المسؤولون. «وشّاء» می‏ گوید: به حضرت(علیه‌السلام) گفتم: پس شما سؤال شوندگان هستید و ما سؤال کنندگان؟ حضرت فرمودند: آری. گفتم: پس بر ما واجب است که از شما بپرسیم؟ حضرت فرمودند: آری، گفتم: آیا بر شما نیز واجب است که به ما پاسخ دهید؟ حضرت(علیه‌السلام) فرمودند: نه، این بر عهدهٴ ماست. اگر بخواهیم پاسخ می‏ دهیم، و گرنه، نه. آیا این سخن خداوند را نشنیده ‏ای که این عطای ماست؛ آن را بی‏شمار ببخش یا نگه‏دار؛ لا، ذاک إلینا، إن شئنا فعلنا و إن لم نشأ لم نفعل، أما تسمع قول الله تبارک و تعالی: ﴿هذا عطاؤنا فامنن أو أمسک بغیر حساب﴾ .
این فرمودهٴ حضرت «اگر بخواهیم پاسخ می‏ دهیم، و گرنه، نه» کاشف از اختیار ایشان است که در غیر حوزهٴ بیان احکام و تکلیف است. زیرا در این مورد جایی برای اختیار نیست و تعلیم و امر به معروف و نهی از منکر بر ایشان واجب است. چنان‏که از استشهاد ایشان به این فرمودهٴ خداوند: ﴿هذا عطاؤنا﴾ روشن می‏ شود. چون آیه به عطایای استحبابی نظر دارد که پیامبرصلی الله علیه و آله و سلم میان منت نهادن و اعطا و میان منّت نگذاردن و امساک مخیّر است؛ ولی در اصل حکم و بیان رسالت چنین اختیاری ندارند و ابلاغ رسالت بر ایشان واجب است. همچنین حضرت رضا(ع) مصادیق سایر اوصاف کمالی را که قبلاً اشاره شد، بیان فرمودند. احمد بن عمر در مورد این آیه: ﴿ثمّ أورثنا الکتاب الّذین اصطفینا من عبادنا﴾  از ایشان پرسید، حضرت در پاسخ فرمودند: فرزندان فاطمهٍّ، و پیشی گیرنده به خیرات و نیکی‏ها امام است و نیز میانه رو کسی است که امام را می‏شناسد، ظالم به خویشتن کسی است که او را نمی‏شناسد؛ ولد فاطمة علیهاالسلام، و السّابق بالخیرات الإمام و المقتصد العارف بالإمام و الظالم لنفسه الّذی لا یعرف الإمام. ------------------------------------------------------------
منبع: کتاب قرآن حکیم از منظر امام رضا(ع)،اثر علامه جوادی آملی









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 161]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن