تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 3 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):شيطان ، در عالِمِ بى‏بهره از ادب بيشتر طمع مى‏كند تا عالِمِ برخوردار از ادب . پس ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1832833052




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مناظره محمدتقی سبحانی و مرتضی جوادی آملی درباره فلسفه اسلامی


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
مناظره محمدتقی سبحانی و مرتضی جوادی آملی درباره فلسفه اسلامی

مناظره


شناسهٔ خبر: 3747292 - یکشنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۰
دین و اندیشه > اندیشمندان

.jwplayer{ display: inline-block; } اخیراً گفتگو میان دو اندیشمند فلسفه اسلامی حجج اسلام مرتضی جوادی آملی و محمد تقی سبحانی در فضای مجازی به مناظره ای در این باب انجامید. به گزارش خبرنگار مهر، اخیرا در گروه منظومه روحانیت در یکی از شبکه های اجتماعی، مرتضی جوادی آملی یادداشتی در باب اصالت فلسفه اسلامی و وحیانی بودن آن، تحریر نموده و سپس در یادداشت دومی این مباحث را تحلیل نموده و به شرح محورهای آن پرداخته است. در ادامه محمد تقی سبحانی رئیس سابق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان این مطلب که؛ فلسفه به دلیل سایه سنگین تعبد و تقدس از سوی اصحاب فلسفه و حربه تکفیر و تهجیر از سوی مخالفان آن، هنوز به صحنه اندیشه ورزی اجتهادی نیامده است، وارد گفتگو با مرتضی جوادی آملی می شود و در انتهای مطلب، مرتضی جوادی آملی را به مناظره و مباحثه در باب یادداشت های او دعوت می کند. مشروح این گفتگو که قرار است، به مناظره ای در فضای واقعی باب فلسفه اسلامی و معارف آن بیانجامد در ادامه می آید. یادداشت اول مرتضی جوادی آملی بحث و گفتگو پیرامون اصالت فلسفه اسلامی به عنوان علم أصیل برخاسته از منابع دین جامع،  همواره  مورد استقبال علاقمندان علوم عقلی بوده و هست، به ویژه در روزگاری که از آن به دوران حاکمیت علم می توان یاد نمود. امّا توجّه به این معنا ضرورت دارد که برخی از مباحث فراتر از تاریخ بوده و هاضمه تاریخ ضعیف تر از آن است که این دست از مباحث را در درون خود جای داده و بررسی و تحلیل نماید،  پرسشهای نخستین که همواره با انسان بوده، هست و لحظه ای وی را رها نمی سازد اعمّ از مسائل جهان بینی و هستی شناسی، آغاز و انجام برای هستی، وحدت و یا کثرت آن،  نظام علیّ و یا نظام صدفه، معیارهای امتیازات واقعیت از لاواقعیت و پرسش های تمام ناشدنی فلسفی این حوزه که هیچ یک از آنها انسان را حتّی در بیرون از زمان و مکان و حتّی فارغ از دین او را رها نمی سازد و مباحثی نظائر برهان محبت و یا فطرت ابراهیم خلیل (ع) [إنی لا أحب الافلین] که به باور حکماء و نام آوران جهان فلسفه؛  این دست اندیشه های فلسفی بود که یونان و دانشمندان یونان را پروراند، فراتر از آن است که در محدوده دانش های روز دیده شود این تفکر نه از یونان سر بر می آورد و نه در ایران باقی می ماند بلکه یونان و ایران را در نوردیده و همه صاحبان اندیشه را با خود همراه می سازد، غرض اینکه در این میدان ابزار گفتگو تاریخ و شواهد کتبی کتابخانه ها به تنهائی نیست بلکه  بایستی از چشمه جوشان وحی که به موازات هستی فطری و علمی انسان امتداد دارد، از باب الحجة قبل الخلق و حین الخلق و بعد الخلق،  مدد و الهام گرفت. یادداشت دوم مرتضی جوادی آملی در یادداشت گذشته به محورهائی اشاره شد که لازم دانستم با تحلیل،  آن موارد را به صورت روشن تر نمایان سازم. ١- بحث و گفتگو پیرامون اصالت فلسفه اسلامی فراتر از مسائل دینی رائج است گرچه در دین و اسلام به معنای جامع جایگاه دارد  ٢- بحث و گفتگو پیرامون اصالت فلسفه فراتر از دانش تاریخ و سیره است ٣- میدان گفتگو میدان نخبگانی و تخصصی است و نه ساحت عمومی  ٤- اهلیت بحث و گفتگو در قدرت و توان افرادی است که فارغ از ادّعاهای علمی با آشنائی و تسلّط  بر جنبه های مختلف دانش قویم فلسفه و پیشینه بشری آن و همچنان آشنائی با زبان وحی که همزاد انسانی است مباحث را بنگرند. در این یادداشت کوتاه به محور های اساسی اشاره شد اعمّ از موضوع، روش، پیشینه، رویکرد، اهلیت... بنده همواره سعی داشته ام به دور از هیاهو به آنچه می اندیشم اقدام نمایم، در باور اینجانب شیوه و روش مناسب و شایسته آنکه نظرات علمی و فنّی به صورت جسته و گریخته در شبکه های اجتماعی تخصصّی در مرأی و منظر قرار گیرد تا در فضای سالم نخبگانی و به دور از هیاهوی رسانه ای و لشکرکشی های جناحی  از نظرات و نقود، همگان بهره برند.. والسلام علیکم ورحمة الله وبرکاته. محمد تقی سبحانی:  فلسفه هنوز به صحنه اندیشه ورزی اجتهادی نیامده است متاسفانه فلسفه ما مجموعه ای از معارف حقه و مدعیات ناسفته فراوانی است که به دلیل سایه سنگین تعبد و تقدس از سوی اصحاب فلسفه و حربه تکفیر و تهجیر از سوی مخالفان آن، هنوز به صحنه اندیشه ورزی اجتهادی نیامده است و چه بسا مدعیاتی که در طول قرنها بدون تامل و تحقیق تکرار شده است.. بر اصحاب فلسفه است که بدون تعصب و با اندیشه ای باز و سینه ای فراخ و بدون تجهیل دیگران و سخن ار موضع عالی و متعالی گفتن، حاضر شوند که نظریه های فلسفی به مصاف نقد دیگران برود و دیدگاه های نو و افق های جدید فراروی حوزه  تفکر اسلامی قرار گیرد. حاضرم در یک فضای سالم نخبگانی با شما به نقد بررسی میزان اصالت فلسفه مصطلح و رایج بنشینم  متواضعانه و تنها برای تحری حقیقت و تکامل اندیشه خود،  حاضرم در یک فضای سالم نخبگانی که شما همه شرایطش را اعلام می فرمایید، به نقد بررسی میزان اصالت فلسفه مصطلح و رایج بنشینم. این بحث می تواند فتح بابی برای ورود در بحث های جدی تر باشد. والامر الیکم مرتضی (سعید) جوادی آملی: در هر موضوع فلسفه اسلامی که آنجناب مناسب می دانند باب بحث و گفتگو را مفتوح می بینم  دوست گرامی و محترم جناب آقای سبحانی  از این نظر محترم و پیشنهاد مبارک استقبال می نمایم و با شرائط بیان شده در زمینه هر موضوع فلسفه اسلامی که آنجناب مناسب می دانند باب بحث و گفتگو را مفتوح می بینم  که این خود ذات فلسفه است خصوصاً فلسفه اسلامی، در طول تاریخ این دانش درخشان همواره اینچنین بوده است، این یادآوری را مناسب می بینم؛ گرچه حربه مخالفان با سلاح تکفیر و ادوات تفسیق در طول تاریخ علیه فلسفه و فیلسوفان بوده امّا نگاه تعبّد و تقدّس با ذات فلسفه و هویت فیلسوفان در تضادّ است و این معنا به شهادت رشد و شکوفائی خود این دانش است.  با اطمینان عرض می کنم اکنون در پرتو اندیشه متعالی حکیم و فیلسوف روزگار ما علامه طباطبائی (ره) و آثار قویمی همچون رحیق مختوم سفته های فلسفی هویدا شده و ابهامات برطرف خواهد شد. انشاءالله محمد تقی سبحانی: با ورود در عرصه نقد اندیشه های فلسفی، چماق تجهیل و حربه مخالفت با شخصیت های محترم، فرود می آید صدیق مکرم و فاضل ارجمند جناب آقای سعید جوادی به گمان بنده تنها سرگذشت تفکر فلسفی ما و نیز وضعیت آموزش و پژوهش فلسفه در روزگار ما بهترین دلیل بر حاکمیت نگاه تعبدگرایانه و شخصیت زدگی بر محافل فلسفی ماست، چنان که با ورود در عرصه نقد اندیشه های فلسفی، چماق تجهیل و حربه مخالفت با شخصیت های محترم، بر سر شما فرود می آید. متاسفانه این رویه حتی شامل اساتید صاحب نام فلسفه نیز می شود و شخصی چون استاد فیاضی تنها به جرم این که برخی اسرار فلسفی را فاش می گوید، از سوی شاگردان خود به فلسفه نادانی متهم می شود و کم له من نظیر. از این رو بر این باورم که اصحاب فلسفه که از حربه تکفیر آزرده اند، بهتر است چماق تجهیل را بیاندازند و بدون هیچ دلواپسی، دل به دریای اجتهاد فلسفی بسپارند که این روش، تعقل فلسفی را سودمند تر است از چسبیدن به داشته های موجود. اما بگذارید جسارت کنم و نظر خود را در مورد نکته اخیرتان هم به اختصار بگویم که معتقدم و در دو پیش همایش حکمت مطهر با حضور اساتید معظم با ذکر مصادیق بازگفته ام که فلسفه معاصر اسلامی با تاملات ژرف علامه طباطبائی و فکر صافی و روحیه منصفانه استاد مطهری و سپس نقادی های موردی استاد مصباح در استانه یک تحول جدی قرارگرفت اما تلاش های گسترده، پرحجم و پرهزینه ای که زان پس در دهه های اخیر صورت گرفت ( با همه ارزش های والای آن) بازگشتی است به عرفانی سازی فلسفه که به تدریج سلاح عقلانیت را از حوزه تشیع بازمی ستاند و باب تاویل و باطن گرائی را بر معرفت دینی می گشاید و هزاران آسیب تصوف زدگی و خواب نمائی و قدسی سازی را در فرهنگ دینی ما تشدید و تاکید می کند این مطلب را هم حاضرم با ذکر نمونه هائی چند در یک نشست تخصصی نخبگانی خدمتتان تقدیم دارم. زیاده عرضی نیست التماس دعا مرتضی جوادی آملی: سخنان  قهر آلود و گلایه های زهر آلود که کام بحث را تلخ می نماید با تجدید سلام و احترام نزد دوست گرامی جناب آقای سبحانی   صباح الخیر و عید جمعه مبارک،  از تنازعات موجود در نزد أرباب هر علم و دانش که بگذریم مسائل محتوائی به نوبه خود، خود نمائی می نماید و اهل فنّ نیز به تعقیب آن راه می پویند،  بایستی قدر شناخت که این روزگار بهترین دوران علمی است اکنون که در هر شهر و دیار و هر مال و أموال نسبت به اساتیدی که یاد نمودید در اختیار است جای نقد و گله ای نمی ماند. از اینکه فلسفه راه عرفان می پیماید و یا طریق عقلی خود را در کسوتی دیگر می جوید از جمله مباحثی است که باید در باب آن سخن گفت و ورود نابهنگام و پیش داوری زود هنگام کام بحث را ناگوار می نماید، پیشگامان مبارزه با انحرافات فکری همواره خودِ فیلسوفان هستند که با تألیف آثاری همانند رساله سه اصل و یا کتاب کسر اصنام الجاهلیة مسیر معرفت عقلانی را إیجاباً و سلباً روشن نمودند.  آن دوست بزرگواری که با سلاح آماده و شواهد پیش ساخته به نبرد آمده چگونه می تواند به دنبال تحریّ حقیقت و تبیین واقعیت باشد،  ضمناً بنا نیست که از من هو ها گفتگو کنیم بلکه مدار بحث از ماهو هاست،  سخن از سُفتن مسائل فلسفی است نه تسفیه أشخاص و افراد، جنابعالی را شایسته این میدان دانستم و دعوت پر مهر شما را به این مباحثه علمی استقبال نمودم و انتظار دارم سخنان  قهر آلود و گلایه های زهر آلود که کام بحث را تلخ می نماید در هیچ مرحله ای از بحث شنیده نشود که نه تنها مقرّب نیست بلکه مبعّد است. محمد تقی سبحانی: به دنبال اهانت و تخریب هیچ شخصی نبوده ام سلام خالصانه و و ادب و احترام قلبی بنده را پذیرا باشید و اگر عنان قلم از دست رفته که خاطر دوست گرانمایه و سایر دوستان آشنا یا نا آشنایم را در این محفل گرم و گرانسنگ آزرده است، عذر خواهی می کنم و از خدای رؤوف طلب بخشش دارم. و تا انجا که از قلب خویش آگاهم هرگز به دنبال اهانت و تخریب هیچ شخصی نبوده ام. اگر چنین شده است از آنان نیز رسما پوزش می طلبم. غرض بیان مدعیات به صورت روشن و شفاف بود تا بستر مناسبی برای گفت و گوی علمی و جدی را فراهم کند و مسیری برای آینده تفکر اسلامی بگشاید. ظاهرا تا اینجا اصل دعاوی روشن گشت و مواقف و مواضع نیز تا اندازه ای بیان شد. منتظر پیشنهاد جنابعالی برای موضوع، شرایط، مکان و زمان جلسه می مانم و بی صبرانه چشم براه بهره مندی از دانش و فضیلت شما هستم.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 189]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن