تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دعايى كه با بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم شروع شود، رد نمى‏شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804534978




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تعالی حقوق بشر در گرو تعالیم و معارف اسلامی است


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: اسماعیل گندمکار:
تعالی حقوق بشر در گرو تعالیم و معارف اسلامی است

گندمکار


شناسهٔ خبر: 3734308 - یکشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۶
دین و اندیشه > اندیشمندان

.jwplayer{ display: inline-block; } حجت الاسلام گندم‌کار بااشاره بر اینکه تعالی حقوق بشردر گرو تعالیم و معارف اسلامی است،گفت: قرآن کریم حیات فردی رادرگرو حیات جمعی می داند و حیات جمعی را در گرو حیات فردی موردعنایت قرار می دهد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از طلیعه، به مناسبت فرارسیدن هفته حقوق بشر اسلامی و بررسی مبانی و عملکرد منادیان غربی حقوق بشر و چالشهای بین المللی حقوق بشر غربی، که با انتقادهای فزاینده ای که از سوی مردم جهان درباره عملکردهای متفاوت این دیدگاه ها روبرو است و همچنین بررسی و تحلیل حقوق بشر از منظر اسلامی و بنا به آموزه های قرآنی و اسلامی و راهکارهای عملی برای ایجاد حقوق بشر اسلامی در عرصه بین الملل، با حجت الاسلام دکتر اسماعیل گندم‌کار، محقق و نویسنده و استاد حوزه و دانشگاه گفتگویی انجام داده ایم که ماحصل آن از حضورتان می گذرد. حجت الاسلام گندم کار با اشاره به این موضوع که در معرفت شناسی دین، انسان ماهیتاً نه شرقی است و نه غربی و تابع اقلیم هم نیست افزود: منظور این باور یعنی اینکه حقیقت انسانی و هویت انسانی یک حقیقت واقع شده در عالم وجود است، و در منظر تفاوت دیدگاه ها قابل تعریف و قابل تاویل و بررسی است. از منظر فیلسوفانی مثل «مارتین هادیگر» انسان در ساحت زبان وزمان تعریف می شود. و از نظربعضی دیگر از اندیشمندان غربی انسان از نظر «من اندیشنده» تعریف می شود. ولی همین انسان از نظر فیلسوفان بزرگ مسلمان مانند ملاصدرا، ابن سینا، غزالی، سهروردی و متفکرین دیگر مانند علامه طباطبایی و شهید بزرگوار مطهری انسان به صورت معرفتی تاویل و تفسیر می شود، البته باید توجه نمود برای رسیدن به انسان شناسی باید ابتدا بحث هستی شناسی مورد توجه قرار گیرد. یعنی هستی شناسی ما، انسان شناسی ما را تعیین می کند و انسان شناسی ما حقوق بشر ما را تبین می نماید. این استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: حقوق بشراز دیدگاه و فلسفه غرب برپایه و اساس مبانی اومانیسمی و  دیدگاه های لیبرالی تعریف می شود. از دیدگاه اندیشمندان غربی که مبانی حقوق بشری آنها نیز بر پایه باورهای نادرست شکل گرفته است، انواع ناهنجاری ها و مفاسد بشری مانند همجنس گرایی و تن فروشی و مفاسدی از این دست آزاد می باشد که به تعبیر بنده «بحران معنویت» است. به این تعبیر که آزادی فردی در غرب به بحران خانواده و اجتماع منجر شده است واخلاقیات را در معرض اغتشاشات رفتاری قرار داده است. حقوق بشر غربی بر پایه آزادی های فردی تعریف می شود و در حوزه فرهنگی نیز به اغتشاشات فرهنگی مبتلا شده است و در این زمینه متفکرین و اندیشمندان غربی به این گسستگی های اخلاقی و فرهنگی معترفند. در فلسفه غربی حقوق بشر بر محوریت انسان و باورهای اومانیسمی مطرح است، در مباحث حقوق بشرغربی، بحث دموکراسی مطرح است، دموکراسی یعنی «نظام سلطه مردم» یعنی انتقال قدرت از دولت و اشخاصی به دولت و اشخاص دیگر بنا به انتخاب و رای مردم بدون خونریزی ودرگیری که مورد قبول اکثریت مردم هم است. این تعریف که به ظاهر زیبا و موجه است، با مبانی سکولار نیز هماهنگ است، ولی در مبانی اسلامی والهی، دموکراسی یعنی انتخاب همراه با مشروعیت، مشروعیتی که باورهای آن جامعه آن را تایید نماید. این محقق عرفان و ادیان و استاد غرب شناسی ادامه داد: دیدگاه های غربی و اسلامی در مبانی حقوق بشری دارای تضاد هستند، دیدگاه حقوق بشر غربی انسان محور و بنا بر پایه های اومانیسمی است ودیدگاه های اسلامی خدا محور، خداجو و طالب معرفت است. این تعریف در دیدگاه اسلامی «توحید» است، یعنی اصلی ترین اصل از اصول دین مبین اسلام. البته باید توجه نمود، این باور در دیگر ادیان الهی نیز مانند دین یهود نیز حائز اهمیت است، یعنی در هر امری باید مشروعیت الهی لحاظ شود و انتخاب الهی ارجحیت دارد بر هرفعل و انتخابی، البته این نکته نباید فراموش شود که دیدگاه های دین یهود با باورهای صهیونیسم متفاوت است. متاسفانه باورهای صهیونیسم نه تنها در جامعه یهود وجود دارد، بلکه ما در اسلام وجوامع اسلامی و حتی در مراتب بالایی از صفوف عالمان اسلامی دیدگاه های صهیونیستی را مشاهده می نماییم. دیدگاه هایی مانند تروریست های تکفیری و خونریز داعش که همان شعار از «نیل تا فرات» تئوریسین های صهیونیسم را فریاد می زنند. گندم کار ابراز کرد: حقوق بشرغربی از لحاظ فلسفی دارای انحرافات فاحشی است و باید توجه داشت حقوق بشر غربی بر مبنای باورهای اومانیسمی و غیر الهی است. در اسلام مبنای حقوق بشر «الله» است، یعنی چارچوب باورهای توحیدی و اسلامی، باور به خداوند یگانه که بر همه چیز و همه افراد احاطه کامل دارد. انسان مخلوق خدا است و قطعاً بهترین مبانی حقوق بشری را خداوند برای انسان تبیین نموده است. به تعبیر بنده که در گذشته نیز به آن اشاره نموده ام انسان، «حضرت انسان» است. انسان از دیدگاه قرآن کریم و مبانی اسلامی موجود و مخلوقی مقدس است. بنا به نص صریح قرآن کریم خداوند بعد از خلقت انسان به ملائک امر می فرماید که به انسان سجده کنند، بنابراین این مخلوق بسیار مقدس و گرامی است. این بخاطر این است که خداوند در انسان تجلی نموده  و انسان به تعبیری آیینه خداوند است. این مبلغ جهان اسلام در کشورهای اروپایی تصریح کرد: انسان به دلیل این والا بودن و الهی بودن است که «اِنّا لِلّه اِنّا اِلیهِ راجعُون» خوانده می شود، یعنی از خداوند سرچشمه می گیرد و به خداوند باز می گردد. در این دیدگاه انسان وجود رابط است و موجودیت مستقل ندارد، یعنی اینطور نیست که در کائنات رها شده باشد. این دیدگاه می فرماید: انسان جدای از  خداوند نیست، انسان مربوط به خداونداست. این دیدگاه می گوید: هم انسان و هم عالم مربوط به خداوند است. در این دیدگاه حقوق بشر برپایه معنویت و اخلاق تعریف می شود و آزادی نیز در این دیدگاه به تعبیر حضرت حافظ «تا در بند توام، آزادم» معنی و تفسیر می شود. انسان منهای خداوند دارای آزادی نیست و آزادی انسان را خداوند تبین می نماید. تعریف غرب از انسان تعریف «منیّت» است و مشهود و معلوم نیست این «من» کیست؟ انسان غربی بنا به آموزه هایی که دریافت کرده، گاهی خبر از «مرگ خداوند» نیز می دهد، مانند «نیچه» که خبر از مرگ خداوند می دهد ولی به تعبیر بنده خود «نیچه» مرده است و خدا همچنان حی و زنده است.  وی افزود: مبنای حقوق بشر اسلامی توحید است، مبنایش خداباوری است. در دیدگاه اسلامی آزادی باید دارای معنویت باشد. این دیدگاه باعث ایجاد بحران معنویت برای انسان و خانواده نخواهد شد. و سعادت جامعه را نیز به همراه خواهد داشت. در دیدگاه قرآنی حقوق بشر تا به حدی مورد اهتمام است که قرآن کریم می فرماید: «َمن قَتَلَ نَفساً بِغَیرِ نَفسٍ اَو فَسادً فِی الاَرضِ فَکانمّا قَتَلَ النّاسَ جَمیعاً» یعنی : اگر کسی یک نفر بی گناه را به قتل برساند، گویی تمام انسان ها را به قتل رسانده است. بر اساس این دیدگاه، قرآن کریم حیات فردی را در گرو حیات جمعی می داند و حیات جمعی را در گرو حیات فردی مورد عنایت قرار می دهد. در قرآن کریم اصالت در حق تعریف می شود «جاَءَ الحقّ وزَهقَ الباطل اِنّ الباطل کانَ زهُوقاً». در قرآن کریم به بحث جمع و فرد اهمیت داده نشده است. تقابل بین حق و باطل است، هر جا که حق باشد آنجا مورد تاکید است هر چند که در اقلیت باشند. در انتخابات و دموکراسی نیز دیدگاه اسلامی بر حقانیت و مشروعیت است. اگر تنها آرا را مد نظر قرار دهیم به دیکتاتوری و فاشیسم مبتلا خواهیم شد. آن چیزی را که «هیتلر» دیکتاتور نازیسم مطرح می نمود آزادی نبود، بلکه فاشیسم بود. حجت الاسلام گندم کار با بیان این مطلب که اکثر کسانی که در غرب فریاد حقوق بشر سر می دهند دارای افکار لیبرالی هستند گفت :افکار لیبرالی ضد بشر است، لیبرال ها فقط به سود و لذّت اهتمام دارند. این باورها که لیبرالیسم ها فریاد می زنند در تضاد با معنویت است. تمایلات سود جویانه لیبرال ها متاسفانه در جهان ایجاد فقر گسترده و تنگدستی کرده است. این جنایاتی که در سطح بین الملل شاهد آن هستیم بر اساس مبانی است که لیبرالیسم ها به جهان تحمیل نموده اند. این سیاستمداران و دولتمردان سیاسی غربی از یک طرف فریاد آزادی و  حقوق بشر سر می دهند، از طرف دیگر سلاح و جنگ افزار می فروشند و در جای جای دنیا بنا به مصلحت خود و به خاطر منفعت طلبی خود آتش جنگهای مردمی و طایفه ای را می افروزند. نمونه این جنگ افروزی ها را می توان در القائات لیبرال های غربی برای لشکر کشی به عراق برای از بین بردن سلاح های شیمیایی و کشتار جمعی عنوان کرد و اینک با این همه هزینه و تلفات انسانی که به مردم عراق و منطقه تحمیل کرده اند، می گویند ما اشتباه کرده ایم و سلاح های نا متعارفی در عراق وجود نداشت. این معضلات متاسفانه در دیگر کشورها نیز اعمال شده است، مانند، افغانستان، بحرین، مصر و حتی کشور های غیر اسلامی. عضو جامعه مدرسین حوزه علّمیه ابراز کرد: این دیدگاه های سلطه طلبانه و سود جویانه که به تعبیر رهبری «نظام سلطه» نامیده می شوند و به تعبیر حضرت امام(ره) «شیطان بزرگ»، هم اکنون فریاد حقوق بشر سر می دهند. این نظام سلطه از یک طرف با ایجاد زندان هایی مانند «گوانتانامو» ویا با بمباران های شیمیایی و وحشتناکی مانند فاجعه عجیب «حلبچه» با آن حجم از قتل عام مردم بی گناه، یا کشتار بی رحمانه و هر روزه مردم مظلوم افغانستان و یمن ادعای دفاع از حقوق بشر نیز دارد که این ادعا اساساً مضحک و بی وجه است. امروز نیز این دیدگاه های مزورانه را باید در پیدایش گروه های تکفیری و خونریز داعش جستجو کرد. کشورهایی مانند آمریکا، انگلیس و بعضی کشورهای اروپایی در عین حالی که فریاد دفاع از حقوق بشر سر می دهند از داعش حمایت می کنند. این پارادوکس ها و این دیدگاه های مزورانه باید مورد تحلیل قرار بگیرند تا ماهیت این دولت های به ظاهر مدافع حقوق بشر و در واقع نابود کننده حقوق انسان آشکار شود.  این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به بیانات رهبری معظم انقلاب(مدظله) مبنی بر وارد شدن همراه با شجاعت در نقد علوم انسانی غربی بیان کرد: بنده بنا به مسئولیتی که در حوزه های علمیه دارم، مشغول به نگاشتن کتابی در این باب هستم بنام «فلسفه تطبیقی علوم انسانی اسلام و غرب» که مراحل نگارش آن در مقطع دکترا در دانشگاه علم وصنعت در حال تکمیل و پردازش است البته باید در نظر داشت که علوم انسانی اسلامی توسط اهل بیت(ع) پایه گذاری شده است، و ما باید در مقام بازسازی و پیاده نمودن این معارف اهتمام داشته باشیم و توجه داشته باشیم این بازسازی ها با متد ها و الگوهای امروزی ایجاد گردد. باید عنایت کرد که این طور نیست که ما منبع نداشته باشیم بلکه مشکل ما استخراج علوم اسلامی از این منابع متقن و مفید و قابل دسترس است. متاسفانه امروز به علت مشکلی که بنده آن را بی سوادی می نامم مطالب و دیدگاه های غربی که در خود غرب و توسط اندیشمندان و متفکرین آنجا محل تخاصم و درگیری است در دانشگاه های ما در حال تدریس است و مرد توجه اساتید ما نیز می باشد که باید این رویکرد قطعاً اصلاح شود. وی ادامه داد: متاسفانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ممیزی کتاب دچار مشکل است متاسفانه رمان هایی با داستانهای غیر اخلاقی و غیر شرعی در حال چاپ و توزیع است که در مواردی نیز حائز مطالب غیرانسانی نیز می باشد، کتاب هایی که پوچ گرایی و بی هویتی را مطرح می نماید، کتاب ها و رمان هایی که همجنس گرایی و بی قیدی های جنسی را به طور وسیع پردازش می کنند، ولی متولیان چاپ ونشرکتاب متاسفانه منفعلانه عمل می نمایند. فوق دکترای مطالعات فرهنگ تاریخ و ادیان ایران باستان با تاکید بر این نکته که رهبری معظم انقلاب صرفاً یک مقام سیاسی نیستند و در واقع یک حکیم و دانشمند فرزانه و با یک دیدگاه ظریف نسبت به مسائل موجود در جامعه هستند تصریح کرد: بنده وقتی در بیانات ایشان دقت می کنم می فهمم که ایشان با مطالعات وسیعی که در این زمینه و کتابهای منتشر شده غربی دارند بحث ناهنجاری های اجتماعی یا به تعبیر ایشان «ولنگاری فرهنگی» را مطرح می نمایند که باید با جدیت توسط مسئولان و کارگزاران بخشهای فرهنگی و اجتماعی مورد توجه و دقت قرار گیرد. گندم کار در ادامه و در پاسخ به این پرسش که با پرسه اسلامی نمودن علوم انسانی به چه مقدار می توان به فراگیر شدن حقوق بشر اسلامی در سطح جامعه بین الملل و دست یابی به صلح پایدار امیدوار بود، خاطر نشان کرد: تبین منویات اسلام و آموزه های قرآن کریم  و تعالیم ناب اهل بیت(ع) در بخش علوم انسانی یک ضرورت است که باید با مطالعات وسیع و دقیق  اجرایی شود. ما باید مسائل مورد نیاز خود را چه در امور مملکتی، چه امور اقتصادی و چه امور اجتماعی از قرآن و منابع معارفی و اسلامی خود و کتابهای محققین و متفکرین اسلامی که تعدادشان هم کم نیست، استخراج کنیم و آنها را در اختیار سطوح مختلف جامعه قرار دهیم.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 65]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن