واضح آرشیو وب فارسی:مهر: آیت الله علیدوست پیشنهاد داد:
نهاد حقوقی «حق هستی» مبتنی بر آموزههای اسلامی ایجاد کنیم
شناسهٔ خبر: 3731014 - چهارشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۸
دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها
.jwplayer{ display: inline-block; } عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه گفت: میتوانیم نهاد دیگری به نام حق هستی رابه دنیا پیشنهاد دهیم بشر میتواند مستنبط حق باشداما جعل حق مخصوص خداست در آیات قرآن بر اصل حق تشریع الهی تاکید شده است. به گزارش خبرگزاری مهر، آیتالله ابوالقاسم علیدوست، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ۱۲ مرداد در سمینار حقوق بشر اسلامی در مدرسه عالی امام خمینی(ره) به مبانی حقوق بشر اسلامی با تاکید بر حقوق کودکان و زنان پرداخت و گفت: وقتی به قرآن مراجعه میکنیم، میبینیم بیش از ۲۰۰ بار قرآن هستی را نشانه خدا و آیتالله تعبیر کرده است. وی افزود: هستی مطابق آیات قرآن از شعور برخوردار است و این طور نیست که فقط انسان و یا برخی موجودات دارای این شعور باشند بلکه قرآن جهان هستی را ساجد در مقابل خدا معرفی کرده است که البته برخی مفسران تعبیر نادرست از این سجده یعنی سجده تکوینی داشتهاند، در حالی که این سجده از روی علم است و به تعبیر ملاصدرا هرجا هستی هست شعور وجود دارد. حق هستی علیدوست با بیان اینکه جهان هستی مسبح و آیتالله است، گفت: این مبنای معرفتی ما را به یک اصل به نام حق هستی میرساند، دنیای کنونی ما اگر میخواهد به معرفت دینی احترام بگذارد، باید دکترین و نظریه حقوق بشر و … را حذف کرده و حق هستی را جایگزین کند البته نگاه این گونه به حقوق لوازم خاصی دارد و حتی انسان بعد از مرگ نیز محترم است و گاهی رنگ تکلیف نیز پیدا میکند، بنابراین انسان نسبت به خود هم دارای احترام است و انسان حتی نمیتواند از عرض خود و مالش محافظت نکند. عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه ما میتوانیم نهاد دیگری به نام حق هستی را به دنیا پیشنهاد بدهیم، تصریح کرد: بشر میتواند مستنبط حق باشد، اما جعل حق مخصوص خداست، و در آیات قرآن بر اصل حق تشریع الهی تاکید شده است. استاد حوزه علمیه گفت: معتقدم برای رسیدن به استنباط صحیح ابتدا باید حقوق موجود را به صورت موردی استنباط کنیم، در بحث حقوق خانواده خیلی موارد را بر میشماریم، ولی اینکه پدر خانواده لقمه حلال کسب کند(پیامبر فرموده از رحمت خدا دور است کسی که عیال خود را با لقمه حرام ضایع کند) ذکر نمیشود. وی افزود: ابتدا حقها باید موردی بحث شود؛ در مرحله بعد نظامسازی در بررسی مجموعه حقها صورت گیرد زیرا بسیاری از اشکالاتی که در حقوق زن و کودک رخ میدهد نشای از عدم مطالعه سیستماتیک است، لذا مجتهد شیعه و سنی و حتی در اجتهاد ادیان دیگر باید موارد موردی مطالعه و بعد نظام وار تحقیق شود و در مرحله سوم نیز ایجاد کلان نظام است، بنابراین رسالت فقیه برای رسیدن به این نظام باید این سه فرایند را طی کند. برنده دومین دوره جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی عنوان کرد: بحث حق و تکلیف باید خیلی وسیع مورد بحث قرار گیرد، مثلا مطابق برخی فتاوا زن از حق قضاوت برخوردار نیست که باید بررسی شود که قضاوت یک حق است یا تکلیف و یا جنبه تکلیفی آن بر حق بودن غلبه دارد در این صورت برداشتن بار قضاوت از دوش زنان محروم شدن از یک حق نخواهد بود. استاد حوزه علمیه گفت: باید دانشمندان اسلامی بر حق هستی تاکید و الزامات و اسناد و نتایج حقوقی را استنباط کنند و بر توحید در تقنین تاکید شود و حتی دیپلماتهای ما باید این نکته را دنبال کنند که ما توحید در تشریع داریم و برای مستنبطان و مجتهدان به نظر میرسد باید به سه فرایند اسنتباط مذکور دست بزنند.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 60]