واضح آرشیو وب فارسی:مهر: احمد مبلغی:
باید نظریه اسلام در مورد حقوق بشر را عرضه کنیم
شناسهٔ خبر: 3734188 - یکشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۲
دین و اندیشه > اندیشمندان
.jwplayer{ display: inline-block; } رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی گفت: ضرورت دارد که نظریه اسلام در مورد حقوق بشر مورد مطالعه و عرضه قرار گیرد. به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی، در اختتامیه جشنواره خورشید کرامت در مجتمع اداری آستان مقدس حضرت معصومه(س) به سخنرانی پرداخت و گفت: در دنیای کنونی مسئله حقوق بشر بهشدت مورد توجه قرار گرفته و افکار عمومی، نگاهها، رفتارها و همچنین سوءاستفادهها و حسن استفادهها حاکی از آن است که حقوق بشر در جهان امروز و بهویژه در آینده از دیدگاه محوری و اساسی برخوردار است. رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی، اظهار کرد: اسلام که از بنیانگذاران اندیشهها، اساسیترین دیدگاهها و استوارترین افکار درزمینهٔ های اجتماعی است و زمانی که دیگران در جاهلیت به سر میبردند و یا فرسنگها با این مسائل فاصله داشتند، به آنها پرداخته اند. ضرورت دارد که نظریه اسلام در مورد حقوق بشر مورد مطالعه و عرضه قرار گیرد. بهویژه که اندیشههای ناب اسلامی از ظرفیت کاملی برای جذب افکار و ایجاد تحولی بنیادین در رویکردهای جهانی بهرهمند هستند، عرضه آن برای جهانیان ضروری است. تبیین مستمر و ممتد حقوق بشر اسلامی از رسالتهای مهم حوزهها است وی ادامه داد: امروزه که موضوع حقوق بشر در جهان مطرحشده، حوزههای علمیه بهویژه حوزه قم باید آستینهای خود را بالا بزنند، به صورت جدی، اساسی مستمر و ممتد آن را برای همه جهان معرفی کنند. چالش فراروی در صورت نپرداختن به حقوق بشر اسلامی مبلغی تصریح کرد: بهطور حتم اگر این نظر اسلام بهخوبی تبیین نشود، با توجه به پر شدن جهان از افکار انحرافی سلفیها جور و جفا و نگاههای جاهلانه و بدبینانهای نسبت به اسلام صورت میگیرد. نظر اسلام پیرامون مسائل اجتماعی متناظر بازمان است؛ حوزههای علمیه باید به صحنه بیایند، بر اساس مکانیزمی قوی دیدگاه اسلام درباره مسائل مختلفی که امروز توجه جهان به خود معطوف کرده را تبیین کنند، چراکه در صورت انجام نپذیرفتن این رسالت، دیدگاههای دیگر جای دیدگاههای ناب اسلامی را خواهد گرفت. کرامت انسانی و حقوق بشر وی بیان کرد: کرامت یک کلیدواژه فعال، اساسی و چشمنواز در زمینهٔ حقوق بشر است. ما نمیتوانیم بدون سنجش و مطالعه اقتضائات این بحث نسبت به حقوق بشر، آن را به شکل سرسری و سراسیمه وار بهکارگیریم. مبلغی با اشاره به وجود کرامت های گوناگون، گقت: سه نوع کرامت عبارتاند از: کرامت تقربی، کرامت تکوینی و کرامت اجتماعی که کرامت تکوینی یعنی اینکه خداوند انسان با کرامت آفریده است و کرامت تقربی، کرامتی حاصل از طی مسیر قرب الی الله است و کرامت اجتماعی و حقوقی یعنی اینکه انسانها در جامعهای که زندگی که میکنند واجد کرامت در بهرهمندی نسبت به امکانات آن جامعه هستند. منشا کرامت اجتماعی مبلغی گفت: منشأ کرامت اجتماعی و حقوقی کرامت تکوینی است. دلیل اول ظهور نصوصی است که در اسلام وجود دارند. همچنین دلیل دیگر مسئله تقرب به خداوند است و این تقرب به معنای تجلی صفات خداوند در وجود بشر است.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 103]