تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 13 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مردم، بيشتر از آن‏كه با عمر خود زندگى كنند، با احسان و نيكوكارى خود زندگى مى‏كنند...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1837191763




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نظام امامت در اسلام تضمین‌کننده حقوق انسان است


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: آیت‌الله فاضل لنکرانی:
نظام امامت در اسلام تضمین‌کننده حقوق انسان است

محمد جواد لنکرانی


شناسهٔ خبر: 3730985 - چهارشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۹
دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها

.jwplayer{ display: inline-block; } رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار بر لزوم نقدعالمانه اعلامیه حقوق بشربه دور از جار وجنجال سیاسی تاکید کردوگفت:نظام امامت دراسلام تضمین‌کننده حقوق انسان وحقوق خداوندو حقوق حاکم و رعیت نسبت به هم است. به گزارش خبرگزاری مهر، آیت‌الله محمدجواد فاضل لنکرانی ۱۲ مردادماه در سمینار حقوق بشر اسلامی در مدرسه عالی امام خمینی(ره) گفت: حقوق بشر و اعلامیه آن باید مورد نقد عالمانه و به دور از جار و جنجال‌های سیاسی قرار بگیرد و متفکران اسلامی و ادیان و فقهای برجسته اسلامی باید این اعلامیه را مورد نقد علمی قرار دهند. وی افزود: ما اگر بخواهیم منشوری برای حقوق بشر اسلامی به دنیا عرضه کنیم این شیفتگی که در بسیاری از نقاط دنیا و در برخی کشورهای اسلامی و در بعضی متفکران در داخل نسبت به اعلامیه حقوق بشر اسلامی  وجود دارد باید برطرف شود زیرا اگر دیباچه این بیانیه را مجتهدانه بررسی کنیم خودش نفی حقوق بشر است و مواردی مانند تایید همجنس‌بازی در آن است که نافی شریعت و حقوق انسان است. وی با بیان اینکه اعلامیه حقوق بشر برای نفی شرایع و کتب سماوی تدوین شده است و جایگاه نقد آن در دانشگاه‌ها و حوزه‌های شیعه و سنی است عنوان کرد: نزاع میان اینکه چه چیزی حق و چه چیزی تکلیف است نزاع بسیار مطرحی است و محققانی که در این موضوع غور کامل دارند نزاع میان اشاعره و معتزله و … را به یاد می آورند والا در این معنا تردیدی نیست که در قوانین الهی و در قوانین کشورها اموری به عنوان حق و اموری به عنوان تکلیف است و مسئله اصلی تشخیص مصادیق حق و تکلیف است. فاضل لنکرانی عنوان کرد: آیا می‌توان نظام تکلیف‌گرایانه بدون حق و یا نظام حقوقی بدون تکلیف به بشر ارایه کرد که مسلما این طور نیست، تکامل قوانین سماوی و دنیوی در پرتو برخورداری از هر دو مولفه است؛ کسانی که مسئله حق را مطرح کرده‌اند دنبال تکلیف‌زدایی هستند و به کرامت ذاتی بشر استدلال می‌کنند و آن را مانع تکلیف می‌دانند و میان تکلیف و تحمیل مغالطه کرده‌اند. رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) گفت: مسئله نفی حق و نفی تکلیف باید کنار گذاشته شود البته برخی دنبال کمرنگ کردن نقش دین هستند در مسایلی مانند انتخابات و تشکیل حکومت و … تشکیک کرده که این ها حق است یا تکلیف؛ در تحقیقی که ما به آن رسیده‌ایم این نتیجه حاصل است که چه عیبی دارد که فعلی از زاویه ای حق و از زاویه دیکر تکلیف باشد چرا باید به صورت مطلق بگوییم چیزی حق است و یا تکلیف. وی افزود: از اموری که حاکم بر روح بیانه حقوق بشر است این است که ما دلیلی نداریم اگر چیزی از زاویه‌ای حق شد دیگر نتواند از زاویه دیگر تکلیف باشد در حالی که موضوعاتی مانند انتخابات و تشکیل حکومت در عین اینکه حق است تکلیف هم هست زیرا انسان مکلف به رشد و کمال است. عدم ملازمه میان حق و تسخیر عالم آیت الله فاضل لنکرانی با طرح این سؤال که ریشه حق از کجا نشئت می‌گیرد تصریح کرد: آیا این منشا به خاطر انسان بودن انسان است یا از اینکه خلیفه خدا روی زمین است ولی ملازمه‌ای وجود ندارد که خلافت الهی منشا حقوق انسان باشد اگرچه ممکن است ریشه بسیاری از حقوق در این موضوع باشد و فرض سوم اینکه چون خدا عالم را مسخر انسان کرده انسان حق دارد که باز به نظر من ملازمه‌ای میان حق بشر و اینکه عالم مسخر اوست وجود ندارد. وی افزود: شمس و زمان و مکان مسخر انسان است ولی حق ندارد هر طوری که می‌خواهد آن را استفاده کند. حق محیط زیست نمی‌تواند بر پایه مسئله تسخیر باشد؛ یکی از زیبایی‌های حقوق بشر اسلامی در این جهت نهفته است. وی اظهار کرد: حلقه مفقوده‌ای در حقوق بشر غربی به نام ضمانت اجرایی وجود دارد؛ بشر این ضمانت را توسط نهادهای بین‌المللی تضمین کرده اما آیا این نهادها توانسته اند این ضمانت اجرایی را متعهد باشند و اجرا کنند؛ ما معتقدیم باید قوه ای فراتر از بشر ضامن این مسئله باشد؛ ما دینی را کامل می دانیم که همه حقوق و هم ضمانت اجرایی را بیان کند. جایگاه امامت وی تاکید کرد: نظام امامت در اسلام تضمین‌کننده حقوق انسان و حقوق خداوند و حقوق حاکم و رعیت نسبت به یکدیگر است. اینکه در کلمات حضرت زهرا(س) داریم که امامت را خداوند نظام برای امت قرار داده یعنی همین قوه تضمین کننده. عضو جامعه مدرسین حوزه قم تاکید کرد: امروز اگر بشر بخواهد به حقوق خود برسد تنها با نظام امامت خواهد رسید و  در دوره غیبت نیز نظام ولایت فقیه ادامه دهنده آن است. در اعترافات اندیشمندان روسی آمده که یکی از موفق‌ترین حکومت‌ها، حکومت ولایت فقیه است زیرا این امر تضمین‌کننده حقوق است. آیت الله فاضل لنکرانی با بیان اینکه آیا قضا و محاکم اسلامی برای کسانی که خارج از جغرافیای اسلامی هستند می‌تواند مشروعیت و حجیت داشته باشد گفت: الان در دنیای غرب مطابق قوانین خود مسلمین را محاکمه می‌کنند اما باید در اسلام بررسی شود؛ ما اگر قضا را به ولایت تعبیر کردیم دیگر مخصوص مسلمین نخواهد بود همچنین قاعده‌ای داریم که برخورد با کفار ناظر به فروع است و از این جهت هم مویدی برای پذیرش قضاوت اسلامی است. وی افزود: من نمی‌دانم بین قضای اسلامی و قضای سایر کشورها از نظر ضوابط مقارنه و مقایسه شده است یا نه اما قضاوت اسلامی مورد قبول دنیاست زیرا مسئله حق و بینه و شاهد در قضاوت ما در حد اعلی وجود دارد و چون آنان بینه و شاهد را قبول دارند ملزم به پذیرش قضاوت حاکم اسلامی هستند.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 89]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن