تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 25 دی 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):راستى عزّت است و نادانى ذلّت.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

کلینیک زخم تهران

کاشت ابرو طبیعی

پارتیشن شیشه ای اداری

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

تور بالی نوروز 1404

سوالات لو رفته آیین نامه اصلی

کلینیک دندانپزشکی سعادت آباد

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی

تعمیر سرووموتور

تحصیل پزشکی در چین

مجله سلامت و پزشکی

تریلی چادری

خرید یوسی

ساندویچ پانل

ویزای ایتالیا

مهاجرت به استرالیا

میز کنفرانس

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1853177600




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مبهم بودن قرائت های دینی، یکی از ویژگی های ادیان نوظهور است


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: یک پژوهشگر حوزه عرفان های نوظهور:
مبهم بودن قرائت های دینی، یکی از ویژگی های ادیان نوظهور است

رادیو گفتگو


شناسهٔ خبر: 3666490 - سه‌شنبه ۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۰
دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها

یک پژوهشگر حوزه عرفان های نوظهور مبهم بودن قرائت ها از دین های مختلف را یکی از ویژگی های ادیان نوظهور دانست و گفت: آنها با این کار سعی می کنند دین اسلام و یا مسیحیت را به هندوئیسم بچسبانند. به گزارش خبرگزاری مهر، برنامه «شعبده شوم» با موضوع جنبش های معنوی نوین و علل پیدایش آنها و با حضور فاطمه مقیسی دکترای عرفان اسلامی و حجت الاسلام و المسلمین حسین عرب پژوهشگر حوزه عرفان های نوظهور روانه آنتن شد. فاطمه مقیسی با بیان اینکه در علل گرایش به عرفان های نوظهور از ابعاد مختلف جامعه شناختی، معرفت شناختی و روانشناختی می توانیم بحث را دنبال کنیم، اظهار داشت: مهمترین نیاز انسان نیاز به الهی بودن است و این یک عامل مهم و اساسی در گرایش انسان ها به عرفان های نوظهور است. این کارشناس عرفان اسلامی همچنین به جذابیت هایی که فرقه ها دارند، اشاره کرد و گفت: برای این بخش می توان لیست بلندبالایی از جذابیت هایی که هر فرقه می خواهد برای جذب افراد، داشته باشد، تهیه کرد. حجت الاسلام و المسلمین حسین عرب در ادامه در نظر نگرفتن عامل استعمارگر تمامیت خواه را در تحول ادیان شرقی، اشتباه دانست و عنوان داشت: این عامل بعد از این تحولات در ادیان شرقی، این ادیان به عنوان پایه بسیاری از جنبش های نوپدید معنوی وارد شد که اگر این مسائل را در نظر نگیریم، به مسئله، با جامعیت نگاه نکرده ایم. وی افزود: نمی توان فقط در واکنش به مدرنیته و مسائل اجتماعی و روانی، این ادیان را واکاوی کرد. وی به تجربه موفق نفوذ استعمار انگلستان در منطقه اشاره کرد و گفت: انگلیسها بعد از این نفوذ شروع به شبکه سازی کردند و سعی کردند قرائت واحدی از ادیان ارائه دهند و بگویند این یک حکمت باستانی است که اسلام، مسیحیت و دیگر ادیان نیز همین را می گویند. در حقیقت آنها می خواستند در یک فضای مبهم و گل آلود، ارزش های واحدی را ارائه کنند که قابلیت تطبیق بر همه ادیان برای جهانی سازی داشته باشد.    این پژوهشگر حوزه عرفان های نوظهور، مبهم بودن قرائت ها از دین های مختلف را یکی از ویژگی های ادیان نوظهور دانست و عنوان داشت: این قرائت های مبهم اساسا هیچ بنیانی ندارند و به عنوان مثال در مسئله وحدت، وجود این موضوع را شاهد هستیم. آنها با این کار سعی می کنند مثلا دین اسلام و یا مسیحیت را به هندوئیسم بچسبانند. حجت الاسلام و المسلمین حسین عرب از فرقه تئوسوفی یاد کرد و عنوان داشت: این فرقه یک فرقه مرموز کاملاً استعماری است. این رویکرد تعاملی و پلورالیسمی در این فرقه برجسته است. در سنت گرایان اسلامی و کسانی که قائل به حکمت خالقه بودند نیز با تئوسوفی ارتباط دارند. وی اضافه کرد: البته اینها تنها در بخش تعاملی فعالیت نمی کنند و در حوزه تعارضی نیز اقدامات زیادی انجام دادند. در واقع آنها ساکت ننشسته بودند که اسلام و مسلمان ها را تحویل بگیرند، بلکه جنبش های کاملا ملی گرا و افراطی نیز در این حوزه داشته ایم. در ادامه مقیسی در خصوص علل گسترش عرفان های نوظهور در ایران بیان داشت: اگر بخواهیم از بعد معرفت شناختی تحلیلی را درباره گرایش افراد به عرفان های نوظهور ارائه دهیم، لازم است نظریه «اصل عدم مشاهده صرف» را مطرح کنیم. وی درباره این نظریه گفت: این بدان معنا است که در عالم مشاهده صرف نداریم. بر اساس این نظریه وقتی با پدیده ای روبرو می شویم، در واقع با پیش فرض های ذهنی و تصویر های قبلی که داریم، به آن نگاه می کنیم. به عنوان مثال اگر در یک جنگل باشیم و تا بحال با یک میز روبرو نشده باشیم، وقتی میز را می بینیم از کارکردهای آن بی خبر هستیم. این اتفاق دقیقا در عرفان های نوظهور می افتد و این موضوع در کشورمان که تمایل به دین وجود دارد، می باشد. وی ادامه داد: با وجود این علاقه، وقتی افراد در کشورمان با یک فرقه روبر می شوند، مجموعه ای از آموزه ها و راهکارها را می بینند که گمان می کنند همان دین اسلام است و تنها با بیان جدید، دارد با آنها سخن می گوید و روبر می شود. به عبارتی مردم یک نگاه همدلانه و سمپاتیک با آن عرفان نوظهور، برقرار می کنند. دکترای عرفان اسلامی با اشاره به عرفان حلقه، خاطرنشان کرد: وقتی افراد در ابتدا کتاب های عرفان های حلقه را می خوانند، یک احساس همدلی با این عرفان و افراد آن پیدا می کنند، خصوصاً اینکه در کتاب هایشان از آیات استفاده و آنها را به عنوان تائید و موید نظرات خودشان مطرح می کنند. افراد در حقیقت گمان می کنند اینها همان عرفان اسلامی است در حالی که اگر تامل کنند،   تفاوت های چشم گیر و فراوانی را مشاهده می کنند. وی با ذکر یک مثال در خصوص عرفان حلقه، ادامه داد: افراد بعد از چند جلسه معتقد هستند که باید ترمز دستی نماز کشیده شود و دقیقاً از همین عبارت استفاده می کنند. در واقع افراد به بهانه اینکه نمازی که می خوانند نماز اصیل نیست و یک نماز واقعی و دارای روح نیست، باید نماز را ترک کنند تا زمانی که بتواند اصل و باطن نماز را به دست بیاورند که این مسئله کاملا بر خلاف شریعت اسلام است. وی در مورد قانون جذب نیز ابراز داشت: اخیرا کتاب هایی چاپ شده است و سعی کرده اند این مسئله را بومی سازی کنند. در وقع آنها سعی کرده اند، نشان دهند که این عرفان، همان معارف اسلامی است زیرا با استفاده از آیات و روایات و منسجم کردن مطالب، بین اینها ارتباطی برقرار کرده اند. فاطمه مقیسی با تاکید بر لزوم تامل در مواجه با چنین عرفان هایی، گفت: حتما از ابزارهایی معرفتی که خداوند در اختیار انسان قرار داده است، استفاده کنند که یکی از این ابزارهای برجسته عقل و خرد است؛ بارها در قرآن نیز تاکید شده است که تفکر کنید و بیاندیشید. قابل ذکر است؛ برنامه «شعبده شوم» پنج شنبه و جمعه ها ساعت ۱۷ از شبکه رادیویی گفت‌وگو پخش می شود و علاقه مندان می توانند برای دریافت فایل صوتی برنامه به سایت رادیو گفت‌وگو مراجعه کنند.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 34]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن