تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 15 آذر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس مى‏خواهد خداوند او را از زبانيه (فرشتگان عذاب) نوزده‏گانه برهاند، بسم الل...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1838010961




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گروه‌های تندرو در خاورمیانه دچار فهم اشتباه و خطرناک از دین شدند


واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: سه‌شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۳




66-263.jpg

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی با اشاره به ضرورت تلاش برای فهم دقیق و درست دین گفت: ظهور گروه‌های خشونت طلب و تندرو در خاورمیانه به دلیل خشکیده شدن نگاه‌های انسانی و فطری در نهادشان است و در نتیجه، دچار فهم اشتباه و خطرناکی شده‌اند. به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه قم، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مبلغی در کنفرانس بین المللی «اقلیت‌های دینی» در توکیوی ژاپن، پیرامون اقلیت‌های دینی در جوامع اسلامی افزود: اگر ما در درون خود، نگاه‌های فطری را بخشکانیم، کوششمان برای فهم اسلام، بر پایه روشی خشک و‌ گاه منتهی به خشونت شکل خواهد گرفت. وی، اظهارکرد: شناخت دقیق و چارچوب‌مند نسبت به «رابطه هویت و دین» و «تعریف هویت دینی - اجتماعی» یک ضرورت معرفتی است. مبلغی با اشاره به اینکه اسلام در زمینه «تشکیل هویت دینی با ماهیت اجتماعی» منطق خاصی دارد، این منطق را منطق «چهار جامعه‌ای همزمان» با «چهار هویتی همزمان» توصیف کرد و گفت: به واقع، جامعه پذیری مسلمان در چهار جامعه، چهار هویت را برای او در پی می‌آورد. وی ادامه داد: آن چهار جامعه‌ای که چهار هویت را در پی می‌آورند، عبارتند از: «جامعه دینی خاص»، «جامعه دینی عام»، «جامعه ادیانی» و «جامعه فطری - انسانی». مبلغی گفت: مقصود از جامعه دینی خاص،‌ همان جامعه مذهبی است؛ جامعه‌ای که دین را بر اساس مذهبی از مذاهب مربوط به همان دین، تبلور، انعکاس و معنی می‌بخشد. وی با اشاره به اینکه هویت مذهبی امری گریزناپذیر است، گفت: وجود جامعه مذهبی و هویت مذهبی به خودی خود، مشکلی برای وحدت جهان اسلام تولید نمی‌کند، مشکل هنگامی تولید می‌شود که هویت مذهبی تنها و به دون قرار داشتن در کنار هویت اسلامی عام (که برآمده از جامعه دینی به معنای عام است) شکل بگیرد. وی دومین جامعه را «جامعه دینی عام» دانست و گفت: این جامعه، اتباع مذاهب مربوط به یک دین را پوشش می‌دهد، به عنوان نمونه مسیحیت که متضمن مذاهب مختلفی است، اتباع این مذاهب همگی در عین حال، هویت واحدی دینی دارند که آن، مسیحیت است. وی با اشاره به اینکه دین اسلام نیز چنین است، اظهار کرد: در جامعه عام اسلامی، هر کدام از اتباع مذاهب، هویت خاص خود را دارد ولی در عین حال، همه با هم، واجد هویت اسلامی هستند که هویتی اجتماعی است و در صورت تحقق اتباع مذاهب را به سمت همگرایی سوق می‌دهد. وی گفت: اسلام از این جامعه (که هویت واحد اسلامی را به صورت مشترک ایجاد می‌کند) تعبیر به امت اسلامی نموده است. مبلغی یکی از مشکلات عمده مسلمانان را نداشتن هویت اسلامی عام دانست و گفت: هویت مذهبی غیر همراه با هویت اسلامی در معرض تبدیل شدن به طائفه گرایی است. وی تاکید کرد: منحصر کردن هویت دینی به هویت مذهبی خاص، نقطه آغازی برای شکل گیری زمینه طائفه گرایی است. این استاد حوزه علمیه قم گفت: تابعان هر مذهب، باید بکوشند در کنار داشتن هویت مذهبی، هویت اسلامی نیز پیدا کنند و آن را در اعماق وجود خود حضور ببخشند، در این صورت است که جامعه اسلامی با همه مذاهب خود، به دلیل برخورداری از احساس هویت مشترک، عاری از تنش می‌شود. مبلغی خاطرنشان کرد: کارکرد مهم چنین هویت اسلامی مشترک این است که هویت‌های مذهبی را در مسیر هم افزایی مثبت و زیبا قرار می‌دهد و یک روابط همزیستانه را در بین آن‌ها ایجاد می‌کند؛ ولی متاسفانه ما فاقد این احساس هویتی مشترک اسلامی هستیم. مبلغی با اشاره به اینکه وجود امت اسلامی به نفع بشریت خواهد بود، گفت: امت اسلامی امتی اخلاقی و متعالی است و پدید آمدن بحران در این امت، به ضرر بشریت است. رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی گفت: جامعه ادیانی، دارای قلمروی بزرگ‌تری نسبت به جامعه‌های دینی عام است، جامعه ادیانی یعنی‌ همان سقف بسیار گسترده‌ای که در زیر آن اتباع ادیان الهی متعدد زندگی می‌کنند. مبلغی خاطرنشان کرد: این جامعه ادیانی را نباید تنها در لفظ و عنوان از آن یاد کنیم بلکه باید در اتباع هر دین، این احساس ایجاد شود که ادیان دیگر نیز در ادبیات، معنویت و خداوند با دین آن‌ها مشترک هستند. باید کوشید جامعه بزرگ ادیانی در عمل شکل بگیرد. وی گفت: هر چند دین اسلام بر تشکیل امت اسلامی اصرار دارد ولی این دین آسمانی، تشکیل جامعه بزرگ ادیانی را نیز پذیرفته است و بر آن نام «ملت ابراهیم» گذاشته است که شامل مسلمانان و ادیان سماوی دیگر می‌شود. مبلغی اظهار کرد: قرآن کریم در کنار مساجد نام صوامع و بیع را ذکر کرده و این نشان از آن دارد که در عین آنکه با قوت دنبال تشکیل یک جامعه اسلامی بزرگ است، دنبال یک جامعه ادیانی نیز است. وی وجود چهارمین جامعه مد نظر خود را جامعه انسانی ذکر کرد و گفت: ما از ناحیه اسلام تنها موظف به ایجاد یک جامعه دینی و یا ادیانی نیستیم بلکه جامعه انسانی را نیز باید ایجاد کرد. باید این احساس را در درون خود ایجاد کنیم که ما انسان هستیم و غیر ما، انسان‌های دیگری هم هستند. مبلغی ادامه داد: رجوع به نفس یعنی رجوع به آنچه انسان واجد آن است، انسان فارغ از آنکه هنوز دین را پذیرفته باشد واجد فطرت، انصاف و عقل، اخلاق، گریزان بودن از کشته شدن دیگران و نفرت نسبت به انسان کشی است. انتهای پیام








این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 121]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن