محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1845523208
از اصول تا حصول/ فلسفه علوم انسانی بومی
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: یادداشت دکتر مهدی گلشنی در پاسخ به شبهات مخالفان علوم انسانی اسلامی؛
از اصول تا حصول/ فلسفه علوم انسانی بومی
شناسهٔ خبر: 3660226 - سهشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۷
دین و اندیشه > اندیشمندان
همه علوم، چه علوم انسانی و چه علوم طبیعی، مبتنی بر بعضی اصول عام هستند. این اصول در خود آن علوم قابل اثبات نیستند، بلکه از جایی دیگر (دین، فلسفه و...) گرفته شدهاند. به گزارش خبرگزاری مهر، متن زیر یادداشت مهدی گلشنی در پاسخ به مخالفان علوم انسانی اسلامی برای مجله عصر اندیشه است که از نظر می گذرد. در کتاب «از علم سکولار تا علم دینی» استدلال کردهام همه علوم، چه علوم انسانی و چه علوم طبیعی، مبتنی بر بعضی اصول عام هستند. این اصول در خود آن علوم قابل اثبات نیستند، بلکه از جایی دیگر (دین، فلسفه و...) گرفته شدهاند. مثلاً در علوم طبیعی، فرض میکنیم که «طبیعت قانونمند است» یا «طبیعت قابل فهم است» یا «اصل علیت حاکم است» و... . در علوم انسانی نیز مثلاً فرض می کنیم که «انسان یک بعد غیر مادی دارد.» این اصول نقشی اساسی در اثبات یا نفی قضایا و پذیرش یا طرد نظریهها در علوم طبیعی و علوم انسانی دارند. البته علومی که بر مبنای مفروضات متفاوت بنا میشوند وجوه مشترک هم دارند، ولی در مورد استنتاجات بنیادی یا جهت گیریهای عمده کاربردی تفاوت در برداشتها ظاهر میشود. این تفاوتها را مثلاً در گرایشهای گوناگون به تعابیر مختلف نظریه کوانتوم در فیزیک، یا تعابیر «خداباورانه» و «الحادی» در نظریه تکامل زیستشناسی و همچنین در مکاتب مختلف جامعهشناسی و روانشناسی میبینیم. نفی این تفاوتها ناشی از عدم توجه به نحوه تحول علوم است. هر یک از علوم، چند مرحله را میگذرانند: یکی جمعآوری دادهها و انجام آزمایشها است که میتواند هم در غرب و هم در شرق یکی باشد. مرحله دیگر نظریهپردازی است که اینهم تا حد زیادی میتواند در همهجا مشابه باشد، اما در مقام جمعبندیها و تعمیمها، تفاوتها ظاهر میشود، زیرا در تعمیمها از دادههای تجربی موجود تجاوز میکنیم و به بعضی اصول عام غیر قابل اثبات تجربی متوسل میشویم. مثلاً در نظریه کوانتوم وقتی نتوانستند در حوزه اتمی پدیدهها را توجیه علّی کنند، به حاکمیت شانس بر جهان اتمی متوسل شدند، ولی این تعمیم از «نیافتن» به «نبودن» بود که قطعاً از لحاظ منطقی مجاز نیست. همانطور که در مورد اخیر بعداً یک نظریه علّی هم برای حوادث کوانتومی عرضه شد. پس صحبت از «علم عام»، بدون توجه به زیر بناهای فلسفی یک علم، مجاز نیست. علوم انسانی هم مثل علوم طبیعی مبتنی بر تعدادی اصول عام هستند، ولی در اینجا نقش مفروضات عام فلسفی بیشتر و هویداتر از علوم طبیعی است و به همین جهت تنوع مکاتب را در علوم انسانی بیشتر میبینیم. شکی نیست که تجربه و مشاهده نقشی بسیار اساسی در همه علوم، از جمله علوم انسانی دارد. علوم انسانی بدون بعضی اصول عام قابل حصول نیست. وقتی همه جهان، از جمله انسان را صرفاً مادی میبینند و فارغ از مشاهدات چیزی را قبول نمیکنند، در واقع اصولی را قبول کردهاند که قابل اثبات تجربی نیست و بنابراین نمیتوانند طرف مقابل را بر اساس تجربه رد کنند. اصول عام هم در نوع کاوشها و نوع سوالات تاثیر دارند و هم در جهتگیریهای علوم، چه علوم طبیعی و چه علوم انسانی. اگر علوم انسانی صرفاً بر مبنای مشاهدات بنا میشد، دلیلی بر وجود مکاتب مختلف در جامعهشناسی و روانشناسی و... نبود. مدعیان خلاف این نظر چه توجیهی در مورد وجود مکاتب گوناگون در این علوم دارند؟ اصلاً مگر میشود با ذهن خالی سوالاتی را مطرح کرد؟ این اطلاعات اولیه اشخاص است که زمینه طرح سوالات را فراهم میآورد. آنهایی که منکر اصول فلسفی در علوم، از جمله علوم انسانی هستند، خود مکتب خاصی را در فلسفه برگزیدهاند، گرچه بعضی از آنها متوجه این نکته نیستند. در مورد اینها مفروضات فلسفی مثل یک جریان زیر زمینی برای ذهنشان کار میکند. مثل مورد هاکینگ، فیزیکدان معروف معاصر که از یک طرف میگوید فلسفه مرده است و از طرف دیگر میگوید خودش یک پوزیتیویست است. وی متوجه نیست که پوزیتیویسم خود یک مکتب فلسفی است، نه علم. فلسفه علوم انسانی بومی فلسفه اسلامی متاثر از اسلام است. متاثر از ارشادات قرآن و روایات معتبر اسلامی است و سعی میکند بین عقل و وحی جمع شود و دادههای وحیانی را به روش برهانی ارائه دهد. در اینجا ممکن است گفته شود که تبیین عقلی دادههای وحیانی کار کلام است و فلسفه دنبال یافتن حقایق عالم است و از استدلال عقلی بهره میجوید، اما واقعیت این است که بعضی فلسفهها بخش وسیعی از تفحص خود را صرف بحث درباره خدا، انسان، آخرت و... که در دین مطرح است، می کنند. بنابراین، در برخی مسائل با کلام اشتراک دارند. این را مخصوصاً در آثار فلاسفه شیعه (از خواجه نصیر گرفته تا معاصرینی نظیر علامه طباطبایی و استاد مطهری و شاگردانشان)، همچنین بعضی فیلسوفان غربی نظیر پلانتینگا و سوین برن میبینیم. ضمناً، آموزههای وحیانی میتوانند هم در طرح مسائل و هم در جهتدهی به پژوهشها و رفع اشتباهات الهامبخش باشند. بنابراین، فیلسوفان مسلمان گرچه بههنگام بحث درباره مسائل، روش عقلی را بهکار بردهاند، اما آنها بیشتر به مسائلی توجه کردهاند که جزء اولویتهای دین است، مثل خداشناسی و معاد. همین مطلب در مورد بعضی از فیلسوفان غربی خدا باور معاصر صادق است. ژیلسون در کتاب «خدا و فلسفه» متذکر میشود که بینش مسیحی در مباحث خداشناسی در فلسفه اثر گذاشته است و میافزاید: «بسیارند کسانی که فریفته زیبایی و جلوه عقلی علم میشوند و ذوق درک مابعدالطبیعه و دین را از کف میدهند. قلیلی دیگر که مستغرق تأمل و نظر کردن در علت اعلایی برای موجودات هستند، متوجه میشوند که مابعدالطبیعه و دین باید سر انجام ملاقی یکدیگر شوند، اما اینها نمیتوانند بگویند چگونه و در کجا. برای همین دین را از فلسفه جدا میکنند یا دین را به نفع فلسفه کنار میگذارند، البته اگر مثل پاسکال نباشند که از فلسفه به نفع دین چشمپوشی کنند. چرا ما نباید حقیقت را، آنهم بهطور کامل حفظ کنیم؟ این کار میسر است. اما فقط کسانی از عهدهاش برمیآیند که دریابند خدای فیلسوفان همان «اوئی که هست» (یهوه)، خدای ابراهیم، خدای اسحاق وخدای یعقوب است.»۱ اگر به همه مکاتب فلسفه اسلامی نظر افکنیم (چه مشاء، چه اشراق و چه حکمت متعالیه)، مشترکات زیادی را بین آنها میبینیم که منشاء آنها در اصولی است که از قرآن و سنت اسلامی قابل استنتاج هستند. به علاوه، مگر در فقه اسلامی، مکاتب مختلف نداریم؟ پس چرا همه آنها را اسلامی مینامند؟ این به این دلیل است که در همه آنها اصول بنیادی اسلام لحاظ میشود. چیزی که در این سوال مفروض گرفته شده است این است که ما باید در علوم همهچیز را از نص بگیریم، اما از این غفلت شده که دین فقط القای اصول میکند و بر عالمان مسلمان است که با استفاده از این اصول، علم خود را در همه حوزهها، از طریق تفکر و استدلال و تجربه، توسعه دهند. نکته مهم این است که خداوند از خود ما خواسته که در پرتو اصول عامی که در دین آمده به کاوش همهجانبه (نظری و عملی) در طبیعت و انسانها بپردازیم و در این کار از عقل خداداد انسانی نیز استفاده کنیم، وگرنه اینقدر سفارش به تأمل و تدبر و تفکر در خلقت نمیشد و این کار را از افضل عبادات بهحساب نمیآوردند. در قرآن خداوند از ما خواسته است که در خلقت الهی تفکر کنیم تا مصداق آیه زیر باشیم: «و یتفکرون فی خلق السموات و الارض، ربّنا ما خلقت هذا باطلا...»2 بدیهی است که با صرف تفحص در آیات و روایات، بدون تأمل عقلی و تدبر مستقیم در آیات الهی در طبیعت و انسان، ما هرگز به حالت اعجابی که در آیه ذکر شده آمده است، نمیرسیم. بهعلاوه، مگر در قرآن نیامده که « قل سیروا فی الارض فانظروا کیف بدأ الخلق...»3؟ این آیه به وضوح از ما میخواهد که نحوه شروع خلقت را با تفحص در طبیعت (بُعد تجربی قضیه) و تأمل فکری (بُعد نظریهپردازی) دنبال کنیم. بهعبارت دیگر، قرآن ضمن دادن بعضی سرنخها و هشدارها از ما خواسته است که خودمان به کاوش طبیعت بپردازیم؛ ولی ضمناً از اشارات قرآنی الهام بگیریم و خط قرمزهای آن را رعایت کنیم. مثلاً کیهان را به عالم ماده تقلیل ندهیم، منکر هدفداری عالم خلقت نشویم و... . اکنون باید پاسخ داد که آیا همه اسلام در فلسفه خلاصه میشود؟ نه! تکوّن علوم انسانی مورد نظر اسلام هم تدبر در آیات و روایات را میطلبد و هم توجه به تأملات سایر عالمان، از جمله عالمان وابسته به سایر مکاتب فکری را؛ وگرنه حدیث شریف نبوی «اطلب العلم و لو بالصّین» و یا گفتار امیرالمومنین که «العلم ضالّة المومن فخذوه من ایدی المشرکین» بیمحتوا میشد. علم از هر جا که اخذ شود باید در پرتو مسلمات اسلامی مورد بررسی و نقد قرار گیرد. فلسفه اسلامی با اصول سر و کار دارد، نه با جزئیات. مکاتب مختلف فلسفه اسلامی هم، گرچه در مواردی با هم اختلاف نظر دارند، ولی در مورد مسلمات قرآن و حدیث اختلافی ندارند. اینکه عالم وحدت تدبیر دارد، اینکه عالم هدفدار است، اینکه آخرتی در کار است و... . معارف اسلامی، شامل علوم نقلی نیز هست، هم در تعمیق هستیشناسی ما نقش دارند و هم در تعمیق معرفت شناسی ما. نباید نقل را در مقابل عقل قرار داد. نقل در پرتو عقل قابل فهم میشود، ضمناً به تعمیق عقلیات ما کمک میکند، یعنی ما را وامیدارد که در مورد بعضی امور به تعقل و تفکر بپردازیم و نسبت به برخی امور هشیار باشیم. مشکل اساسی از این پدید آمده که عدهای نقل را در برابر عقل قرار دادهاند. اما کافی است که به تاکیدی که در قرآن و روایات روی نقش عقل شده است توجه کافی بشود. در قرآن آمده: همانا در خلقت آسمان و زمین و...نشانه هایی است برای آنان که تعقل می کنند.4 همچنین از امام صادق روایت شده است: بندگان خدا بهوسیله عقل خالقشان را میشناسند و [می فهمند] که آنها مخلوق هستند و او مدبر است و آنها تحت تدبیر او هستند.5 یادداشتها ۱. خدا و فلسفه، اتین ژیلسون، ترجمه شهرام پازوکی، صص145-146
2.آل عمران/191
3. عنکبوت/20
4. بقره/164
5. کلینی، اصول کافی، جلد 1، صص ۳۴-۳۳
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 57]
صفحات پیشنهادی
اجتهاد علوی و جعفری تنها راه رسیدن به علوم انسانی اسلامی است
رئیس بنیاد فقهی مدیریت اسلامی اجتهاد علوی و جعفری تنها راه رسیدن به علوم انسانی اسلامی است شناسهٔ خبر 3656386 - چهارشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۷ ۴۵ دین و اندیشه > اندیشمندان حجت الاسلام سیدصمصامالدین قوامی رئیس بنیاد فقهی مدیریت اسلامی معتقد است برای آن که به علوم انسانی اسلپیشهمایش مشترک «علوم انسانی قرآنبنیان» و «همایش ملی اعجاز قرآن»
در دانشگاه شهید بهشتی برگزار می شود پیشهمایش مشترک علوم انسانی قرآنبنیان و همایش ملی اعجاز قرآن شناسهٔ خبر 3615703 - سهشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴ ۵۹ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها پیش همایش مشترک همایش علوم انسانی قرآن بنیان و سومین همایش ملی اعجاز قرآن ۲۰ اردیبهسیر تاریخی مواجهه ایرانی ها با علوم انسانی مدرن
قانعی راد در نشست تجربه ایرانی مواجه با علوم انسانی مدرن تشریح کرد سیر تاریخی مواجهه ایرانی ها با علوم انسانی مدرن شناسهٔ خبر 3660345 - دوشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶ ۳۳ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها قانعی راد رئیس انجمن جامعه شناسی ایران در نشست تجربه ایرانی مواجه باسومین نشست ایدهپردازی و نوآوری در علوم انسانی اسلامی برگزار شد
سومین نشست ایدهپردازی و نوآوری در علوم انسانی اسلامی برگزار شد شناسهٔ خبر 3656448 - چهارشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۷ ۵۴ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها سومین نشست از سلسله نشستهای ایدهپردازی و نوآوری در علوم انسانی اسلامی 20 اردیبهشت ماه در قم برگزار شد به گزارش خبرگزابرای اسلامیسازی علوم انسانی کار کمی انجام شده است
چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵ ۲۴ رئیس جامعة المصطفی العالمیه ص با بیان اینکه کار کمی در حوزه و دانشگاه درباره اسلامیسازی علوم انسانی انجام شده است تاکید کرد عمدتا با این مسئله برخورد شعاری شده است به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم حجتالاسلام والعلوم انسانی اسلامی تولیدپذیر است؟/ شرافت ذاتی علم
مباحثه انتقادی با مهدی محقق علوم انسانی اسلامی تولیدپذیر است شرافت ذاتی علم شناسهٔ خبر 3658910 - یکشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲ ۲۰ دین و اندیشه > اندیشمندان مهدی محقق استاد مطالعات اسلامی گفت یکی از اصول پیشرفت علم در اسلام این بود که گفتند علم را یاد بگیرید حتی اگر از اضپنج اشکال مترتب بر منطق علوم انسانی اسلامی
عبدالکریمی تشریح کرد پنج اشکال مترتب بر منطق علوم انسانی اسلامی شناسهٔ خبر 3619840 - یکشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۷ ۰۴ دین و اندیشه > اندیشمندان عبدالکریمی پژوهشگر حوزه فلسفه گفت حوزه فرهنگ و تفکر از احکامی مغایر با حوزه سیاست و اقتصاد برخوردار است و ورود به ساحت مقدس فرهنگلازمه علوم انسانی اسلامی وجود عالم اسلامی است
داوری اردکانی لازمه علوم انسانی اسلامی وجود عالم اسلامی است شناسهٔ خبر 3659399 - یکشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۸ ۰۸ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها رئیس فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی در نشست تجربه ایرانی مواجه با علوم انسانی مدرن گفت برای تحقق علوم انسانی اسلامی عالم اسلامینباید از نظریه بُت ساخت/ ریشه سکولاریسم در ایران علوم انسانی نیست
گفتوگو با دکتر محمدامین قانعی راد نباید از نظریه بُت ساخت ریشه سکولاریسم در ایران علوم انسانی نیست شناسهٔ خبر 3660205 - دوشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵ ۲۹ دین و اندیشه > اندیشمندان محمدامین قانعی راد رئیس انجمن جامعهشناسی ایران گفت تفکر دینی و تفکر علمی باید حد و مرزشان حفروند علوم انسانی در غرب، خلاف جهت تخصصی شدن است
عضو انجمن فیلسوفان آمریکا در گفتگو با مهر روند علوم انسانی در غرب خلاف جهت تخصصی شدن است شناسهٔ خبر 3611859 - دوشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۸ ۱۳ دین و اندیشه > اندیشمندان استاد پیشین دانشگاه هاروارد گفت روند کنونی علوم انسانی در دانشگاههای غرب روندی خلاف جهت تخصصی شدن است از-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها