تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نماز قلعه و دژ محکمی است که نمازگزار را از حملات شیطان نگاه می دارد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1834955059




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سیر تاریخی مواجهه ایرانی ها با علوم انسانی مدرن


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: قانعی راد در نشست «تجربه ایرانی مواجه با علوم انسانی مدرن» تشریح کرد؛
سیر تاریخی مواجهه ایرانی ها با علوم انسانی مدرن

نشست تجربه ایرانی مواجهه با علوم انسانی مدرن


شناسهٔ خبر: 3660345 - دوشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۳
دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها

قانعی راد، رئیس انجمن جامعه شناسی ایران در نشست «تجربه ایرانی مواجه با علوم انسانی مدرن» سیر تاریخی جامعه شناسی در ایران ومواجهه ایرانی ها با این پدیده را تشریح کرد. به گزارش خبرنگار مهر، نشست «تجربه ایرانی مواجه با علوم انسانی مدرن» به همت گروه فرهنگ ایرانی پژوهشکده فرهنگ معاصر پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، روز گذشته با حضور رضا داوری اردکانی و سایر اساتید برجسته درپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد. محمدامین قانعی راد، رئیس انجمن جامعه شناسی ایران به عنوان یکی از سخنرانان این همایش درباره مواجهه ما با علوم انسانی و اینکه این مواجهه چه تاثیری روی دستگاه اندیشه ای جامعه گذاشته است سخن گفت. وی گفت: برای اولین بار در سال ۱۳۱۷ غلامحسین صدیقی، تدریس تعلیم وتربیت را در دانشگاه تهران آغاز می کند و پس از آن یحیی مهدوی کتاب «جامعه شناسی یا علم الاجتماع(مقدمات و اصول)» را تالیف کرد. این اثر اولین کتاب جامعه شناسی است که در ایران منتشر شده است. پس از آن در سال ۱۳۳۷ موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی و بعد از آن هم در سال ۱۳۵۰ دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران تاسیس شد. به این ترتیب تاریخ جامعه شناسی ایران را می توان به دو قسم ۱۳۱۷ تا ۱۳۳۷ و ۱۳۳۷ تا ۱۳۵۷ تقسیم کرد. قانعی راد ادامه داد: در قسم اول (۱۳۱۷ تا ۱۳۳۷) که دوره پیشاتاریخ نام دارد ما مواجهه قدرتمندی با جامعه شناسی نداشتیم اما در دوره دوم (۱۳۳۷ تا ۱۳۵۷) که موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی به کمک یونسکو و احسان نراقی تاسیس شد مواجهه نسبتا قدرتمندی داشتیم. جلال آل احمد، حسن حبیبی، غلامعباس توسلی، داریوش آشوری علی محمد کاردان و.. از جمله چهره های این موسسه هستند. این استاد جامعه شناسی اضافه کرد: در سال ۱۳۵۵ گروهی از افراد تصمیم گرفتند که بنیادی با نام مطالعه فرهنگ ها بنا کنند که بعدها این بنیاد با موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی ادغام و تبدیل به پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی شد. به عقیده من نقطه مواجهه ما با جامعه شناسی به عنوان علم مدرن سال ۱۳۳۷ است. در سال ۱۳۵۰ با انحلال موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی، جامعه شناسی رادیکالیزه شد. رئیس انجمن جامعه شناسی ایران تصریح کرد: در سال های ۱۳۳۷ نسل جوان تحت تاثیر نهضت ملی است و جوان های آن دوره تحت تاثیر افرادی چون دکتر مصدق هستند اتفاقی که در این میان می افتد اینکه در چنین شرایطی جامعه شناسی توسط روشنفکرانی تاسیس می شود که شکست خورده اند. این درحالیست که جامعه شناسی فرانسوی محصول پیروزی انقلاب فرانسه است. در امریکا، جامعه شناسی محصول انجیل اجتماعی است یعنی جامعه شناسان گروه هایی هستند که در پی ساختن جامعه بهتر هستند اما جامعه شناسی ایران در شرایطی که به وجود امد که پدیدآورندگان آن هم در برابر غرب و هم در برابر قدرت احساس شکست می کنند. قانعی راد در پایان گفت: در متون جامعه شناسی ما هم در ان دوران بیشتر مقاومت دیده می شود و به همین دلیل هم جامعه شناسان ما هیچ گاه نتوانستند با توسعه پیوند بخورند. آنها بیشتر ناقد توسعه بودند تا مبلغ آن.جامعه شناسی در سال ۱۳۵۷ را باید در پرتو کینه ای در دل روشنفکران آن دوران جستجو کرد.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 141]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن