تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 1 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس وصيت ميت را در كار حج بر عهده بگيرد، نبايد در آن كوتاهى كند، زيرا عقوبت آ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812058053




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

راز حیات خانواده مودت و محبت است/ ساختار نظام خانواده در اسلام


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: در خطبه های نماز جمعه هامبورگ عنوان شد:
راز حیات خانواده مودت و محبت است/ ساختار نظام خانواده در اسلام

آیت الله رمضانی


شناسهٔ خبر: 3618246 - شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۴
دین و اندیشه > اسلام در جهان

آیت الله رمضانی مدیر مرکز اسلامی هامبورگ گفت: اگر خانواده به اصول تربیتی توجه کند، جامعه مسیر واقعی خود را خواهد یافت؛ در صورتی که اختلالی در نظام خانواده وارد شود، جامعه نیز تاثیر می گس به گزارش خبرگزاری مهر، متن زیر مشروح خطبه های نماز جمعه هامبورگ است که از نظر می گذرد. بسم الله الرحمن الرحيم الحمد لله ربّ العالمين و الحمد لله الذی لا مُضادّ له في مُلكه و لا مُنازِعَ لَهُ في أمره. الحمدالله الذی لا شريك لَهُ في خلقه ولا شبيه لَهُ في عَظَمَتِه (جزء من دعاء الإفتتاح) وصلّی الله علی سيدّنا ونبيّنا محمّد صلّی الله عليه وعلی آله الطاهرين واصحابه المنتجبين.   عبادالله! أُوصيكم و نفسي بتقوی الله و اتّباع امره و نهیه. ساختار نظام خانواده در اسلام از جمله مسائل مهمی که امام سجاد(ع) در رساله حقوق خود بر آن تأکید دارند حق همسر است. البته بسیار جالب است که مباحث حقوق متقابل زن و شوهر، در صدر اسلام و بیش از ۱۴۰۰ سال پیش مورد عنایت و تاکید بوده است و بدین جهت می بایست با دقت ویژه­ای بدان پرداخته شود. پیامبراکرم(ص) در دفاع از نظام خانواده و توجّه به حقوق همسر، ناب ترین و دقیق ترین آموزه ها را ارائه می دهد. قرآن کریم نیز آیات بسیاری در این باره دارد که مروری بر مجموعه آنها حکایت از اهمیت این موضوع در جوامع بشری خصوصاً جامعه اسلامی دارد؛ زیرا مجموعه این حقوق، برنامه جامعی است برای تنظیم و تدوین قوانین حقوقی و اخلاقی نظام خانواده. اگر خانواده به اصول تربیتی و تعلیمی توجه داشته باشد، جامعه مسیر واقعی خود را خواهد یافت؛ و در صورتی که اختلالی در نظام خانواده وارد شود، جامعه را نیز تحت تاثیر خود قرار خواهد داد و ناهنجاری و نابسامانی را فراگیر خواهد نمود، لذا جامعه بشری ضمن مواجه شدن با آسیب های جدی، ممکن است دچار بی هویتی هم بشود. اسلام برای سامان بخشی به نظام خانواده، قواعد و قوانین فراوانی پیش روی بشر قرار داده و از هر جهت جلوی انحراف را گرفته است. اما آنچه که اهمیت دارد، اجرا و بکار بستن آن قوانین طلائی است؛ چراکه متأسفانه به جهت جدّی نگرفتن آن قوانین طلائی، جامعه با چالش­های جدیدتری مواجه شده است. نگرانی ها به حدی رسیده که برخی از خانواده ها متلاشی شده و فرزندان از عواطف والدین بی­بهره شده­اند. به همین جهت امام سجاد(ع) برای سامان بخشی به این جامعه کوچک که در قالب خانواده شکل گرفته است، به حقوق آنها می پردازد. البته لازم به ذکر است مباحث طرح شده در این موضوع، بسیار فراوان است؛ لکن به­جهت اختصار به نکاتی در بیان نورانی امام سجاد(ع) که در این خصوص آمده است اشاره می شود. آن حضرت(ع) در تبیینحق همسر می­فرمایند: «وَ أَمَّا حَقُّ رَعِيَّتِكَ بِمِلْكِ النِّكَاحِ فَأَنْ تَعْلَمَ أَنَّ اللَّهَ جَعَلَهَا سَكَناً وَ مُسْتَرَاحاً وَ أُنْساً وَ وَاقِيَةً وَ كَذَلِكَ كُلُّ وَاحِدٍ مِنْكُمَا يَجِبُ أَنْ يَحْمَدَ اللَّهَ عَلَى صَاحِبِهِ وَ يَعْلَمَ أَنَّ ذَلِكَ نِعْمَةٌ مِنْهُ عَلَيْهِ وَ وَجَبَ أَنْ يُحْسِنَ صُحْبَةَ نِعْمَةِ اللَّهِ وَ يُكْرِمَهَا وَ يَرْفَقَ بِهَا وَ إِنْ كَانَ حَقُّكَ عَلَيْهَا أَغْلَظَ وَ طَاعَتُكَ بِهَا أَلْزَمَ فِيمَا أَحْبَبْتَ وَ كَرِهْتَ مَا لَمْ تَكُنْ مَعْصِيَةً فَإِنَّ لَهَا حَقَّ الرَّحْمَةِ وَ الْمُؤَانَسَةِ وَ مَوْضِعُ السُّكُونِ إِلَيْهَا قَضَاءُ اللَّذَّةِ الَّتِي لَا بُدَّ مِنْ قَضَائِهَا وَ ذَلِكَ عَظِيمٌ وَ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّه؛   و اما حق کسی که از راه ازدواج با تو نسبت برقرار کرده(یعنی حق همسر) این است که بدانی خدا او را مایه آرامش جان و انس و انیس و نگهدار تو قرار داده و هر یک از شما زن و شوهر باید به نعمت وجود همسرش حمد خدا را بجا آورد، و بداند که این نعمت خداست که به او داده، و بر او لازم است با این نعمت خدا خوشرفتاری کند، و آن را گرامی بدارد. با او به مدارا رفتار کند گرچه حق تو بر همسرت سخت تر و نسبت به آنچه می پسندی و نمی پسندی، تا آنجا که گناه نباشد، طاعت تو بر او لازم است. ولی آن هم حق دلنوازی و انس بر تو دارد، و حفظ مقام آسایش تو در دامن اوست برای کامیابی و لذت جویی، که باید انجام شود. و این خود حق بزرگی است. و قوه ای جز به کمک خداوند نیست».[۱] این جملات نورانی در زمانی مطرح می شود که غالباً در دنیا نسبت به زنان بی­ مهری می شود، و از آنان استفاده ابزاری می گردد. که البته با دقت در این عبارات، زیبائی آموزه های اسلام و اهل بیت(ع) روشن تر می شود. و دلیل اینکه همواره به این آموزه ­ها تأکید می شود، این است که این معارف مربوط به همه انبیاء و پیامبران الهی است. همه آنها از جانب خدایی مأمورند که فرمانِ رفتار و کردار عادلانه را، به همگان می دهد. این عبارت­ها در بیان نورانی امام سجاد(ع) چه زیباست! چراکه امروزه همه عالم تشنه این معارف، و این نوع دفاع از حقوق زن و مرد و خانواده می باشند و عمل به این دستورات است که روح حیات واقعی را در کالبد بشر می دمد. حضرت سجاد(ع) راز فلسفه حیات خانواده که از دوران کودکی زن و مرد شکل می­گیرد را در مودت و محبت می­دانند. چراکه این موضوع از آموزه های ناب قرآن کریم است، آنجا که می فرماید: «وَ مِنْ آياتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْواجاً لِتَسْكُنُوا إِلَيْها وَ جَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً إِنَّ في‌ ذلِكَ لَآياتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ؛  و از نشانه های او این است که همسرانی از جنس خود شما آفرید تا در کنار آنها آرامش یابید، و در بیان شما مودّت و رحمت قرار داد. به درستی که در این امر نشانه هایی است برای گروهی که فکر می کنند».[۲]  در سوره اعراف نیز به موضوع مهم سکونت و آرامش اشاره می فرماید: «هُوَ الَّذي خَلَقَكُمْ مِنْ نَفْسٍ واحِدَةٍ وَ جَعَلَ مِنْها زَوْجَها لِيَسْكُنَ إِلَيْها؛  او است خدایی که شما را از نفس واحدی آفرید و همسرش را نیز از جنس او قرار داد تا در کنار او بیاسائید».[۳] بدون شک این سکونت و آرامش از جهات جسمی، روحی، فردی و اجتماعی، برای هر دو نقش آفرین است و همین مسأله در نظام خانواده بسیار مهم است. زیرا هرجا سکونت و آرامش باشد انجام وظیفه و ادای تکلیف به بهترین شکل انجام می پذیرد. آیه شریفه پس از سکونت، به مودّت و رحمت اشاره می کند؛ زیرا در مودّت ارتباط مناسب و دقیق در آغاز زندگی پدید می آید. و هرگاه این انس و ارتباط در مسیر ضعف قرار گیرد، با رحمت به یکدیگر جبران می شود. تعبیر به مودّت به این جهت است که بیشتر در بزرگترها و در این سطح معنی پیدا می کند که خدمت و کمک به یکدیگر می شود و معمولاً دو طرفه است؛ امّا رحمت یک جانبه و ایثارگرانه است. بر این اساس ارکان خانواده(زن و شوهر) سعی می کنند حقوق قانونی و اخلاقی را رعایت کنند. حقوق قانونی مانند: نفقه زن بر شوهر که عبارت است از  غذا، مسکن، لباس، که شوهر باید آن را مورد توجه قرار دهد. چه این­که یک سری حقوقی است که شوهر نسبت به زن دارد، که باید آنرا رعایت کند. البته باید ضمن رعایت حقوق قانونی، برای گرمی کانون خانواده و صفا و صمیمت و حاکمیت عشق و محبت و مودت، به حقوق اخلاقی که زوجین نسبت یکدیگر دارند، توجه بسیاری شود. یکی از مسائلی که در نظام خانواده بسیار مهم است، تعیین مسئولیت ها است که باید میان زن و شوهر تقسیم شود.   همچنین رعایت شئوون اخلاقی و نیکی کردن و خوش خلقی به همدیگر است. چراکه در بیانی از رسول اکرم(ص) آمده است که فرمود: «خَيْرُكُمْ خَيْرُكُمْ لِأَهْلِهِ وَ أَنَا خَيْرُكُمْ‌ لِأَهْلِي؛ بهترین شما بهترین شماست نسبت به اهل خانواده اش و من بهترین شما هستم نسبت به خانواده ام».[۴] و حتی سفارش شده که کمک کردن به زن در کارهای خانه، نوعی عبادت به حساب می آید. لذا نبی مکرم اسلام(ص) در بیانی به حضرت علی(ع) می­فرمایند: «يَا عَلِيُ‌ خِدْمَةُ الْعِيَالِ‌ كَفَّارَةٌ لِلْكَبَائِرِ وَ يُطْفِئُ غَضَبَ الرَّبِّ وَ مُهُورُ حُورِ الْعِينِ وَ يَزِيدُ فِي الْحَسَنَاتِ وَ الدَّرَجَات؛ ای علی خدمت کردن به همسر کفاره گناهان کبیره محسوب می شود، و غضب پروردگار را خاموش ساخته، و صداق و مهریه حوران بهشتی است، و در افزایش حسنات و مقامها نقش مهمی را ایفاء می کند».[۵] این احترام و تکریم به زن باعث رونق و شکوفایی نظام خانواده خواهد بود. لذا شوهر هیچگاه نباید بر زن سختگیری کند و بلکه باید آسایش و آرامش را برای او فراهم کند. به همین جهت در بیان نورانی پیامبراکرم(ص) آمده است: «لَيْسَ مِنَّا مَنْ وَسَّعَ اللَّهُ عَلَيْهِ ثُمَّ قَتَّرَ عَلَى عِيَالِهِ؛ از ما نیست کسی که در وسعت مال و ثروت قرار دارد و بر همسرش جفا نموده، و او را در تنگی معیشت قرار دهد».[۶] و در جای دیگری فرموده ­اند: مبادا مردی بر همسرش دست دراز کند که در این صورت خدا و رسولش را نافرمانی کرده است: «مَنْ ضَرَبَ امْرَأَةً بِغَيْرِ حَقٍّ فَأَنَا خَصْمُهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ لَا تَضْرِبُوا نِسَاءَكُمْ فَمَنْ ضَرَبَهُمْ بِغَيْرِ حَقٍّ فَقَدْ عَصَى اللَّهَ وَ رَسُولَه؛ هر كس زنى را به ناحق بزند، در روز قيامت، من طرفِ دعواى او خواهم بود. زنانتان را كتك نزنيد؛ زيرا هر كه آنها را به ناحق بزند، از خدا و پيامبرش، نافرمانى كرده است».[۷] آثار رعایت حقوق در نظام خانواده پر واضح است که اگر حقوق متقابل زوجین چه قانونی و چه اخلاقی، که در اسلام مورد تأکید قرار گرفته مورد توجه هر دو باشد، در زندگی زناشوئی با هیچ مشکلی مواجه نخواهند شد. به همین جهت است که امام سجاد(ع) در بیان حق همسر به موضوع خوش رفتاری و مدارا کردن و انس با او و نیز توجه به آسایش می پردازد. و شکرگزاری برای این نعمت بزرگ را واجب می شمرد تا نظام خانواده جایگاه واقعی خود را پیدا کند. [۱]. ابن شعبه حرانى، حسن بن على،  تحف العقول، ص۲۶۲، قم، جامعه مدرسين، چ دوم، ۱۴۰۴ق.
[۲]. الروم/۲۱.
[۳]. الاعراف/۱۸۹.
[۴]. ابن بابويه، محمد بن على،  من لا يحضره الفقيه، ج۳، ص۵۵۵، ح۴۹۰۸، قم، دفتر انتشارات اسلامى، چ دوم، ۱۴۱۳ق.
[۵]. شعيري، محمد بن محمد،  جامع الأخبار، ص۱۰۲، نجف، مطبعة حيدرية، چ اول، بى تا.
[۶]. ابن أبي جمهور، محمد بن زين الدين،  عوالي اللئالي، ج۱، ص۲۵۵، ح۱۵، قم، دار سيد الشهداء للنشر، اول، ۱۴۰۵ق.
[۷]. ديلمى، حسن بن محمد،  إرشاد القلوب إلى الصواب، ج۱، ص۱۷۵، قم، الشريف الرضي، چ اول، ۱۴۱۲ق.











این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 93]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن