واضح آرشیو وب فارسی:مهر: توسط انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشرشد؛
«فلسفه فیلم»؛ بررسی تحلیلی وانتقادی نظریه های فیلم دوران کلاسیک
شناسهٔ خبر: 3616573 - چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۳
دین و اندیشه > اندیشکده ها
جلد نخست «فلسفه فیلم»؛ بررسی تحلیلی وانتقادی نظریه های فیلم دوران کلاسیک اثر دکتر احمد رضا معتمدی منتشرشد. به گزارش خبرگزاری مهر، نخستین جلد از کتاب «فلسفه فیلم» : بررسی تحلیلی وانتقادی نظریه های فیلم دوران کلاسیک به قلم دکتر احمد رضا معتمدی در گروه ادبیات اندیشه پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه سامان یافته و توسط سازمان انتشارات پژوهشگاه منتشر شده است. «فلسفة فيلم» دانش پژوهشي است مستقل که در تقسيم بندي هاي فلسفه مضاف، ذيل فلسفه امور و حقايق طبقه بندي مي شود، که بالذات چيستي شناسي فيلم را مد نظر قرار داده است و نه فلسفه علوم که ساختار دانش هاي شکل گرفته حول و حوش موضوع فلسفه مضاف را تحت بررسي قرار مي دهد، و با حوزه فلسفه و فيلم که يک معرفت بينا رشته اي ميان دو حوزه مستقل و مجزاي فلسفه- فيلم و معطوف به کاوش نسبت ميان آن دو است تفاوت بنيادين دارد. جلد اول کتاب «فلسفه فیلم»، نوشته دکتر احمدرضا معتمدی، محقق برجسته، استاد دانشگاه و کارگردان آثار فلسفی «زشت و زیبا، دیوانه ای از قفس پرید و آلزایمر...»برنده جوایز متعدد از جشنواره های داخلی و خارجی؛ شامل بررسی تحلیلی، انتقادی و اجتهادی نظریه های فیلم دوران کلاسیک است. مجلد دوم فلسفه فیلم، معطوف به بررسی آراء و نظریه های معاصر فیلم(دولوز، میتری، آلفره، تنر...) و مجلد سوم مقوله اصلی فلسفه فیلم؛ هستی شناسی و چیستی شناسی فیلم، کاوش در اندریافت نظریه بومی و حکمی فیلم را نشانه رفته است. در این کتاب عمدتاً دو نظریه رقیب یعنی «رئالیسم» و «فرمالیسم» مبتنی به روش فلسفه تحلیلی در آنالیز نظریه های فیلسوفان بنام «مانستربرگ، آرنهایم، آیزنشتاین، بالاژ، بازن و کراکوئر» در گذار از نظریه فیلم به فلسفه فیلم مورد تحلیل انتقادی و اجتهادی قرار گرفته و در فصل آخر «چیستی شناسی بازنمایی فیلم» صحت و سقم و کارآوری هر کدام بر مبنای دیدگاه فلسفه بومی مورد داوری واقع شده است. احمدرضا معتمدی، مدت سی سال تمحضّ و پژوهش تخصصی در فلسفه فیلم را مبتنی بر سوابق طولانی تحصیل و تحقیق در فلسفه اسلامی، فلسفه غرب و فلسفه هنر و همچنین فعالیت تجربی سالیان در حوزة سینمای فلسفی، به مثابه بنیادگذاری اندیشه فلسفی در حوزه سینما، در ساختار رساله ای علمی و تعلیمی در معرض افکار دانش پژوهان قرار داده است. «فلسفه فیلم» : بررسی تحلیلی و انتقادی نظریه های فیلم دوران کلاسیک که با یادداشت هایی از آیت الله علی اکبر رشاد، دکتر رضا داوری اردکانی، دکتر سید حسین نصر و دکتر احمد ضابطی جهرمی آغاز گردیده، از بخش های متعددی به شرح زیر تشکیل شده است: مانستربرگ؛ شکفتن يک پيله زيبايي شناسي نوين آيزنشتاين؛ تقدم هستي شناختي «تدوين» بر «تصوير» آرنهايم؛ بازنماييِ «واقعيت» يا واقعيتِ «بازنمايي» بالاژ؛ سينما، معماري «مکان» و «زمان» بازن؛ پديدارشناسيِ هستي شناختي فيلم کراکوئر؛ چيستي شناسي رويکرد عکاسانه به واقعيت چيستي شناسي بازنمايي فيلم معتمدی در بخشی از مقدمه کتاب خود چنین می نویسد: چنانکه از عنوان رساله هويدا است، "فلسفه فیلم": بررسی تحلیلی وانتقادی نظریه های فیلم دوران کلاسیک، (با تأکيد بر آراي «مانستربرگ»، «آيزنشتاين»، «آرنهايم»، «بازن»، «بالاژ» و «کراکوئر»)، پرسش اصلي تحقيق، به واکاوي هستي شناسي (نحوه وجودي) و چيستي شناسيِ (عناصر مقوم ذاتي) فيلم معطوف است. چهار فصل اول رساله، شامل بررسي روند تکون نظريه «شکلگرا» در دوران کلاسيک، از بنيان گذار نظريه، «هوگو مانستربرگ» تا «بلا بالاژ» جامع و گردآورنده نهاييِ نظرية «شکلگرا» است. فصل هاي پنجم و ششم رساله، مشتمل بر سير تکويني نظريه واقع گرا از «آندره بازن» تا «زيگفريد کراکوئر»، در مقام تدوين گر نهايي نظريه واقع گرا، در دوران نخست نظريه پردازي فيلم (دوران کلاسيک) است. دو نکتة مهم در بررسي روند تکويني و تکاملي نظريةِ شکل گرا و واقع گرا در فصل اول تا ششم رساله قابل ذکر است: اول آنکه، اهتمام اصلي رساله، ارائه تقرير فلسفي از علل و عوامل شکل گيري و پيدايي نظريه و شناسايي مباني و پيش فرض هاي معرفتي و فلسفي آنهاست. دوم آنکه، مجموعه کتب و مقالات نظريه پردازان فيلم که غالباً در شاکله تجويزي، مبتني بر ادبيات نقادي (نقد فيلم، نقد سبک، نقد ژانر و...) و گاه متمايل به وجوه توصيفي هنري، شاعرانه و... نگاشته شده است، حتي الامکان در قالب گزاره هاي تحليلي، تقويم و تنسيق يافته، تا کندوکاو آرا و بررسي هاي تحليلي و انتقادي، ضمن تقرير نظريات، امکان پذير شود. فصل سوم رساله، با عنوان چيستي شناسي بازنمايي فيلم، ضمن جمع بندي و نتيجه گيري از بررسي هاي تحليلي و تطبيقي نظريه شکل گرا و واقع گرا، کوشش شده است تا بر خلاف رويه نظريه پردازان معاصر فيلم، که با طرح آراي زبان شناختي، نشانه شناختي، روان کاوانه و... پرسش اصلي نظرية فيلم دوران کلاسيک را در مقولات نوبنياد، منحل کرده اند، به طرح و شرح نظريه «مختار» دربارة ماهيت فيلم (چيستي شناسي، بازنمايي، سينمايي) همت گمارد و امکان گذار منطقي از دوران کلاسيک به نظريه فيلم معاصر را با نظرگاهي روشن و متمايز تدارک نمايد. مجلد نخست «فلسفه فیلم» بررسی تحلیلی وانتقادی نظریه های فیلم دوران کلاسیک به قلم دکتر احمد رضا معتمدی، با قیمت 48000 تومان توسط سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در اختيار مخاطبان قرار گرفته است. علاقمندان جهت کسب اطلاعات تکمیلی و تهیه کتاب می توانند به نشانی www.poiict.ir مراجعه کنند.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 106]